Obrazem: Leo Express odstartoval vlaky v Německu. Za hranicemi chystá další expanzi
Na vlaku je nápis Locomore, jízdenky prodává FlixBus, dopravcem bude Leo Express GmbH. Pro tuzemského dopravce Leo Express dnes začala
Na vlaku je nápis Locomore, jízdenky prodává FlixBus, dopravcem bude Leo Express GmbH. Pro tuzemského dopravce Leo Express dnes začala nová kapitola: železniční byznys v Německu. Po druhé hodině odpoledne poprvé vypravil vlak z Berlína do Stuttgartu. Vyjel na minutu přesně.
„Německo nás dlouho zajímalo jako ideální trh, kde bychom mohli růst. Krach Locomore jen náš vstup urychlil. Koupili jsme hotový projekt i s týmem a značkou,“ říká šéf Leo Express Peter Köhler. Německo a jeho přístup k alternativním dopravcům považuje za vzor.
„Státní dopravce jezdí dálkové vlaky zcela bez objednávky státu na vlastní riziko. A ve spolkových zemích se regionální vlaky úspěšně soutěží. Vedle sebe bez problémů funguje velký státní dopravce i menší soukromníci,“ říká Köhler a pochvaluje si, že například Deutsche Bahn ve stanicích a na svém webu ukazují jejich vlak jako možný přípoj. „Nesnaží se nás z trhu vytěsnit, je to férový přístup,“ dodal.
Leo Express koupil před několika týdny provoz zkrachovalého dopravce Locomore. Ke koupi toho příliš nebylo, v podstatě jen vybavení kanceláří a lidi. Lokomotiva a vagóny patří jiné firmě, od které si bude Leo Express soupravu pronajímat včetně strojvedoucího. Nový byznys Leo Express bude prozatím vést přímo Peter Köhler, jednatel LEO Express GmbH. LEO Express hledá nové zaměstnance pro německý trh na téměř všechny železniční profese: vlakovedoucí, strojvedoucí, průvodčí.
V týmu je i zakladatel Locomore Derek Ludwig, který už dříve stál u startu jiného dopravce HKX Express.
Nabízí se otázka, v čem bude nyní Leo Express jiný oproti původnímu byznys modelu Locomore, který skončil krachem. Podle Köhlera bude mít jejich produkt větší hloubku, vlastní zázemí a údržbu. Podle něj budou efektivnější. „Na druhou stranu chceme dál zachovat hodnoty Locomoru ve využití obnovitelných zdrojů a pro zákaznický přístup,“ dodal Köhler
Vozy budou zatím jezdit oranžové a pod značkou Locomore. Köhler se netají tím, že značka i se sloganem Mehr Bahn (více železnice) se mu líbí a chce ji dál využívat. „V Německu je známější, než naše,“ dodal. Leo Express zatím na německém trhu působí jen na autobusové lince Praha – Mnichov. Netají se ale plány na další expanzi. „Myslím, že můžeme přidat další trasy,“ dodal. Mezi Berlínem a Stuttgartem bude jezdit zatím pětkrát týdně, ráno ze Stuttgartu, odpoledne z Berlína.
Na rozvoji vlaků v Německu spolupracuje s FlixBusem, přes jehož rezervační systém prodává jízdenky.
Leo Express nechce uvést, kolik do startu v Německu investoval, podle Köhlera jde řádově o jednotky miliony eur. Peníze prý pokrývá z pracovního kapitálu. Naznačil ale, že se na expanzi podílí částečně i investoři v Leo Expressu. S expanzí společnosti roste zájem investorů. „Akcionářská struktura je už více diverzifikovaná, než v minulosti,“ dodal Köhler.