Letiště Praha: Ranvej ano, terminál zatím ne. Úvěr na sedm miliard je před podpisem
Prázdné Letiště Václava Havla v neděli 15.3.2020. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Nárůst terminálových kapacit se může dít po etapách. Není možné rozšiřovat budovy a pak je mít poloprázdné.
na dalších pět let můžou tyhle úvahy uložit k ledu….to se jen tak hned nevrátí
Bože můj, je to zase další mega giga maxi rozkrádačka za 7 mld (zatím!), jinak není možné vysvětlit, proč v době omezování exhalací CO2 + SARS2 bude někdo rozšiřovat kapacitu letiště, která ani nyní a po mnoho dalších let nebude potřeba. Létání se bude už pouze utlumovat. Létání jako způsob dopravy už nemá žádnou perspektivu, bude se pouze utlumovat ať tím, že se dá mnohé vyřídit po internetu, ekologickými daněmi nebo šířením infekčních chorob. Nalétal jsem sice skoro milión mil, ale léta jezdím minimálně už i autem. COVID mnohé změnil a změna klimatu to dorazí, budeme mít jiné starosti, než… Číst vice »
Vy jste nejaky letecký manager že vite že se letectví bude utlumovat?… navíc aktualní situace je spís takova ze se letectví vrací do puvadních cisel a podle me je treba i za tri ctyri roky prekonají….stavba má byt hotova za osm let a podle me bude tak za deset
Ranvej je otázka bezpečnosti vč. možností startu a přistávání nových typů letadel. Odbavování je i věcí organizace a pracovních postupů .
Bohužel u nás i stavby veřejného zájmu a modernizace vč. zlepšování životního prostředí může zdržovat každý jouda, který je z principu proti všemu. Navíc obce prosazují změny vlastních územních plánů bez ohledu na budoucí stavby v okolí (dálnice, obchvaty, železnice- i to letiště.
Nevím jestli to je takhle jenom u nás, ale vždycky když se řekne, že je potřeba nějaká nákladnější rekonstrukce, nebo výstavba dálnice, či železnice, tak se vždycky objeví úderka různých sedláků (nejlépe ještě z druhé části republiky) kteří do toho začnou házet vidle. A tak je to tady se vším.. lidi proberte se. Vždyť už i rozvojové země v Africe nás předběhly. Všechno to jsou investice do budoucnosti, kdyby naši předkové nepostavili cesty a koleje, dneska jezdíte na oslech.. a od naší generace se očekává, že tu po nás taky zůstane nějaký odkaz.
Ano je to všude a tak to k občanské společnosti patří, stát není diktátor a určovateĺ toho, co je správné.
Problém je hlavně v tom, že stát skrze úřady “chce”, neumí vyjednávat, dělat kompromisy, něco nabídnout protislužbou, informovat předem lokálně a detailně. Úřady jsou stále hluboko v totalitě a nechápou proč by se měly s občanem bavit, když mohou nařizovat, případně se vymlouvat na obstrukce.
U liniových staveb se obecně kompromisy dělají velmi těžce. Vždycky bude někdo komu se to nelíbí. Když někde ustoupíte, protože to nechtějí tak to nepostavíte nikde.
Jo, jednoduché to není. Ale zdaleka to není nemožné. Bohužel organizace a složky státní správy, které jsou za to u nás odpovědné, vyvíjí jen minimální snahu a výsledky tomu odpovídají…
Jenže kompromis není jen že se to postaví jinde. Dají se zlepšit protihluková opatření, obci něco postavit na revanš, je to prostě věc jednáni a zjištění co by protistranu uspokojilo.
A pochopitelně čím více zatvrzelé jsou úřady, tím zatvrzelejší odpor, princip rozvodu, kdy se ani původně rozumné strany nedokáží dohodnou na ničem a válčí “jen přes mou mrtvolu”.
Nějak tu zatím postrádám názory těch, kteří se vědomě stěhují do blízkosti letiště a pak se diví tomu provozu nad jejich hlavami.
