egoe-plus
Automobily Silnice

Letošní nehody si zatím vyžádaly 548 obětí, o 17 méně než loni

Dopravní nehoda, ilustrační foto. Autor: Policie ČR
Dopravní nehoda, ilustrační foto. Autor: Policie ČR

Na českých silnicích letos podle předběžných statistik zatím zemřelo 548 lidí, o 17 méně než za loňský rok. Zemřelých je ale víc než v roce 2017 i 2016 a Česku se stále nedaří výrazněji snižovat počet obětí dopravních nehod. Bilance se ještě může zhoršit po dnešním večeru a noci, například před rokem přišli o život na Silvestra dva lidé. Nejtragičtějším měsícem končícího roku byl srpen s 62 oběťmi, nejméně osob zemřelo při nehodách v lednu – 25. Při prosincových nehodách dosud zemřelo 34 lidí, což je o 18 méně než za minulý prosinec. ČTK to dnes řekl ředitel dopravní policie Jiří Zlý. Podrobné oficiální statistiky zveřejní policie 8. ledna.

Nejtragičtějším dnem celého roku byl 11. listopad, během něhož přišlo o život devět lidí, z toho pět při nehodě u Pavlic na Znojemsku. Při srážce tří osobních aut tam čtyři lidé zemřeli ještě před příjezdem záchranářů, těžce zraněný čtyřměsíční chlapec zemřel později v nemocnici.

Oproti loňsku ubylo tento rok i těžce zraněných – zatím jich policie k pondělí 30. prosince eviduje 1871, což znamená ve srovnání s rokem 2019 pokles o 229.

Příčiny smrtelných či vážných nehod jsou stejné jako v minulosti – nepřizpůsobení jízdy okolnostem nebo povrchu vozovky, jízda v protisměru a nevěnování se řízení, uvedl Zlý.

Podle předběžných statistik zemřelo za uplynulých dvanáct měsíců 91 chodců, což je o 22 méně než loni. Zemřelých cyklistů bylo letos 37, zhruba stejně jako minulý rok. Nárůst naopak očekává dopravní policie v kategorii řidičů a spolujezdců, kteří letos přišli při nehodách o život.

I když oproti loňsku počet obětí dopravních nehod klesl, pro splnění cíle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by letos počet mrtvých musel klesnout zhruba o 200.

„Záleží na každém účastníkovi silničního provozu, ať je to řidič, motocyklista, cyklista nebo chodec. Stále se na silnicích setkáváme s nepozorností, neukázněností, neohleduplností a u řidičů také s přeceňování vlastních schopností,“ dodal šéf dopravních policistů.

Před rokem 2008 se počet usmrcených při nehodách v Česku pohyboval většinou nad jedním tisícem.

Úmrtí při dopravních nehodách v České republice:

Rok Počet usmrcených
2019* 548
2018 565
2017 502
2016 545
2015 660
2014 629
2013 583
2012 681
2011 707
2010 753
2009 832
2008 992
2007 1123

*předběžný údaj k 30. prosinci

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zbyněk

Nechápu, že si to například žádná politická strana už dávno nedala do programu. A ani nemusí nic vymýšlet, stačí jen převzít to, co se osvědčilo v zahraničí – řidičák na zkoušku, citelné pokuty, zabavování aut při recidivě, osvěta na billboardech, lepší ochrana chodců dělenými přechody, boční odstup při předjíždění cyklistů, atd.

...

A divíte se? Řidičák dostane každej rákosník (a co jich kupříkladu v Praze je) a pak předvádějí na silnicích věci, které by jim neprošly ani doma v Saigonu. Ta kvanta Ukrajinců a Rumunů sice nejsou takový extrém, co se řízení týče, ale míru bezpečnosti na silnicích tady taky nezvyšují. Pozitivní trend do roku 2017 otočila právě masivní imigrace.

Arimatejsky

Tak určitě, co Čech to Niki Lauda, jen ti cizáci jim to kazí.

