Letecké společnosti Letectví

Letecký skandál na Slovensku. Kapitánovi AirExplore seděl na klíně během letu jeho syn

Boeing 737-800 společnosti AirExplore. Foto: AirExplore
Boeing 737-800 společnosti AirExplore. Foto: AirExplore
Kapitán je současně spolumajitelem slovenské letecké společnosti. Ministerstvo dopravy prověřuje postup úřadu při vyšetřování.

Slovenským letectví hýbe kauza prvního letu slovenské společnosti AirExplore z Bratislavy do Splitu, ke kterému došlo loni v červenci. Srbský kapitán a spolumajitel AirExplore Vladimír Nikolič si vzal do kokpitu nezletilého syna a během letu ho nechal sedět na svém klíně. Před 26 lety skončila v Rusku přítomnost dětí v kokpitu za letu tragickou nehodou. Událost začala zajímat slovenské ministerstvo dopravy.

Na událost upozornil slovenský deník Nový čas a odborný server zabývající se leteckými nehodami Aviation Herald. „Během letu se stalo něco, co je v civilizované krajině nepředstavitelné. Nikolič posadil svého malého syna k sobě na kolena v kokpitu, vyfotil se a ještě záběr sdílel na sociálních sítích,“ píše Nový čas. Připomíná, že v minulosti návštěva dítěte v kokpitu skončila tragicky. V roce 1994 si k sobě vzal syna a dceru kapitán letu Aeroflotu 593 a Airbus A310 se zřítil.

Šéf společnosti Martin Štulajer potvrdil, že firma začala sama situaci řešit poté, co dostala anonymní podnět. Posádku do dokončení vyšetřování uzemnila, vypracovala současně plán nápravných opatření. „Samotná přítomnost dítěte v kokpitu nebyla porušením tehdejších pravidel. K pochybení došlo, když synovi umožnil posadit se mu na klín,“ dodal Štulajer. V tu chvíli převzal řízení letadla druhý pilot. Kapitána degradovali na nižší pozici, firma se omluvila.

Samotný slovenský Dopravný úrad (má podobné pravomoci jako český Úřad pro civilní letectví) pilota nijak nepostihl. Ministerstvo dopravy se kvůli tomu chystá prověřit postup úřadu.

Server Aviation Herald upozornil, že kapitán byl od roku 2014 až do loňského listopadu na seznamu lidí s oprávněním pro výcvik a zkoušení nových pilotů.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lolookie

„Během letu se stalo něco, co je v civilizované krajině nepředstavitelné.“ — není to špatný překlad ze slovenštiny? Pokud ano, správně by mělo být „Během letu se stalo něco, co je v civilizované zemi nepředstavitelné.“ Slovo „krajina“ se totiž ve slovenštině používá i jako označení pro stát, český ekvivalent je v tomto významu tedy „země“.

Viki

Pane Sůro, když už jste nakousl pana všemocného, Nikoliče tak dohledejte a napište o tom mafiánovi vše.
Proč si pro něj přišli a odvedli ho v klepetech z Air Serbia kde měl top pozici, o jeho agentuře přes kterou byli zaměstnáváni piloti a z každého mu šlo několik set euro měsíčně, proč se vrátil zpět do rodinné firmy Air Explore etc etc.

Chronosphere

No asi se zasekla tchýně,taťka neměl nikoho na hlídání,tak kluka zabavil takhle. Ale vážně. Určitě tam byl ten chlapec za velkého šéfa a zkoušel,jak daleko doletí na jeden motor,nebo si jen s tátou udělali pár fotek,zatímco letěli na autopilota, a druhý pilot byl navíc na svém místě? Kdyby tatínek více domýšlel následky,ta se na celý fejsbůček ……

flyer83

Bohuzial je to smutne podobne ako v 2015 M.O. vsetci zlahcovali jeho vystrelky a potom to skoncilo 7 mrtvymi tak sa len povedalo vsak co ine sa dalo cakat. A tu je to podobne vacsinovy majitel ktory si mysli ze mu vsetko prejde a moze vsetko.

klébr

no jo maďaři to je jiná liga

Jano

Tak na let na jeden motor cez pol Európy to nemá ako v „Pepíkove“. Keď už sa mám znížiť na podobnú úroveň debaty na tomto aspoň trochu odbornejšom fóre.
….alebo ešte zrovnať v Helmutove psychopata v kokpite ako to s Germanwings mašíruje do alpskej skaly?
….ale taká fotka v pilotnej kabine to sa môže stať len v „Horných Uhrách“😎
KLEBR? DOBRE SOM TO NAPÍSAL?

klébr

pesničky máte pekné ale jinak nic

Pikenin

Neomluvitelné selhání pilota, může dojít ve zlomku vteřiny ke krizové situaci… např. náhlá dekomprese a pak by dítě na klíně pilota byl problém navíc

...

