Litomyšl – Moravská Třebová. První kraje odtajňují plány s vlaky, na které získaly dotaci
BEMU jednotka od Škody v Dolní Lipce při prezentační jízdě. Foto: Pardubický kraj

Kraj získá na nová vozidla dotaci ve výši půldruhé miliardy korun.
Přímé vlaky Litomyšl – Moravská Třebová ???? A jak velká je, případně bude, poptávka po takovém přímém spojení ? Kolik asi je těch, co jezdí denně z Litomyšle do Moravské Třebové ?
Tipnul bych si jednotky lidí (v Litomyšli jebnemocni, tak možná to) a asi to maji výrazně rychlejší autem, zvlášť do te nemocnice, kde pak nemusí docela daleko pěšky.
Je to spojení několika linek dohromady, pro lepší využití vozidel. A počítá se hlavně s úsekovými frekvencemi. Nikdo nepředpokládá, že někdo (kromě šotoušů 🙂 ) pojede celou trasu.
Koukněte se třeba do Maďarska, tam jezdi rychlíky z Budapešti (keleti) do Budapešti (nugati) přes Miškolc a debrecín.
No já nevím ale včera prezentována tabulka ukazovala Pardubický kraj jako první pod čarou.
Ne, jako částečné uspokojení. Z žádané necelé miliardy a půl by měli dostat necelou miliardu.
Min. na trase Česká Třebová – Mpravská Třebová už jezdí RegioSpider.
jsou to ojeté vozy z Německa na diesel, bez modernizace interiéru – nemají velké beezbariérové WC a žel ani stolečky od oknem nad koši mezi dvousedadly roti sobe. ty cozy jous tak na 5 až 10 let rovozi a ak do šrotu.. vyjímkou byl nějakkej ůjčenej z Libereckého kraje, které byly ČD koueny od výrobce jako oslední vyrobemé svého druh, alee i ty mají nedostatky – nař, ro fíry, žře mají jen temomat, ale nikoliv omezovač rychlosti, tak ři jízdě ze svahu musí je brzdit ručně, protože tempomat brání zvášeení rychlossti výkonem motoru, ale nebrzdí, tak nezabrání zvýšení rychlossti vahou… Číst vice »
A představte si že se donedávna všechny lokomotivy řídily na ruku.Hrůůza!!Jak oni to ti strojvúdci byli schopni zvládnout..😁
A představte si, že jestě před 15ti roky i v Praze jezdili tramvaje s výzbrojí zvanou zrychlovač, která prostě není vhodná na popojíždění v kolonách neboť rychlou změnou tzv. zadání jízdy (u aut tzv. plynu) a následné brzdy velmi hrozí jeho tzv. napálení – připečení jeho tzv.palců a tím zaseknutí v určitém výkonu/rychlosti.
No a co jako. Je to diesel. Tady se BEMU ideálně hodí.
Tak u spojení Litomyšl – Moravská Třebová bych řekl, že jde o tři trasy v jedné (protože jde o jakýsi prapodivný geometrický tvar elipsovitého typu) – Litomyšl – Vysoké Mýto, Vysoké Mýto – Ústí nad Orlicí – Česká Třebová a Česká Třebová – Moravská Třebová… V Litomyšli je nádraží zcela za městem a cestovní rychlost do Mýta je srovnatelná s unaveným volským potahem… A u linky do Králíků bych se dost bál, že tím skončí provoz na této lokálce dál… Štíty už skončily, držet to bude sezónní Velká Morava, ale co dál… Navíc dráty vedou až do Lichkova, což je… Číst vice »
V Litomyšli nemají koule na to, že po postavění D35 by trať protáhly po zbytečně široké silnici k centru k autobusáku (natož aby to propojily do Svitav).
V Králíkách je problém pro elektrizaci nadjezd a SŽ se do toho nějak nechce, velmi pravděpodobně by se tam musela zahloubit trochu trať.
v Litomyšli je nádraží v zástavběm a jen cca 1km od náměstí – https://mapy.com/s/cazejoheba , ale zúžit ul. Kpt,jaroše jen na 1+1 pruhu, aby se jihem prostoru vrodloužila kolej do šturcu s nástupištěm v místě stávajícího chodníku u parkoviště Billy v sousedství AN, by za mě nebyl špatný nápad.
A tím vlakem budou pak jezdit kam? Do Mýta kde by byli autobusem mnohem rychleji? Do Chocně, kde na dálkový vlaky neprestoupi? Hodinu do Třebové, kam by jeli autobusem přes kopec 15 minut?
A to ještě nesmíte železnici přecházet mimo oficiální přechod, ikdyž vlak jede 1x za hodinu, narozdíl od silnice.
Železnice (nikoliv tramvaj) ve městě by tvořila ještě větší překážku než současná silnice.
