Cestovní ruch Letectví Letiště Lidé

Letiště Praha propustí stovky zaměstnanců, virus jej vrací o 15 let zpět

Prázdno, prázdno, prázdno. Terminál 2 v době koronavirové. Foto: Rosťa Kopecký / FlyRosta.com
Prázdno, prázdno, prázdno. Terminál 2 v době koronavirové. Foto: Rosťa Kopecký / FlyRosta.com

Pokles provozu na minimum kvůli virové nákaze a pesimistické prognózy do budoucna připraví o práci stovky zaměstnanců Letiště Václava Havla Praha. Vedení letiště už oznámilo zaměstnancům redukci stavů o 450 lidí, propouštění má začít koncem května.

Letiště dnes zaměstnává 2 900 lidí, což je stav uzpůsobený zhruba 18 milionům cestujících ročně. Jenže omezení spojená s virovou nákazou vedla v dubnu k poklesu provozu pod deset procent běžného stavu, pro příští rok si letiště předpovídá 10 milionů pasažérů. To zhruba odpovídá stavu roku 2004. Metu 18 milionů cestujících by mohlo podle prognóz pokořit nejdříve za tři roky.

„I přes veškeré snahy a úsilí je Letiště Praha bohužel nuceno přistoupit k redukci některých pracovních míst. Bezprostředním důvodem redukce počtu zaměstnanců jsou drtivé dopady na leteckou dopravu způsobené šířením nemoci COVID-19,“ uvedl mluvčí Roman Pacvoň. Podle něj propouštění proběhne v souladu se zákoníkem práce a kolektivní smlouvou. K redukci pracovních pozic bude docházet postupně od konce května a pokračovat bude v následujících přibližně třech měsících.

Na druhou stranu letiště zatím nestornovalo své investiční plány, mezi které patří především výrazné rozšíření Terminálu 2 a stavba nové ranveje. „Investice do rozvoje letiště chápeme jako investici do budoucího provozu letiště, z toho důvodu jsou zatím jakékoliv závěry ohledně případné změny ve strategii dlouhodobého rozvoje letiště předčasné,“ dodal Pacvoň.

83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
František

Konečně by mohli dotáhnout koleje na Kladno přes stanici Letiště Praha Ruzyně a hned by měli pár pracovních míst v nabídce.

Michal Štěpán

Nikam se cestovat nebude, protože většina států vyžaduje 14 denní karanténu při vstupu na své území, pokud vám ten vstup vůbec umožní.
Toto se například týká Německa: https://www.bundespolizei.de/Web/DE/04Aktuelles/01Meldungen/2020/03/200317_faq.html

Y.K.

Tak ale to platí teď, že. Nebude to platit věčně.

Michal Štěpán

Věčně určitě ne, ale do půlky léta minimálně.

Jinak co se týká cizinců, tak teď Hamáček prohlásil: „Občané EU budou moci nově přicestovat do Česka na tři dny, pokud zde chtějí vykonávat ekonomickou činnost. Musí se však prokázat negativním testem na koronavirus.“ Což je třeba pro takového Němce dost problém. Nechat se tam otestovat dobrovolně na Coronavirus není úplně jednoduché. Potřebujete doporučení praktického lékaře a ten vám jej nedá, pokud nespadáte do rizikové skupiny obyvatelstva nebo neprojevujete symptomy nemoci.

Milan_86

Což je nesmysl. Před třemi týdny jsme měli být doma na dva roky. Před týdnem možná na Slovensko, dnes hranice otevřeny, já trávím dovolenou v červnu v zahraničí nebo v lihu 🙂

Jen tak

Nejabsurdnější na celé situaci je to, že první společnost Letiště Praha, která oznámila masivní propouštění je 100% státem vlastněná firma, ovládaná Ministerstvem financí, což jsou ty stejní lidé, kteří neustále v mediích mluví o zachování míst, apelují na podnikatele aby nepropouštěli, zavádějí opatření proti neschopnosti splácet úvěry, chtějí kupovat ČSA atd. atd.