LKB

Prijde mi absolutne otresne, ze pri teto statistice nehodovosti kraje (!!!) ci obce nechavaji nove vysazovat stromoradi (nikoli jeden strom, ale celou radu) vedle silnic druhe tridy. Toto rozhodnuti mi prijde pomylene…

Myslim, ze krome zakazu staveb podel silnic mimo obce by melo byt zakazano take vysazovat stromy podel techto silnic v urcite vzdalenosti…

LKB

A abych to neuvadel pouze teoreticky, zde pohledem policie: https://www.policie.cz/clanek/stromoradi-kolem-silnic.aspx

Nemela by tedy mit policie moznost tuto vysadbu zakazat?

Arimatejsky

Neměla.

Miky

Bohužel je tento zvyk z dob, kdy po cestách jezdily převážně jen volské povozy, zřejmě věčný. Dříve to dávalo smysl, byly často vysazovány ovocné stromy a na vozky nepražilo v létě slunce, ale dnes už je vysazování stromů u silnic jen smrtelně nebezpečná zelená obsese. Mám stromy a lesy hodně rád, ale kolem silnic bych radši viděl spíš nějaké živé ploty než ty mlčenlivé vrahy, často polosuché a vyhnilé. Nejenže by to zachránilo mnoho životů, ale by fungovaly i jako zásněžky.

JiVe

Aktuální číslo dle policie je 550

Petr Nick

O tomhle nepište, lidé chtějí slyšet o slevách v marketech a výhercích loterií, ne to, že se někdo ‚cizí‘ ( určitě nějaký debil atd) , třeba i bez vlivu na směr a rychlost vozu, nevrátil z cesty domů..

Halamus

Pokud člověk není debil, tak chápe, že každého zajímá něco jiného a proto jsou weby s různým zaměřením.

Petr Nick

pokud člověk.. pozná ironii, jinak souhlas

IGCT

A bude za oběti vyhlášen také státní smutek jako u obětí ostravského střelce ???

Arimatejský

Kolik z těch 550 mrtvol bylo obětí, kolik viníků a kolik spoluviníků?

R2R2

Pocet mrtvych je v doprave to nejzbytecnejsi kriterium mnohem vic zivotu se promrha v ruznych zacpach a zdrzenich. Prujezd D1 trva behem rekonstrukce o desitky minut dele nez by trval pri funkcni dalnici, zdrzi se desetitisice ridicu kazdy den, jenom na tom se promrha cas odpovidajici desitkam zivotu kazdy rok, podobnych frekventovanych mist, kde se bezduvodne plytva casem je mnoho.

Arimatejský

Naopak, počet mrtvých je jediná 100% pravdivá statistika, všechny ostatní, ať už jde o počty nehod, škody, nebo ty vaše „promr“ané“ hodiny, jsou jen epřesné součty náhodných čísel. Tisíce nehod nikdo ani nenahlásí, ale mrtvého nikdo nevzbudí.

Rosťa

ANO, už je líp. Pro zvýšení bezpečnosti otevíráme v posledních letech v průměru 18 km dálnic ročně…….

Andrej

Podobne ako u nás na Slovensku: 1.Nie sú dostavané smerovo oddelené kapacitné diaľnice ani len na základných medzinárodných trasách a ľudia tak umierajú na cestách prvej triedy 2. Policajti sú úplne neviditeľní na nebezpečných úsekoch, v Česku je to možno ešte horšie 3. Stále vládne prílišná agresivita a iracionálnea hlúposť, kde ľuďom stojí za to napríklad riskantne predbiehať a riskovať čelný stret kvôli ušetreniu pár minút, niekedy len sekúnd. 4. Málo priestoru sa dáva chodcom a cyklistom, málo sa predvída že na prechode pre chodcov sa vyskytne chodec. Ono až tak veľa netreba, stačí trocha zvolniť, predvídať, neriskovať život kvôli… Číst vice »

AAA

ľuďom stojí za to napríklad riskantne predbiehať a riskovať čelný stret kvôli ušetreniu pár minút, niekedy len sekúnd

Tak realita řady silnic první třídy je že buď předjedete nebo se v té koloně potáhnete klidně dalších dvacet kilometrů. A to už fakt není pár ušetřených sekund.

mgr.pavel

„kvôli ušetreniu pár minút, „

AAA

pár minút, niekedy len sekúnd

Andrej

20 km (čo je dosť krajný prípad) nejakým „brzdičom“ v rýchlosti 70 km/h je cez 17 minút, zatiaľčo v rýchlosti 90 km/h je to cez 13 minút. Strata necelé 4 minúty. V extrémnim prípafe. Obvykle ešte menej.

