dkv_obrazok

Let Smartwings do Brna postihla pumpáž. Po vypnutí jednoho motoru stroj přistál v Řecku

Boeing 737 MAX 8. Foto: SmartwingsBoeing 737 MAX 8. Foto: Smartwings

Pro pasažéry do Prevezy přiletělo náhradní letadlo.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Paolo1

Tuto aerolinku už mám dávno na blacklistu. Doufám, že příští rok přibudou ty 3 avizované nové pravidelné linky, ať člověk může více lítat i z Brna.

Paolo1

Koukám, že QS klub se tady může umínusovat 😀

Lojza

Tak hlavně že v tom máš jasno. Reagovat sám na sebe je vrchol zoufalství. Jo a z Brna toho už o moc víc lítat nebude. Leda SW k moři.

Paolo1

To víš že jsem úplně zoufalej, Lojzíčku 🙂 Nárůst o 75% opravdu o moc víc nebude. Školu jsi evidentně zanedbával.

Ludmila

Drž kušnu, chytrolíne. Seděl tam kapitán, který má 15.000 hodin, což je asi o 15.000 víc, než máš Ty. Kapitán, který Tě možná už jako malýho fracka vozil na dovolenou. A zjevně Tě dovezl v pořádku, stejně jako tyto cestující. Zvládli to skvěle a podle předpisů, tak je kurník nekritizujte a zkuste jednou taky pochválit.

Honza

Pumpáž je eufemizmus pro „z motoru šlehají plameny“.

Video a fotky ze startu:

https://www.keeptalkinggreece.com/2025/08/28/corfu-airplane-engine-fire/

O.R

Když už potřebujete dělat chytrého, tak si aspoň najděte video/fotografie, kde je přímo dané letadlo a né jen fotky z FR24…

https://www.tiktok.com/@2_takt_erzblech/video/7543650558645636374?q=corfu%20aircraft&t=1756455461758

Y.K.

Pumpáž není eufemismus, je to technický termín. Anglicky compresor stall. A ano, při pumpáži z motoru létají pořádné plameny a výdává explosivní efekty.

Mysel

Ne nutne a vzdy, ale casto tak tomu je. Tj. takova situace je bezna.

libor

Takový kousek…To mohli doletět na jeden motor, ne? Ještě by ušetřili i trochu paliva, vstříc zelené budoucnosti 😀 😀 😀

Gwann

Ze by pokrok? Zadny jednomotorovy let? 🤣

libor

pokrok nelze zastavit 😉

Zelvak

Zřejmě letěl nějakej řadovej pilot a ne nějakej šéfpilot instruktor zainteresovanej na ekonomickým výsledku společnosti.

Vladimír M.

Protože tehdy zjistili, že ekonomický výsledek nenastal, jelikož ten zbylý funkční, leč dorasovaný motor stejně pak musel do generálky.

Jirka

Nehledě na to, že to na nějakou dobu odradilo určitý počet potencionálních zákazníků včetně mě.

Vladimír M.

To je od vás raciální rozhodnutí.

MajsterN

Stejně to byl spíš mačismus = já jsem šéf, je to ok, koukej. Řadový pilot nemá takové ego.

hm23

A tohle máte odkud? Let na jeden motor by neměl automaticky znamenat jeho přetížení takovým způsobem, že se zkrátí doba mezi opravami.

Vladimír M.

Konzultoval jsem to s odborníky na letectví.

Jano

To ste nekonzultoval ,pretože odborník na letectví by vám takuto blbost nikdy nepovedal.

Y.K.

Proč by musel do generálky a byl dorasovaný? To je nesmysl. Technicky tak dlouhému letu na jeden motor nic nebrání, doporučení přistát je čistě formální (vstříc bezepčenosti) omezení, protože po dobu letu na jeden motor chybí redundace dost klíčového prvku. A redundace je zákald v dopravním letectví.

Větší škodu to udělalo na reputaci aerolinky. Dost smůla že to mačo séfpilot nedokázal připustit.

Vladimír M.

Tak to víte víc než ti, co se letecké dopravě věnují dlouhodobě a prakticky.

Alan Wank

A jaké je prosím vysvětlení? Pokud by se měl zbylý motor „huntovat“, znamenalo by to, že je extrémně přetížen. A to mi nadává smysl, protože to by výrazně snižovalo bezpečnost letu, a nemohly by být udělovány ETOPS certifikace.