V Praze nahradili násep estakádou a dál ke Kladnu to má jít tunelem, aby to nebyla bariéra ve městě.
Zajděte si do Rakouska, do města Weiz nedaleko Štyrského Hradce a dejte nám pak vědět, jak je možné, že městem po ulici protáhnout koncovou trať opravdu nejde 😉. Pravda, větší část byla vlečka vedená po ulici, ale koncová část je novostavba. Tak jak je možné, že tam to jde a v Litomyšli by to nešlo?!?
Do Pardubic a to jen v případě, že by byla postavena trať z Vysokého Mýta do žst. Zámrsk. Jinak by to byly vyhozené prachy 😐.
Kamkoliv, kam budou chtít.
A v Chocni jsou přípoje alespoň na rychlíky.
Zadrátovat Lichkov-Králíky, na těch pár km je Bemu škoda.
Jezdí se (a bude se nadále jezdit) až na Moravský Karlov
I kdyby se natáhla trolej s přídavnými lany v místech závěsů až tam, bylo by to výrazně lepší řešení než BEMU. Prostě co a nejlevnější nejjednodušší řešení.
Až na to, že ta elektrizace vychází pouze s novou měnírnou. Takže nákladově ve vyšších stovkách milionů.
Škoda, že jste projektantům neporadil, že přece stačí natáhnout přídavné lano. 🙂
Tu novou měnírna bych nahradil konverzi UO – Lichkov, která jednou stejně bude, a ještě se za novy úsek troleje ušetří.
To souhlasím. Leč SŽ je SŽ…
Trať na Litomyšl je po rekonstrukci.Je srovnatelná s autobusem.Jen to dotáhnou až na autobusové nádraží.Jinak je to nanic.Lidi nebudou chodit na nádraží pěšky.Je to alternativa k Č.Trebové.Potenciál to má.Kdo pojede na Prahu má slušnou alternativu.Ale že by to jelo z Litomyšle plný to určitě ne!
Vidíte já bych naopak řešil druhou stranu a Mýto propojil se Zámrskem. Pak by mohli jezdit vlaky Pardubice-Mejto-Litomyšl ana takový vlak už si lide těch pár metrů zajdou. Problém je ze u linky Choceň-Litomyšl je Litomyšl výstupní stanicí a je potřeba z ní udělat nástupní.
S tímhle by nebyl problém. Strojvedoucí přeběhne na stanoviště za pár minut a v Chocni se to otočí jako prd.
a to já jsem přesvědčen, že kdo chce jet mezi Litomyšlí a pardubicemi, tak v Chocni vždy ocení přestup na rychlík, a v zásadě i na Českou Třebovou než, aby jel celou trassu zastávkovým osobákem.
Navržené sloučení úseků 3 dosavadních samostatných osobáků má smysly 2:
1.) střední je eletrifikovaný = jízdou jím se nabyjí trakční baterie na jízdu oběma krajními neeletrifikovanými úseky trasy.
2.) zajistí se přímá jízda bez nutnosti přestupu mezi zastávkami středového úseku trasy a v obou krajních úsecích trasy (např. Brandýc n.O. a Vysoké Mýto – https://mapy.com/s/ferevusone nebo Ústí n.O a Mladějov na Moravě – https://mapy.com/s/julebuzole )
„…jízdou jím se nabyjí…“
To je odvozené od slova nabýječka?
Šak má asi dobrou nabýječku!!! Nezáviďte!😁
Ono je fascinující i spojení Svitav a Chrudimska.
Spíš než k elipse bych to připodobnil ke klotoidě
800 metrů od náměstí bych asi neoznačil jako „zcela za městem“, je to naprosto srovnatelné s podobně velkou Čáslaví, a dokonce blíž než ve Frenštátě. Pro východ a jihovýchod města je to dál, ale holt všude to bude mít někdo dál.
Daleko podstatnější otázka je použitelné spojení a rychlost do přirozených destinací.
Bez nové trati Vysoké Mýto – Zámrsk jde o zbytečnou snahu.
Ono to trasování má logiku.Při jízdě na troleji to dobíjí baterie a camfrňouch do Mor.T.nebo Lanškrouna to zvládne.Bonusem je obsluha Choceň -Č.T. Logiku to má.Alo copak bude se štádlerama kteří naši soudruzi ve Zvolenu vytunili k dokonalosti.Kdo ví?
Asi Holice, Heřmanův Městec.
Lanškroun se bude elektrizovat už je na něj výběrové řízení (samozřejmě pokud se na to najdou příští rok peníze)
ty ojeté Stadlery sice mají za sebou nějakou malou reko, ale s původním malým, a tedy bariérovým WC, atd. – ty jsou tak na 5 až 10 let služby.
Jo malou reko?Tam se utopilo prachů…
Není podstatné kolik peněz se utratilio, ale výsledek, a bez bezbariérového WC je to schit.