Každý si teda môže zrátať, či mu tieto jednotky minút za tieto retardované predbiehacie manévry stoja

AAA

Jistě, ostatně proč rovnou nezavést zase praporkový zákon že. Veškeré kvaltování toliko pro hovado dobré jest.

Václav

Často jedu 80-90km/h a předjede mě riskantně nějaký spěchající řidič. A za chvíli ho často stejně dojedu na křižovatce, nebo v závěsu za kamionem a pod.

Frantisek Buksa

Ano i ne. Tohle je nesporně pravda, nicméně tento argument se dá zneuzit k dalsimu a dalsimu omezovani a zklidnovani. Proc ne mimo obec max.70 a v obci max. 30, vzdyt je to jen „par minut“, ze? Vsak si vsimnete, ze bytjsou autacim dal tim lepsi, jizdni doby se treba oproti vlakum od revoluce zase tak moc nezmenily. Podle me k lepsimu vysledku mohou prispet dve veci: zlepseni infrastruktury a vychova ridicu. Ani jednu bych vsak nepodcenoval na ukor te druhe.

Anonym

Jenze to je 20 km tady, 20 km tamhle a ono se to nascita. Jeste horsi pak je, kdyz se vytvori za prvnim kolona nekolika aut, ktera nechteji predjizdet, ale zaroven nedodrzuji bezpecny rozestup. Kdyz se pak treba predjet da, tak se musi predjet i nekolik aut naraz, coz zase zvysuje nebezpecnost. A casto je to okorenene tim, ze v miste, kde se da predjet, at uz jsou to dva pruhy nebo delsi rovinka, ten prvni zrychluje. Osobne chapu, ze nekteri ridici jezdej pomaleji, ale pak by taky mohli mit soudnost a ohleduplnost a na vhodnem miste zpomalit/zastavit a pustit… Číst vice »

Lektor

Jenže většinou ty nejpomalejší jedou právě těch 90km/h – zkušenosti z I/35 Hradec-Olomouc….

AAA

kamióny a nákláďáky fakt 90 většinou nejedou, zvlášť ne do kopce

dopravák

To pořadí bodů je nesprávné = mělo by být 3 – 2 (nebo 4) – 4 (nebo 2) – 1: „smerovo oddelené kapacitné diaľnice“ opravdu neodstraní lidskou blbost a namyšlenost, co ostatně dnes a denně dokazují i nehody na existujících dálnicích!

Dalibor

Ta statistika má jednu chybičku, že se do ní počítaj jen ti, co „zakalili“ na fleku, tj pokud ho odveze sanitka a zemře až ve špitále, tak v týto statistice není. Nicméne je vidět takový „stagnující“ trend. Na počet aut v provozu, hustotu provozu není tento „výsledek“ až tak strašný. Když si uvědomím, kolik lidí ročně zemře díky chlastu a kouření, je toto číslo v podstatě velmi malé.

AAA

Na počet aut v provozu, hustotu provozu není tento „výsledek“ až tak strašný

… já se obávám že pod těch 500 (+- pár desítek jako v podstatě statistická chyba) to při té hustotě a počtu aut už nemá moc šanci jít. A další a další utahování šroubů a nějaké „Vize nula“ Besipu na tom nic nezmění. Pokud se nezačne měnit přístup jako že stromy u silnice (třetina obětí připadá na nárazy do stromů a pevných překážek) za nic nemůžou protože autům do cesty neskáčkou a podobně.

