LOT se chystá obměnit flotilu regionálních letadel. Možná přejde k Airbusu
Dopravce si vybírá mezi Embraery E2 a Airbusy A220, K obchodu se 60 stroji má nyní údajně blíže Airbus.
Polský LOT je blízko nákupu 60 Airbusů A220. Informovala o tom agentura Bloomberg. Nákup strojů v hodnotě až 2,1 miliardy dolarů může přijít již během aerosalonu v britském Farnborough, který začíná v pondělí 18. července. Airbus i LOT se však zdráhají informace potvrdit.
Že se LOT chystá nakoupit nová úzkotrupá regionální letadla, je ovšem potvrzená záležitost. Nové stroje by měly nahradit všechny v současnosti používané Embraery a Bombardiery. Ty již začala aerolinka vracet majitelům. Momentálně má dopravce ve flotile od obou zmíněných výrobců přibližně 50 letadel, očekávání od příštích let jsou nicméně mnohem větší.
Jeden ze členů správní rady PLL LOT se v nedávné minulosti zmínil, že aerolinka nyní tváří v tvář environmentálním faktorům nevidí cestu zpět od výrazné obměny své flotily. Možnosti jsou dvě, a to buď Embraery generace E2, nebo Airbusy A220. S výraznou sítí regionálních linek mezi polskými městy a varšavským hubem se i nadále počítá.
„V současné době formujeme naše plány do roku 2030. Zaslali jsme formální dotazy výrobcům letadel. Chceme znát nejen nabídky, ale i velmi podrobné provozní údaje. Parametry jako spotřeba paliva a nosnost jsou vzájemně srovnatelné. A220 je větší: má asi 150 sedadel a Embraer – 130. Na druhou stranu vyšší kapacita znamená o něco vyšší hmotnost a spotřebu paliva. Vyšší náklady jdou ruku v ruce s vyšším potenciálem výnosů. To musí být vyvážené,“ řekl Maciej Wilk, člen správní rady PLL LOT pro provozní záležitost v rozhovoru pro Aviation Market.
Přechod k Airbusu by byl pro polského dopravce zásadní změnou žádající dalekosáhlé kroky. Muselo by se investovat jak do infrastruktury, tak do výcviku posádek. Ačkoliv by dle Embraeru byly jeho letouny nové generace pro LOT nejlepší volbou, větší úspěch nyní slaví Airbus, a to nejen s modelem A220.
LOT dále provozuje také šest letadel Boeing 737-800 a 5 letadel 737 MAX 8. Všechny má na leasing. Z dálkové flotily 15 Dreamlinerů se osm 787-8 během pár let přesune do majetku dopravce. Zbylé si pronajímá. Obdobně je to i s dalšími typy. Rozšíření flotily pro dálkové lety se však nebrání, vše se bude odvíjet od poptávky. Ve hře je jak pokračování partnerství s firmou Boeing, tak provoz letounů dvou výrobců.