Náhlá dekomprese? Pravděpodobnost jedna k miliardě. Jaká další obrovská rizika tam máte dál?

Karel_x

Nechci se navážet do kapitána, lidsky ho docela chápu, ale je to závažné porušení pravidel. Bez diskuse. Není možné, aby každý pilot zvážil, která pravidla se mu zdají potřebná a která zbytečná a dodržoval jen ta pravidla, která chápe. Já například mám za to, že pokud by náš UZPLN vyvodil přísné závěry z hrdinského dotažení A330 do PRG z unikajícím palivem (až od Kazaně, odhadem 4h přes Novgorod, Moskvu, Minsk, Varšavu), nedošlo by k identickému incidentu při letu s jedním motorem. Nedá se spoléhat na to, že všichni jsou čestní a odpovědní. Nevím, jestli se UZPLN věcí vůbec zabýval (zprávu… Číst vice »

Pikenin

Jistě,ta pravděpodobnost je minimální,ale vyloučit nelze.Ty bezpečnostní předpisy jsou od toho,aby se dodržovaly a pax na palubě by asi byli docela v šoku, když by viděli v cocpitu kapitána,jak si tam uspokojuje svoje ego s klukem na klíně

Jiří Kocurek

Spíš omylem něco zmáčkne a nikdo si toho nevšimne. A pak začne řvát protikolizní systém. Nebo se letadlo vydá jinam bez varování. Jak nadšením házel ručičkama, tak vypnul autopilota a nikdo o tom neví.

pavelpavel

Když si tam vzal i celou srbskou rodinu, tak žádný problém. Ostatní měl varovat, ať nenastupují. Víc bych ho nevšímal. A ještě ho měli naočkovat ruskou vakcínou. Blba.

kulhán

Za manželku má dceru pana Kleina, jednoho ze zakladatelů a majitelů Air Explore a s ní zmiňovaného syna.

Jan Pochman

Skvělé téma pro web, který má ambice se nazývat odborný. Teď už jenom chybí sdělení o tom, že otec toho syna za letu na klíně zneužíval. Mimo jiné obdobné případy s letuškami již byly zaznamenány.

USA

Taky se pridavam k p Pochmanovi. Uz jsem si toho vsimnul vicekrat, ze jak nazev clanku tak i obsah pusobi velice bulvarne. Mozna je to ucel. Narod cesky je narod hyenisticky a rad si precte nejakou tu pribarvenou ohavnost. Navic to znamena i vice kliknutu na web takze to sype vice penez z reklam. Zurnalistika v CR obecne spadla na same dno uz davno.

stanik

Bulvár vstupuje do odborných medií.

Lolookie

Na Wiki píšou, že by se nebulvární média v českém jazyce neuživila. Česky na to mluví moc málo lidí (asi necelých 14 milionů uživatelů ČJ). Co je na tom pravdy nevím, nejsem z oboru.

Pepík

No nevím co je horší, jestli dítě na klíně nebo ten debil ze Smartwings co letěl přes celou Evropu úmyslně na jeden motor

Řiditel

Horší je nepochybně jednání pilota Smartwings. Nicméně obojí je na vyhazov.

Tonda Sehnal

Vážená redakce. Takovými a obdobnými titulky sami sebe deklasujete do roviny Blesku, Aha, Sedmičky a jiného plebsu. Myslím si, že na slušný web takováto bulvární rétorika nepatří. Příště ten hlas v Křišťálové lupě dvakrát zvážím… 👎

PazWire

No, předpokládám, že slovo „skandál“ nebude to pravé ořechové. 😉

PazWire

Myslím, že by se v seriózní žurnalistice dalo užít i jiných slov.

Vikvan

Já bych se nebál vedle skandálu použít i šok. Nebo že „Šlo o život“. Ať má blesk z dopravy nějaký grády…

Karel_x

Je to otázka vhodné volby jazykových prostředků. V našem kulturním prostředí většina lidí očekává od oficiálních, seriózních nebo odborných textů absenci expresivních výrazů, jak je třeba „skandál“. Pokud je autor v oficiálním nebo odborném textu přesto užije, vytváří vnitřní jazykový rozpor, který čtenáře zneklidňuje. Lidi mdlého ducha to možná přitahuje, lidi, které zajímá odborná stránka, to z větší části odpuzuje.
Je mi jasné, že tento server „sedí na dvou židlích“, nejedná se o skutečně odborné texty, nejde na něj proto tak přísná pravidla aplikovat.

Tonda Sehnal

Pro odborný web například: Slovenský úřad civilního letectví řeší incidentu pobytu nepovolané osoby v kokpitu letadla za letu. Všeříkající, jasné, bez vynuceného haló efektu.

Tomáš

Jak si to představuješ? Jako odborný web s nulovou znalostí češtiny? Slovenský úřad civilního letectví řeší incidentu (incident) pobytu (nesmysl, možná myslíš přístup, setrvání) nepovolané osoby v kokpitu letadla za letu (letadlo za letu). No fuj.

Miky

To jsou tedy „senzace“… Ja taky nekolikrat „vedl“ jako kluk zamracenou a zadny skandal z toho nebyl. Je fakt, ze si fotku se mnou deda nedal na facebook. A nejen proto, ze asocialni site tehda neexistovaly, ale hlavne proto, ze to nebyl vul.

Jiří Kocurek

Je trošku rozdíl mezi lokomotivou a letadlem. A nejen v rychlosti, také v možnosti zastavit kdykoliv.

Miky

No to máte pravdu, ta lokomotiva je narozdíl od nějakého vzdušného autobusu na řízení celkem složitá věc. 🙂

PazWire

Miky, stoprocentně… 😀

Miky

Tak autobus jsem taky ridil zkousek nemaje a bylo to vyrazne jednodussi nez ta zamracena. Vzdusny bus nebude zas takovy rozdil. 🤔

PazWire

Gratuluji k Vaší bohaté zkušenosti. Předpokládám, že umíte vysvětlit meteorologické děje v atmosféře, početní příklady z navigace a využít je v praxi, základy aerodynamiky, znalost výkonnosti lidského těla, detailní přehled o všech systémech na palubě a mnoho dalších znalostí, které jsou potřeba k usednutí do letadla, ať už jakékoliv kategorie…

Miky

Jasně, výška devět tři sta pět,
kurs dvě stě dva a čtyřicet, vario až na doraz
a věž mi přeje „zlomte vaz“.
No podle titulku jsem čekal nějaký slušný prů..švih, ne takovou více-méně klukovinu. Samozřejmě vystavit to na fejsbůček nebo kam, je hovadina případně abych zůstal v živočišné říši: z komára velbloud.

dejf

ne ne a prostě stokrát ne. tohle prostě neexistuje. ať si klidně vezme synka na klín v malym letadle kde sou sami a nebo jenom s lidma, co sou s tim v pohodě. ale na komerčním letu platící zákazníky fakt nezajímaj takovýhle blbosti. ty lidi si zaplatili bezpečnou dopravu z bodu A do bodu B a fakt nemaj zájem o to, aby se z nějak nalinkovaný bezpečnosti uhnulo byť jen o milimetr.

Jirka B.

Ano, a taky zde byly tisíce případů, kdy se byly děti podívat do kokpitu a nic se nestalo. Zase hon za senzací …

pzag

Jedna věc je podívat se, letět na jump seatu, nebo se posadit dopředu na zemi, nechat mačkat „FMSku“, posílat si ACARSové zprávy na operačku, ale za letu? Bez pásů, bez masky po ruce,…

Pavel Q

Jě nějaký obecný zákaz přítomnosti cizích osob v kokpitu, neb je to ošetřeno jen pravidly leteckých společností? Jak se zde píše, byl to spolumajitel, tak asi mohl…

Jirka B.

Ne generální zákaz není, je to podle pravidel jednotlivých company.

pzag

Obecně ne. Záleží na společnosti, někde to nejde, někde musíte vyběhat papír, co vám podepíše šéf pilot nebo někdo. A někde to nejde, bez ohledu na společnost, protože se to nesmí podle pravidel FIRu, takže tam toho člověka mít můžete, ale před vstupem do FIRu musí pryč.

sc51

Samé kecy, od svojich 3 rokov (1. krát som sedel kapitánovi IL – 12 na kolenách a pilotoval som – samozrejme, že to mal pod kontrolou 2. pilot ) bol som-krát v pilotnej kabíne – kokpite a nikdy sa nič zvlášte nestalo. Posledný krát cca 1991-92 sme stáli s kapitánom lietadla v kabíne cestujúcich medzi sedačkami a po miernom náklone vpravo a vľavo zahlásil: Zdá sa ,že riadenie prevzala pani X. Boli to páni piloti a vždy verili jeden druhému, ktorý zostal s ostatnými členmi posádky v kabíne

anonym

Přijde mi to přehnané u letu AFL593 tam syn letadlo řídil a pilot se plně nevěnoval řízení ale tady v tomto případě si ho jen vzal na klín a vše měl pod kontrolou, samozřejmě by se to nemělo dělat ale nedělal bych z toho velké halóóó

alian

absolutně nepřijatelné. At´se Vám to líbí nebo ne. Příště si tam posadí milenku, ne? Okamžitě vyhazov za hrubé porušení všech bezpečnostních standardů – air Explore se všude chlubí, jak uspěli v nejnáročnějších podmínkách udělování oprávnění pro bezpečnost – a tohle je výsledek? No super!!!!