Muzu poprosit nekoho erudovaneho vysvetlit, jak ospravedlnime mld.CZK za novou ranvej. Nejsem uplne proti, ale laickym pohledem na jine evr.letiste, Ruzyni jedna ranvej bohate staci a ma porad rezervy ve vyuziti. Musime si uvedomit, ze PRG nikdy nebude velky HUB, v EU sili eko omezeni na vse se spalovacim motorem, nejen auta.. takze ocekavam stagnaci, neli stejny pocet a na to jedna ranvej bohate staci.. druhou zalozni mame.. p.s. me by se pro RYR, WIZ..atd.taky velmi libi Pardubice.. 50minut centrum jako Ruzyne, bez prestupu. Nizkonakladovky dat lepsi cenu a tim mame dalsich 30% Ruzyne volnou. Opakuji, nejsem proti, ale zatim… Číst vice »
Odborná komise letiště jasně řekla, že nová ranvej je nutnost. A pokud jste před kovidem letěl z LVH, tak jste to musel vidět i “ laickým pohledem”…
Ano je tak, jak píšete.
Výhledy provozu a Skutečna čísla opět rostou, letectvi se postupně zotavuje a je to vidět i na současném provozu, který má stále rostoucí tendenci 🙂
A opravdu v roce 2019 bylo standartem, po ukončení odbavení letadla 30-40 minut pojizdet, stát před runway. Pokud má se provoz dostat výš, při nejhorším jen na hodnoty roku 2019, RWY je opravdu třeba
2. Záložní RWY je sice hezká ale není možné tyto dvě dráhy provozovat současně, takže navýšení kapacity/bezpečnosti není možné
Možná jsem vas blbe pochopil ale pokud by byla postaveny rwy24/06L tak je možné zaroven s RWY24/06L provozovat i 24/06R takže navýšení kapacity i bezpečnosti je možné…..pokud jste myslel že s rwy24/06 nejde zaroven používat rwy12/30 tak jsem vas jen blbe pochopil
Mohu se zeptat z jakych vasich penez to pujde?
Vite o tom, ze jediny akcionar, je min. financi? Tedy z nasich dani.. ano sro.. ale nalijme si cisteho vina..
jestli vám to nedochází tak to letiste tu pujcku vrátí takže i kdyby to šlo od nás což nejde tak se ty prachy vrátí
Blbe.
No to mate ale spatne informace a teda nebo vedome lzete. To si sahnete do svedomi vy. Stat letisti nedava zadne penize a na vse si vydela. Naopak, letiste dotuje stat. Na rozsireni letiste si bere letiste komerni uver a ten si samo zaplati. Stat nebo vy, to nebude stat ani korunu.
Už to bylo řečeno několikrát, není to o kapacitě, ale bezpečnosti a plynulosti provozu. A z centra Prahy na PCE za 50 minut? Možná za laboratorních podmínek, ale v reálném světě nikdy.
Můj rekord Pendolinem je 53 minut 🙂
Reálně tak 1:20 až na letiště v Pardubicích. Ale co, to že nízkonákladové letiště je od města přes hodinu daleko je ve světě naprosto normální.
Souhlasim, ze by to chtelo stavebni upravy.. castecne tunelem, aby vlak stavel u letiste.. chtelo by to se dostat pod 60minut, aby cesta z hlavaku byla +- casove stejne narocna.
A jak zde pisete…nové tunely vlaky silnice nádraží… vždyt vy si uplně odporujete nejdříve zde píšete že je to vyhozených 7mld ale tyhle tunely vlaky silnice nádraží by stály mnohem více a navíc pce není připraveno na bázování 5 letadel RYR takže i rozšíření terminalu a pojezdových drah to vše vyjde na mnohem vice než 7mld a k tomu se jeste budete muset trmacet hodinu do pardubic…. tohle není správná cesta
Takze nadavate na to ze to bude stat 7 miliard, tak navrhujete drazsi reseni a jeste kvuli tomu budu muset dfo Pardubic. Genialni plan.
A jak je mozne, ze napr. Gatwick ma cca.40mil.a zvlada s jednou ranveji?
právě že nezvladá….v r 2019 bylo normální čekat 45 minut na pojezdové dráze
Doufám že jestli se čekání na start zkrátí / vyčkávání před přistáním třeba o 10 minut…
Že dostanu jako kompenzaci delší překážkovou dráhu v terminálu… Chodit 100-200 metrů kolem jedné stěny sem a tam jako id..t aby se člověk prošel krámem je sice super, securita na nejvzdálenější stěně taky, ale nešlo by to ještě poladit?
