Letectví Letiště

Letišti Ostrava ubyla loni sedmina cestujících, výrazně vzrostla nákladní doprava

Boeing 737-800 v Ostravě. Foto: Letiště Ostrava
Boeing 737-800 v Ostravě. Foto: Letiště Ostrava

Letiště Leoše Janáčka Ostrava v Mošnově na Novojičínsku loni odbavilo 323 320 cestujících. Bylo to o 54 616 (14,5 procenta) méně než v roce 2018. Oproti tomu letišti výrazně vzrostlo množství přepraveného nákladu, a to o 54 procent na 8 392 tun.

Obchodní ředitel společnosti Stanislav Bujnovský uvedl, že na pokles počtu cestujících měla vliv rozhodnutí ČSA o zrušení pravidelné linky do Prahy a rozhodnutí společnosti Ryanair o zrušení letů do Bergama v Itálii. Letní sezonu výrazně ovlivnilo uzemnění letadel Boeing 737 Max, které mělo světové dopady.

„Původně avizované třicetiprocentní rušení plánovaných letů se nakonec ve spolupráci s cestovními kancelářemi a leteckými společnostmi podařilo minimalizovat. Na charterových letech do letních destinací byl zaznamenán nárůst o jedno procento,“ uvedl Bujnovský. Nejvíce cestujících z Mošnova létalo do Řecka, Turecka, Bulharska a Egypta.

Nejbližší letiště v polských Katovicích loni přepravilo 4,84 milionu cestujících, což je nepatrný růst v porovnání s rokem 2018. Ryanair a Wizz Air oznámily na letišti pro letošní rok další expanzi

Jedním z hlavních pilířů ostravského letiště je nákladní doprava. V druhé polovině roku 2019 došlo k otevření pravidelného nákladního spojení s Asií, čímž ostravské letiště vstoupilo na pole mezikontinentální přepravy nákladu a obnovilo v jistém smyslu významnou obchodní trasu historické Hedvábné stezky,“ uvedl Bujnovský. Na navýšení množství přepraveného nákladu o 54 procent mělo podle něj vliv také zvýšení množství přepraveného zboží na pravidelné nákladní lince do německého Lipska.

Z ostravského letiště v současné době pravidelně létá jen linka do Londýna a v sezoně linky do turistických destinací. Už na konci března ale společnost LOT začne provozovat linku z Mošnova do polské Varšavy, spoj bude létat pětkrát týdně.

Počet cestujících loni klesl také pardubickému letišti, skoro o třetinu. Oproti tomu dalším letištím v Česku počty pasažérů rostly: Praze o šest procent na rekordních 17,8 milionu cestujících, Brnu, které odbavilo druhý nejvyšší počet lidí v historii, o 8,6 procenta, a Karlovým Varům meziročně dokonce o 43 procent.

ČTK

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jarek
Host
Jarek

Katowické letiště za neustále rozrůstá, bohužel tady už Mošnovu ujel vlak, teď nepromarnit šanci s nákladní dopravou a všechny síly směřovat tam.Proč neustále dotovat něco co již léta nefunguje…viz neustálý nezájem dopravců o Mošnov.Letní koupáky se uživí, tady to je plus, a železnice?Je tam, pár lidí na šichtu do montoven odveze (prý jich ze Svinova jezdí cca 10 vlakem do té pneumatikárny, info od jendoho co tam robi), akorát haly rostou jak houby po dešti, desítky vrat a ramp pro kamiony, ale výstavba vlečky zatím nic….

Permonik
Host
Permonik

Až na to že pneumatikárna v Mošnově není no…

Jirka B.
Host
Jirka B.

Cargo rozšiřují také v PL, takže Mošnovu pravděpodobně ten „vlak“ opět ujede, protože obě PL letiště jsou přímo napojena na dálniční síť a přeci jen to jsou významnější letiště (obě), než OSR a do ČR/SK je to „co by kamenem dohodil“.

PetrD
Host
PetrD

Těžko mohlo někdy Mošnovské letiště vyhrát, když je Katowická aglomerace 4x větší než Ostravská.

