Lokálky v ohrožení, stát už na ně nechce krajům posílat miliardy
Zhruba tři miliardy korun posílá stát krajům na financování regionální železniční dopravy. Děje se tak od roku 2009 na základě
Zhruba tři miliardy korun posílá stát krajům na financování regionální železniční dopravy. Děje se tak od roku 2009 na základě memoranda a později smlouvy vlády s kraji, která má zajistit financování krajské železnice až do roku 2034. Jenže při hledání úspor v rozpočtu na příští rok ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ukázala mezi prvními právě na tuto položku. Ministryně o tom informovala kolegy z vlády, napsal server iDnes.cz.
Železnice v krajích v dnešní podobě stojí a padá s touto částkou, která tvoří zhruba třetinu celkových veřejných výdajů na krajské železniční spoje. Kraje právě v tomto období uzavírají smlouvy s dopravci na další léta, některé – například Zlínský – se přitom rozhodly železnici výrazně posílit. Stát přistoupil na příspěvek krajům v roce 2009 poté, co se od Českých drah oddělilo ČD Cargo do samostatné dceřiné společnosti a skončilo tak křížové financování osobní dopravy ze zisků dopravy nákladní.
„Je to pro nás velké překvapení, které s námi nikdo nekonzultoval. Skoro to působí, jako že levá ruka neví, co dělá pravá,“ komentoval to hejtman Libereckého kraje Martin Půta. O záměru ministryně financí chtějí jednat zástupci krajů příští týden na zasedání Asociace krajů ČR.
Reakci ministra dopravy Dana Ťoka deník Zdopravy.cz shání. Vláda vedená hnutím ANO nicméně začíná hledat úspory ve výdajích na železnici jen pár měsíců poté, co zavedla státem nařízené slevy v dopravě pro mládež a seniory ve výši 75 procent. Kompenzace těchto slev dopravcům vyjde dle dnešních odhadů státní rozpočet na šest miliard korun ročně. Zároveň s tím lze sice předpokládat nižší doplácení na provoz, dle odhadů ale jen v řádech stovek milionů.