Londýn promění kilometr Oxford Street na pěší zónu, má podporu obchodů

Kritici projektu varují, že není kam přesunou dopravu včetně autobusů.
Vedení Londýna pokračuje v dalším otevírání města pěším. Starosta města Sadiq Khan tento týden oznámil, že chce co nejrychleji proměnit na pěší zónu více než kilometr dlouhý úsek Oxford Street, jedné z nejvytíženějších ulic v centru Londýna známé řadou často luxusních obchodů. Město si od pěší zóny slibuje oživení ulice.
Starosta uvedl, že na základě dotazníku mezi téměř 7 tisíci obyvateli má jeho plán podporu 72 % lidí, pro jsou i obchodní domy Ikea a Selfridges. Zkušenosti z jiných velkých měst totiž ukazují, že lidé v obchodech utrácí více, když do nich přijdou pěšky, než když dorazí autem.
Podle Khana má ulice strategický význam pro celou zemi, její ekonomický přínos pro Londýn odhadl na 25 miliard liber. Obchody si ale v poslední době stěžují na úbytek tržeb, především díky nástupu e-shopů.
Radnice nepočítá jen se zákazem aut, ale celkovou proměnou ulice. Omezení se bude týkat úseku od Oxford Circus po Marble Arch s možným rozšíření po Tottenham Court Road.
Kritici celého projektu poukazují především na to, že chybí plán, kam se doprava včetně 16 autobusových linek přesune. V okolí jsou jen výrazně užší jednosměrné ulice.
O proměně na pěší zónu se mluví několik let, v roce 2018 plán ale zablokovala radnice Westminsteru vedená konzervativci.
„Z Oxford Street chceme udělat světovou nákupní třídu, která přitáhne více návštěvníků i investorů,“ řekl Khan.
„Je to pozitivní krok, díky kterému bude ulice přátelštější k návštěvníkům, zákazníkům i obchodu,“ komentoval plány šéf britské pobočky IKEA Peter Jekelby.