Permonik
Host
Permonik

Tak ono nejde brát zboží podle aglomerace. Určite nakládní letouny třeba potřebuji dráhu 3-3,5km pro vzlet. Ikdyž ted se divám katowice mají novou dráhu (cca 3km). Další věc je typ zboží, třeba vojenské. Mošnov pokryva moravské závody, zatím co polaci zbrojní závody na východě a severu země (od katowic daleko). Další věc je pokrýtí služeb, například DHL, které lita do Lipska. To třeba svaží zboží z polské časti Těšina, a až z okolí Blavy.

https://www.e15.cz/byznys/obchod-a-sluzby/na-ostravsku-vznika-obri-logisticke-centum-ma-zajem-o-zbozi-z-ciny-1360033

Permonik
Host
Permonik

Nějaké info by nebylo podle mapy vidím jen jednu halu a ta je menší než v Mošnově.

Radim
Host
Radim

No s ukončením linek ČSA do Prahy a Ryanairu do Itálie se to dalo čekat…
Nicméně co mi hlava nebere je fakt, že po ohlášení nové pravidelky LOTu do Varšavy byl zrušen tendr na přímé linky do Mnichova a Vídně. Proč?
Chápu, ze LOT má rozvětvenou síť po celým světě, nicméně pokud se stane, že linka WAW-OSR bude zrušena, tak budem zastam, kde jsme byli, totiž p*deli (s novýma pax linkama…

Marty-t2
Host
Marty-t2

Proč asi ? Protože se jim za vypsaných podmínek dotace linek do MUC / VIE nikdo nepřihlásil, tak kraj podmínky rozvolnil a opět se nikdo nepřihlásil… Logicky mohl mít tak před příchodem LOT podmínku – “přestaňte už s těmi pokusy o dotace jiných hubů – jinak to v březnu do WAW nespustíme… je to pro nás konkurence… “ Tak další kolo pokusu o dotace MUC/VIE stáhli a LOT ohlásil expanzi.

Podle mne bude OSR-WAW úspěšná a brzo dojde na rozšíření rotací aspoň na 2 denně… Aspoň to OSR a okolí přeju…

dopravak
Host
dopravak

Tak ono do toho vstoupily i finance. Dotace na Vídeň a Mnichov byly plánované řádově větší, než v případě Varšavy. Pokud vím, tak se jedná o nějakých 10 mil. ročně, což jsou v rozpočtu kraje drobné. Druhá rotace se má přidávat v září. Podle mě bude tato linka úspěšná, protože se konečně jedná o spojení, které mohou využívat jak služebkáři, tak běžní cestující a linka by se tak měla rovnoměrně naplnit. Linky z Brna, Bratislavy, Ostravy, nebo Košic dlouhá léta fungovaly i přes minimální výběr návazných letů a katastrofální cenovou politiku. Praha stejně jako Varšava není sama o sobě dost… Číst vice »

Š jako škrr
Host
Š jako škrr

Jako letadlo do Mnichova nebo kteréhokoliv německého města by možná smysl mělo. Ale do Vídně by to bylo zbytečné

Jiri
Host
Jiri

No tak bodejt, kdyz se na to letiste neda rozumne dostat. Vlak na nove trati jezdi 5x denne, autobusem to je na cele odpoledne pres vsechny horni dolni a zaparkovat neni kde, protoze kdyz to 4x do roka potrebuju, tak zrovna je vsechno plne nebo drazsi jak cena letenky…

Vizionář
Host
Vizionář

To jsou hloupé výmluvy. Ostravské letiště má nejlepší dopravní dostupnost ze všech českých letišť, tak nechápu to stěžování si. Když už jste tak rozmazlený, co takhle použít taxík? V práhlu to taky nechodí jinak!

Thomas
Host
Thomas

O nejlepsi dopravni dostupnosti by se dalo spekulovat…muj favorit Ostrava neni ani zdaleka

Jiri
Host
Jiri

Boze, tohle ma svepravnost a pristup k internetu ? Urednik moravskoslezskeho kraje, co zije uplne mimo realitu? 🙂 Ja nikomu svuj nazor ziskany na zaklade osobnich zkusenosti nenutim. Jen jsem napsal, z jakych duvodu preferuji jina letiste.

Jirka B.
Host
Jirka B.

