Cestovní ruch Vodní doprava Železnice

Linecké expresy praskají kvůli vodákům ve švech, dráhy je posílily

Od prosince 2016 jezdí po čtvrtém koridoru expresy.
Od prosince 2016 jezdí po čtvrtém koridoru expresy.

Prázdniny letos nebývale naplnily Jižní expresy z Prahy do Českých Budějovicích a dále do Lince. Především linecké vlaky jedoucí až do Rybníka praskají v červenci ve švech kvůli lidem s batohy a karimatkami, kteří vesměs míří na vodu. Nastupovat bez místenky tak představuje značné riziko cesty „na stojáka“.

„Posílili jsme během sezony řadu vlaků tímto směrem včetně Jižních expresů, a to především v nejvytíženější cestovní časy. Spoje Praha – Linec jsme po dohodě s ÖBB posílili v celé trase až na maximum, které je na této trati dovoleno, tedy na pět vozů. Mezi Prahou a Českými Budějovicemi pak nasazujeme ještě více posilových vozů i více vlaků. Přesto jsme v některých případech zaznamenali plné vytížení vlaků,“ sdělil mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Drahám se tak znovu potvrzuje správnost zavedení expresů jižním směrem v prosinci 2016.

Tradiční magnetismus jižních Čech pro rozličné typy čundráků letos zvyšuje především sucho. „Půjčovny lodí brečí, neboť téměř všechny řeky vyschly pod únosnou mez a nedají se splouvat. Například na Sázavě se tahají lodě přes kamenité peřeje, Berounka má dlouhé úseky pod jezy bez vody. Lužnice i Ohře jsou v obvykle splouvaných úsecích bez vody,“ vykresluje situaci Jakub Turek z turistického webu Horydoly.cz. Spolehlivě splavná tak je jen Vltava pod Lipnem, což jen potvrzuje výsadní postavení této řeky mezi vodáky. Vltavě mezi Vyšším Brodem a Českými Budějovicemi se tak někdy říká vodácká dálnice. „Tak to tam taky vypadá – nad jezy se čeká desítky minut, aby člověk mohl plout,“ doplnil Turek.

30 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Nějaké sezónní přímé „loďovlaky“ z Českých Budějovic na „Lipenku“ jezdily už od počátku tohoto tisíciletí a jezdí i letos v létě – jen to není přímo až z a do Prahy: možná by z toho mohlo vzejít poučení pro příští rok …

  • Řekl bych, že je tady o sezónách obrovský potenciál na přímé vozy dál po lokálce na Lipno, hlavně s hytlákem naloženým koly a loďmi přímo z Prahy, velká škoda, že to na té lokálce asi nepůjde zrealizovat..

    • Je to blbé, že si Maďaři a Rakušané dělají z dálkového vlaku osobák. Ještě horší je, jak se na obou místech dlabe na infrastrukturu, v Rakousku svoji stranu přitom modernizovali a stále se tam jezdí v reálu 50 km/h v obloucích, ve kterých se u nás umí 70, to vážně nechápu..

      • „Je to blbé, že si Maďaři a Rakušané dělají z dálkového vlaku osobák.“
        Ono je to ale, bohužel, dost často jediné možné řešení, aby jelo vůbec něco (a to i u nás): když není dost frekvence pro dva vlaky (což je signifikantní zejména v „okrajových částech dne“), je lépe (a levnější) vyřešit to vedením aspoň jediného vlaku i za cenu, že vlastně nevyhoví úplně optimálně nikomu – a to je (a asi ještě dlouho bude) třeba i případ železničního spojení Prahy a Lince: než „vozit vzduch“ dvěma vlaky různých kategorií, lze aspoň jako „z nouze ctnost“ doplnit dálkovou frekvenci ještě tou místní, aby vlak byl aspoň trochu více obsazen.

  • Petr.R
    Napiš ještě něco. Vždycky se zasmějeme a máme hezčí den.

    • Koukám, že nejsem jediný, kdo se při čtení u jídla vždycky málem udáví. Docela bych Petr.R někdy rád poznal osobně, setkání třetího druhu. 🙂

      • není problém, napiš telefon do e-mailu a pokecáme a hlavně Vám vysvětlím, že musíš kliknout na odpověd pod tím co čteš, vidím dva neuměteli co neumí ani psát odpovědi.

    • Jak řešit problém krátkých rakouských vesnických zastávek, které teď prošli modernizací?

      • Třeba uzamčením posledních X vozů v žst. Rybník (pokud tedy v Rakousku nelze udělat „nástup a výstup v A-Fň jen z prvních 5 vozů“)? Jenže hlavní problém samozřejmě bude asi v tom, že nejsou ty vozy.

        • Blbost: kdo by chtěl na tak velkou vzdálenost cestovat běžným (značně nepohodlným) „patrem“?

          Během 5 minut pravidelného pobytu „Jižního expresu“ v Českých Budějovicích nemůže dělat problém odvěsit z konce vlaku několik přímých vozů (včetně „hytláku“ s loděmi a jízdními koly) a odvézt je v separátní trase za lineckým expresem přímo na „Lipenku“. Zpět by ty přímé vozy mohly jet nejlépe rovněž separátně přímo do ČB a odtud do Prahy ovšem asi na nějakém výchozím „plívovém“ („zastávkovém“) rychlíku, protože na jejich přivěšení na linecký expres není nikde dost času – to by ale jejich „specifické“ klientele nemuselo příliš vadit, zejména kdyby v ČB měla dost času na nákup dostatečného množství občerstvení na další cestu. Ale ČD by to stálo nějaké provozní náklady navíc, s čímž asi nikdo „kompetentní“ souhlasit nebude …

  • Vážně to čtu správně? Jen 5 vozů je na trati dovoleno? Co stojí za tím, že smí jezdit pouhých 5 vozů?