RHood

Kde jste byl tak dlouho. Teď naprosto s vaším příspěvkem souhlasím a dávám vám 100 palců nahoru. Super příspěvek.

Jiří Kocurek

Pokud je něco abrurdní, tak absurdnější už to být nemůže. Optimální obdobně. Něco jako narozený, narozenější a nejnarozenější.

Jiří Kocurek

Ale jinak teda souhlas. V kontextu je to na hlavu postavené.

Nicky

Hlavně teď musí mít super byznys ty zlodějské směnárny u výdeje zavazadel …

Marek Turnovec

No na ty jejich kurzy jsem párkrát po příletu také koukal… Řeknu to takhle – jestli díky téhle krizi krachnou, vůbec, ale vůbec mi to vadit nebude. 🙂 A nájem, ani odvody státu bych jim také neodpouštěl a neodkládal… 🙂

GPGP

Jen taku žes měl koronu s těžším průběhem proto jsi sem min. 2 týdny nic nenapsal 🙂

Pavel

Nevím proč by příští rok mělo letět jen 10 milionů lidí, jasně letos to bude horší, ale i tak se bude létat, sám letím v červnu a léto už bude lepší a příští rok to možná nebude 18 milionů ale min 15 to bude určitě. Tenhle mediální virus nezastaví lidí v létání.

Tomas

V létání je nezastaví virus… ale zastaví je peníze …. na krizi není nejhorší ta krize jako taková – ono to „jádro“ s coronou způsobí relativně krátký výpadek v délce trvání 2-3 měsíce (+/- autobus). ta ekonomická krize přijde až jako důsledek opatrnosti firem a lidí … stejně jako před 12 ti lety bude úchvatné kolečko náhlá změna stavu (tehdy pád par hypotečních bank, nyní corona) -> nejistota -> šetření (ve firmách) -> propouštění -> šetření (u tech co ještě mají prácií) -> propad ekonomiky -> šetření (ve firmách) -> propouštění -> šetření (u těch co ještě mají práci) a… Číst vice »

Petr

Další mediální strašák…covid už se vyčerpal, tak se teď budeme třást před krizí?

Y.K.

Tak nějaká krize přijde jistojistě, jak velká neumím předpovědět. Lidi bez příjmů nemůžou utrácet, spousta odvětví je v komatu, to výrazně zpomaluje tok peněz a celou ekonomiku a příští rok to státy pocítí i na výběru daní (méně utrácení, méně výběru).

Dalibor

většina ekonomiky je „držena nahoře“ spotřebou. POkud lidi nepostřebovávají (nenakupují) vznikne problém. POdívejte jen, kolik utíká peněz, co by v normálním režimu šly do rozpočtzu díky propadům prodeje benálu. Zavřený hospody, zavřený obcjody – to vše znamená menší příjmy do rozpočtu.

GPGP

Já do hospody chodím, dají mě pivo do skla, jídlo jako sebou, to si sním u druhého okénka venku na stojáka, a koronu moc neřeším 🙂

Y.K.

To je od vás rozhodně hezké, ale lidi bez příjmů a práce to samé provádět nemohou. Nejde o jedince, ale o celkový výsledek.

Pavel

Já mám ekonomické vzdělání a krizi si uvědomuji a vím jaké to bude mít následky, díky tomu že ale plno států začíná otevírat ekonomiku a centrální banky pumpuji peníze tak by to nemuselo být horší než 2008 a i během té letalo hodně lidí, hlavně díky 9/11 které paradoxně pomohlo low cost letenkam.

