Cestovní ruch Železnice

Letem Českem: Vysočina v měřítku 1:87

Modelové království ve Ždáru nad Sázavou. Foto: Vlastimil Kučera
Modelové království ve Ždáru nad Sázavou. Foto: Vlastimil Kučera
Nadšenci vytvořili ve Ždáru nad Sázavou kolejiště věrně kopírující krajinu a památky Vysočiny.

V dnešním díle našeho putovního seriálu vás Vlastimil Kučera nezavede do muzea, ale do míst, která mají k dopravě a cestování hodně blízko – do modelového kolejiště ve Žďáru nad Sázavou. 

Určitě se vám už někdy stalo, že jste měli perfektně naplánovaný výlet. Památky, příroda, zážitky. A ejhle! Zradilo vás počasí nebo dopravní situace a skvělému výletu byl konec.

Je tu ale výjimečné řešení. A svým plánem překvapíte celou rodinu. Návštěva jen jedné jediné místnosti má v sobě totiž všechno. Památky i významné budovy Vysočiny, respektive žďárského regionu. A vše v přesných detailech i s vtipnými scénami. To je Modelové království ve Žďáru nad Sázavou.

Pokud začnete stylově na žďárském železničním nádraží, tak si ho také důkladně prohlédněte, ať můžete srovnávat skutečnost s modelem v měřítku 1:87.

Místo, kde se rodí láska k vlakům

Do Modelového Království se jde po schodech dolů a hned za dveřmi je funkční semafor, na který navazuje obchůdek s pokladnou. Přivítá vás v něm sám zakladatel kolejiště Radislav Wimmer, nebo jeho kolegové – vrstevníci. Potkat tu ale můžete i partu mladých nadšenců.

Kluci tady nejprve modelaří, pak provádějí, věnují se návštěvníkům. Nakonec sice odejdou, ale vrací se,“ dodává s hrdostí Wimmer.

Právě tady se totiž rodí láska k vlakům a vláčkům všeho druhu. Mladí odsud často odcházejí do škol a do práce na skutečné železnice.

Modelové království má svůj vlastní počítačový program jako ve skutečném provozu. Dohled na téměř sedmdesát vlakových souprav a skoro na šest set metrů kolejí vykonává stejně člověk. Takže kolejiště tu slouží jako průprava pro jejich budoucí práci.

A kluků se nebojte zeptat – jsou to opravdoví odborníci ve svém oboru. Na odpověď si můžete počkat jen v případě, že vykolejí vlak. Ano, i tady se to stává. To personál rychle utíká od monitorů ke kolejím.

Počítejte ale s tím, že stejně jako na hradech i zámcích dostanete na obuv návleky. Kolejiště potřebuje naprostou  čistotu a věřte tomu, že vyčistit ho není jednoduché. Když se podíváte na jeho rozlohu 55 metrů čtverečních – jde doslova o mravenčí práci. Nechte si třeba vyprávět, jak a co přesně se čistí a jakým způsobem.

Milenci na pařezu i hrad Pernštejn

V kolejišti najdete třeba hasičský vůz jedoucí k požáru, milence na pařezu, padák na stromě. Jo počkejte, vy se ptáte na ty památky! Je tu hrad Pernštejn, kostelík ve Vítochově, nebo Santiniho perla ve Žďáru nad Sázavou.

Zblízka si můžete prohlédnout i Hotel Ski u Nového Města na Moravě, nebo viadukt u Dolních Louček. Těch zajímavých budov a objektů je tu daleko více.

(Já jsem vám říkal, že během jednoho dne procestujete kus naší republiky a na počasí nebude záležet.)

Opravdu efektní je ztlumení osvětlení místnosti, které přechází do noci, přesněji do nočního provozu železnice. Některé detaily daleko víc vyniknou. Kolejiště je ve velikosti „HO“ a dobově patří zhruba do 80. let minulého století. Do doby, kterou pamatuje skupina modelářů – spoluzakladatelů okolo Radislava Wimmera. V kolejišti najdete ale něco i z moderní doby. Přesto vše do sebe zapadá.

A plány do budoucna? „Teď se pracuje na čmeláku, který bude létat,“ praví původce myšlenky tohoto Království. Měl pan Wimmer na mysli hmyz nebo letadlo?

Info pro návštěvníky 
Dům Kultury (boční vchod – strana bliže k náměstí )
Dolní 183/30
Žďár nad Sázavou

Otevírací dobu si raději ověřte na webu, v průběhu roku dochází ke změnám.

Vlastimil Kučera

 

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lemmy

Na webu mají další a hodně pekné fotky, mají tam i devadesátkové výjevy typu EC Antonín Dvořák s českým špajzákem, modrá Hungaria, šedozelená béčka – potěšilo! Mninimálně jedna stanice je tam na modelářské poměry opravdu obrovská a tudíž realitě věrná.
Co bych tomu asi vytknul je absence trolejí (vím, že je to modelářsky nevděčná věc, ale stejně) a v některých místech šílené tramvajové oblouky. Pokud se tím modeluje lokálka s hurvínkem, tak to ještě nějak projde, ale na hlavní trati, kde na to pustíte dlouhé vozy, to fakt nevypadá pěkně.

