Letní dovolenková sezóna v ohrožení. Odbory Smartwings nevylučují hlasování o stávce
Boeing 737 MAX 8 letecké společnosti Smartwings na ostravském letišti. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Stávková pohotovost odborářů největšího českého dopravce pokračuje.
zlepseni pracovnich podminek je asi vzdy v poradku, otazkou je, jake realne ci nerealne pozadavky odbory maji. Nekdo tady
Psal, ze RyanAir ma planek na rok dopredu…. Ale taky ma uplne jiny typ provozu… nelze mit vsude stejne pracovni podminky a piloti vedi, kam jdou pracovat. Pripomina mi to paralelu s tim, ze si nekdo koupi byt u letiste a pak si stezuje na hluk…
Nahodilé změny v plánování letů?
Změny mohou vzniknout primárně tím, že se některý z pilotů hodí marod …
Ryan dává pilotům rozpis směn na rok dopředu.
Jak by stávka v CR mohla byt nelegální?
Vcelku jednoduše. Pokud by k ní došlo v kolektivním vyjednávání, pak tehdy, pokud by nesplňovala podmínky pro takovou stávku dané zákonem o kolektivním vyjednávání; a pokud by byla vyhlášena z jiných důvodů, pak (protože nemáme obecnou právní úpravu stávky) by to bylo na posouzení soudu; v podstatě na základě nějakého testu přiměřenosti – asi by neobstála stávka za jiný druh kafe ve firemním kávovaru, zatímco za bezpečnost práce asi ano…
Nicméně ať to vidí SW jak chce, tak i nelegální stávka by jim způsobila extremní komplikace. Nehledě na to, že ty ¾ pilotů co nejsou v odborech může být unaveno, vyčerpáno a necítit se na let – to legální je a naopak by bylo nelegální od SW je nutit do tý práce přijít.
Vůbec nechápu proč chce někdo dobrovolně pracovat ve firmě která dělá problémy. Když se mi tam nelíbí, jdu pryč.
asi nemají na vybranou
jako že jsou tak neschopní, že by je zahraniční aerolinky nevzaly?
Ne každý je takový frajer, že by zvládl půlroční turnus několik stovek nebo tisíc km od rodiny.
–Sarkasmus on–
No tak kluci, já Vám to přeju, ale buď to rozjeďte teď a ne až v srpnu… Když už do Burgasu nikdo jinej z Prahy kromě Vás nelítá a člověk už musí letět s Vámi, tak ať to aspoň dopadne…
–off–
Držím palce, aby se to obešlo bez toho a trochu se ty poměry narovnaly. 😉
Šmarja, tak do toho teda práskněte jak ti francouzi, ať to stojí co to stojí. Tohleto české stávkování nikam nevede. Pokud si za tím stojíte, stávkuje.
Ty Francouze zachrání stát. SW nikdo na mzdy pilotů nepřispěje. Když jsou jim statisíce měsíčně málo, měli by odejít.
fakt maj piloti u smartwings “statisice”?
Nemají, to je jen obecná představa, že CPL je zlatý důl. Není.
Samozřejmě, že mají
Když to tam přesně víte tak nám napiště kolik je zhruba nástupní plat FO, kolik FO se senioritou, kolik CPT, kolik dohodáři a odkud to víte.
No, jestli to rozjedou … tak to bude tóčo.
Spise ty ktere jsou v odborech nenapadne vyhodi pro pochybeni, jak to to bezne.
Jasne, 150 pilotu, co jsou v odborech, vyhodi a na uradu prace ci pred branou cekaji dalsi stovky…
Realne maji jedinou sanci…donuti smrtwings neco podepsat, klidne si to vynutit stavkou. Jinak je postupne uvari. Postupne lidi nahradite najednou ne
Ano, 150 mozna ne ale jinak je videt, ze jste trochu naivní v dnesnim svete. Postupne je stejne uvarej, vyhodi apod. I kdyz ne hned a najednou v tom mate pravdu.
Dobrý den, jestliže mají 600 pilotů na cca 45 letadel (bez všech těch wetleased 320 na léto), tak to se mi nezdá jako tak velký podstav jak to prezentují. Opravte mě prosím, jestli se pletu. Díky za článek a přeji pěkný den.
Záleží, jaké má kdo „úvazky“.
Pocita sa zhruba 5 posadok (10 pilotov) na lietadlo. Napriklad porovnatelne velka aerolinka airBaltic ma 450 pilotov na 50 lietadiel (ano je pravda ze momentalne je cca 7-10 ich lietadiel uzemnenych kvoli motorom).
Taky mi to přijde více než adekvátní. Ale aby nebyla zrada v tom, jakým stylem létají. Jestli mají všechno na knop, tak se mi to zpožďuje, posádky prodlužují, na poslední chvíli se všechno mění, aby to šlo alespoň nějak odlétat a navíc pokud létají nadoraz pár měsíců, tak na některé určitě padnou limity, takže jsou efektivně vyřazení.
A otázkou je, kolik mají kapitánů, examinátorů, FO. Třeba, netuším, ale dávám příklad, chybí kapitáni, takže ti jsou naprosto na limitu a FO, kterých je dost, tak jich je dost, ale je to k ničemu.
Dobry den, pokud si spravne pamatuju 600 pilotu odpovida vsem cislum vc. instruktoru, kontraktoru a dalsich. – Urcitou cast zabijou jen vycviky, dalsi nemalou cast zabije to ze jsou kratce po vycviku a nemuzou litat vse a s kymkoliv. Dalsi cast zabijou pul denni navozy do 2h vzdalenych destinaci aby firma usetrila 15€ na preprave. – Stejne tak situace neni pomerove presne 50/50 CPT/FO jednoduchou matikou se dostanete k cislu 13 pilotu na letadlo coz zjednodusenou logikou 6 posadek na letadlo. To je cislo co se SW snazilo dlouhodobe prezentovat jako cil, realitu bych ocekaval nekde kolem 5,5 posadek. –… Číst vice »
Když na letadlo potřebujete dva piloty, máme 6,6 pilota na letadlo. Na 24h provoz se vystřídají dvě až tři posádky, do toho nezbytně nějaké procento volna, nemoci, přezkoušení atp., do toho pohotovosti.
Třeba Lufthansa má 12,5 pilota na letadlo co tak koukám..
do planovani nevidim, ale 2-3 posádky na 24h provoz / letadlo je dost podcenene.
Určitě. To je jen matematická představa pro strávení těch čísel.
Hrube podcenene.
Záleží kolik mají pilotů na na HPP a kolik na jiné úvazky typu DPČ, kteří letaji přes léto. A hlavním problém je spíše bázovaní letadel včetně posádek v zimě v Kanadě a dalších destinacích. Druhou věcí je, že Smart wings získají občas zakázky mimořádně, kdy operativně musi připravit letadlo a posádku v řádu hodin například různé lety sportovních týmu v loňském playoff ledního hokeje.