Z D.Lipky je do Králík asi 5 km bez drátu. A,tak tam kraj chce nasadit Bemu. 🤔
z Lichkova
Vlaky jezdí až do Karlova.
To vím ale v článku se píše o Ústí n. O. – Králíky
A to by možná museli vyměnit ty dřevěné pražce , které jestli se nepletu tam stále do M.Karlova jsou.
Pardubický kraji, zrovna ty, pořeš si nejdřív skutečnost, že celý kraj od východu po západ je (v rámci veřejné dopravy) závislý na jediné “páteřní” trati (hlavním koridoru), neexistuje v rámci kraje jiná validní alternativa, jakou se skrz kraj dostat. Autobusové linky jsou v kraji naprosto random a (upřímně hodně vtipné (děsivě smutné)), linky co navazují na vlaky se snad dají spočítat na prstech jedné ruky…novinka od letoška – “spěšné” vlaky na koridoru (doslova zastavují všude jako osobáky, snad vždy kromě 1/2 stanic) jsou tragikomické, některé jsou dokonce o celé 3 minuty rychlejší než vlaky osobní na stejné lince! a to… Číst vice »
Úroveň PK = vaggonbau Bautzen DDR
S páteří a autobusy souhlasím. Tu páteř by ale chtělo řešit ve spolupráci s MD a asi i JMK, neboť se jedná o dosti specifický případ. Pokud by se měla řešit jen v rámci kraje, tak povede v podstatě od nikud nikam.
Problém asi je trochu i v tom, že osobní vlaky furt předjíždí nějaká rychlejší vrstva.
A proto právě musí vynechávat některé zastávky, při návrhu v grafikonu se posune předjíždění dál, čímž občas nějaké odpadne bebo dopadne až do Chocně.
Ke zrychlení Os vlaků by mohlo dojít s dodávkou Panterů. Os zastavují ve mnoho minimálně využívaných zastávkách, tudíž zavedení zastávek na znamení by mohlo pokrátit jízdní doby a třeba ubyde i předjíždění.
Na páteřních tratích nevyužívané zastávky zrušit. K uzlu Vás doveze bus. Němci tohle pochopili dávno.
Zrovna u železnic bych si příklad z Němců. Zcela objektivně je u nás železniční doprava dál a to jak vozidlove tak infrastrukturou. Oni jsou dál maximálně u VRT.
Takto obecně formulováno je to… přinejmenším nesmysl.
Ironií je, že to s tím zrušením malých zastávek/stanic ani v Německu neplatí zdaleka všude.
A Rakušané (srovnatelně velká země jako my) ne, že.
P. S. Takto ty obce mají aspoň nějaký přínos z té tratě, když i z ní mají případný hluk apod.
ZNZ tam budou od pristiho GVD
Nijak nezpochybňuji to, co jste o dopravě v Pardubickém kraji napsal, ale jsou to pro mně, vzhledem k všeobecně známým reáliím (viz odrážky dále), překvapivá sdělení. Tím mám na mysli následující faktory: – v Pardubicích je Univerzita a ta má Dopravní fakultu – v Pardubicích je v části nově opraveného nádraží pobočka Správy železnic – v Pardubicích žije dlouholetý železniční nadšenec, odborník na média, člen správní rady Správy železnic a poslanec Poslanecké sněmovny, člen podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník – v Ústí nad Orlicí žije generální ředitel Správy železnic jiří Svoboda – Hejtman Pardubického kraje má zálibu v historických vláčcích… Číst vice »
Pod svícnem je největší tma. 🙂
Plzeňský kraj má naopak výhodu že má skutečné krajské město do kterého dpoudta lidí dojíždí a současně tam vede většina tratí. Pardubicemi vede jen hlavní prutah a je tam odbočka do Hradce ( mimo kraj). Ani trat od Chrudimi tam pořádně nevede.
To máte pravdu, ale já jsem uvedl přehled lokálních vlivných institucí a osob, které mají možnost se problémem, který definoval pan „Soudný znalec“ začít zabývat, spolupracovat a navrhnout varianty jeho řešení.
Zatím, jak se zdá, jsou všichni spokojeni, takže ticho po pěšině.
Prostě nezájem a debilita, vždyť zlepšení spojení Pardubic a Chrudimi zabil nějaký Kolovratník, expert na dopravu z ANOfertu 😐.
„Pokud vše dopadne dle našich očekávání, nebude tak nutné na některých tratích měnit infrastrukturu například její elektrifikací,“ zmínil Netolický.
To je blbec. BEMU bude mít za rok-dva, což je doba, kdy mohla začít elektrizace. Takhle akorát všem „upadnou tužky“… Přitom ty BEMU klidně mohl dát pak někam jinam, třeba na Holice.
Na kolik by vyšla prostá elektrifikace + pořízení dvanácti EMU?