Měl jsem za to, že motory jsou dostatečně naddimenzované, aby to při snížení letové hladiny bez problémů zvládly.

Přiznávám že jsem laik a mohu se mýlit, ale uvítal bych detailnější vysvětlení než „říkali to odborníci“.

vlachjan

Já na tu věc odborník nejsem, ale dovedl bych si představit, že motor je dimenzován na to, aby bezpečně doletěl na jedne motor vzdálenost na kterou má certifikaci plus třeba ještě nějakou rezervu, ale taky si dovedu představit, že po takovém mimořádném výkonu je předepsáno výrobcem, aby byly na takovém motoru byly zkontrolovány a vyměněny některé díly, které musely během letu snášet po několik hodin nadměrnou zátěž.

Dejf

No jako ustálený let problém není, ale když se má dokončit na jeden motor start, tak je to jiný příběh a tam už lezou teploty na turbíně aktivního motoru do čísel, ve kterých není dlouhodobě provoz možný a pokud tam setrvá moc dlouho, tak holt repas. Ano, šlo by motory nadimenzovat i na to, aby takové situace zvládly v provozním režimu, ale zase by to znamenalo skrz pár případů vozit spoustu váhy navíc, takže se to nevyplatí. Ekonomika v letectví je spíš o statistice…

Jano

Vladimíre už to přestaňte obhajovat. V drtivej väčšine případové pri jednomotorových letoch ku žiadnemu překročenou limitov na zostávajúcom motore nedochádza a teda sa nič tomu motoru nedeje a na lietadla bez dalších problémov zostáva.To je neoddiskutovatelný fakt. Vy asi žiadnych skutočných odborníkovi na letectvo nepoznáte. Ak to teda nie je nejaká “holka z check-inu.”.

Jano

Tak odborníků “zbylý motor “skutočne nemusel do generálky. Ničmenej to nemení nič na fakte ,že letieť cez polku Europy na jeden motor i keď mate pod sebou vhodné letiská je špatné riešenie.

robert

Tak jeste info o tom jak bylo postarano o cestujici a zda dostali odpovidajici kompenzace, a happyend je tu.

Pavel Kopeček

U Smartwings je potěšující zpráva jen to, že hned přistáli a neletěli s jedním motorem až do Prahy 😁

Rudolf Tuček

Stejně jako KSČ měli v roce 1970 „Poučení z krizového vývoje“, tak k poučení a zlepšení firemní kultury došlo ve Smartwings.

filias

Pochybuji. Spíše tam letěl nějaký normální pilot a ne ten co je zároveň manažer a dostává prémie ze zisku společnosti.

Y.K.

Což je samozřejmě nesmysl, protože to není jediný případ, kdy měli vysazení motoru a řešili to správně. Takže otázka je spíše jestli se změnil přístup k přezkušujícím kapitánům co jsou zároveň šéfpilotem a ředitelem pro provoz, což byl ten hlavní problém u slavného jednomotorového letu.

Jano

Nedošlo k žiadnému” poučení “. I tam to každý radový pilot vie a riešil to presne podla postupov. Tak tu zbytočne nemudrujte. Čo robia “najväčši” piloti u tejto firmy je ale vec iná.

Y.K.

Mimochodem nepřistáli hned, ale asi po 45 minutách na jiném ostrově, většinově strávených ve vyčkávacím obrazci.

Preveza určitě je lepší volba než návrat na Korfu, není přímo u kopců, má o něco delší ranvej „z vody do vody“, je to vojenské letiště, civilní provoz je tam okrajový, asi tam bude více místa na parkování a možná snáze realizovatelnější dovézt náhradní motor.

Zajímavé je, že něco podobného potkalo na Korfu B757 Condoru, to pro změnu letěli do Itálie, evidetně také za lepší ranvejí.

Y.K.

Jsem zapoměl napsat, ten Condor byl před necelými dvěma týdny.

Jano

No hlavne je tam vhodnejšie (rozuměj dlhšie dráha a nie su tam orografické prekážky)letisko pre jednomotorové pristatie. Pri jednomotorovém lete sa nepřistává na standardnych klapkách,ale na menších (v tomto pripade 15stupnov). Z toho rezultuje vyššia rýchlosť na pristanie a dlhšia dráha. To teda na Korfu skutočne nie je to pravé orechové.