Pavel

Sice „létalo“, ale skoro zadarmo a v tu samou dobu byly úplně prázdný celý desítky pater v mrakodrapech, nebytové prostory na nejrušnějších třídách byly za hubičku, mally nabízely obchodní prostory až 9 měsíců zdarma nájemcům jen za podpis smlouvy. A hotely byly poloprázdné. Hosté v ***** v Praze bydleli za 40€ a tahali si trolleye a batůžky metrem. Česko se navíc z krize hrabalo, díky Kalouskovi & spol., 3x déle, nežli svět. V Praze se developeři prali o nájemce kanceláří ,co byl ochotný za 1a platit 11€/m² a dávali ¼ roku zdarma. V Americe fůzovaly aerolinky o 106, aby vůbec… Číst vice »

GPGP

Ale krize je příležitost, to vám řekne každý podnikatel a lidi pracující na projektech v oblasti IT mají teď moře práce, já třeba teď dělám pro Škodu Auto a ta v rámci IT jede jak nikdy, i když závod stojí 🙂

Y.K.

Krize zamíchá kartami, to je tak jediné co o tom lze řící. Kdo stojí na nevhodné straně prohrál.

ABC

Sám letím v červnu … Ale ještě včera to moc jisté nebylo, že

Pavel

Nevime a neuvedl jste kam letite. Ale postačí naznak další vlny a skončíte někde (a to jen v lepším případě ješté) na terminálu a zoufale čekající na repatriaci. Proto většina nikam létat nebude a peníze si raději necháme jako rezervu, popř. investujeme doma a ne do zážitkové ruské rulety. Navíc, kupovat si dopředu dnes letenky je taky nonsens, když krachují a dlouho budou krachovat přepravci ze dne na den. Pokud někam letos poletím, tak budu řešit přepravu letadlem až na poslední chvíli a jen pokud s cestou stojím i business, abych si náklady (i na příp. nouzové řešení v případě… Číst vice »

Karel Jezbera

Vláda sice ode dneška zrušila omezení volného pohybu osob, ale cestovat za hranice se hned tak nějak masivně nezačne a už vůbec ne letecky. 1) Dokud nebude v zahraniční bezpečno z hlediska Coronaviru, tak nemá absolutně smysl se zbytečně vystavovat riziku. 2) Dále dokud bude platit nutnost na prokázat na pohraničním bodě negativním testem na Coronavirus případně nastoupit 2 týdenní karanténu, tak cestování do zahraniční zajímavé nebude. Už vidím jak nějaký výletník, co má problém vyřídit si základní věci, si zařizuje v zahraniční test na Coronavirus. 3) Naši občané sice vycestovat mohou, ale stále platí poměrně silné restrikce na příjed… Číst vice »

Jen tak tak

Proč a už vůbec ne letecky? Zatím je sice možná pouze cesta autem, ale postupně se povolí i další způsoby. Riziko nechte na každém z nás a nevnucujte nám svoje teze, co se komu vyplatí. Každý to má jinak.

Dalibor

kefalín, čo také si predstavíte pod takým „bezpečno z hlediska koronaviru“?? to jako že ten virus mávutím proutu Harryho Pottera zmizí?

Anonymus

Letite v cervnu a pak 2 tydny karantena? To si uzijte…

GPGP

Nene pán poletí pouze na 3 dny, těsně před odletem si vyřídí papír že není nakažen a při návratu ho pustí zpět i bez 14 denní karantény …. max. stáří papíru 4 dny, toto je fakt, takto vláda rozhodla…. dost kočkopes, ale nikdo jí pak nemůže žalovat že lidi nemohou cestovat..

GPGP

Fakt a letíte asi vyhlídkový let po Čechách, páč zatím žádná země světa neřekla že v červnu přijme na své území turistu z ČR…
Jedině že by jste měl třeba izraelský pas a letěl privátním jetem 🙂

Lenka

Většina komentujích zde má očividně dobře placenou home office. Je to vidět.

Jiří Kocurek

Určitě. Měl by přijít uřad a stanovit tabulkové mzdy. To by tak hrálo, aby se někdo v 11 večer flákal na homeoffice.

RHood

Paní/slečno Lenko, v mé společnosti jsou zaměstnanci hodnocení podle toho jestli splní zadanou práci/úkol do stanoveného termínu, ne za to, jestli sedí každý den 8 hodin nečinně na zadku před počítačem a dělají, že dělají. Jú, tak asi tak.