      • V Čechách je nejkratší nástupiště v Kaplici, a to 177 metrů, takže 6 kočárů by to sneslo určitě. V Rakousku nevím, ale taky se to může za Rybníkem zamykat.

      • a když třeba tři vozy se na hranicích odpojí a u nás kde to nevyjde na nástupiště, tak se zamknou dveře a lidé projdou do předcházejících vozů anebo tam dát jiné soupravy, ale jestli trat to snese. Třeba u nás je už jeden schark nedostatečný, normálně v týdnu jezdí i 8 kočárků a to před xx lety jezdila 810 prázdná. Nevím proč nekoupily třívozový a nemysleli na budoucnost.

        • Aby se na hranicích mohly odpojit vozy, je třeba na to další personál, další mašina, kde to vezmete, to není jen tak. Navíc, to opravdu není zlepšení komfortu cestování v těhle vlacích když pak lidi budou muset se všema batohama přecházet do jiného vozu aby mohli vystoupit.
          Při svátcích, prodloužených víkendech, jezdí z Prahy do ČB třeba 7 vozů, při posledním prodlouženým víkendu jsme jich měli 8. To by museli OBB prodloužit nástupiště, aby tam mohlo víc vozů, nedostatkem to nebude, když není zbytí, béčko se vždy najde 🙂
          Je to na nic, návrhů by bylo spoustu i od nás, vlakových čet, ale realita je trochu horší.

      • Re. mirekk
        Ano. Pět vozů je na danný úsek v Rakousku dostačujících.
        Když nebude, nasadí se patra.
        To jen v ČR chybí ta flexibilita.
        Naopak nechybí orientace jen na jednoho výrobce.

  • Je moc dobre ze je linka plne obsazena – tzn. ze je o ni velky zajem – a ze tedy vydelava.. 🙂
    Není ale v clanku vůbec zmineno, jak moc je obsazena v preshranicnim useku a az do Lince.
    Ja tim jel na jare a v preshranicnim useku jem jel sam…

    • V useky za hranicemi uz nas obsazenost zajimat nemusi, je to na triko OBB (ZDO) a vetsina tech vlaku tam jede jako SP ci vylozene jako OS. 5 vagonu tam je z duvodu ze OBB jich nechce vic prijimat, je to asi kvuli vyrovnavce vykonu.

      • Ta výmluva o maximálně 5 vozech na ÖBB mě překvapila, ale kvůli vyrovnávání výkonů to asi nebude – možná to má nějaký důvod spíše v uspořádání kolejiště v Linz Hbf = že se tam na tu kolej (nebo její část), kam a odkud tyto vlaky pravidelně jezdí ) víc vozů k peronní hraně opravdu nevejde …

    • Jen pozmka – to, ze je neco plne obsazeno, jeste neznamena, ze to vydelava.

      • Re. Jen tak.
        V podstatě máte pravdu.
        Než se zaplatí lokomotiva, která stála jako dva nové Traxxy, to bude ješté dlouhá doba. 🙂

        • Rado:
          Samozřejmě jsem měl na mysli účetní zisk…. (pokud vůbec tušíte co to je..)
          Zajímalo by mě jen tak pro zajímavost, jestli i za Budějkama je to (a případně kam až) v účetním zisku, nebo alespoň v provozním zisku (=EBITDA)….
          Anebo jestli se to počítá v celku Praha-státní hranice – jestli je to účetně nebo alspoň provozně v plusu.. Kdo ví??? Předem díky moc. 😀

      • Tak, tak. Nebýt expresů, jeli by rychlíky, jako tomu bylo celé roky, frekvence se jen rozdělila napůl, mírný nárůst je pravidelný rok co rok, v sezoně jsou plnější vlaky běžný jev, zvláště-li jezdí 4 až 5 vozů, ba i 3. V článku chybí jakákoliv seriozní čísla, článek spíše působí subjektivními dojmy, než fakty, a propagandou par exelence. Posily mívají i běžné R, zvláště v pá a po, tedy nic zvláštního a našvihnutý jsou taky dost. Ex stojí navíc 90 milionů ročně, bez R. Vodáci bych většině z nich ale neříkal, řada z nich jimi rozhodně není ani omylem. Vodáctví jde od srdce. To co dnes se z toho stalo, je jen komerční shit a móda.

    • Tak pres leto konci vetsina vodaku v Rybnice a preseda na smer Vyssi Brod, Lipno. Mimochodem trať Rybník – Lipno je elektrifikovana na 25 kV AC, takze by například do Vyššího Brodu mohla souprava zamirit misto do Lince, kam jezdi z ČB vice lidi autobusy. Mimo vodackou sezonu jsou ty vlaky za ČB prázdné, protože napriklad zastavka Kaplice je nejake tři kilometry od města.

        • Odvěšováním a zejména přivěšováním přímých vozů ovšem výrazně snížíte cestovní rychlost na „kmenové“ trase vlaku – to už by se to asi muselo dělat v Českých Budějovicích a vést ty přímé vozy na „Lipenku“ samostatně už z / do ČB …

Newsletter

Partneři


Výběr editora