Londýn výrazně zpřísní a rozšíří pravidla pro provoz starších aut po městě
Londýn chce, aby do roku 2040 byla jen jedna z pěti cest po městě autem. Ostatní mají připadnout na MHD, chůzi nebo jízdu na kole.
Majitele aut v Londýně čeká od příštího týdne další velká zásadní změna, která se může výrazně dotknout jejich nákladů na dopravu.
Londýnská radnice výrazně rozšíří své nízkoemisní zóny, ve kterých mohou bez poplatku jezdit jen majitelé aut splňujících stanovený objem oxidů dusíku. Detailní informace zveřejnila radnice na svých stránkách.
Hranicí pro rozšíření bude vnitřní městský okruh označený jako A205 a A406. Bez poplatku se v něm budou moci pohybovat auta s benzínovým motorem vyrobeným po roce 2006 a naftovým po roce 2015. Kdo tuto podmínku nesplní, zaplatí 12,50 liber denně za vjezd do zóny.
Radnice si od tohoto kroku slibuje úbytek starších vozidel a chce tím motivovat lidi k nákupu novějších vozů nebo k využívání veřejné dopravy, jízdního kola či chůze. Podle statistik podmínku splňují zhruba čtyři pětiny vozů. Za nezaplacení poplatku bude pokut 160 liber, provoz bude monitorovat více než 700 kamer.
I nadále zůstane další poplatek za vjezd do užšího centra, takzvaný congestion charge. Ten stojí 15 liber na den bez ohledu na typ auta.
Londýnská radnice se dlouhodobě snaží prosadit zelenější způsoby dopravy, výrazně investuje do infrastruktury pro jízdu na kole či chůzi; naopak omezuje automobilovou dopravu. Vedení města chce, aby do roku 2040 jen 20 % cest po britské metropoli proběhlo v autě.