egoe-plus
Letectví Letiště

Letecká záchranná služba se po letech vrátila na českobudějovické letiště

Záchranářský vrtulník firmy DSA na letišti České Budějovice. Pramen: Jihočeský kraj
Záchranářský vrtulník firmy DSA na letišti České Budějovice. Pramen: Jihočeský kraj
Soukromá firma DSA střídá armádu, která létala ze základny v Bechyni

Letecká záchranná služba v Jihočeském kraji se počínaje dneškem vrátila po letech na moderní základnu v areálu českobudějovického letiště v Plané. Službu začala pro kraj zajišťovat společnost DSA s vrtulníkem EC 135; zakázku získala na základě tendru na osm let. Už má za sebou i první zásah.

Jihočeská letecká záchranka se na heliport v Plané vrací po čtyřech letech. V roce 2017 musela základnu opustit paradoxně jen rok po jejím zbudování, do kterého kraj investoval přes 50 milionů korun. Vláda tehdy totiž rozhodla, že leteckou záchrannou službu bude v kraji zajišťovat armáda, jejíž vrtulníky ale byly pro základnu v Plané příliš velké. Létaly proto z Bechyně. Nyní se tedy provoz přesunuje do soukromých rukou.

„O půlnoci jsme převzali pomyslnou štafetu od Letecké záchranné služby Armády České republiky v Bechyni. Její provoz budeme i nadále udržovat v nepřetržitém režimu 24 hodin po sedm dní v týdnu,“ uvedl Marek Slabý, ředitel Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje. Před zbudováním základny v Plané sídlila letecká záchranka na Hosíně na Českobudějovicku.

Samotné letiště České Budějovice prošlo v uplynulých deseti letech velkou modernizací za více než 700 milionů korun; zahrnovala především výstavbu nového terminálu, který byl dokončen předloni v létě. Nyní letiště prochází certifikací, cílem je zavedení takzvaného velkého provozu, tedy možnost odbavení letadel typu Boeing 737 nebo Airbus A320.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

Konečně. Každá minuta je drahá.

Greta

Cenou.

Gajda

Minimálně todle je obor, kde je ten soukromník prostě daleko lepší jak stát (armáda).

ABC

a čím se to měří?

Alca

Soukromnik sežene rychle nejvhodnější techniku – bez výběrových rizeni. Ekonomika provozu W-3A a EC-135 je propastná.

blue

Jo jo, lepší. Když prší, nelétají. Když je silnější vítr, nelétají. Dřív byl problém dostat je do vzduchu před sedmou ranní.
Armáda tohle neřeší, dokud jsou jen trochu přijatelné podmínky, Sokol letí.

libor

no ale v Praze a Brně mají taky EC135 a lítá 24h, jinak DSA je v Lbc, Ust a KH kraji, funguje, tak nevím, v čem je problém, tady mají mít 24h provoz…

J.R.

Ale tady nejde o problematiku soukromníků ale objednávek ministerstva zdravotnictví. Před 7 ráno nelétali protože když odstartovali byť jenom minutu před 7, tak jim výjezd ministerstvo nezaplatilo. Bylo by dobré si první zjistit o co šlo a až pak kritizovat.

blue

Jenže u armády nikdo takové věci řešit nemusí.
Nehledě na to, že teď ta služba bude placena dvakrát. Sokolíci stejně musí lítat, aby měli hodiny. Teď místo aktivních zásahů budou jen trapně cvičit. No jo, ale to by na MZ musel někdo přemýšlet i hlavou…

ABC

AČR stále létá Plzeňský kraj, takže je to v podstatě návrat ke stavu v roce 1997

Hugo

Jeste tu je dalsi statni provozovatel, Policie CR. V cem je ten soukromnik lepsi?

libor

otázkou, zda ty stoje (W3A) nejsou moc předimenzované na běžné zásahy.

ABC

Tak u armády vykonávají i jiné úkoly

libor

to ano, ale tady jedná o LZS

ABC

no a?

Paja

No a máte to v článku. Sokol je moc velkej a těžkej, takže nemohl startovat z nového heliportu v ČB a musel lítat až z Bechyně. A pak se tam zase vracet po zásahu.
Takže pro potřeby LZS to byl krok zpět, ne vpřed.

ABC

myslím že tech 40 km není pro vrtulník až tak klíčová otázka 🙂

Anonym ze severu

Pro vrtulník asi ne, ale pro pacienta to může být rozhodující mezi životem a smrtí, kór, jestli většina zásahů LZS ČB je v jižní části kraje.

ABC

No, to je holt život. Zase pro ty v serverní části to mohlo být rozhodující když se letělo z Bechyně a ne až z Budějovic. A co mají pak říkat pacienti v Karlovarském kraji?

Anonym ze severu

Porovnejte si izolinie dostupnosti LZS v ČR do roku 2017 a od roku 2017. Trošku rozdíl, ne?
On je sakra rozdíl, jestli je vrtule rychleji dostupná 30 % nebo 70 % pacientům! Navíc sever JčK pomahají vykrývat další 3 staniviště. Tak co je za problém? Jestli je to něco Vašeho osobního, tak mě to mrzí.
Pacienti v KVK si můžou říkat jedině, že na ně vláda zhurta kašle a leteckou jim nedá. To samý Zlín.

ABC

To aby vrtulník nebo sanitka doletěl / dojela ke každému na minutu stejně nikdy zajistit nepůjde. Až na zdravotnictví dopadnou důsledky covidu naplno, budeme ještě rádi pokud vůbec nějaký vzlétne

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/tvrdy-odhad-nejvetsi-pojistovna-vzp-prijde-o-uspory-a-bude-dluzit-miliardy-135745

Hugo

Policie CR provozuje W3A?

Anonym ze severu

https://m.youtube.com/watch?v=pLFy9P6je7w
MUDr. Truhlář to hezky popsal.