Letecký skandál na Slovensku. Kapitánovi AirExplore seděl na klíně během letu jeho syn

Boeing 737-800 společnosti AirExplore. Foto: AirExploreBoeing 737-800 společnosti AirExplore. Foto: AirExplore

Kapitán je současně spolumajitelem slovenské letecké společnosti. Ministerstvo dopravy prověřuje postup úřadu při vyšetřování.

Slovenským letectví hýbe kauza prvního letu slovenské společnosti AirExplore z Bratislavy do Splitu, ke kterému došlo loni v červenci. Srbský kapitán a spolumajitel AirExplore Vladimír Nikolič si vzal do kokpitu nezletilého syna a během letu ho nechal sedět na svém klíně. Před 26 lety skončila v Rusku přítomnost dětí v kokpitu za letu tragickou nehodou. Událost začala zajímat slovenské ministerstvo dopravy.

Na událost upozornil slovenský deník Nový čas a odborný server zabývající se leteckými nehodami Aviation Herald. „Během letu se stalo něco, co je v civilizované krajině nepředstavitelné. Nikolič posadil svého malého syna k sobě na kolena v kokpitu, vyfotil se a ještě záběr sdílel na sociálních sítích,“ píše Nový čas. Připomíná, že v minulosti návštěva dítěte v kokpitu skončila tragicky. V roce 1994 si k sobě vzal syna a dceru kapitán letu Aeroflotu 593 a Airbus A310 se zřítil.

Šéf společnosti Martin Štulajer potvrdil, že firma začala sama situaci řešit poté, co dostala anonymní podnět. Posádku do dokončení vyšetřování uzemnila, vypracovala současně plán nápravných opatření. „Samotná přítomnost dítěte v kokpitu nebyla porušením tehdejších pravidel. K pochybení došlo, když synovi umožnil posadit se mu na klín,“ dodal Štulajer. V tu chvíli převzal řízení letadla druhý pilot. Kapitána degradovali na nižší pozici, firma se omluvila.

Samotný slovenský Dopravný úrad (má podobné pravomoci jako český Úřad pro civilní letectví) pilota nijak nepostihl. Ministerstvo dopravy se kvůli tomu chystá prověřit postup úřadu.

Server Aviation Herald upozornil, že kapitán byl od roku 2014 až do loňského listopadu na seznamu lidí s oprávněním pro výcvik a zkoušení nových pilotů.

Tagy Air Explore AirExplore bezpečnost letectví slovensko
71 komentářů