Infrastruktura Silnice

Litomyšl a ŘSD chystají společné memorandum, má ukončit spory o trasování D35

Vizualizace D35 u Litomyšle
Vizualizace D35 u Litomyšle
Dokument má závazně popsat, kudy přesně trasa povede, jak bude stavba vysoká, kde se vysází náhradní zeleň či kde se umístí protihlukové stěny.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by mohlo během měsíce podepsat memorandum s účastníky územního řízení k úsekům dálnice D35 kolem Litomyšle. Některé obce a spolky s předchozí podobou trasy nesouhlasily a proti rozhodnutím se odvolávaly. Memorandum by mělo tyto spory eliminovat. O schválení memoranda informovala Litomyšl na svých stránkách.

Vedení Litomyšle text schválilo, musí jej ještě schválit zastupitelstvo. „Byly do něj zapracovány všechny naše připomínky, zejména několik nových protihlukových stěn kolem Litomyšle. Myslím si, že se jedná o dobrý kompromis. Hlavní je, aby dálnice stála co nejdříve,“ uvedl starosta Daniel Brýdl (Generace 89).

Zástupci spolku Živé Kornice v případě závazné dohody neplánují podávat další námitky. „Poslali jsme ŘSD naše požadavky na úpravu textu memoranda, jedná se především o upřesnění formulací, protože ty původní jsou často nejasné. Věříme, že naše změny akceptuje, protože jde v podstatě jen o to, aby bylo na papíře jasně i to, co se dohodlo ústně,“ uvedl za spolek Petr Chaloupka. Vznikající memorandum považuje za „bolestivý kompromis“.

Podobná situace panuje i v úseku kolem Strakova. Zástupci obce připomínkují znění memoranda, aby v něm byly jednotlivé body naprosto jasně popsány. „Formulovali jsme s našimi právníky v termínu své připomínky k formální stránce memoranda a teď čekáme, jaká bude reakce,“ uvedl strakovský starosta Jan Janypka.

Závazný dokument pro sporný úsek

Dokument má závazně popsat, kudy přesně trasa povede, jak bude stavba vysoká, kde se vysází náhradní zeleň či kde se umístí protihlukové stěny. ŘSD se zaváže dálnici podle kompromisních dohod postavit, okolní obce a občanské spolky na oplátku přestanou podávat odvolání a díky memorandu by se tak měla výrazně urychlit výstavba. Vydaná územní rozhodnutí na dva úseky kolem Litomyšle jsou nepravomocná. Pokud bude memorandum podepsáno, může ŘSD zkusit spojit územní a stavební řízení, aby se celý administrativní proces co nejvíce urychlil. Zároveň by se mělo zastavit územní řízení na samostatný úsek dálnice Litomyšl – Janov, I. etapa.

V Pardubickém kraji se již staví dva úseky D35, Opatovice – Časy a Časy – Ostrov. Navazující úseky Ostrov – Vysoké Mýto a Vysoké Mýto – Džbánov již mají pravomocné územní rozhodnutí, úsek Džbánov – Litomyšl na ně stále čeká. Další části Janov – Opatovec a Opatovec – Staré Město už územní rozhodnutí získaly dříve.

D35 Litomyšl - Janov
D35 Litomyšl – Janov

ČTK

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Facepalm

Takhle by měla probíhat příprava všech liniových staveb, protože by se tím předešlo spoustě mrzení. Ale v Čechách má člověk začasté pocit, že jde hlavně o to mrzení.

Jan Pinkava

Ještě jsou tu Děti země a jejich námitky ohledně výskytu střevlíka kožitého v místě trasy 🙂

Facepalm

Jen aby tam spíš nehnízdila pinkava všežravá…

ViliamS

Ešte „Voda z Tetčic“ a jej epigóni…

Jirka

Taky si myslím, že po volbách přijde zásek v přípravě a zahajování staveb.
Nepřijde Bárta, ale Piráti…
Příští vláda velmi dobře vyžije z toho, co je teď rozestavěno nebo letos začne. Rozestavěno (bez D1) je přes 100 km dálnic, letos má začít cca 90 km. Problém bude spíše období po roce 2025, což se týká i této stavby.
Ostatně stačí se podívat na Prahu, která x let není schopná něco připravit a začít stavět. Piráti jsou experti na nicnedělání.

Jakub P

Kolik smysluplnych projektu myslite aktualni koalice v Praze podedila po te minule? A jak rychle myslite, ze se velky projekt pripravi, pokud se zacina od zacatku, nebo se musi od zakladu predelat, jako mestsky okruh, ktery v drivejsi variante nebyl ani pruchodny ani smysluplny…

Facepalm

Piráti (+koaliční partneři) jsou na magistrátu něco přes dva roky, což je zhruba doba, kterou u nás trvá vyřídit stavební povolení na rodinný domek. Nevím tedy úplně, jak si představujete, že by za tu dobu měli mít „Piráti“ nějaké svoje projekty vůbec propapírované, natož je stavět. Jinak, i tenhle web se docela hemží mnoha připravovanými pražskými projekty (na kterých tu v diskusi půlka místních čecháčků nenechá nit suchou, ať už se jedná o cokoli), takže púorucha je spíše na přijímači, jestli mi rozumíte.

Petr

No, já bych se spíš podíval, se kterými stranami byl ten Bárta v koalici, že mu to u nich prošlo (a kdo ví, jestli to po něm přímo nechtěli). Hodit to dneska jenom na Věci veřejné, které už dneska snad ani neexistují, by se těm spoluzodpovědným náramně hodilo…

standa

ví tu někdo odkud a kam vede 1. a 2. etapa?

jan H

Stručně: předěl etap je mezi silnicemi 358 a 360 s tím, že I. etapa je ta severní. Podrobně viz mapka zde: https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/57/infoletak_d35-litomysl-janov.pdf

Petr

Tak snad se to konečně připraví. A hlavně pak, aby po volbách nepřišel nějaký nový Vít Bárta, který v rámci úspor stavby zastaví na několik let, povolení mezitím propadnou a celá tahle dálnice bude zhruba tam, kde je dneska úsek D49 Hulín-Fryšták…

MLB

Snad to pomůže. Byl by to skvělý precedens i pro další problémové lokality.

