Linka do Abú Dhabí jako pokus o námluvy. Jak ČSA zkoušely získat bohatého majitele jménem Etihad

A319, foto: ČSAA319, foto: ČSA

Obchodní pokus o návrat do dálkových linek vydržel ČSA rok a půl.

Praha od zítřka získá po více než dvanácti letech opět přímé letecké spojení s Abú Dhabí. Nová linka Etihad Airways startuje ale za zcela jiných okolností, než v roce 2011 začínaly s tímto spojením České aerolinie.

Tehdejší pokus zůstal jednou z bizarních kapitol vlády managementu Miroslava Dvořáka v tehdy státním dopravci.

K rozhodnutí létat do Abú Dhabí dospěl dopravce v době, kdy už neměl jediné dálkové letadlo a pět let poté, co zrušil linku do Dubaje. Firma se potýkala s obřími ztrátami a nápad posílat úzkotrupý Airbus A319 na šestihodinový let do Perského zálivu se už tehdy jevil jako další z kroků typu pokus/omyl, kterými tehdejší vedení přistupovalo ke své síti. Mělo ale i svůj skrytý význam.

Do Prahy začne létat Etihad, nabídne čtyři lety týdně

K zahájení prodeje letů do Abú Dhabí došlo v červnu 2011. Podle tehdejšího šéfa ČSA Miroslava Dvořáka spolupráce řešila nabídku dálkových letů, pro které ČSA neměly vhodná letadla.

Firma se dohodla s Etihadem na takzvaném sdílení kódů, cestující z Prahy tak mohli přes Abú Dhabí pokračovat do 34 dalších destinací Etihadu na jedné letence. „Zatímco Evropa je v současnosti saturovaná, asijské země rostou o deset a více procent ročně,“ řekl v roce 2011 Dvořák.

Čtyřikrát týdně

Abú Dhabí a Etihad nebyly ale v hledáčku Dvořáka jen kvůli možnému rozvoji sítě. Dvořák se netajil tím, že Etihad by mohly být novým kupcem pro ČSA, který by je mohl zachránit. Naplno to nikdy úplně zástupci firmy neřekli, ale řada politiků tehdy neodolala tuto možnost zmínit. Logiku to na první pohled dávalo.

Etihad se netajil zájmem o evropské dopravce, koupil například podíl v Air Serbia. Tehdejší šéf Etihadu Peter Baumgartnet na přímé otázky k zájmu o ČSA odpovídal, že ho nevylučuje.

Brzy po startu linky se však ukázalo, že šance na vstup Etihadu do ČSA nejsou až tak velké. Etihad kapitálově vstoupil do německých Air Berlin, které o pár let později zkrachovaly. Do soutěže na podíl v ČSA se nakonec dopravce vůbec nepřihlásil, podíl tehdy získal Korean Air.

Nová linka začala v září. V provozu byla jen čtyřikrát týdně, což výrazně zvyšovalo riziko cestujícím s přestupem v Perském zálivu, že si svůj pobyt při zpoždění ve Spojených arabských emirátech nuceně prodlouží. Po zhruba roce provozu firma dospěla k tomu, že ztrátové spojení nemá dál smysl živit a 16. ledna 2013 letěla naposledy.

ČSA oficiálně zrušení vysvětlily snahou orientovat se více na lety do Asie přes Soul. Podle firmy paralelní provoz spojů do Asie přes Soul a Abú Dhabí vedl ke kanibalizaci, čímž docházelo k obchodnímu i ekonomickému poškozování obou linek.

„Vzhledem k tomu, že Korean Air jsou strategickým partnerem a akcionářem Českých aerolinií, společnost dala přednost dalšímu rozvoji dopravní osy z Prahy přes Soul dále do Asie a oblasti Pacifiku,“ uvedla firma ve svém prohlášení, v kterém ani jednou nezmiňuje jeden z hlavních důvodů: ztrátovost linky.

Tagy Abú Dhabí České aerolinie ČSA Etihad Airways PRG-AUH
12 komentářů