Letecké společnosti Letectví

Letoun Smartwings přistával v Praze s poškozenou pneumatikou

Boeing 737-800 společnosti Smartwings odlétá z Prahy. Foto: Letiště Praha
Boeing 737-800 společnosti Smartwings odlétá z Prahy. Foto: Letiště Praha
Letadlo přistálo v Praze bez problémů za asistence záchranných složek.

Boeing 737-800 registrace OK-TVV  společnosti Smartwings přistával letos v srpnu s prasklou přední pneumatikou. Vyplývá to z pravidelné zprávy Ústavu pro odborné vyšetřování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) za 3. čtvrtletí. Mimořádná událost se obešla bez jakéhokoliv zranění.

K události došlo 6. 8. při letu z Cagliari na Sardinii. „Při vzletu letounu zaznamenala posádka krátce před dosažením vzletové rychlosti vibrace přední podvozkové nohy. Posádka pokračovala ve vzletu,“ uvádí zpráva. Na palubě bylo 58 cestujících a 7 členů posádky.

Piloti informovali řízení letového provozu v Cagliari. Zaměstnanci na letišti provedli kontrolu dráhy, na které našli zbytky pneumatiky z přední podvozkové nohy. „To potvrdilo předpoklad posádky, že došlo k poškození pneu na předním podvozku. Letoun pokračoval v letu na cílovou destinaci,“ popisuje ÚZPLN průběh mimořádné události.

Kapitán letadla odhlásil v Praze před přistáním stav, který vyžaduje místní pohotovost zásahových složek. „Letoun bez problémů přistál. Na pojížděcí dráze TWY B byla provedena kontrola podvozku a následně byl odtažen na stání 26,“ uvádí zpráva.

Snímky poškozené pneumatiky ze zprávy ÚZPLN. Foto: ÚZPLN
Snímky poškozené pneumatiky ze zprávy ÚZPLN. Foto: ÚZPLN

Podle zprávy za třetí čtvrtletí ubylo v tuzemském  letectví  hlášených událostí o 17,3 %. ÚZPLN to vysvětluje omezeními v období pandemie koronaviru.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

To už musí každého znervoznovat jako moucha,co vlétne oknem do bytu .SW a jejich provoz

Rad3k

Co je todle sakra za zprávu? To měli ve vzduchu zastavit a tu gumu vyměnit? Jděte s těmito kravinami někam.

RHood

Normální, to se stává, že se guma poškodí a nejenom u letadla a na přední noze. A dokonce minulou středu někdo v noci v Praze prásknul gumu.

samoliter

„Při vzletu letounu zaznamenala posádka krátce před dosažením vzletové rychlosti vibrace přední podvozkové nohy. Posádka pokračovala ve vzletu,“
Pokud měli vibrace přední podvozkového nohy ještě před V1, měli přerušit start. Od toho ta V1 je.
Takže piloti jednoznačně porušili předpisy.

Dave

Pro samozvané vyšetřovatele leteckých katastrof, V1 není vzletová rychlost.

woobob

To je pravda je to zavadějicí informace, termín “vzletová rychlost” nikdo neví jestli autor článku myslí V1 a nebo Vr. Pokud k pokračování vzletu došlo před V1 je to na popravu kapitána. Pokud vibrace nastaly před Vr, ale po V1 vše je v pořádku. Zprávu UZPLN jsem nečetl a nevím jak to tam je formulované. Ohledně incidentu v letectví doporučuji Aviation Herald, přistup je velice profesionální. Tento server se diva na věci spíše pohledem laika a není mu co vyčítat. Neznám nikoho kdo by ovládal veškeré předpisy v dopravě od dopravy pozemní, vodni či letecké. Panu Sůrovy bych doporučil, aby… Číst vice »

woobob

Tak jestli je to po Vr a tím pádem automaticky po V1 žádný problém. Jen jsem chtěl poukázat, že některé názvy jsou ošemetné a pak se toho chytají různi specialisti a diskuze se zvrhne v cosi hodně neprofesionálního. Jinak dík za vaši práci.

Y.K.

Logicky se myslím dá vyvodit, že V1 není rychlost vzletová. 🙂

Y.K.

