umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

Liberec čeká dlouhá uzavírka tramvajové trati do Hanychova. Kvůli opravě mostu

Hanychovská ulice v Liberci a zastávka Staré pekárny. Foto: ŠJů / Wikimedia Commons
Hanychovská ulice v Liberci a zastávka Staré pekárny. Foto: ŠJů / Wikimedia Commons
Více než sto let starý most, po kterém jezdí i tramvaje, je v kritickém stavu.

Velká část cestujících si ho ani nevšimne, jak splývá s okolím. Jeho oprava ale na nejméně čtvrt roku zkomplikuje provoz v Liberci. Kvůli špatnému stavu mostu přes Zlatý potok u Starých pekáren v Liberci uzavře město na jaře až na půl roku část Hanychovské ulice. Jeho oprava výrazně zkomplikuje provoz tramvají. Až tři měsíce nebudou jezdit až do Horního Hanychova, ale pouze k Viaduktu. Místo tramvají budou jezdit autobusy. Samotná oprava potrvá až půl roku.

Podle města z nedávné prohlídky více než sto let starého mostu vyplynulo, že jeho stavebně-technický stav je alarmující a je nutné provést opatření k zajištění bezpečnosti provozu a ochrany mostní konstrukce.

V minulých letech byla do klenby umístěna výdřeva podpírající mostovku, která na druhou stranu sice podpírá konstrukci, nicméně vlivem nedostatečného průtočného profilu potoka se výdřeva stává pevnou překážkou. Ta následně, v případě zvýšeného průtoku, vodu víří a dochází k vymílání betonové konstrukce,“ popisuje náměstek primátora pro technickou správu Jiří Šolc.

Rekonstrukce mostu LB-147 Hanychovská přes Zlatý potok bude stát 6 milionů korun bez DPH. Provoz na Hanychovské bude omezen jen pro individuální dopravu, autobusy budou projíždět kolem staveniště, jelikož uzavírka je primárně dimenzována jako částečná, a to právě s ohledem na hromadnou dopravu. „Zahájení stavebních prací očekáváme v dubnu tohoto roku, přičemž odhadovaná doba výstavby je 6 měsíců,“ dodává náměstek Jiří Šolc.

Podle analýzy radnice potřebuje v Liberci rekonstrukci 18 ze 147 mostů a lávek ve vlastnictví města. Náklady na rekonstrukci 16 mostů a dvou lávek radnice odhaduje na bezmála 100 milionů korun bez daně. Mezi nejakutnější patří oprava mostu v Proletářské ulicí nad čtyřproudou silnicí I/35 mezi Vescem a Doubím a mostu Ke Hluboké nad vlakovou tratí v Pilínkově.

Odebírat
Upozornit na
guest
9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jindra

Stavba bude trvat půl roku, tramvaje nepojedou tři měsíce. Tak snad tramvajový provoz do Hanychova bude obnoven dříve, než začne výluka tramvají do Jablonce. Úsek z Fugnerovy do Vratislavic nebude tak náročný na stavební práce, jako úsek z Vratislavic do Jablonce. Takže my liberečáci do Vratislavic budeme jezdit opět naší tramvají podstatně dříve než do Jablonce.

Rochličák

Říkám si, že výluka do Hanychova jako první vychází líp z hlediska autobusů a výluka do Jablonce s přerozchodováním do Vratislavic (pro mě furt Liberec) v první etapě by vyšla líp z hlediska převázání tramvají. Ještě byla myslím před pandemií zvažována rekonstrukce třídy 1. máje, ale holt loni došlo jen na dílčí opravy.

Jindra

Jistě, Vratislavice jsou Liberec, je to ale samostatný městský obvod. Jinak se tedy jedenáctka zavře celá a po přerozchodování úseku od Lomu po výhybnu, plus stavební úpravy svršiu, se na tomto úseku objeví tramvaje s podvozky 1435mm podstatně dříve než na úseku od vyhýbny do Jablonce.. Je jen velká škoda, že Jablonec stopnul prodloužení tratě do centra. Nevěřím, že se to v budoucnu podaří. Averze vůči tramvajím v Jablonci dokonce narůstá.

Rochličák

Jojo, jen si nejsem jistej, nakolik velká ta averze v Jablonci vlastně je, či není. Ta snaha zvládnout rekonstrukci (modernizaci) a prodloužení zároveň byla odvážná a moc se to nestíhalo, čili těm NIMBY výkřikům vlivných podnikatelů, že do toho hodí vidle a zablokují onen budget z IPRÚ, se dalo stěží odolat. Moc velké riziko. A původní jablonecký provoz, jakkoli byl rozsáhlý, měl své slabé stránky a rizika též.

Johniee

když byly záplavy, tak se to tam celé rozlilo, tuším asi 4 roky zpět

jva

On je to vlastně potok v potrubí (čili v podstatě to samé, co kanalizační či odpadní sběrač), ale když se napíše, že tak „rychle“ bude spravený most, vypadá to líp…

Rochličák

Pokud to chápu správně, tak potrubí potoka je jen na vtoku za vyústěním jedné odlehčovací komory hanychovského sběrače, pak pod silnicí a kolejemi stojí zděný propustek/můstek s betonovým překladem a někde po cestě se snad ještě připojuje zaslepená přípojka stoky a potrubí z druhé odlehčovací komory Hanychova a Horního Růžodolu. Za deště tam musí docela lítat nejen voda, proto tomu zřejmě ta výdřeva moc nepomohla. Pro toho, kdo se malinko orientuje v libereckých vodohospodářských stavbách, bohužel žádné překvapení. Nějaké další kaverny kolem tramvajových tratí by se našly…

Martin1

Jsem vůbec neměl tucha, že tam je most 🙂

Partneři

Škoda transportation
podcast