Letiště Praha zvýšilo poplatky za hluk, nejvíce v noci. Nově letadla zaplatí i za start
Pražské letiště Václava Havla s příchodem letního letového řádu koncem března výrazně změnilo systém poplatků za hluk. Dopravci vesměs zaplatí
Pražské letiště Václava Havla s příchodem letního letového řádu koncem března výrazně změnilo systém poplatků za hluk. Dopravci vesměs zaplatí více peněz, při nočním pohybu jim sazba vzroste násobně. Doposud byly platby ve dne i v noci stejné. Letiště také nově zavedlo hlukový poplatek za vzlet, když dosud si účtovalo pouze přistání.
„Chceme zmírnit hlukovou zátěž v okolí letiště v noční době a nastavit spravedlivější přístup, který zohlední velké rozdíly v hlukových vlastnostech letadel. Více tak zaplatí dopravci za hlučnější letadla nebo za noční provoz,“ uvedl šéf letiště Václav Řehoř.
Nový systém má dopravce motivovat k nasazování tišších letadel. I proto letiště nově rozšířilo počet hlukových kategorií z pěti na 14. „Děje se tak s cílem dosáhnout spravedlivějšího přístupu rovněž v rámci velké skupiny „tišších“ letadel,“ zdůvodňuje letiště.
Příklad změny hlukových poplatků (zdroj Letiště Praha):
Letadlo XY disponující konkrétními hlukovými vlastnostmi by do 25. března 2018 po přistání zaplatilo hlukový poplatek 993 korun nezávisle na tom, jestli přistálo v noci či ve dne. Za odlet by nezaplatilo vůbec žádný hlukový poplatek. Jde o letadlo z horší skupiny tišších letadel.
Od 25. března 2018 mohou nastat dle nové metodiky hlukových poplatků tři možnosti:
1. Přistane a vzlétne ve dne: na příletu nově zaplatí 616 korun dojde tedy ke snížení hlukového poplatku z důvodu realizace pohybu v méně problémové denní době, přibude však k tomu ještě poplatek na vzletu ve stejné výši.
2. Přistane v noci a vzlétne ve dne nebo naopak: celkem tedy zaplatí 1540 korun – dojde tedy ke zvýšení hlukového poplatku za realizaci jednoho z pohybů v noční době
3. Přistane i vzlétne v noci: celkem zaplatí 2 464 korun – v tomto konkrétním případě jde cca o 2,5 násobné zvýšení hlukového poplatku za realizaci obou dvou pohybů v noční době
Dovětek letiště:
Není možné určit přesné navýšení či snížení v procentech, jelikož se mění celá struktura hlukových poplatků. Namísto pěti hlukových kategorií jich je nově čtrnáct. Letadla jsou do nich rozdělena podle přesně stanovených hlukových vlastností a jejich hodnoty se mohou měnit doslova stroj od stroje. Při posouzení navýšení poplatků tedy musíme brát v úvahu konkrétní stroj, nelze posuzovat obecně. Obecně však lze říci, že k největšímu navýšení dojde u hlučných letadel, která létají v noci. V těchto případech může být poplatek za noc až šestkrát vyšší než poplatek za denní pohyb.