Mícháte různé věci. V1 je bod rozhodnutí, kdy se musí pokračovat ve vzletu ať se děje co se děje, jediná výjimka je, že letoun není schopen letět a pak je jasné, že letoun přefrčí konec dráhy. Před V1 se může zastavit, ale rozhodně se nezastavuje kvůli každému problému který může vzniknout. Pneumatiky jsou jedna z těch věcí, kdy je lepší pokračovat než zkoušet extrémně bzdit s naloženým letounem z třeba z 250 km/h. Boeing praví, že při podezřen na poškozenou pneumatiku se brzdí jen do 80 knotů, jinak se pokračuje ve vzletu. Tedy žádná poprava kapitána.

woobob

Sorry normálně sem nepřispívám, a ani mne nepadlo, že mi odpoví někdo znalý v oboru, trochu jsem se rozvašnil nad tim původním nadpisem a některýma komentářem, nasbíral jsem pocit jako by někdo chtěl aby si veřejnost myslela, že ten ten borec tak odjel už ze stojanky. Moje blbost od toho ten call out 80 je, po par pivech ve vlaku, nasraty ze všech ostatnich news, jsem jen chtěl dat najevo, že je normální že letadlo odletí s poruchou před Vr. Toď vše. A TVS nehájím, nikdy jsem tam nepracoval, jako PAX jsem je využíval minimalně, jen tam znám nebo znal… Číst vice »

Y.K.

Tak tak, proto tam ten call out „80“ je. 🙂

Y.K.

U podezření na poškozenou pneumatiku se zastavuje jen při rychlosti do 😯 kts (low speed), při rychlosti nad se pokračuje ve vzletu. Při high speed do a poblíž V1 se zastavuje výhradně a pouze při vážných problémech či přímého ohrožení letu (výzva ATC – nebezpečí kolize, selhání motoru, požár), protože brždění z tak vysoké rychlosti je samo o sobě riziko.

Y.K.

Zajímavé z 80 knotů je smajlík. 🙂

Radko

Mezi rychlosti 80 kts a V1 ktera se někdy jmenuje rychlost rozhodnutí kapitan zastavuje letadlo jedině kvuli:
výpadku nebo požáru motoru, kouři , neschopnosti letadla bezpečně vzlétnout , silný turbulence, nebo zdravotní potíže pilota. V opačném případě jako je prasknutí pneumatiky velitel by se měl rozhodnout pokračovať s letem. Je to standardní postup společností Boeing ktera výroby 737.

Mat

Ono to není tak jednoznačné s tím, jestli přerušit nebo pokračovat při problému před V1. Konkrétně při prasknutí pneu (nebo pro rýpaly poškození) těsně před V1 může být bezpečnější pokračovat ve vzletu. Dělat high-speed rejected take-off s poškozenou pneu může být hodně nebezpečné (zhoršená ovladatelnost na zemi případně prodloužení brzdné dráhy, pokud je poškozen hlavní podvozek)… To jen drobná poznámka, že to není úplně černobílé a záleží na okolnostech.

kulhán

Další chytrák!
On ten příďák vibruje normálně pokaždé. Těžko se to posuzuje při zrychlování co je za čarou a co už ne.
Cesťáci to necítí, příďák je pod cockpitem, kolikrát to jsou nejen vibrace, ale i rány od podvozku. Pokud je letadlo poloprázdné, nebo velké přeskoky tak je to víc. Jsou tam nebržděná kola jak s nějakého dvoukoláku. Pokud je jedno prasklé tak se to pozná až když se zasouvá podvozek do podvozkové šachty, kde je brzda, která zabrzdí kola a o tu to začne pleskat a nebo se ozve rána, pokud z kola vyčnívá kus pryže.

Jindra

Bureš nedal dotace, tak se musí šetřit .

G700

SmartWings a pneumatiky. Takovej evergreen…

Pepa

Ale vyprávějte….

Dorota

Jojo jeden čas měli poměrně často separaci běhounu na hlavním podvozku a zdevastované klapky.

Jiří Kocurek

A oni si ty pneu vyrábějí samodomo v hangáru?

Dorota

Ne, proč by si měli sami vyrábět gumy? Nerozumím, tady se bavíme, že měli problém.

Y.K.

Problém s pneumatikami je úplně běžný typ závady. Zvláštní by bylo, kdyby pozorovatelně vybočovali ze světového průměru.

Panda

Úbytek o 17,3% znamená reálně nárůst na počet letů, ne?

Anonymus

Super prace pilota. Mohl to pokazit,ale zachoval se na jednicku. Na rozdil od pana Veseleho. Jak to s nim ted vubec vypada? Mel jit na psychotesty.

Jana

Evidentne to chteli Smartwings zase ututlat, coz se jim opet nepovedlo. Vyborna investigativni cinnost pane Suro!

Bilbo

Pardon, ale jaky ututlavani? Smartwings to oznamili na UZPLN presne tak jak maji, jinak byste asi prave necetla zaver vysetrovani UZPLN.

Jana

Vzdyt bezprecedentne ohrozili 58 cestujicich. Proc hned nepristali? Proc se o tom po udalosti nikde nepsalo? Evidentne to tajili

Bilbo

Proc by meli hned pristavat s prasknutou gumou? To je opravdu jedno jestli se vrati na puvodni letiste nebo doleti do Prahy. Praskla pneu nijak neohrozuje bezpecnost behem letu. A samozrejme Smartwings nema povinnost nahlasovat veskere sve drobne incidenty televizi Nova.