anonym

Já nepopírám že se to nemá dít, ale řešil bych to nějakou pokutou a ne ho takhle pranýřovat přes internet

SHawk

Tedy nevím jaký „pranýřování“, když se ten blbec vlastně sám udal na FB. Současně si myslím, že podobný „chlubílek“ snad ani nepatří za knipl, zvlášť s obchodní licencí a měl by ho proklepnout psycholog ULZ…

Greta

Přes internet se ten jouda pranýřoval sám.

pohledem realisty

Ano, vyhazov, ale ne za prohřešek, ale za neskutečnou blbost a zpanštělost: když si chce „za kniply“ létat s děckem na klíně a ještě si udělá „selfie“, tak je má někam zaheslovaně uložit, aby s k němu nikdo nedostal, a ne se tím chlubit někde na debilních sítích!
S takovou inteligencí ať jde někam kopat kanály, ne dělat vysoce kvalifikovanou činnost!

Kalanis

Vyhazov? Majitele letecké společnosti (a zároveň pilota)? Fakt?

Jirka B.

Pro Krista pána, nepřehánějte …. předpokládám, že jej tam měl na chvíli, vyfotili se a bylo to. Dost těžko jeho syn startoval a přistával, nebo plnil data do PC, nebo dělal korespondenci …. a srovnávat to s flagrantním porušením všech předpisů v případě Aerošrotu, to jste úplně mimo. Moje dcera také byla „vepředu“ a nikdo z toho nic nedělal. Samozřejmě není fotka na FB.

Tomas

a diky relativizaci takovychto pruseru jsme tam, kde jsme.

pilotWeb

Já bych řekl že tam kde jsme jsme spíše proto, že kultura bezpečnosti se utrhla ze řetězu.

Zlámalík

By se mohli spojit se Smrtwings, kultura obou firem je koukám podobná 😛

alian

A´si dá scuka s Veselým, to by byla dvojka-, radost pohledět:)

Samo

Dovolím si nesúhlasiť, v prípade Air Explore firma zdá sa zareagovala profesionálne, incident prešetrila a voči pilotovi vyvodila zodpovednosť. Sama od seba, bez zásahu úradov.

RogerRoger

To mi vysvetli akú zodpovednosť vyvodí firma k štvrtinovému a podstatnému vlastníkovi a kde je to v podstate v rodine. Akože malé Bu-Bu-Bu, nachvíľu sa niekam stiahne, ale nič podstatné sa nestane. Pre ľudí od fachu a znalých pomerov dosť lacné PR, ale nepochybujem, že na vätšinu laikov to zabere. Asi ako reakcia SmartWings na jednomotorového Palka.

Pražec

Kokpit holt není stanoviště 🙂

Greta

Tak snad mu to za ty lajky stálo.

Koro

Škandál…

Jan Novak

„Před 26 lety skončila v Rusku přítomnost dětí v kokpitu za letu tragickou nehodou.“

PazWire

Tam, pokud se nemýlím, dítě sedělo místo kapitána a letadlo “řídilo”…

Já, kdo jiný

A 310, spaslo to na Sibiři.
Koukám, že slovanská nedisciplinovanost v lítání frčí dál. Hezky to leze na povrch.

Jiří Kocurek

Jedna věc je, když děcko posadí na klín anechá ho řídit ultralight, kde jsou sami dva. Druhá věc je, jestli veze několik desítek lidí.
Nechal byste děcko řidít plný autobus? Nenechal…

Jirka B.

Já bych byl úplně v klidu …

Koro

Srovnava se opet nesrovnatelne. A ano, jako dite jsem ridil autobus.

Jiří Kocurek

A byl _plný_ lidí?

pilotWeb

Já nevím, ale zaprvé to tam zjevně řídí autopilot a zadruhé tam obvykle sedávají piloti dva, přičemž jeden z nich může jít třeba na hajzlík a z toho bezpečnostní inident nebude, že. Tedy i pokud se stane to nejíc nejhorší a odletí mu přední okénko, maximálně mu to odsaje i synátora, ale ten co sedí vpravo a je připoutaný to prostě odpilotuje dál no.
Jako nemá se to, samozřejmě, ale kdyby tohle bylo v letectví to nejhorší, tak bysme si mohli pískat. Proti předpisům to bylo, reálná nebezpečnost byla naprosto mizivá, to v tom ultralajtu by byla mnohem větší.