Lenka

Pane RHoode, to jsme si asi nerozuměli. Nenarážela jsem na to kolik času tady kdo tráví ale co tady říká. Viz poznámky: tak ať jsou dělat do zemedělství. Není nad to být se vším rychle hotový. Jú? Takže tak.

RHood

No tak potom ten váš první příspěvek nemá hlavu ani patu. Lidi jsou na home office, ne proto , že chtějí, ale protože to situace vyžaduje a je naprosto jedno jestli vydělávají 10.000,- CZK nebo 200.000,- CZK.

GPGP

To neplatí vždy , my do práce můžeme, my jsme dost progresivní, to nám nikdo nazakazuje, máme svobodu rozhodování, jestli budeme na HO nebo v práci…
Tady jde spíše o to, že když jsou close restaurace, tak jezdit do práce s kastrůlkem je trochu mimo 🙂

Anonymus

Slabou utechou muze byt odstupne 1 az 3 mesice dle zakona a hlavne se jedna o Prahu. Tam maji porad velkou sanci najit praci, i slusne placenou. Bojuzel pokud fojizdi z daleka (Usti, Chomutov, Zatec, Louny), tak ti samozrejme praci v centru Prahy nebo ma vychode Prahy hledat nebudou.ti to budou mit o dost peoblematictejsi.

ABC

tak hlavně tam stavět VRT….

Frantisek

No dálnice už kolem vedou dvě. Ale jestli to má až takový význam… 😀

Eduard

Tak to je nemilé pro ty lidi a jejich rodiny. Za nějakou dobu až se situace vrátí k normálu tu budeme číst článek jak je těžké sehnat lidi. Že pomalu není nikdo, kdo by chtěl a uměl pracovat.

serpimolot

Tak treba letistni ajtak muze delat ajtaka kdekoliv, stejne jako letistni uklizecka muze surovat podlahu vsude. Hur na tom budou specialisti jako treba prisouvac chobotu, marne dumam, kde jinde by to uplatnil.

Přemek

tak ten „přisouvač chobotu“ je zároveň řidič letištního autobusu, takže se v podstatě může jako řidič autobusu uživit kdekoliv jinde.

Dita

Ale my se nechceme uzivit jinde, chceme zustat na letisti at vlada zrusi mista v parlamentu, alespon o 450.

Frantisek

To máte těžké. Já zase budu rád, když ve vzduchu zůstane o něco míň bordelu. Ale je fakt, že poslanecká a další auta také nějaký dělají. 🙂

Peet

A já chci vyhrát ve sportce!

Dalibor

Já chci trvalý světový mír!!!

František

A copa tam děláte, jestli to není tajné?

Stony

Ajtaku ani jinych podobnych pozic se to zatim netyka. Tyka se to provozu. A planuje se ze se ti lide naberou nazpet, pokud to bude mozne. Za dva roky klidne 18 mil cestujicich bude.

kulhán

Přisouvač chobotu? Tak na to je doškoleno mnoho řidičů busů třeba. Ten to sice nikde neuplatní, ale od toho je následná podpora na úřadu práce a rekvalifikační kurzy přeci.

Dita

Prijde Vam to vtipne?

Petr

Lidí je mi líto, ale moc mě potěšila zpráva, že se dál počítá s rozšířením Terminálu 2 a stavbou nové ranveje. Je jasné, že teď bude spousta „aktivistů“ ještě víc křičet, že odtamtud přece nic nelétá, tak na co rozšiřování (už jsem takové hlasy zaslechl). Přitom toto je velice dlouhodobá investice, která dalece přežije všechny dopady současné krize.

RHood

Tak aktivisti nemusí být, ale je pravdou, že například letiště Schiphol se rozhodlo zastavit a posunout plány výstavby nového terminálu A.

Adam

To se už počítá s řadou let, zatím se nějak pouze renovuje a opravuje, ale nebuduje. když jsem nastupoval na letiště v roce 2004, mluvilo se o stavbě pararelní dráhy cca 2011, poté se to odložilo na cca 2017, dnes 2020 a louka zelená

Frantisek

Aktivisti budou spíše správně upozorňovat na zplodiny z přílišného létání a budou mít pravdu. A je úplně jedno, co odtamtud v mimořádné situaci létá či nelétá. Létat se určitě nepřestane, ale je otázkou, v jaké míře je to únosné pro naše zdraví.

Lektor

Podobný dopad se dá čekat i na železnici…. a když se nebude jezdit není potřeba stavět infrastrukturu a vyrábět vozidla a to všechno jsou nezaměstnaný… Doufám že si to někdo uvědomuje.

Viktor

Myslím že by se měl čas využít než se všechno vrátí do normálu… hezky to ukázal DPP a výměnil pražce v metru

serpimolot

Tak nezamestanost bude v nekterejch oborech primym dusledkem zakazu a omezeni. Jenze to se pak retezove prenese dal. Clovek na podpore si tezko koupi novy auto, takze propoustet zacne Skodovka, exskodovak na podpore si tezko koupi novej byt a uz to jede. Vitezove ale budou taky – treba producenti lowcostovejch potravin nebo poskytovatele mikropujcek.

Tomas

To si rozhodne nemyslím … železnice a hlavně doprava ve veřejném závazku se vrátí do relativního normálu velmi rychle. S leteckou dopravou bych to neporovnaval. Zahraniční vlaky koneckoncu nedělají tak velký podíl na celkovém objemu dopravy v ČR, pokud se otevřou hranice pak právě pravděpodobně prvně do sousedních zemí. Železniční doprava se vzpamatuje velmi brzy, narozdíl od letecké…

serpimolot

Prepravni vykony urcite klesnou i na zeleznici, byt urcite ne tak vyrazne, jako v letectvi. Odhaduju pokles tak o 10-20% predkrizobejch vykonu. Uz jen z toho duvodu, ze statisice nove nezamestnanych prestanou jezdit do prace.

Tomas

Na prázdninovém jízdním řádu podle mě k omezením nedojde… nemá to ani logiku. Naopak očekávám v případě, že zůstanou hranice zavřené i na letní sezónu, posílení ve vnitrostátní dopravě.

serpimolot

Ja na naky velky dobolenkovani v Cechach neverim. A sice proto, ze spousta lidi vynira dovolenou misto osetrovnyho nebo nucenyho volna, takze prazdniny budou mnohem pracovnejsi, nez jindy.

Tomas

No vidíte, já třeba neznám ve svém okolí nikoho, kdo by vybíral dovolenou 🙂 Takže momentálně je to asi tak, jako věštit z křišťálové koule. Nikdo nemluví ale o dovolenkování, ale pokud by opravdu byly hranice stále zavřené, můžeme se bavit o jednodenních/dvoudenních výletech, což budou podnikat právě i ti, kteří by jinak jeli do zahraničí. Moc lidí v létě na zadku sedět nebude.

serpimolot

Naprosto souhlasim, ze oba jen spekulujeme a hodnotime stav na zaklade chovani ve svem okoli. Ale porad bych si vsadil, ze na pocet osobokilometru cervenec-srpen 2020 zustane pod urovni stejneho obdobi 2019.

Tomas

No, nechme se překvapit. Snad příjemně, což by bylo asi v zájmu všech :).

Vojta

Tak u vnitrostátní dovolené se není třeba omezovat pouze na Čechy 😉

Tomas

Pokud bychom se bavili o poklesu o 10 – 20% např na S linkách v okolí Prahy (a v praze), tak se nestane (na potřebě souprav) v podstatě nic.