Skutečné překážky, nadchody, podchody, bludiště, vstup pouze na heslo sponzora dne, fast track jen kdyby si člověk koupil krtečka za pětikilo… 🙂
Na T1 se dá vyhnout dutyfree zóně použitím dveří co jsou naproti pasovému odbavení (mírně vlevo). Je na nich myslím napsáno “jen pro posádky” nebo tak něco, ale nikdo to nehlídá ani tam není alarm…. Zkráceni je to ale jen k prstu B, k prstu A to není zkráceni jen zjednodušení ze nemusíte mezi regály.
A proč by všechno mělo lítat do cajzlova? V CH mají dvě fungující mezinárodní letiště, v AUT v každé spolkové zemi taky, zejména SZG a INN.
Doporučuju studenej hadr na hlavu, přejde to..
Každé cajzl může z ato, že je cajzl
jasný, nevím co berete, ale určitě toho je málo..
A nebo moc
Jo, no. Treba v INN jsou dnes 3 pary letu. Z toho dva pary jsou z/do Vidne. Takovej provoz mame na tech nasich necajzlovskejch letistich taky.
Tys propadal ze zeměpisu ne?
no comment
Budovat za 7 miliard paralelní ranvej je z globálního hlediska ekonomický nesmysl, pokud „jinde“ existuje nevyužívané / nedostatečně využívané letiště. Tímto mám na mysli letiště Pardubice … Pro letadla „z východu“ Pokud by se z prostoru „Valy u Přelouče / Opočínek“ vyrazil tunel zakončený podzemním nádražím s ostrovním nástupištěm a dvěma kolejemi pod letištěm PU, lze cestující z Letiště Pardubice do centra Prahy přepravovat vlakem, přičemž cestovní doba bude srovnatelná, jako v případě přistání v Praze a cesta do centra. Doba letu na trase odpovídající vzdálenosti PU – PHA + pohyby letadla po letišti Ruzyně, vykládka zavazadel a čekání na… Číst vice »
Nesmysl. Jak asi bude takový model konkurenceschopný třeba pro transfery?
Spoiler: Vůbec. Spálí se prachy za rekonstrukci pardubického letiště, kde jsou všehovšudy dva gaty, a lidé z východu budou létat přes Varšavu, Budapešť apod.
To je asi stejna logika, jako že nemá cenu modernizovat přetížený 1. koridor nebo k němu přidat VRT, když máme tolik jiných krásných a leckdy méně využitých tratí, třeba na Budějice.
On pan Z.je spíš přes ty dráhy než letadla…..
Sice to nikde ve světě takhle nedělají, ale u nás to bude fungovat. Tak určitě. Děkujeme za názor, tady máte klíčenku.
Vy mate podobnou logiku jako super ministr. Zbytecne se vrazily penize do nepotrebnyho (predimenzovanyho) letiste v kazdy vesnici, tak se tam ted bude litat i kdyby cert na koze jezdil.
Nová runway je potřeba především kvůli bezpečnosti a spolehlivosti leteckého provozu, ne kvůli kapacitě.
Bojím se, že ranvej stejně nebude kvůli ekoteroristům, kteří by nejradši jen zakazovali, diktovali a jinak určovali, co je pro lidstvo nejlepší.
(Milí ekoteroristi, jestli máte potřebu něco měnit, zaměřte se na průmysl v Číně nebo Indii, kde vzniká mnohonásobně více znečištění!)
Myslíte tu výrobu pro naši spotřebu, kterou jsme si tam kvůli snížení nákladů a za cenu přeprav přes půl světa se všemi důsledky přestěhovali, Vy teroristo? Ne každý chce dýchat a poslouchat bordel z letadel jen proto, že Vy si chcete levně létat. Co je pro naše přežití podstatné, je celkem logicky zřejmé. Že nechcete chápat alespoň elementární zákonitosti, je Vaše chyba. Neříkám, že je namístě přehánět, stačilo by uvažovat. Mimochodem, přijde Vám, že Praha má kapacitu na další miliony turistů?
1. Nemyslím naši spotřebu, myslím podmínky a stav, v jaké se dané produkty vyrábí.
2. Pokud nechcete poslouchat hluk z letadel, doporučuji nebydlet v blízkosti letiště. Funguje to.
3. Jak souvisí ranvej s dalším milionem turistů? „Trochu“ vám uniká, že jde také o bezpečnost provozu letiště, o transferující cestující. Navíc turismus v ČR není jen Praha.
