Letectví Letiště

Letiště Praha rostlo v lednu o více než 7 %. Ubylo cestujících do Moskvy a Dubaje, roste Amsterdam či Dauhá

Airbus A350-900 společnosti Qatar Airways poprvé přistál v Praze. Foto: Flyrosta.com
Airbus A350-900 společnosti Qatar Airways poprvé přistál v Praze. Foto: Flyrosta.com

Letiště Praha pokračovalo i v lednu v růstu počtu cestujících. Za první měsíc roku odbavilo 1,051 milionu cestujících, meziročně o 7,44 % více. Vyplývá to ze statistik zveřejněných na stránkách letiště.

Poprvé v historii tak v lednu, který s výjimkou prvních dnů nepatří k příliš silným měsícům, překonalo letiště hranici milionu odbavených cestujících.

Data za leden ukazují pokračování trendu minulých měsíců, kdy letiště roste především díky nasazování větších letadel dopravci nebo jejich větším využitím. Počet pohybů, tedy startů a přistání, stoupl jen o 1,89 %.

V lednu bývá již několik let kvůli svátkům nejvíce cestujících mezi Prahou a moskevským letištěm Šeremetěvo. V meziročním srovnání počet cestujících klesl o více než šest procent. Počet cestujících na pařížské letiště Charlese de Gaulla v lednu stagnoval, další růst o více než dvanáct procent naopak vykázalo spojení do Amsterdamu.

I na dalších místech první patnáctky destinací s největšími počty odbavených cestujících jsou zajímavé změny. Do patnáctky poprvé proniklo například i díky navýšení kapacity Qatar Airways katarské Dauhá. Naopak výrazně ubylo cestujících z Prahy do Dubaje, meziročně o 14 %.

U řady destinací se projevuje efekt „Ryanair“, tedy výrazný nárůst počtu cestujících po vstupu největší evropské aerolinky na trasu. V patnáctce je tak poprvé například Budapešť, poněkolikáté také Manchester. V případě Budapešti jde o nárůst částečně vyvolaný také navýšením kapacity u ČSA.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
bohyn

Manko v příletech a odletech 3288? Kde parkujou, nebo odjíždějí po dálnici?

bohyn

Naštěstí pasažéři, už sem se lek

Bob

Zajímavý je nárůst přestupujících cestujících o 73%, byť celkové číslo je pořád směšné, asi 9 tisíc. A cargo taky slušně rostlo.

Jen tak

prave diky tomu, ze to cislo je smesne, vypadaji ta procenta , jak vypadaji … staci drobny vykyv a vyleti to o desitky procent …

Martin V.

Ještě jedna věc v té statistice vypadá vtipně – na 216 vnitrostátních letů připadá 53 cestujících.

Janina

Tak cargo v lednu mělo slušný vývoj, ale únor (a dál) bude kvůli koronaviru výrazně horší.

Miloslav

Pokles z Moskvy lze vysvětlit – dvě možnosti – 1) Pobeda zvýšila počet rotací z Moskvy do Karlových Varů 2) začalo se létat z dalších ruských měst

Janina

Tak dokud nemáme souhrnnou statistiku mezi RU a ČR, tak může platit i za 3) Rusáci k nám opravdu létali v lednu méně často než před rokem.

Anonym

A kolik milionů cestujících se odbavilo v Pardubicích?

Jakub

To jste jim to nandal těm Pardubicím.

Anonym

Vím, ale měl jsem tam dát i Brno, Ostravu a Karlovy Vary. Třeba by to ten jeden milionek dohromady dalo.

Jakub

A ještě i ty Budějovice se tam hodily.

Anonym

No jistě, Budějovice. Děkuji za doplnění

Petr

Tam litá pár milionářů , další miliony lidí budou lítat až u Budějovic

Bart

hele nevím, jestli je to novinka, ale podle fr24 bude do Prahy od středy létat z Káhiry 2x týdně Egyptair s A220-300! nějak jsem to nesledoval, ale zeptám se: létal do Prahy už někdy Egyptair? nebo je to jen chyba fr24?
odkaz zde: https://www.flightradar24.com/data/airports/prg/routes

Walt

To je hodně zvláštní, nikde o tom není ani slovo. I podle čísla letu to vypadá na nějaký charter.
Egyptair létal do Prahy naposledy v roce 2004, předtím za totáče.
https://www.planes.cz/cs/photo/1007055/a320-231-su-gba-egyptair-msr-ms-praha-ruzyne-prg-lkpr
https://www.planes.cz/cs/photo/1010837/dh106-comet-4c-su-alm-egyptair-msr-ms-praha-ruzyne-prg-lkpr

Roiman4

Třeba dnes byla Air Corsica v Praze s A320 😉 Spíš to budou chartery.

Bart

To jsem na fr24 také viděl, ale to už jsem si myslel, že už je nějaká blbost, protože se fr24 moc věřit nedá…

Janina

Tak Egyptair v Praze nepamatuju, ale to nic neznamená. Oznámení o pravidelné lince do Káhiry jsem nikde nezaznamenala, i když letiště opakovaně zmiňovalo, že o linku do Káhiry má zájem. Že by začli létat potajmu se mi nezdá, takže buď chyba nebo snad jsou to chartery pro nějakou místní cestovku.

Jen tak

Ne, nebude.

Jedná se o letový řád na příští týden, ne „letový řád na měsíce“ dopředu.

Stačí ty lety najít a najít jejich čísla letu, a následně jejich historii. Už jen vysoké číslo letu říká, že je to něco nestandardního. a z historie jde zjistit, že je používané pro technické přelety a chartery apod.

Takže , nejde o žádný pravidelný let, jde bud o nějaký charter pro nějakou cestovku, případně nějaký jiný adhoc charter.