Standa

Múk Litomyšl Sever!!!!!! Jinak budete všichni litovat… Nejen Litomyšl… Bude trpět i Obyvatelstvo zmíněných vesnic protože se v Litomyšli nebudou vozit tak komfortně jako teď.

jan H

Několikrát se skloňuje slovo závaznost. Zajímala by mne právní závaznost memoranda, případně její reálná vymahatelnost.

Původní Pražák

Vůči třetím stranám nula.

V. K.

Tahle to má správně vypadat. Když ŘSD něco tlačí silou místním na truc, tak to těžko může dobře dopadnout.

Kodl

Kazda dohoda, kterou obe strany dodrzi, je skvela vec. Ta vec ma ale jedno ale..
Cela D35 nebude stat driv nez v roce 2030, coz je proste extremne pozde.
Tady je proste prostor pro zlepseni a zrychleni, neni mozne aby takto „prioritni“ stavba trvala tak dlouho.

Laik

Jo jo…..ale ptejte se předchozích vlád proč se s tím nehlo….pro inspiraci níže, vcelku zábavné čtení….
https://doprava.kraj-lbc.cz/zmocnenec-vlady-pro-r35-ivo-toman-tlak-na-realizaci-r35-bude-velky-n807038.htm

Laik

Jo hurá, ať už se to dotáhne do konce, řidičům i místním se uleví. Když se lidi domluví jde všechno rychleji.

Pody

Já pořád nechápu, odkud budou na plánovanou dálnici najíždět lidi z České Třebové nebo Ústí nad Orlicí? To pojedou přímo do Litomyšle a pak podle toho kam pojedou, tak k jedné z těch dvou MÚK?

ukulele

Ano, takto blbě to bude běžně probíhat.

Andrej

Aký je dôvod, že sa nepostaví ani jedna MUK, či už s 358 alebo 360? Mne sa to nezdá veľmi kontroverzné, miesta tam vypadá byť dosť. Nejaký dôvod to určite má, viete niekto?

PetrN

MUK byla opravdu v plánu, ale údajně proti ní někdo z místních (nevím jestli z východní části Litomyšle, nebo z okolních vesnic) protestoval… Což mi ale přijde nesmyslné, ale co už..

JiP

Predchozi naprosto demetni vedeni mesta Ceska Trebova prohlasilo, ze sjezd nepotrebuje, tak byl zrusen. Puvodne i s privadecem naplanovany byl. Nove vedeni mesta vsak prislo na to, ze je to pekna blbost a o sjezdu se opet intenzivne jedna, pravdepodobne se ale ted stavet nebude, ale jednou dodatecne uz na zprovoznene dalnici.

http://www.zpravodaj.probit.cz/2014/3_14web/CT%20a%20dalnice%20R35.htm

Kalanis

Může se udělat příprava jako neveřejný – s tím zkušenosti jsou.

vrtal

Už jsem psal níže: Minulé vedení Litomyšle – za pana Kortyše mělo strach že když se udělá přivaděč pro Českou Třebovou a Ústí nad Orlicí přivede jim to k zámku větší dopravu z dálnice. Mělo to být na silnici 360 s tím že tam měl být napojen na 358 obchvat Zhoře a Němčic. Argumentovali tím že pro nájezd směr Praha bude pro Českou Třebovou výhodnější cesta přes Ústí nad Orlicí, Libchavy a dále po přivaděči pro Žamberk po obchvatu Chocně k Vysokému Mýtu. Což je samozřejmě úplně strašný nesmysl. A kdo se podívá na mapu pochopí. Od cedule Česká Třebová… Číst vice »

Jan Hojsák

Tohle polikaření ODS mě neskutečně sere. Pan Kortyš v současné době vede odbor dopravy na kraji. Se vsadím, že do toho bude házet vidle, jak to jen půjde. Proč by taky myslel na Třebováky a Oušťáky, když především Litomyšl, kde on bydlí, má své jisté? Je to ubohý.

Kubrt

Bohužel ano.

JiP

Ctete jaka demence je demokraticky prosaditelna

http://www.zpravodaj.probit.cz/2014/3_14web/CT%20a%20dalnice%20R35.htm

ABCD

Ví někdo aktuálně z ŘSD a podobně, je nějaký pokus celou tu věc smysluplně vyřešit? Tzn. jak bude vypadat přivaděč (na ČT, ale i UO směrem od Prahy) včetně škrtnuté MúK? Pokouší se to teď, co to části lidí dochází, někdo nějak vyřešit?
Třeba i nějakou studií 🙂 ?

vrtal

Minulé vedení Litomyšle – za pana Kortyše mělo strach že když se udělá přivaděč pro Českou Třebovou a Ústí nad Orlicí přivede jim to k zámku větší dopravu z dálnice. Mělo to být na silnici 360 s tím že tam měl být napojen na 358 obchvat Zhoře a Němčic. Argumentovali tím že pro nájezd směr Praha bude pro Českou Třebovou výhodnější cesta přes Ústí nad Orlicí, Libchavy a dále po přivaděči pro Žamberk po obchvatu Chocně k Vysokému Mýtu. Což je samozřejmě úplně strašný nesmysl. A kdo se podívá na mapu pochopí. Od cedule Česká Třebová na dalnici to mělo… Číst vice »