Liberecký kraj poslal svého dopravce neplněním smlouvy do ztráty, teď si zaplatil jeho kontrolu

Nové polepy na autobusech v Libereckém kraji. Foto: Liberecký krajNové polepy na autobusech v Libereckém kraji. Foto: Liberecký kraj

Dozorčí rada nikdy neřešila nespokojenost kraje s managementem firmy, o které nyní zástupci kraje mluví.

Liberecký kraj zaplatí 750 000 korun přes společnost Autobusy LK společnosti Grant Thornton Advisory za analýzu efektivity hospodaření společnosti ČSAD Liberec. Oficiálním důvodem je loňská ztráta dopravce.

O výběru společnosti Grant Thornton Advisory rozhodla končící rada kraje na svém posledním jednání. Firmu vybrali během týdne bez otevřené soutěže. Pouze oslovili šest firem, nabídku podaly tři z nich. První data z analýzy mají být do poloviny prosince, kompletní do poloviny ledna příštího roku.

Vzhledem k tomu, že společnost ČSAD Liberec vykázala ztrátu v hospodaření, je třeba i ze strany Libereckého kraje na tuto skutečnost reagovat,” vysvětlil rozhodnutí krajské rady statutární náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták, který je sám členem dozorčí rady firmy, a měl by tak na hospodařením firmy dohlížet. „Audit prověří ve společnosti ČSAD Liberec efektivnost provozu a vynaložených finančních prostředků Libereckého kraje a také personální strukturu společnosti,“ dodal Sviták.

Dodržujte smlouvu, vyzvala dozorčí rada kraj

Výroční zpráva včetně stanoviska auditora přitom  jednoduše vysvětluje, proč se loni ČSAD Liberec dostalo do problémů. Jedním z hlavních důvodů bylo odmítnutí indexace přímých mzdových nákladů krajem v kalkulačním vzorci ceny dopravního výkonu. Kraj odmítl platby podle smlouvy navýšit, k valorizaci došlo až letos v červenci. Tím ale nevyřešil problém ztráty loňského roku ani letošního prvního pololetí a dalších let. Dopravce přitom kraji doložil i právní stanovisko, podle kterého má na zvýšení plateb podle smlouvy nárok.

Auditorská společnost Nexia AP ve výroční zprávě upozornila, že navýšení by mělo být o 2,73 Kč za kilometr. Pokud k němu nedojde, hrozí další prohlubování problémů.

Kraj poslal svoje ČSAD Liberec do ztráty, podle auditora platí málo. Radní hledají nového ředitele

Kraj odmítá uznat argument dopravce i auditora, že neplnil smlouvu. Tvrdí, že má své právní posudky, nikdy je ale nezveřejnil. Problematiku neplnění smlouvy krajem řešila několikrát dozorčí rada firmy, ve které zasedá i Sviták. „Několikrát jsme Liberecký kraj vyzvali k řádnému plnění smlouvy,“ uvedl člen dozorčí rady Vojtěch Prachař.

Někdejší motokrosový závodník Sviták na tiskové konferenci uvedl, že má i výhrady ke stávajícímu předsedovi představenstva Martinovi Bobkovi. Svitákův stranický kolega ze Starostů pro Liberecký kraj a hejtman Martin Půta jako důvod nespokojenosti s Bobkem uvedl fakt, že stále nedošlo k fúzi ČSAD Liberec a Autobusů LK. K té má ale dojít podle dříve schváleného plánu až na konci roku, jde navíc hlavně o úkol pro Autobusy LK, které vede Svitákův kamarád Michal Třešňák.

Bobkovi letos končí smlouva o výkonu funkce předsedy představenstva. Kraj bez konzultace s dozorčí radou vypsal nové výběrové řízení, jméno vítěze kraj odmítá sdělit. „Dozorčí rada za mé působnosti neprobírala problematiku nespokojenosti se současným předsedou představenstva. Na jednáních dozorčí rady nebylo téma nespokojenosti, hospodaření ani řízení panem náměstkem Svitákem nikdy otevřeno,“ dodal Prachař. Podle něj ani dalších členů není důvod měnit předsedu představenstva.

Martin Bobek pro kraj celý projekt vnitřního dopravce rozjížděl, za jeho působení výrazně stoupla kvalita autobusové dopravy. Upadl v nemilost poté, co si dovolil kritizovat vedoucí odboru dopravní obslužnosti Moniku Šulcovou a Otto Pospíšila, šéfa organizátora veřejné dopravy v kraji Korid LK. Sviták toto odmítl.

Tagy ČSAD Liberec Liberecký kraj
24 komentářů