Vorech

Troleje se delaji!Jste nenavstivil stranky jiz dlouho

Roman0306

Jen tak pro info, není to velikost HO ale H0

milos

podařilo se mi tam před čtyřmi lety zavítat a už tehdy tam bylo spousta výborných detailů k vidění – věřím že to neustále zdokonalují. Byl jsem tam tak dlouho, dokud jsem nevyplacal všechnu energii v nahrávadlech :- ) Zbylo mi toto: https://www.youtube.com/watch?v=FE5ha30_DzM

Martin z topírny

Děkujeme za hezký, pozitivní článek… po delší době i něco pěkného a co udělá radost

Vin

Považuji se spíše za leteckého modeláře a s modelovou železnicí s HáNulkou teprve začínám, ale ve Ždáru je dle mého názoru nejlepší a realisticky nejvěrnější kolejiště v ČR (krajina, provoz, patina apod.).

Dispečer

Viděl jsem modelových kolejišť několik ,včetně Miniatur Wunderland v Hamburku, ale tady mě dostalo to jejich nadšení, vsechno nám ukázali, vyprávěli o tom, investují svoje úspory, mladí kluci si tam budují vztah k práci. Byl jsem mile překvapen.

Martin

Tady se sešlo hnidopichů…

4918

Sám ses hnidopich když nemáš rád modelářství tak proč ležet do téhle diskuse.

Michal

Naučte se nejdříve češtinu, především význam slova hnidopich.

Tomáš

Za mně absolutní spokojenost. Byl jsem tam v rozmezí 5-ti let s oběma syny dvakrát.
Můžu jen chválit. Opravdu hodně souprav vlaků na trati. Dokonce nás pozvali na utajené nádraží, takové menší ONJ. Úplně něco jiného než ta komerce na Smíchově.
Jsme ze severní Moravy a nemáme režijku. Přesto opět přijedem.
Vlakům a dobrým lidem hodně štěstí!

Nekdo

Dekuji. Jeste jsme nebyli, ale pokusime se stihnout jeste letos.

Filemon44

Ve všem s Vámi souhlasím,ale proč to otírání o Smíchov?

Vorech

Protoze Smichov je jen hracka,Zdar je model

Tomáš

My proti Smíchovu nic nemáme. Byli jsme tam dokonce třikrát. Ale že je to čistě komerční snad uznáte.
Klukům se líbilo tam i tam, ale svůj názor píše táta.
Ve Žďáru jsem viděl lidský přístup a veliké nadšení pro věc, která je baví.

Filemon44

Abychom si rozuměli,já na Smíchovu nejsem nijak zainteresován,aby nedošlo k mýlce:-). Samozřejmě respektuji váš názor, nicméně zápal pro věc vidím na obou místech, stejně tak i propagaci hezkých míst naší země.A už vůbec nepovažuji Smíchov za hračku,což je ovšem reakce na vořecha …

Vorech

Tak o Smichove se o modelovem zpracovani neda mluvit ani nahodou.Jezdi tam pate pres devate a je to jen ciste na vydelek.Zdar je modelovy klub

Filemon44

Jo,dobře..ať je po Vašem.Spokojenej,Vorech???

Filemon44

On nikdy žádný model nebude úplně věrnou kopií zkušenosti,vše má své zákonitosti.Jak v nezbytné úpravě vzdáleností(zkuste si doma postavit PŘESNÝ model trati třeba jen Praha-Beroun v měřítku N-myslím přesný hlavně cos e týká směrování a vzdálenosti stanic),tak i hustoty provozu.Myslím,že i kdyby někdo v kolejišti provozoval přesný a časům odpovídající provoz i na trati Praha-Kolín,byly by tam z pohledu diváka hrozné pauzy.Takže jakékoliv,i sebelepší a sebelépe zpracované kolejiště je kompromisem mezi realitou a modelovými možnostmi.

jozka

Maji tam i nejnovejsi Jihlavskou atrakci? Dve laminatky v sobe?

Roman0306

Jak vtipné…

Pitrs

To muselo dát práce .A přitom taková blbost .

Luboš M.

Dovolím si jednu malou technickou: Modely 1:87 mají označení H0, nikoliv HO.

john334

Vážně je to Vysočina v měřítku 1:87, takže má model přes kilometr na šířku?

Luboš M.

Není to asi celá Vysočina, že? Spíše to nejhezčí z Vysočiny, shnětené do jednoho modelu.

Alois Nedbal

Janku, Vam asi modelova meritka Z, N, TT, HO (1:87), O, G ad. nic nerikaji, ze..