Levné, ale nedodané. Dopravci v Pensylvánii došla trpělivost se zakázkou od čínského výrobce

Dvoupodlažní vozy pro Pensylvánii. Foto: CRRCDvoupodlažní vozy pro Pensylvánii. Foto: CRRC

První soupravy měly být dodané již v roce 2019.

Odebírat
Upozornit na
guest
61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub K

V článku chybí, za jakou cenu je možné nakoupit vlaky dnes.

( https://bombardier.com/en/media/media-contacts )

Kubrt

Myslíte, že vám cenu vlaků řeknou na tomhle formuláři??

Martas

Zaplatit dopředu Číňanům, slušnej matroš 🙂

Herold

No, zase tak neobvyklé to není. Těch 50 milionů USD byla jen záloha, která měla jednak zajistit, že kupující si koupi nerozmyslí a jednak zřejmě měla sloužit i k financování rozjezdu výroby. Co ovšem neobvyklé je, že si kupující v případě takové částky zřejmě nevyžádal tzv. APG (Advanced Payment Guarantee), neboli záruku za předplatbu. Ta funguje tak, že kupující pošle zálohu prodávajícímu až potom, kdy prodávající doručí kupujícímu bankovní záruku za zaplacenou zálohu. Ta bankovní záruka kupujícímu zaručuje, že v případě, kdy prodávající nesplní svoje povinnosti a kupující proto odstoupí od smlouvy, kupující dostane zpět svoji zálohu i v případě,… Číst vice »

Okoloidúci

Takto to dopadne keď niekto chce vlak z Temu, namiesto toho aby si to kúpil od tradičného europskébo výrobcu.

Nie sme takí bohatí, aby sme kupovali lacné veci.

M19

Zkuste si ten článek aspoň přečíst…

Jiří Kocurek

Pro ně spíš klasický americký/kanadský/mexický

tarten

Vy nějakého znáte?

Kubrt

Ty téměř 50 let vyráběné patrové vozy pro USA/CAN příměstské železnice dnes formálně – vlastnicky – vyrábí Alstom – „francouzská nadnárodní společnost“, dříve je vyráběl Bombardier, ještě dříve jiní vlastníci – ale ten výrobek byl zkonstruován pro severoamerické trhy a stále se vyrábí na jednom místě v Thunder Bay v Kanadě. Za mě je to zkrátka americký výrobek pro americké zákazníky, bez ohledu na to, že akutálně nese značku francouzskou a za pár let možná zase ponese jinou.

Addams

CRRC by se chtelo nacpat vsude, ale pak pruser za pruserem …

Petr73

Přitom 38 mio rozdílu v ceně není tolik a nemuseli by čekat dlouho.

M19

34 milionů dolarů není tolik? Ale jděte.

vbb

Je 1000 korun hodně nebo málo?

M19

Souvislost?

vbb

No že 34/38 mil dolarů „není tolik“.

M19

Jo, 800 milionů korun je nic? Když to srovnáváte s korunama?

vbb

Co je 800 milionů korun vůči třeba státnímu rozpočtu? (předpokládám, že obrat té společnosti za 5 let, či jak dlouho měly být ty vlaky dodávané, bude někde na úrovni státního rozpočtu ČR).

M19

Ještě nějaká trapná ukázka demagogie? Taky se rozhodujete o nákupu zboží podle velikosti státního rozpočtu a ne podle vaší peněženky? 😁 Dneska je to tu opravdu přehlídka studijního materiálu pro psychiatrii. 😁 😉

vbb

Koukám, že vám to taky zapaluje nějak pomaleji.
Právě proto jsem začal s tou tisícikorunou: pro někoho to je „moc peněz“, pro někoho je to částka sice nezanedbatelná, ale ne zásadní, no a nějaký „Pavel Tykač“ si jimi může připalovat doutníky.
A šlo mi o to, do jaké kategorie spadá u objednavatele vlaků těch 34 mil USD.

Kubrt

Jednak 15 % ceny není zas tak bagatelní rozdíl, ale hlavně tyhle zakázky se musí soutěžit, takže ve chvíli, kdy CRRC vyhrála, se jaksi nedá předjímat, že to nesplní a tak radši podepíšeme smlouvu s druhým v pořadí.

Y.K.

38 mil. $ je skoro miliarda Kč.

tarten

Cena tak jednho vlaku.

M19

To je přece jedno, jestli máte na jeden vlak navíc či ne, že? Nebo jak to proboha myslíte?

David

Hmm, aha, a co děláte? Investoval jste to bitcoinu přes 10 lety, nebo státní správa?