Jana

Aha, tak potom tedy nechapu ten bulvarne znejici nadpis clanku

Roman

On ten nadpis trochu bulvárně na první pohled vypadá. To je myšleno zcela bez urážky, nenapadá mě jak ten nadpis vymyslet jinak aby tak nezněl a zároveň to byl stále nadpis a ne první odstavec 🙂

Tomas

no… ten nadpis je fakt kapku bulvarni 🙂

po precteni nadpisu ma clovek pocit, ze to pristani bylo fakt na tajnacku a prislo se na to nahodou pri setreni neceho jineho.

prasklou gumu prece neodhalila zaverecka, ale uz prohlidka letadla po pristani 🙈

Apex

A proč by proboha mělo? Copak se jinde takové věci dávají hned do tiskové zprávy?

Esme

Slovo „odhalila“ tak opravdu zní. Kdyby nadpis zněl třeba „ÚZPLN vydal zprávu o přistání SW s poškozenou pneumatikou“ nebo něco takového, nepůsobilo by to možná divoce.

Martas

Tak ted jste to vazne vylepsil :-))

Y.K.

Dokončení letu je dokonce doporučovaná varianta ke zvážení, protože odlehčí letoun a dává posádce čas si v klidu naplánovat postup na přistání. Pochopitelně pokud je cílové letiště vhodné a letoun nevykazuje abnormální indikace.

Y.K.

Proč by se o tom mělo hned všude psát? Je to historka okresního formátu co zajímá maximálně lidi co se o létání zajímají.

Mě třeba ve zprávě více zaujalo kolik v PRG bylo birdstrike, ale ještě více mě dostalo, že byl zaznamenán i jeden batstrike.

Václav

Naopak bezpečnější bylo doletět do Prahy a tím odlehčit letadla o mnoho tun paliva.

Ted

Udělali to co měli a dle mezinárodních postupu a samozřejmě vše nahlásili. Ne, letadlo není auto, kde při prasklé pneu hned zastavujete. SW nedělá vždy vše ukázkově, ale tentokrát jim není co vyčítat. Stejně by se zachoval kdokoliv další.

Esme

Bezprecedentně 😀 Doporučuji Vám prohlédnout Avherald, ať víte, kolik se to bezprecedentně děje na denní bázi.

Y.K.

A i to je jen výběr nejzajímavějšího nebo za pozornost stojícího. 🙂

Tomáš

Přesně tak. Po přečtení pár stránek Avheraldu a už nepoletí. Běžná věc jedna prasklá pneu.

Šťoura

Jak je obecně známo, přistávat s plnou nádrží je vždy riskantnější. V nouzových případech letadla buď krouží, aby palivo „vylétala“, nebo – mimo obydlené oblasti – dokonce palivo vypustí…

Miroslav

B737 nemá vypouštění paliva

Ogden

Bože bože dámo. A můžete napsat čím ty cestující ohrozili??? Postup naprosto v pořádku dle manuálu Boeing 737, FCTM, QRH.

Bilbo

A mimochodem vsechny vysetrovaci zpravy UZPLN jsou verejne dostupne na jejich webu 🙂

Y.K.

Hm, zpráva z webu šetřícího orgánu. Fakt utajení.
Navíc ten let byl proveden naprosto v souladu s postupy. Proč by to měli tutlat?

Pane bože proč!!!

Milá Jano nebo Jane nebo co jste zač. Myslím, že by bylo záhodno vyhledat lékařskou pomoc. Jste evidentně strašně nešťastná osoba a je mi Vás upřímně líto. A samozřejmě jste přesvědčena, že všichni kolem vás jsou blbci a jen vy jste inteligentní jedinec. Že mám pravdu??? Ach jo. 🙁

beija

Paní Jana třeba naráží na to, že na jaře nás všechny vedení Smartwings krmilo horem dolem, jak potřebuje zachránit, ale jakmile jde o přistání za asistence záchranných složek, tak je samozřejmě ticho po pěšině. Laika to může zmást. 😉

Anonymus

Souhlas, ze s verejnosti a medii Smartwings neumi komunikovat. Neumi vyzdvihnout svoje prednosti a plusy. Neumi z praskle pneumatiky udelat to, ze pilot dokazal pristat v pohode… proste ta firma je desna a vlastne dava najevo svoji nadrazenost…

Y.K.

Já vím že to zní tvrdě, ale to je tím, že veřejnost očekává, že posádka je na úrovni a ví jak problémy řešit. Tlačit to dopředu jako přednost by mohlo spíše uškodit. Důležité je především se vyvarovat incidentům typu loňský kousek cpt. Veselého a následné komunikační katastrofě, to poškozuje to i ostatní piloty v aerolince, co se snaží dělat práci odpovědně.

Ota Z.

lehce vedle, ale snaha se počítá :-DDD