4. Stejně jako vy nechcete poslouchat letadla, tak já nechci poslouchat řeči ekoteroristů a jiných levičáků, kteří by jen zakazovali, omezovali, diktovali v „zájmu dobra“. To už tu desítky let bylo!
Přibližovat letiště rozrůstajícímu se městu je ze své podstaty hloupost.
Na dopravním webu za toto dostanu spoustu mínusu, ale to nemění nic na tom, že z koncepčního hlediska to je fakt:-)
Neubude naopak díky druhé ranweji, rovnoběžné se stávající, naopak provoz nad Prahou, protože se přestane používat kolmá 12/30?
Ano 12/30 se má přestat používat, je to i v EIA. Což z mého pohledu bude škoda, když jsem bydlel v Řepich tak z 9 patra byla A380 krásně vidět už prostoru Jesenice.
Jsem z Kladna a citim to stejně…a380ka ktera mi letí 300m nad barakem mi bude opravdu chybět ale zaroven vím že ta paralelní rwy je opravdu potreba ale je to skoda
Je to jen o pár metrů vedle to není až takový rozdíl. Dráha 12/30 je možná tak problém pro město
No, jestli to není přesně naopak… město a okolní obce se přiblížily k letišti. Když bylo rozhodnuto o výstavbě letiště v Ruzyni, tak bylo město dostatečně daleko…. s stejně tak výstavba v okolních obcích. To, že zejména developeři nalhali potenciálním klientům bydlení blízko Prahy bez ohledu na již tehdy existující plány rozvoje letiště, resp. že se tito zájemci o bydlení neinformovali, kde si hodlají zakoupit svoji nemovitost, není problém letiště, ale jejich vlastní. A nyní vykřikovat něco tom, že je letadla ruší a obtěžují a hrát na ekologické smýšlení, to je opravdu chucpe…
Máte v zásadě pravdu. Ovšem druhá věc je, že jsme dost hustě zalidněná země a nemůžeme jen tak prsknout letiště 50 kiláků za město…je tam už totiž s největší pravděpodobností jiné město.
Jenže RWY neblokují “ekoteroristi”, ale úplně obyčejní obyvatelé obcí. Se s nima holt musí udělat dohoda nebo to nepůjde.
V dnešní době není rozumné paralelní runway budovat. Letadla jsou neekologická, pasažéři se budou přesouvat na VRT až se někdy postaví. Leteckou dopravu čeká omezování a zavádění dalších ekologických poplatků.
Letecky průmysl udělal strašný pokroky a nenechte se zmást eko blabolama. Železnice je samozřejmě eko daleko víc, ale když chci precizně, nebo na víkend někam na jih, nepojedu vlakem 8 hodin, když můžu letadlem svistet za 3. A mokré sny o VRT přes CR nedopadnou díky všem, kdo se na ten peněžitou prisajou. Psali že půjde o investice v řádu bilionu a víc. To nějaká ranvejnza 40 mld je sranda.
Jo, letecký průmysl pokroky udělal a dělá, ale furt ne takové, aby cesty na víkend letadlem nebyly zhůvěřilost, pokud jejich ekologickou stopu následně nekompenzujete. Ať už dobrovolně, nebo lépe pokud by to bylo automaticky v ceně letenky (taky by se pak ukázalo, komu to za to stojí). Mobilita a cestování jsou super věc, ale je blbý, když za sebe většinu dopadů necháváme platit ty, co nikam necestujou. A naprosto blbě je, když se většina lidí nad těmi dopady (a možnostma jejich zmírnění nebo kompenzování) ani nezamyslí. To samé u těch pokroků platí pro hluk, je to lepší, ale furt zdaleka… Číst vice »
Jenže problém je v tom, že ti co opravdu nikam necestujou jsou obvykle někde v třetích zemích.
Protože najezdit “zbytečných” 4000 km jako ta cesta na jih se dá i autem. A to dost rychle. A teď rozhodněte co je zbytečné a co ne a pozemní silniční doprava má přitom 10x vyšší dopady než létání.
