Letadlo Travel Service létalo dva týdny níže než ostatní. Firma mlčí, proč
/AKTUALIZOVÁNO 12.8./Část cestujících na středomořských linkách z Prahy se společností Travel Service zažíval v posledních dnech nezvyklý průběh letu. Zatímco
/AKTUALIZOVÁNO 12.8./Část cestujících na středomořských linkách z Prahy se společností Travel Service zažíval v posledních dnech nezvyklý průběh letu. Zatímco většinou letadlo vystoupá nejméně do deseti kilometrů, jeden stroj létal o 2,5 kilometru níže. Firma důvody nevysvětlila, podle úřadů ale nejde o nic, co by ohrožovalo bezpečnost.
Konkrétně jde o deset let starý Boeing 737-800 OK-TSO. Podle jeho historie letů na Flightradar24.com letěl v běžné letové hladině kolem 38-40 tisíc stop naposledy 26. července při letu z Mennorcy. Od té doby létá pouze v hladině 24-25 tisíc stop, tedy zhruba mezi 7-8 kilometry. Jiná letadla Travel Service létají výše.
Během soboty 11. srpna firma letadlo opravila, od včerejšího večera už letadlo létá opět v běžné letové hladině, jak ukazují data z Flightradar24.com. Poslední let ve 24 tisících stopách firma uskutečnila v noci z pátku na sobotu, kdy letěl z Rhodosu do Prahy. Celou sobotu bylo letadlo odstavené, večer ho čekal let už v běžné výšce na Mallorcu.
Deník Zdopravy.cz oslovil se žádostí o vysvětlení dopravce už minulý týden, zatím se odpovědi nedočkal. Pravděpodobným důvodem může být nefunkčnost některých systémů, které ale neohrožují bezpečnost letu. Například může být nefunkční jedna klimatizační jednotka. S jednou se může podle bezpečnostních předpisů létat, ale v nižší letové hladině, aby při výpadku bylo možné rychleji klesnout do takové výšky, aby nedošlo k dekompresi.
Několik zdrojů deníku Zdopravy.cz potvrdilo, že problém je právě s klimatizací. Bezpečnostní manuály Boeingu umožňují s touto závadou létat tři týdny. Zda se s určitou závadou může létat nebo ne, určuje takzvaný Minimum Equipment List (MEL).
„Důvodů pro tuto skutečnost může být celá řada – technické, provozní, obchodní a to jak ze strany leteckého provozovatele, tak ze strany například i příslušných služeb řízení letového provozu, nebo například aktuálního rozdělení vzdušného prostoru v dané chvíli a dané oblasti, způsobu provede ní letu a podobně. Pro daný konkrétní případ by tak bylo třeba mít k dispozici více informací,“ uvedl ředitel sekce provozu Úřadu civilního letectví Vítězslav Hezký.
Ředitel útvaru provozní bezpečnosti Řízení letového provozu Petr Vozdecký uvedl, že nezkoumají důvody, proč si dopravce zvolí nižší cestovní hladinu, než je pro daný typ obvyklé. „Zpravidla to bývá snahou dopravce vyhnout se přeplněným sektorům s cílem eliminovat eventuální zpoždění, nebo závadou na některých pro bezpečnost letu nevýznamných systémů,“ dodal Vozdecký.
Letecká doprava letos zažívá extrémní boom, který se projevuje nedostatkem jakýchkoliv náhradních kapacit. Potíž už navíc bývá i se sháněním náhradních dílů na letadla. Pro dopravce je přitom let v nižší letové hladině nákladnější: spotřeba leteckého paliva je výrazně vyšší.