Lidí ve vlacích mezi Prahou a Moravou už ubývá, ukazují poslední statistiky
Mnoho let byla přeprava lidí mezi Prahou a Moravou jedním z hlavních tahounů růstu osobní železniční dopravy. Loni došlo ale
Mnoho let byla přeprava lidí mezi Prahou a Moravou jedním z hlavních tahounů růstu osobní železniční dopravy. Loni došlo ale k překvapivé změně trendu: lidí ve vlacích mezi Prahou a Moravou ubylo. Přibývá jich jen ve spojení mezi Jižní Moravou a Prahou, největší pokles nastal ve vlacích z Moravskoslezského kraje.
Ukazují to data zveřejněná v nově vydané ročence dopravy za loňský rok. Podle nich loni vlaky ve směru z Moravy do Prahy přepravily 3,891 milionu cestujících, což je meziroční pokles o třináct procent.
Jedinou relací, kde cestujících stále přibývá, je spojení Praha – Jihomoravský kraj, což je dáno především efektem D1, kdy řada cestujících i po rozšíření nabídky spojů začíná pro cesty mezi Prahou a Brnem raději využívat vlaku než dálnice s řadou omezení.
RegioJet a Leo Express tvrdí, že cestujících v relaci Praha – Morava stále přibývá, České dráhy nechtějí detaily za jednotlivé trasy zveřejnit.
Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové může být mírné snížení přepravy do a z Prahy a středních Čech z krajů podél hlavního koridoru z Prahy na severní Moravu určitým výkyvem, který bude možné vyhodnotit až v delším časovém horizontu, kdy bude možné odvodit, zda se jednalo o krátkodobý výkyv, nebo začátek nového trendu.
„Z údajů z linek, které jsou státem objednávány, vyplývá, že k poklesu na těchto linkách nedošlo, nicméně větší část služeb na tomto koridoru je v režimu otevřeného trhu. V tomto případě by se mohlo jednat o známku toho, že došlo k saturaci poptávky po těchto službách. V takovém případě by se ale dalo očekávat postupné snižování růstového trendu, a to i v segmentu objednávaných služeb, kde k poklesu nedošlo,“ řekla Rezková. Podle ní spíše data ukazují, že se systém v části otevřeného trhu již kapacitně vyčerpal.
„Jedná se o kapacitně velmi vytížený koridor, kde rozsah služeb nelze významně rozšiřovat novými spoji. Dopravci toto nemusí přímo zaznamenat, protože služby v rámci otevřeného trhu jsou zajišťovány z rozhodující části v režimu povinně místenkových vlaků, takže v případě vyprodání kapacity vlaků již nelze následně zjistit, jaká by byla případná další poptávka po službách v případě, že by další dodatečná kapacita byla ještě k dispozici,“ dodala.
Přeprava cestujících mezi Prahou a Moravou (údaje v tis. osob, pouze příjezdy z moravských krajů do Prahy)
2010 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Jihomoravský kraj | 237 | 458 | 542,9 | 654,7 | 1081,2 | 1131,8 |
Olomoucký kraj | 423 | 843,1 | 977,6 | 1088,2 | 1441,7 | 1198,3 |
Zlínský kraj | 178 | 226,8 | 256 | 288,2 | 414,6 | 357,2 |
Moravskoslezský kraj | 452 | 923,6 | 1035,7 | 1117,1 | 1577,1 | 1204,6 |
Ročenka ukazuje nárůstu dopravy v jiných relacích: výrazně přibylo lidí například ve vlacích mezi Prahou a Plzeňským, Královéhradeckým a Jihočeským krajem.
Osobní železniční doprava v Česku loni dál rostla. Vlaky přepravily za rok celkem 189 milionů lidí, o 3,5 % více než před rokem.