Letectví má jistě těžké období před sebou, ale dělat z něj hlavní problém je absurdní.
https://ourworldindata.org/emissions-by-sector
Právě, že to, aby někdo rozhodoval, co je zbytečné a co ne, považuju za poslední možnost, která má velmi nepříjemné vedlejší účinky a proto by byla velká škoda, kdyby se k ní muselo sáhnout… Proto bych rád, aby všechny druhy dopravy platily svoje externality. Protože tak, jak to je, mnohdy ti chudší nedobrovolně a nesmyslně skrytě dotujou ty bohatší, což mi přijde celkem zvrácený. Kdyby cena opravdu zahrnovala to, co daná cesta stojí společnost jako celek a ne jen část těch nákladů, často u každýho dopravního prostředku diametrálně odlišnou, bylo by na každém, ať se rozmyslí, která jeho cesta za… Číst vice »
Spotřeba letadla je zhruba 3 litry na 100km na pasažéra. 4 člená rodina tedy spotřebuje 12 litrů paliva na 100 km.
Autem jedu za 6 litrů. Silniční doprava je tak 2x příznivější k životnímu prostředí než letecká.
Ano s tou spotřebou máte pravdu, ale má to několik háčků.
1. typická obsazenost auta je 1,5 osoby ne 4. A to pak není příznivější spotřeba na oskm.
2. lidi toho zdaleka tolik nenalétají v poměru toho co najezdí autem (každé auto min půl mega km) a každý den, někdy i vícekrát.
Proto mají osobní vozidla emise 9,6 Gt CO2 a letadla “jen” 0,9 Gt, tedy 10,5 méně.
O kompenzováni ekologické stopy by bylo možné dlouze debatovat…stovky kilometrů koridorových trati a vylévání statisíce tun betonu taky není nic moc ekologickeho. A na rozdíl od železnic, kterou by bez zásadních dotací jezdilo mnohe méně lidí, si cestující v letecké dopravě právě naprostou většinu nákladů v ceně letenky platí… A debaty o spotřebních daních na letecké palivo jsou v tomto případě podružné… protože pak se musí otevři debata o odbourání všech dotací na železnici a v silniční dopravě a jejich přenesení na koncového uživatele. Když rovné podmínky, tak pro všechny.
Jo, aby cena cestování zahrnovala všechny náklady u všech prostředků jednoznačně podporuju. Jsem přesvědčen, že byste se pak divil, jak levná by taková železnice, MHD nebo autobusy byly (relativně k ostatním prostředkům). A kolik lidí by jima jezdilo, kdyby alternativa znamenala zaplatit za provoz auta nebo let skutečně plnou cenu… Ne, letečtí cestující IMO zdaleka neplatí naprostou většinu nákladů, které jsou s jejich letem spojeny. Zejména ne v tom nejmasovějším, nízkonákladovém segmentu. A nejde jen o spotřební daně z paliva, jde i o pobídky, státní podporu, odpouštění poplatků, dosyp z veřejných rozpočtů do prodělečných letišť, atd. A pokud se mýlím,… Číst vice »
Obávám se, že do problematiky letectví moc nevidíte. Státní podporu dostaly některé společnosti v souvislosti s covidem, jinak je velmi omezená a aplikuje se výjimečně (formou PSO), po složitém schvalovacím procesu a je časově omezená. Navíc, právě ty low cost dopravci, které zmiňujete, této možnosti nevyužívají. Odpouštění poplatků je nešvar, ale zase, na celkový náklad/cenu za letenku má marginální dopad. Většinou to jde z peněz letiště, jde o časově omezenou pobídkovou akci, která se na navíc ceně letenky moc neprojevuje (je to spise úleva pro dopravce při zahájení provozu). A dosyp prostředků do prodělečných letišť je sice viditelný problém, ale… Číst vice »
Vždyt vy jste uplne mi mimo…dam takovy priklad pro vysvetleni poleti 150 lidi do parize a kazdy v prumeru zaplati 3500kč coz znamena že vklad cestujicich je 525 000kč opravdu si myslite ze tato časta nepokryje vsechny náklady??? akorát se tady ztrapnujete a potvrzujete že jste nejakej laik co si myslí že tomu rozumí ale opravdu tomu nerozumite
Uvedomelej zelenej prispevek:-(
Každej holt nezastává hesla jako: Po nás potopa a Poručíme větru, dešti…
„Letiště, který už je dnes až moc blízko k městu…“ A není to náhodou přesně obráceně? Že město je dnes až moc blízko letišti?
Představte si, že letiště se nikam nepřesouvá a nemá nožičky. A co se rozšíření týče, poslední velká výstavba dokonce probíhala v severní části (nejdál od města). Zato město se k letišti rychle blíží od východu i jihu. Letiště tam stojí od třicátých let, plánováno je snad už od dvacátých. Tak kdo se blíží ke komu?
