Letiště Praha slaví 85 let. Prohlídky zdarma zmizely během čtvrt hodiny
Výročí letiště připomínají speciální stránky či výstava.
Přesně před 85 lety přistálo první letadlo na ruzyňské letiště. Letiště Praha pojalo oslavy výročí i s ohledem na situaci po pandemii poměrně skromně. Veřejnosti nabídlo několik prohlídek zázemí zdarma, ty si zájemci rozebrali během 15 minut.
„Nechystáme žádné velké oslavy, zájemcům a fanouškům letadel a letectví jsme ale přece jen chtěli nabídnout něco speciálního. Připravili jsme proto deset unikátních narozeninových exkurzí, kde veřejnost bude mít možnost zdarma nahlédnout do zákulisí letiště,“ říká Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha.
Lidí se během exkurzí dostanou do míst, kam se při běžných prohlídkách nechodí, třeba do historického krytu, do třídírny zavazadel nebo do hangáru, kde se opravují letadla. Na letišti se dnes také otevře interaktivní výstava o jeho historii.
V tomto týdnu je deset výročních exkurzí zdarma, podle mluvčí letiště Kláry Divíškové byly ale vyprodány během 15 minut od zpřístupnění jejich rezervací na webu letiště. Další výroční exkurze jsou ale v nabídce až do konce dubna a na rozdíl od klasických prohlídek jsou za běžnou cenu zhruba o půlhodinu delší.
První let z Piešťan
Na letišti začala také interaktivní výstava v Terminálu 2, která zobrazují historický vývoj letiště a jeho plány do budoucnosti, hry pro děti, fotokoutek a ukázku historických i současných uniforem. Letiště spustilo také webové stránky k výročí.
První letadlo přistálo na novém letišti 5. dubna 1937 v 9:00. Jednalo se o stroj Douglas DC-2 na lince Piešťany – Zlín – Brno – Praha. Tímto příletem byl oficiálně zahájen provoz zbrusu nového letiště Praha – Ruzyně. První mezinárodní spoj na lince Vídeň – Praha – Berlín přistál v Praze o hodinu později. Letiště zahájilo provoz se třemi nezpevněnými travnatými vzletovými a přistávacími drahami, betonové se teprve začínaly budovat.
Hned během prvního roku provozu vzdušným přístavem prošlo 13 462 cestujících. Celková kapacita letiště tehdy dosahovala zhruba 250 tisíc cestujících ročně. Do vojenské okupace v březnu 1939 se podařilo vybudovat základní dráhový systém ve tvaru trojúhelníku a upravit terén celé letištní plochy.