Letiště Praha hledá strategického partnera pro opravárenskou dceru Czech Airlines Technics
CSAT zajišťuje traťovou i těžkou údržbu, údržbu podvozků, komponentů či drakové opravy.
Letiště Praha zahájilo proces hledání strategického partnera pro svou dceřinou společnost Czech Airlines Technics (CSAT), která se věnuje údržbě a opravám letadel. Vedení letiště to dnes dopoledne oznámilo zaměstnancům. Partnera hledá s pomocí poradenské firmy EY.
Celý proces potrvá několik kol, začne oslovením potenciálních partnerů, kteří se také zabývají oblastí letecké údržby a oprav. Cílem je podle vedení letiště „zvýšit konkurenceschopnost společnost CSAT a zajistit tak její atraktivitu pro zákazníky“.
„Vše plánujeme v úzké spolupráci s naším jediným akcionářem (ministerstvo financí, pozn. red.) uzavřít v první polovině příštího roku. Nastavení optimální formy partnerství, míra budoucích synergií s Letištěm Praha a plán rozvojových aktivit budou podstatnou součástí vyhodnocení nabídek,“ uvedl předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.
Společnost Czech Airlines Technics byla založena 1. srpna 2010 jako dceřiná společnost Českých aerolinií. Vyčlenění technického úseku do samostatné dcery a následný prodej byly součástí plánu na záchranu vysoce ztrátových ČSA. Majitelem Czech Airlines Technics se stal státní Český Aeroholding, dnes Letiště Praha.
CSAT zaměstnává více než 600 techniků, inženýrů a administrativního personálu. Zajišťuje traťovou i těžkou údržbu, údržbu podvozků, komponentů či drakové opravy. V loňském roce provedli mechanici CSAT 54 revizí těžké údržby na letounech typu Boeing 737, Boeing 737 MAX, Airbus A320 Family, Airbus A320neo a ATR.
Mezi nejvýznamnější zákazníky CSAT v rámci těžké údržby patří dlouhodobě letecké společnosti Finnair, Transavia, Neos, Austrian a Novair. Hlavními zákazníky v oblasti traťové údržby byly v roce 2022 letecké společnosti Eurowings, Delta Air Lines, Neos, Finnair, Turkish Airlines, EL AL, KLM, Air France, LOT, ASL Belgium a easyJet. V oblasti údržby podvozků patří mezi klienty české firmy například KLM, Transavia, Smartwings, Tarom nebo LOT.
Čistý obrat CSAT byl loni podle výroční zprávy 1,57 miliardy korun (předloni 1,62 mld. Kč), výsledkem hospodaření byla ztráta 34,5 milionu korun (předloni ztráta 69,3 mil. Kč).
O práci leteckých mechaniků si s ředitelem CSAT Petrem Doberským povídal moderátor Ondřej Kubala v únorovém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz.