Železnice

Letem Českem: Křetínská železnice a lesy napadené kůrovcem 

Rodinné modelové kolejiště v Křetíně. Foto: Vlastimil Kučera
Rodinné modelové kolejiště v Křetíně. Foto: Vlastimil Kučera
František Bačovský na severním cípu Jihomoravského kraje zpřístupnil veřejnosti své rodinné kolejiště TT.

V dnešním dílu našeho putovního seriálu vás Vlastimil Kučera zavede do nejsevernějšího cípu jihomoravského kraje, do vesničky Křetín. Sice to ještě aktuální situace neumožňuje, ale proč nezačít plánovat výlety už teď?  

Hned ze začátku trocha historie. Středověké domy ve městech měly na fasádě svá charakteristická, jedinečná znamení. A jedno takové najdete i u domku s výhledem na Křetínskou přehradu. Už na plotě vás totiž uvítá malá dřevěná lokomotiva.

Oficiální stránky píší o Muzeu modelové železnice, ve skutečnosti se ale jedná o rodinné kolejiště ve velikosti TT. To ostatně přiznává i provozovatel, stavitel a hlava rodiny František Bačovský. Právě tady máte možnost pozorovat celý rodinný příběh. Kouzlu železnice totiž propadli i synové.

Kolejiště ve tvaru písmene U je v podkroví rodinného domu. Zastavěná plocha – 31 metrů  čtverečních. Je sympatické, že vám autoři dovolí nahlédnout i do své tajné modelářské „kuchyně“. Pokud budete mít štěstí, bude na pracovním stole rozpracovaný model vlaku, nebo jiných detailních napodobenin, které mají stávající kolejiště vylepšit. Uvidíte tedy, jak se takové modely rodí a jak se zkušenosti předávají z generace na generaci.

„Železnice je koncipována do 80. let minulého století. Ale i my jdeme s dobou! V lesích se nám vyskytl kůrovec,“ ukazuje muž na vykácenou část lesa.

Ve vesničce Křetín mají z historického hlediska několik zajímavých staveb. Barokní kostel a zámek uvidíte hned při příjezdu do muzea. Proto můžete srovnávat realitu s modelovým zpracováním. A pak se zkuste podívat na mapu okolí a zkuste najít třeba pivovar, nebo dominantu křetínské železnice – hradu. Přiznávám, že tady je hledání trošku složitější. Ale zkuste to. Pokud nebudete úspěšní, ptejte se provozovatele trati. Rád vás navede. Vysvětlením budete překvapeni.

Manuální řízení kolejiště

Ti pozornější poznají, že některé stavby jsou z papíru. Vzpomenete si tu tak na své první pokusy s vystřihovánkami z časopisu, které byly hitem dětských pokojů v minulém století. A pak můžete porovnávat svoji šikovnost s umem kluků Bačkovských. Co se týká lokomotiv, vagonů a vlakových souprav, vypočítávat je nelze. To musíte vidět. Stejně tak i scenérie, životní cykly a přírodní krásy.

Pro návštěvníky je tu zakomponovaný i malý vtip. Kolejiště je totiž řízeno ještě manuálně, a tak se může stát, že sledujete osobní vlak, který vjede do tunelu pod rozlehlé kopce. Z druhé strany ale vyjede lokomotiva s nákladní soupravou, která převáží pivo.

A plány do budoucna? Probourávání do další části domu to nebude. V plánu je ale neustálé vylepšování stávajícího kolejiště. „Uvidíme, jak se postaví ke kolejišti nová generace rodiny. To si však musíme ještě chvíli počkat. Ale já osobně pracuji na modelu nádraží v nedalekých Letovicích, kde stavíme kolejiště v místním modelářském kroužku.“ Říká křetínský železniční nadšenec.

Pokud sbíráte turistické známky, tak je má pro vás František Bačovský připravené. Stačí jen nezapomenout a o známku si říct. A pro nenapravitelné rýpaly – vy osobně byste dovolili zpřístupnit vaše železniční království široké veřejnosti? Takový přístup stojí opravdu za ocenění.

Info pro návštěvníky

Muzeum modelové železnice – Křetín 141, dům u pravoúhlé zatáčky
Šest kilometrů z hlavního tahu Brno – Svitavy, odbočit v Letovicích směrem na Poličku.
Otevírací doba – po telefonické domluvě – 603 275 762 – František Bačovský

Vlastimil Kučera

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Peter

Krasna draha…❤

Jenda-71

Má to pěkné 🙂

Pepa z Depa

Děkuji za tip.

Jirka

Ten vtípek udělám i s digitálem 😁

Aleš

Nějak jsem ten vtip nepochopil. Můžu poprosit o vysvětlení?

Jeden fíra

No že nezáleží vůbec na druhu ovládání, analog vs digitál, prostě když budu chtít pustit vlaky od sebe, nebo k sobě, nebo je změnit, tak můžu takto „vtipkovat“ neomezeně…
( U analogu změním směr buď jiným trafem, nebo jedním trafem, ale odděleným úsekem s přepínačem polarity. U digitálu ovládám každou mašinu dálkově přes dekodér ).

Lukáš

Vtipem má být asi to, že vjede do tunelu osobák a vyjede náklaďák.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast