Doprava ve městě

Liberec chystá sdílení kol, pilotní systém spustí s Rekoly. Ta chystá speciální bicykly pro kopce

Rekola v Dejvicích, foto: Rekolo
Rekola v Dejvicích, foto: Rekolo

Liberec se chce příští rok zařadit na mapu měst, kde bude možné využívat kolo zdarma nebo za drobný poplatek. Město začalo jednat s provozovateli bikesharingu o zavedení této služby ve městě.

Oslovili jsme všechny provozovatele této služby v Česku, nabídku poslaly firmy Rekola a Homeport,“ řekl náměstek primátora Jan Korytář. Podle něj se pro zahájení pilotního provozu zatím nejlépe jeví Rekola, která nabídla i analýzu provozu a jeho vyhodnocení pro další nastavení systému sdílení kol.

Sdílení kol funguje na jednoduchém principu: po městě jsou rozmístěny stojany, v kterých jsou zaparkována stejná kola jedné firmy a ty si může majitel karty provozující firmy odemknout a využívat je. Odpadá tak například starost o to, zda kolo někdo neukradne nebo náklady na pořízení kola či jeho servis. V řadě měst funguje služba zatím zdarma, provozovatelé náklady kryjí výnosy z reklamy.

Podle Korytáře by měly stojany na kola být v širším centru se zahrnutím hlavních dopravních uzlů. Na vytyčení území spolupracují Cyklisté Liberecka. V první etapě by se mělo objevit 60 kol, možná je i varianta 55 kol a 5 koloběžek.

Město chce zavést takzvaný hybridní systém, kdy vznikne 12 stojanů pro čtyři kola, současně ale bude možné umístit kola i mimo stojany dodržení podmínky nebránění chodcům ani dalším v běžném provozu po komunikaci.

Ze zkušeností z jiných měst vychází, že je vhodné nejdříve analyzovat poptávku prostřednictvím zkušebního provozu. K tomu bude zkušební provoz v roce 2018. Na základě jeho výsledků bude soutěžen systém sdílených kol pro dalších 5 let,“ dodal Korytář.

Podle něj jde o způsob, jak ve městě podpořit využití bezmotorové dopravy bez toho, aby museli lidé vlastnit kolo. „Bezmotorová doprava šetří naše ovzduší, zlepšuje naše zdraví a přispívá životnímu prostředí. Je dobrá pro každého, kdo ji využívá, i pro všechny ostatní,“ dodal Korytář.

Vychází i ze zkušeností z jiných měst. „Jako poslední vyzkoušeli Rekola v Kladně a samo vedení města je překvapeno, jaký ohlas u veřejnosti sdílení kol má. Není důvod, aby to nefungovalo i v Liberci,“ dodal Korytář.

Podle něj Rekola chystají pro Liberec i kvůli hornatějšímu terénu prototyp městského kola, který bude přizpůsobený častější potřebě změny převodu. „V době, kdy se objevila elektrokola, začal mizet problém s kopci v Liberci. Moje vize je taková, že i v Liberci bude za několik let několik set kol k půjčování, z nichž část budou právě elektrokola,“ dodal Korytář.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Michal
Host
Michal

S rekoly, ne s rekolou.

Petr
Host
Petr

Jinak malá poznámka, asi by správně mělo být „s Rekoly“ ne Rekolou 😉

Petr
Host
Petr

Dotace, dotace nic víc. Proto se najednou vyrojilo tolik zájemců o provoz. A možná by se radní z Liberce mohli přijet podívat do Brna, jak ty Rekola jsou úžasná, válí se to všude možně a často to překáží i několik dní přivázané tak, že to překáží chodcům u přechodů, zábradlí atd.
Nic to neřeší, vliv na dopravu záporný, ale dotace se sypou a hipsteři si v růžové asi přidají cool.

babilon
Host
babilon

Sdílení kol funguje na jednoduchém principu – dotace.
Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu.
Zdroj: https://www.denik.cz/ekonomika/na-bikesharing-pujde-20-milionu-mesta-mohou-zadat-o-dotace-20170919.html

Petr
Host
Petr

Liberec a kolo? Vždyť to tam je všude do kopce a úzké ulice nejen v centru…

Zdenek
Host
Zdenek

Ne každý je lemra. A elektrokola tohle v kopcovitějších městech brzo spolehlivě vyřeší.

Petr
Host
Petr

Když vyřadíme slovo lemra, máme tu asi zásadní problém,úzké ulice… Liberec vůbec nemá infrastrukturu…

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll