kmax

Letiště Praha má územní povolení na paralelní dráhu. Proces trval 20 let

Vizualizace nového dráhového systému na pražském Letišti Václava Havla. Zdroj: Letiště PrahaVizualizace nového dráhového systému na pražském Letišti Václava Havla. Zdroj: Letiště Praha

V budoucnu bude jedna dráha primárně určena pro odlety a druhá primárně pro přílety.

Stavební úřad Středočeského kraje ve čtvrtek vydal zatím nepravomocné územní rozhodnutí pro záměr nové paralelní dráhy na pražském Letišti Václava Havla. Pro letiště je to významný milník, nová dráha se připravuje řadu let, čelí však odporu několika obcí, které proti její výstavbě dlouhodobě protestují.

Proti přípravě nové vzletové a přistávací dráhy (RWY 06R/24L) se staví zejména obyvatelé pětitisícových Horoměřic a třítisícových Nebušic.

Po jejím zprovoznění by došlo ke zrušení současné vedlejší dráhy a letadla by se už v případě oprav hlavní dráhy k Ruzyni nepřibližovala přes velká sídliště Řepy či Nové Butovice. Například Praha 6 žádá po letišti kvůli této hlukové zátěži vyšší kompenzace. Ulevilo by se například i Lidicím na opačné straně letiště, navíc bude dle podmínek posudku EIA zakázán noční provoz.

Stavební úřad posunul tímto rozhodnutím projekt paralelní dráhy významně vpřed. Náš odborný tým je připraven i nadále aktivně spolupracovat se všemi příslušnými autoritami i ostatními zúčastněnými stranami tak, abychom zajistili naplnění veškerých podmínek a požadavků vyplývajících z územního rozhodnutí v dalších etapách projektu. Je pro nás zásadní, aby příprava projektu probíhala v souladu s veškerými právními, environmentálními a bezpečnostními normami,“ uvedl Jiří Kraus, místopředseda představenstva Letiště Praha.

Noční uzavírka

Podle letiště je nová dráha pro další rozvoj strategicky důležitá. Umožní totiž noční provozní uzavírku celého letiště v době od půlnoci do půl šesté ráno, a to díky vyšší kapacitě během denní doby. To je konec konců i podmínka její výstaby daná zmíněným povolením EIA. Samotná paralelní dráha tak nebude v provozu od deseti večer do šesti ráno.

V budoucnu bude jedna dráha primárně určena pro odlety a druhá primárně pro přílety. Tím se dle letiště zkrátí čekání letadel ve vzduchu i pojezdové časy na zemi, čímž dojde k redukci emisí a hluku.

Urychlete stavbu paralelní dráhy, volá Praha 6. Za letadla nad hlavami chce i jazykové kurzy

Dvě paralelně orientované dráhy také podle letiště přispějí ještě k vyšší provozní bezpečnosti. Dojde ke výše zmíněnému zrušení současné vedlejší dráhy, což přinese značnou úlevu hustě osídleným částem Prahy a Kladenska.

Desetiletí plánů

Projekt paralelní dráhy se připravuje už téměř dvacet let. S umístění nové dráhy počítají územní plány už od 60. let minulého století. Dlouhodobě ho však paralyzovaly soudní spory a nové legislativní požadavky. Dokumentace se tak musela upravovat podle připomínek dotčených orgánů a veřejnosti.

Ruzyňská ranvej definitivně obstála u soudů, obce proti ní chtějí bojovat dál

Zásady územního rozvoje Středočeského kraje potvrdily plány na dráhu v únoru 2023, poté se mohlo rozběhnout současné řízení. Po vydání územního rozhodnutí bude povolovací proces pokračovat povolením záměru.

Tagy letiště praha paralelní dráha Praha 6 Zásady územního rozvoje
4 komentáře