Za ty peníze se dá provozovat třeba IT celý banky na celý rok.

vbb

A víte, kolik by za to mohlo být chlastu?

Kubrt

Jen doplním, že ty v článku zmíněné soupravy pro MBTA nejsou patrové vozy pro commuter jako měly být ty pro Septa, ale soupravy metra pro MBTA subway.

Zdrasa

Tak ještě dalších 20 let podobných kauz a třeba lidem i dojde, že nechat vše vyrábět levně v Číně možná není nejlepší nápad.

Kubrt

To měly být americké vlaky vyrobené čínskou firmou v USA.

Josef

To měly být čínské vlaky vyrobené čínskou firmou v USA.

Kubrt

Nevím, kdo ty vozy konstruoval, ale koncepčně jsou americké, ne čínské.

Kubrt

Je Vossloh DE 18, vyrobená po akvizici kielské lokomotivky CRRC, lokomotiva čínská, nebo německá?

Trumway

Další důkaz proč nejnižší cena nemusí být výhrou a že je lepší si připlatit pokud takový příplatek znamená sázku na jistotu.

Juraj

A jak má zadavatel toto ošetřit v podmínkách výběrka?

Plecháč

Co třeba podmínka, že v poslední době tento výrobce úspěšně dodal nějaký počet vlaků v dané zemi? V našich podmínkách třeba v celé EU. CRRC zatím předali zákazníkům v EU přesně 0 osobních vlaků, i když podle původních smluv už měly jezdit. Nevím jak jsou na tom ty lokomotivy pro Rail Cargo Hungary, ještě nedávno byly na okruhu.

Kubrt

Je taková podmínka v souladu s US legislativou? A opravdu je žádoucí nepustit na hřiště žádného nového výrobce? Není to černobílý problém.

dzejejc

US legislativa bude samozřejmě v hospodářské soutěži (zejména vůči Číně) dost „proamerická“, určitě více než v Evropě, ale stejně ho tak pustili a jak to dopadlo. Kolik jezdí vlaků od Stadleru, Pesy, Newagu, Siemensu, Bombardieru v Číně?

Kubrt

Siemens, Bombardier, Alstom, Hitachi, Kawasaki, ti všichni dobrovolně vytvořili společné podniky s čínskými výrobci a jistou dobu společně produkovaly vlaky pro čínské železnice. Pak došlo k „technologickému transferu“ a už je CRRC nepotřebuje. Pokud máte dojem, že jsem proponent pronikání čínských železničních firem do Evropy (USA), tak ne, nejsem.

Bram

Přesně tak, za čínské úspěchy si mohou evropské firmy samy. Samy se na rozvoji čínského průmyslu a hlavně jeho vývojových kapacit podílely.

O.K.

No jo, ale pak začínající výrobce nikdy nic neprodá, protože ho nenechají někde něco prodat, trochu začarovaný kruh!

Oldřich

A kdyz prece proda soukromnikum tak mam reference i pro verejny sektor ne?

Kubrt

To ano; na druhou stranu, i „soukromník“ může preferovat jen výrobek s referencemi.
Asi bych to shrnul tak, že jednou za čas musí někdo posbírat odvahu a koupit nějakou novinku a je lhostejné, zda je to soukromník, nebo státní/veřejný dopravce, nebo kdokoliv čerpající dotaci a tím s povinností soutěžit.

Průvodce původní Aleš

Nemusí. Ale může chtít, pokud tím získá nějaké významné výhody, ale samozřejmě na druhé straně jsou rizika. A teď je otázkou, zda tady ta rizika stála za těch potenciálně ušetřených 38 milionů.

czhunter

Ano – stejně jako DB koupili vlaky od Škody (Češi jsou vůči Němcům něco jako Číňani vůči Američanům).

Nešlo o to, že by vlaky od Škody byly skvělé, ale o to, aby DB trochu šťouchli do Siemensu, Bombardueru a spol, protože ti si začali až moc vyskakovat.

TnM

Jeste nez se tu rozvinou prispevky vysmivajici se levne cinske vyrobe, tak je potreba se zamyslet nad tim, ze vyroba mela bezet v USA. Je to obrazek situace americkeho trhu s osobnimi kolejovymi vozidly. USA ztratilo sve knowhow, extremne draze dotovana verejna doprava je extremne neefektivni a mizerna. Levna vyroba je v odborove sesnerovanem prostredi s neschopnymi manualnimi pracovniky nemozna. Nikdo z objednavatelu tomu poradne nerozumi, nemaji sve odborníky. Skoci pak na cokoliv. Amici by se meli rozhodnout co chteji. Dovazet si zakazali, ale vyrabet neumi. Jedine co zbyva je aby jim cizinec vyrabel u nich doma. Ale pokud to… Číst vice »

Bram

Siemens, Stadler (a předpokládám, že i Alstom, což byl dříve Bombardier) mají výrobní závody i v USA, tak nač malovat čerta na zeď a tvářit se, že bez Číny to nejde. Jde to velice dobře, tady se ale chtělo značně ušetřit.

Danny

„Jedina statni instituce v USA ktera si umi sama vyrabet a fungovat u toho je US Army.“

Ano. Však ozbrojené síly (U.S. Army je jen pozemní vojsko) jsou v zásadě to jediné, na čem panuje shoda napříč společností (pomijím extrémy), na co mají jít daně. Vše ostatní je předmětem neustálých ideologických bitev + to komplikují tři úrovně veřejné správy a nutnost se domluvit, kdo co zaplatí (federální, státní, místní).

watslaw

Na těch ozbrojených silách už tam dávno také shoda napříč společností není. A na tom způsobu, jak fungují, tam není shoda ani u těch zastánců. Je tam kritika, že zadává zakázky na drahé hračky několika dodavatelům jako (kde se o zakázku uchází jeden uchazeč), ale neumí se efektivně bránit například nízkoletícím dronům.

Danny

To co popisujete je normální diskuze/kritika, která probíhá odjakživa. Spousta peněz tam zahučí ve vývoji slepých uliček, drahých experimentů etc. To bylo vždy a při tom mega rozpočtu to tak i bude.

Filias

Ano. Jestli to chtějí levněji a kvalitněji, tak to musí dělat ve velkých sériích. Jako auta nebo letadla. Jinak dovoz.

Kubrt

Jak píše Bram, přinejmenším Siemens a Alstom v USA funguje velmi úspěšně, s velkými sériemi. Stadler má série spíš menší, ale taky jim to šlape.

Plecháč

Alstom teda moc ne, když se podíváte na masivní problémy s Avelia Liberty. Předání zákazníkovi mělo proběhnout v roce 2021, v současné době se očekává konec roku 2024. To už je skoro na úrovni CRRC. Siemens a Stadler je na tom lépe.

vasek.beroun

Nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci. Asi na tom něco bude.

Trumway

Stoprocentně. Ovšem také platí to o zlatém středu, protože to, že je něco drahé ještě vůbec neznamená, že jde o kvalitu.

Geralt

„Podle požadavků soutěže musela být část zakázky vyrobena v USA.“

Nejen podle podmínek soutěže, ale hlavně podle zákona. V USA platí že peníze vydané na státní zakázky se musí alespoň v této formě vrátit zpět do jejich ekonomiky.

Bez přezdívky

Přesně to by mohlo být i u nás. Pak by měla škodovka útrum s daněním na Kypru…

David

Taky bych asi byl pro to, aby byly zvyhodneny firmy, ktery dani v CR a pokud ne, tak zvyhodneni nula a uz pak at maji stejny podminky jako Turek, Polak a nebo Rumun.

Y.K.

Já nevím, tyhle ty výkřiky „které daní v ČR“ jsou vždycky původem od nejdivnějších politiků (většinou s vastní pochybnou morálkou). Kde daní firma je dost složité, protože se daní úplně všechno a v mnoha vrstvách. Kam odvádí DPH? Asi tam kde prodává zboží. Kde daní zaměstnance? Asi tam kde vyrábí. Kde platí za energie, subdodávky atp? Asi tam kde vyrábí. To že firmení zisk schovávají v daňových rájích je leckterým politikům proti srsti, protože státy chtějí danit do poslední kapky. Podá se to ale tak, z důvodu vyvolání závisti, že firma neodvádí na daních nic, místo aby to podali tak,… Číst vice »

Jiří Kocurek

DPPO samozřejmě platí v ČR i firmy se zahraničním vlastníkem. To platí i o té Škodovce.

Jiná věc je zdanění dividendy z akcií. Což ale není daň ze zisku, tedy Daň s Příjmu Právnické Osoby.

Herold

Tak popravdě řečeno i daň z dividend je jednou z „podmnožin“ daní z příjmů…

Plecháč

Kdyby to bylo stejné u nás, kyperská Škodovka by mohla vesele vyrábět dál. Američanům stačí, když je fabrika fyzicky v USA, jinak všichni dodavatelé osobních vlaků jsou hlavně evropské, občas japonské nebo čínské společnosti.

Jiří Kocurek

Ano, ten jejich zákon definuje minimální % výroby na území USA. Snad 40 % jestli si pamatuju správně.