U nové výstavby, kterou se město blíží k letišti, beru, že je hluk související s leteckou dopravou problém těch, kdo to staví a kupují. Ale ta nová dráha se má citelně přiblížit i částem, které jsou osídlené o dost déle, než tam to letiště stojí a zástavbě výrazně starší, než z jaké doby jsou novodobé plány na tu novou ranvej (nějaké sny z padesátých let se fakt nedají brát vážně, od té doby se toho změnilo tolik, včetně hustoty toho leteckého provozu, poznatků o účincích hluku na lidi v okolí, atd.). A to je špatně. Chápu, že není možné Ruzyni… Číst vice »
Ta RWY je v územním plánu snad dokonce už od 70./80. let, pokud se nepletu, ale to je jedno. Ano nějaké domy tam už stály před plány na RWY 06R/24L, pár z nich dokonce i před výstavbou letiště, ale stylem „budeme stavět výhradně na zelené louce“ nikdy nic nepostavíme. Ano, nově hlukově přitíží pár tisícům lidí, ale uleví až 200 tisícům (zrušení RWY 12/30). Paralelní RWY se nestaví jen kvůli kapacitě, ale i kvůli bezpečnosti a omezení hluku v nočních hodinách. Opět uleví velkému množství lidí a malému přitíží. A na to, aby LKPR mělo dvě použitelné RWY to nemusí… Číst vice »
Tak ono většina cest je zbytečných. Já také letos jel vlakem do Štětína, abych se podíval po městě, projel se tam tramvají a zajel na pláž do Svinoústí. Také jsem mohl zůstat doma abych neprodukoval CO2, tu cestu jsem k životu nepotřeboval.
To je přesně ten problém, na který narážím. Spousta cest není životně důležitá, ale je důležitá pro poznávání a kvalitu života dotyčného. Kdyby ty cesty skutečně stály tolik, kolik je jejich celková cena pro společnost (včetně aspoň převážné většiny dopadů), každý by se snadno rozhodl, která mu za to stojí a která ne. Případně co jiného si odpustí, aby si mohl cestování dovolit. Každý jsme jiný, máme různé zájmy, nároky, zvyky, je nesmysl, aby nám tahle omezení nastavoval někdo, kdo nás tak dokonale nezná a z principu znát nemůže. Když tomu tak není, spousta lidí, kteří se nad dopady svého… Číst vice »
I kdyby dali 100% daň na létání tak je to furt levnější a rychlejší vlak nyní Londýn Marseille 8h 20 min. Cena 248,-. Letadlo 1:55 a cena 304,- Akorát vlak je v eurech a letadlo v korunách.
Pokud chcete na víkend letět na jih, lze takový nápad považovat za rozumný? Nebylo by vhodnější navštívit psychologa, aby vám pomohl nalézt to nutkání, které vás vede k potřebě přesouvat se na pár hodin o tisíc kilometrů? Vyšlo by to levněji a byl byste mnohem spokojenější.
Až se někdy postaví… A do té doby co? Čekat? V ČR to bude velmi dlouhé čekání. Tady tak rozdat koblihy a úplatky před volbami a prožrat peníze na sociálních dávkách, než je investovat do infrastruktury…
Co melete o koblihách ?
Než do dalších dálnic a letišť…
Jasne. Na VRT uz se dotahuje posledni sroub, ve Vrsovicich se chysta Talgo a nastupiste na hlavaku je precpany lidma, ktery nemaj nic lepsiho na praci nez jet 15 hodin vlakem do Madridu za dvojnasobek ceny letenky.
A proto je potřeba stavět další letiště a dálnice přednostně před alespoň základním doplněním železniční sítě?
Železnice usnula v 18. století.
To vůbec nejde spojovat. Ty stavby nejsou přednostní, problém je že MD i SŽ(DC) celé roky VRT ignorovaly, to že posledních pár let vzali za otěže zpoždění nedožene. Buďme rádi alespoň za to, že se to začlo vůbec hýbat – už jsem ani nedoufal.
Nikdo neche stavet další letiště a ta nešťastná dráha je plánech již z doby před 50 lety… Kdyz v Praze létal asi tak milión cestujících ročně… Letiště se nestaví podle aktuálních počtů cestujících, ale s výhledem na dost dalekou budoucnost… minimálně 20 let.