Asi trochu úlet, ne? Jako jo, na papíře možná, ale v reálu ani není PROČ do Mošnova nějaké linky zavádět, když z tama prakticky nic nelítá.

Permonik
Host
Permonik

Plné parkoviště 4 do roka? To možna v letě, ale to zas vlak jezdí 10x denně.

Jiri
Host
Jiri

Jo, 5x tam a 5x zpatky 🙂 Jezdi to uplne stejne blbe jako ted v zime 😉

Permonik
Host
Permonik

http://www.airport-ostrava.cz/UserFiles/File/Jizdni_rady/L820150_171210_204491.pdf 10x tam a 10x zpátky. Spoje označene 40 jezdí jen v letních měsících.

Jiri
Host
Jiri

Coz je ovsem novinka, loni ani predloni tomu tak nebylo. Tak vida, ze se neco deje.

Permonik
Host
Permonik

Ale bylo. 3060 jsem jel z nočního vlaku z Prahy. Navíc tam byla ještě jedna rotace kdy ze Svinova jel vlak kolem 23:00 do Mošnova a po pěti minutách v Mošnově jel do Bohumína. Teď je to nahrazeno autobusem 333 (jedoucí napřímo).

jal
Host
jal
panakis
Host
panakis

Jsem to nejak ocekaval kdyz zrusili ty linky.. No couz.. Na cem se tam dost maka je to cargo a to je dost dobre cislo.. To nemluvim o kdejakych letadlech co tam litaj do nove rozsirene opravny anebo do lakovny tam maji myslim plno… Jako chapu, ze merime pasazery v letadlech… ale jak jsou na tom treba pohyby oproti Brnu? Podle me v Ostrave jsou lepsi letadla k videni.. sice bohuzel bez lidi ale jsou tam.. Takze neumirame… 😀 Bo jak se tu rika: MY jedeme bomby 😀 Pockejte az se dostavi ten container terminal vedle letiste a az se… Číst vice »

Daniel Novák
Host
Daniel Novák

Tahle ostravská zamindrákovanost je k popukání…

panakis
Host
panakis

Ok Pepici maji tu runway pry o nejakych 215 metru delsi.. ale my vesnicani ji mame 63 metru sirokou coz oni nemaji a hlavne.. Bez hlukových / nočních / slotových omezení. Takze si muzeme delat co chcem.. To letiste ma potencial at chces nebo ne.. Jen to trva diky tomu, ze jsme na na chvoste Republiky trosku dyl..

PetrD
Host
PetrD

Co se divite, kdyz Pepici rusi po 4 letech nove postavenou řídící věž v Mosnove a lidi z Mosnova (z te věže) vyhodí a budou si to řídit Prazacci! Demence.

johny
Host
johny

Co to?

PetrD
Host
Zdeněk
Host
Zdeněk

To je tak, když levá ruka neví co dělá pravá – v případě nekompetentností lidí z MS krajského úřadu je to dokonce tak, že palec neví co dělá ukazovák. Ale pššššt, o tom se nesmí mluvit, protože hned jste prudič a hejter 🙂

Jirka
Host
Jirka

Myslím, že minulý rok se zhodnocovalo, že chybí jen kousek a letiště se dostane do plusových čísel. Sice tu je nějaký úbytek cestujících, ale nárůst zboží by to mohl vykompenzovat. Otázka na redakci, na kterou mi v článku chybí odpověď. Dostalo se letiště ze ztrát a je už v plusu nebo ne? Jestli ještě nevydali nějakou oficiální zprávu tak nevadí počkám si.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Ten popisek na FB je takové věčné rýpání, že se divím, že to někomu ještě přijde vtipné. Třeba Brno takhle s Vídní/Bratislavou nikdo nesrovnává, i když je to porovnání více než obdobné. I když zase chápu, že Brno má spoustu posměšků z jiných stran 😀

moston
Host
moston

Autor skoro vždy “nenápadně” hejtuje cokoliv s Ostravou. Letiště (o novém hangáru radši ani nepsal, protože to asi není dost cool), MHD, dopravní podnik, …

Jirka
Host
Jirka

no už jen aby se otevřely Budělovice pro pasažéry, aby se ulevilo Praze