Jen se ze stavu „jedeme á-la indie“ dostaneme do stavu „jedeme aspon trosku civilizovane“.

czhunter

Pokud nebude vláda úplně hloupá, tak stavba infrastruktury by měla být proticyklická = nejvíc stavět v době hospodářského útlumu.
A) je všechno mnohem levnější
B) to podporuje zaměstnanost (= „hladová zeď“ je lepší než sociální dávky)
C) nejlíp se staví když toho míň jezdí

Ale samozřejmě, pořád existuje možnost, že vláda úplně hloupá je …

M H

Jeden háček to má… Kolik Čechů je ochotných pracovat na stavbě, sázet a sklízet zeleninu a tak podobně? Práce je a bude dost, zvlášť pokud tu nebudeme mít Ukrajince, ale jestli ji bude našinec ochotný vykonávat je otázka. Možná se pak všichni budeme divit proč se nestaví či proč je málo zeleniny a proč je předražená…

Tomas

Ono těch čechů, kteří budou ochotní dělat na poli , nebo na stavbě, bude nejspíše (doufám, že se mýlím) docela dost. On ten nárůst nezaměstanosti bude docela velký – pro tento , možná i pro příští rok, můžeme odepsat incoming turismus (který živí fakt hodně lidí), velké množství dělnictva z auto fabrik (a souvisejícího průmyslu) minimálně pro letošek taky bude na pracáku … a můžeme pokračovat – lidi budou v nejistotě, a i ti, co budou mít práci, budou minimálně letos asi dost brutálně šetřit, protože hodně lidí předpovídá druhou (, třetí, …) vlnu napodzim apod… a to se pak… Číst vice »

GPGP

Ale ti farmáři Čechy nechtějí, neumějí pracovat jako cizinci, říkali to…. Ta práce na poli či v bramborárně je hodně náročná a hlavně za min. plat.
Jasně budou výjimky u Čechů ale tak do 5 %.

...

“ Kolik Čechů je ochotných pracovat na stavbě, sázet a sklízet zeleninu a tak podobně?“ — neochotu lidí pracovat si způsobuje stát sám tím, že je ochoten jim zajistit nějaké základní finanční prostředky, i když takovou práci odmítají. Bez sociálních dávek by makali na stavbách nebo sklízeli zeleninu ještě rádi.

Jiří Kocurek

Jo takhle. Radši 15 od sociálky než 12 čistého? No jasně. Pro někoho kdo 20 let nepracoval je volba jasná. Pokračovat v nepracování.

Tomas

Jop .. ideálně do opravy barandáku by se mohli pustit… ted je na to ideální období 🙂

Frantisek

Tak se bude místo části ježdění a dovážení zase trochu víc dělat, na tom nevidím v principu nic špatného, pokud se to nedožene do extrému.

Peet

Tak je snad vezmou z těch co se celkem dost nátlakově angažovali v petici 2000 lidí před pár dny. Chtěli aby stát přispěl Šimáněmu, namísto, aby stát přispíval na jejich mzdy. Tak jim přeji příjemnou cestu na Úřad práce, protože si zvolili (sami) špatnou stranu. Doufám, že budu mít 2000 mínusů!

serpimolot

Nevidel bych to tak cerne. V zemedelstvi je ted po zamestancich poptavka a kdo umi ridit jesterku na zavazadla, urcite zvladne i malotraktor pri sberu hroznu na vinici.

Lektor

Jenže v zemědělství je potřeba lidských sil 2x za ročně a to ještě musí pršet.

serpimolot

Kdyz neprsi, muzou zalejvat. Z natahovani tankovaci hadice na zavlazovaci se bude dat taky prekvalifikovat snadno.

Y.K.

Hmmm. Počkejte až dojde na vás. Jste připraven za potraviny platit 10x tolik? Lidská práce má svou cenu.
V zemědělství pro výpomoc chybělo (ano minulý čas) pár tisíc lidí na sadby, ne statisíce.

serpimolot

Ne, nejsem pripraven dat za potraviny 300 tisic mesicne. Ale pokud takova inflace nastane, nebudu zdaleka sam a ani mezi prvnimi, co budou hladovet.

Y.K.

Tak já nemluvím o inflaci, ale o nákladech na pěstění, když se mají lidi zaměstnat kupříkladu zaléváním. Zadarmo to dělat nebudou.

GPGP

Ti lidi to nebudou za ty peníze dělat, to radši půjdou do skladu Amazonu u Prahy… furt nabírá…

Partneři


Czechtoll

pst
podcast