*Prostá elektrifikace cca 50km.
Myslel jsem samozřejmě Králíky.
Kterých 50 km máte na mysli? Do Karlova je to 15km do Mýta 9km, u Litomyšle se elektrifikaci nepočítalo a I tak by to bylo 24km
Ještě Moravská Třebová, tak by měly být také BEMU nasazeny.
Tam se ale s databází niky neuvažovalo
K čemu by Myto-Litomysl melo mit elektriku? Ten úsek má provoz spíš na zrušení a až bude úplně prázdná I35 a dalnice tak si na pomalý vlak nikdo ani nevzpomene.
A co takhle tu trať přestavět na rychlejší a protáhnout j do Svitav?
To kdysi chtěli, ovšem ne do Svitav, ale do Poličky, coby memento zůstala zcela osamělá zastávka Sebranice, obnovená partou nadšenců… Ale otázka zní – proč by se to dělalo…? Je tam nádherně, ale nic by tam nejezdilo… Navíc tamní vesnice/městysy jsou brutálně roztažené do dálky (zrovna Sebranice po obou stranách údolí nahoře i v údolí dole) a autobusy tam mají pěkných pár stanic..a nejsou na sebe nalepeny… Tam to pro železnici Země zaslíbená bohužel asi není…
Sebranice jsou umělý památník, nic tam před položením kolejí dřív nebylo. Ale o plánech vím, směrování tímto směrem si myslím, že je nevhodné.
Kolik máte někde navíc miliard, ktere chybí i na dostavbu dálniční sítě?
Dálniční síť je hotová, jen se dodělávají drobnosti. A další úseky nemá cenu dělat, za 70 let stavění dálic stejně nic nevyřešíly.
Že by to byla zkratka pro EC Praha-Brno-Vídeň/Budapešť se mi nechce věřit, nákladní doprava středem měst celou taky nic moc a tak se ptám: Jaký dopravní problém by to řešilo lépe než 2+2 koleje údolím Orlice za +- tutéž cenu?
Neboť by tam vycházel 8kilometrový tunel ze Svitav k Janovu, 30 promile spádu z obou stran je mimo debatu.
Žádná skratka pro EC, ty tu po výstavbě VRT nebudou jezdit. Náklady budou jezdit stále přes Třebovou, primárně by to byla trasa pro osobní dopravu. Ale třeba nějaký R v prokladu stávajících R19, který tudy pojede ze Svitav si dovedu představit. A k tomu třeba i zmiňované propojení V.Mýto – Zámrsk.
Je vám jasné, že osobní vlak v tunelu nenahradí autobusy v obcích na povrchu?
Zas tak dlouhý tunel by tam nebyl, se sklony bych nešetřil, viz náklady stále přes Třebovou.
Vy chcete stavět nové tratě a stát není schopen opravovat a elektrifikovat ty staré.
Ano, v našem státe by ve své podstatě neměli být takovéto kusé tratě. A je to jen o prioritách politiky, kdy na další dálnice nebudou prachy, ale dotace do železnic nějaké budou.
To fakt neni jasny, ze narazím na Králíky s běžící přípravou?
Tak za rok ani za dva žádná elektrizace předmětných tratí nezačne a budeme rádi za elektrický Lanškroun na 3 kV, pokud to začne. V plánu to je. Zatím.
K těm Holicím by to chtělo 3. kolej z Pardubic do Moravan.
Za dva roky z ničeho sotva. Prosímvás podívejte se, jak se táhne elektrizace do Solnice, na kterou tlačí Škodovka i nákladní dopravci.
A předpokládám,že příští dva roky po té co dostaví Lipovku se tam žádná výhybna ani drátování dělat nebude. Nejsou peníze ani na dokončení Častolovice -Solnice ani na rekonstrukci nádraží HK ani na zdvojkolejnění HK-Choceň.
Zrovna Pardubický kraj svůj záměr nasadit BEMU na linky uvedené v článku prezentoval od začátku s podáním žádosti o dotaci. Takže si myslím, že o odtajnění, jak je uvedeno v titulku, asi nemůže být řeč.
„Kraj je chce nasadit na tratích, kde dosud jezdí dieselové jednotky a zkombinovat je s provozem pod elektrickou trakcí.“
Už dnes jezdí motory pod dráty z Chocně do Třebové.
Mimochodem nevíte, zda přiznaná dotace pro MSK kraj pokrývá nákup již objednaných 15 jednotek nebo to má být pro další rozšíření a to na Krnovsko a prodloužení z Veřovic do ValMezu?
Na krnovsko bude jezdit už těch 15 objednaných.
Avšak jen část, jsou plány na nasazení nových jednotek po roce 2029 na R27 a na Os do Rýmařova v kombinaci s prostou elektrifikací. Proto se taky ptám.