Lodě z Baťova kanálu doplují do Hodonína, splavnění začíná. Vyjde dráž
Vodní cesta na Baťově kanálu a řece Moravě se tím prodlouží zhruba o sedm kilometrů na jih.
Baťův kanál (a řeka Morava) se dočká první nové plavební komory od dob výstavby kanálu ve druhé polovině 30. let. Ředitelství vodních cest (ŘVC) dovedlo po dlouhých letech komplikované přípravy k podpisu smlouvy stavbu, která zahrne novou plavební komoru Rohatec a splavnění navazující říčky Radějovky. Ta propojí jižní konec Baťova kanálu s řekou Moravou a tím i městem Hodonín. Rohatec bude čtrnáctou plavební komorou na této vodní cestě.
Zakázku získalo sdružení firem Swietelsky stavební a Metrostav DIZ s cenou 340 milionů korun. Předpokládaná cena při vypisování tendru loni v září byla 284 milionů. Stavba začne o prázdninách, dokončení se předpokládá v listopadu 2025. Nová část vodní cesty by tak měla být k dispozici pro sezónu 2026.
Baťův kanál dnes fakticky představuje „slepou ulici“, která na jihu končí v přístavu Skalica. ŘVC proto pod přístavem nechá zbudovat zdymadlo Rohatec a splavní zhruba osm set metrů říčky Radějovky až k řece Moravě. Vodní cesta na Baťově kanálu a řece Moravě se tím prodlouží zhruba o sedm kilometrů na jih.
Nová plavební komora bude vedle jezu Sudoměřice, naproti slovenskému přístavu Skalica na české straně Radějovky. Úprava koryta Radějovky bude spočívat v jeho prohloubení na jednotnou hloubku 1,5 metru. Koryto bude dále upraveno na lichoběžníkový tvar s šířkou ve dně 6 metrů. Rozšíření bude provedeno symetricky podél stávající osy toku.
Příprava přitom byla komplikovaná, podle původních plánů mělo být už hotovo. První tendr stát vypsal už před třemi lety. Nejprve jej ale protáhlo řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, následně požadavky Povodí Moravy. Povodí nově chtělo do stavby zahrnout kompletní rekonstrukci jezu Sudoměřice, ŘVC proto raději tendr zrušilo a po zahrnutí požadavků povodí vypsalo loni v září nový.
V Hodoníně se chystá stavba přístavu až pro 80 lodí.