Pasažéři ale budou muset čekat 50 let než se ta VRT postaví, nebo vemte lopatu nebo bagr a běžte začít sám ať to urychlíte.
Nicméně ldi stejně budou létat dál, to že to bude drahé zvláště zahraničním vadit nebude, na západě nebo v Asii lidi chudý nebudou ať se děje cokoliv.
VRT nikdy neumožní propojení tak, jako letecká doprava… VTR jsou z principu schopny zajistit jen propojení hlavních aglomerací, ale nikdy nezajistí takovou flexibilitu propojení různých destinací, jako letecká doprava.
Tohle je racionální přístup. Miluju letiste a vše kolem nich. Všude kde jsem byl, bylo zajímavé je sledovat. A to i ty nejmenší. Praha má hezky letiste, ale v TOP letech před covidem bylo skoro ucpaný. Proto jsem rád, že druhá ranvej nesla k ledu a dal je brana jako prio. Stavby kolem letiste už nikdo nebude poté omezovat. Je mi přes 40 a rád bych se toho dožil. Obávám se ale, že kvůli čolkařům, duhovkam a intelektuálně silným investorum do stavebních pozemků okolo letiste, kteří s hrůzou zjistili, že tam jdou slyšet letadla až po nastěhování, se to celé… Číst vice »
Budete se chodit kochat letadly na všechny ty plochy najednou, že kvůli tomu musí létat ještě více letadel a do přeplněné Prahy se nacpat ještě více turistů???
Pane Františku. Nemluvte se mnou jako se svým deckem, kterým nejsem. Bláboly o likvidaci ekosystému díky letadlem jsou docela dobře vyvraceny. Z celkových emitoru škodlivin jsou letadla zodpovědná za 2%. Před pandemii jsem létal celkem dost služebně i soukromě a byla paráda si vybrat z letů, kterých bylo dost a letadla byla určitě na 80% a více obsazena. I večer kolem osmé, bylo na letišti plno. Ty lety by mohly být odbaveny klidně odpoledne. Ale jedna ranvej to nedá. Letový provoz se do Prahy dřív, nebo později vrátí a ještě bude překonán. I násobně. Proto je druhá ranvej nezbytná s… Číst vice »
Na doplnění k té neekologičnosti létání: „Kerosene lamps are widely used for lighting in rural areas of Africa and Asia, where electricity is not distributed or is too costly. As of 2005, kerosene and other fuel-based illumination methods consume an estimated 77 billion litres of fuel per year, equivalent to 1.3 million barrels of oil per day.[1][2] This is comparable to annual U.S. jet-fuel consumption of 76 billion litres per year“ zdroj: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kerosene_lamp Takže daleko efektivnější než omezovat létání, by bylo zaměřit se na ty chudé, co svítí petrolejovými lampami a nahradit jim to třeba nějakými LED lampami s akumulátorem… Číst vice »
Zajímavé. Díky.
Františku, letěl jste vůbec někdy někam letadlem? A skoro bych si vsadil, že ani nejste z Prahy.
Víte, nová ranvej, to je věc, aby nám milovníci kolejových vozidel nezáviděli, že na nic nečekáme, jako oni. Prostě taková „letecká VRT“. Začalo se o tom mluvit tak dávno, že už to snad ani není pravda, a když se dívám, na ten kolotoč, který to dost možná bude muset prolézt znovu, jak se tomu projektu hází klacky pod nohy…vlastně budu rád, když se toho vůbec dožiji. A dejte na mě, kolejo-milci to nakonec vyhrají.
Kdybyste nešel tolik do těch zeleznicaru, tak by byl Vas příspěvek ok. Takhle má takovou divnou pachuť. 🙂
A tím by se něco zlepšilo? Je podíl relativně nejšetrnější železnice na dopravě kolem 17 % příliš, že je OK stavět přednostně další dálnice a letiště před byť jen pouhým zlepšením železnic?
Frantisek zase mimo…..
No to víte, Řehoř se tak dlouho děsil toho, že se k aktivistům dostane informace, že EIA byla schválená na základě vylhaných čísel, až se nic nepostavilo. Teď nebudou peníze, mezitím EIA propadne, pak někdo přijde s nápadem přestavět RWY 04/22, pár let se to bude řešit, pak zase někdo něco vymyslí… No v roce 2095 se přijme konečné rozhodnutí, že je letiště kulturní památkou, zavře se pro provoz a všichni budou létat z Budějovic 😀