Dalibor

řeší se marginality…. Kolik milionů „sežerou“ všecky Dopravně Bezpečnostní Akce, BESIPy a podobný srandy? Kdo řeší tohle?
https://www.tyden.cz/rubriky/zdravi/zdravi/koureni-zabije-rocne-18-tisic-cesek-a-cechu-kouri-tretina-naroda_265113.html
Jezdit se v podstatě musí, pokud potřebujeme přemisťovat lidi a materiál.
A kouřit??
35x více lidí zemře ročnš na následky kouření než na následky „dopravy“.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

V První světové válce zemřelo celosvětově 10 milionů lidí za 4 roky, tj. 2,5 milionu lidí ročně. Přímým následkem automobilové dopravy zemře celosvětově 1,25 milionu lidí ročně. Vy snad považujete První světovou válku za takovou větší marginalitu?

A kolik tedy v první světové válce zemřelo lidí na území Jižní a Severní Ameriky, Austrálie atp když už se zde oháníme celosvětovostí?

Arimatejský

Hanzi, kladete nesmyslnou ozázku. Je úplně jedno, kolik lidí zemřelo v GW na území Amerik nebo Austrálie, podstatné je, kolik padlo Američanů a Australanů bez ohledu na místo úmrtí. A byly jich stovky tisíc. Myslíte, že jejich děti a vdovy byly šťastnější, že táta padl v Evropě, než kdyby padl v Austrálii?

GPGP

Ty lidi se mají věnovat řízení, a né držet tel. v ruce či koukat jinam než před sebe.
EU by měla dát jako povinné BT připojení tel. do každého auta od roku 2020 a né nějaká nesmyslná tlačítka na přivolání pomoci či servisu z vozu.
A dále bych reguloval, že silnější auto může řídit jen řidič starší a zkušenější např. po 5-7 letech od získání řidičáku.

mgr.pavel

Doporučuji článek číst trochu pečlivěji, a zjistíte, že nepíšete pravdu.

Do smrtelných nehod se počítají i případy, kdy se někdo při nehodě zraní, a na následky zemře do tuším 3 dní (je tam pevná lhůta, já ji z hlavy neznám). Viz. v článku zmíněné to malé dítě vážně zraněné u Znojma – zemřelo o den dva později v nemocnici ::-(

Dalibor

Tao o těch 3 dnech jsem nevěděl. Nicméně i tak mi to připadne, vzhledem k dalším příčinám smrti, a často „zbytečnějším“ jako malý číslo. Jenže na bouračkách se nejvíc „udělá“ mediální image, takže se to bude stále zveličovat. Jen sebevražd bylo loni 1352.

kodl

Tristni situace silnic I. a II. tridy, dale pak nefunkcnich fragmentu dalnic v CR ma na svedomi minimalne tretinu techto zbytecnych obeti.

Lektor

To že je nějaká silnice ve špatným stavu, nijak neospravedlňuje to , že po ní můžu jedu jak magor.

AAA

Ano, už se teším na ty kecy jak je situace kritická a policii už došla trpělivost atd ….
Jestli má počet mrtvých razantně klesat tak se taky musí razantně zlepšovat stav našich tankodromů eufemisticky nazývaných silnice.

thegrid

Bohužel. Jedna věc je výchova lidí co si myslí, že jsou nesmrtelní a druhá věc jsou silnice a to leží na našich zastupitelích, kteří s tím moc nedělají.

Dalibor

Nejhorší je, že tito „nesmrtelní“ často zabijí lidi, kteří jen byli v blbou dobu na blbým místě.

AAA

No a o tom to pravě je. Že někdo „nesmrtelný“ vytlačí jiného v zatáčce do stromu, to už dotyčnému bude prd platné že za to může protijedoucí a ne strom a život mu to nevrátí i když protijedoucí bude jakkoli potrestán.

thegrid

Tak to není pravda. Je to důležité z hlediska prevence a zadostiučinění pozůstalých. A co navrhujete? Zrušit věznice? Přece když někdo někoho zabije, tak je mu vězení vraha prd platné že…