dkv_obrazok

Lanovky a železniční zastávky kdekoliv. Metropolitní plán má řadu dopravních překvapení

Výstava Praha zítra Propojené město v CAMP. Foto: IPRVýstava Praha zítra Propojené město v CAMP. Foto: IPR

Praha zveřejnila klíčový plán, který určí na desetiletí dopravní tvář metropole.

Praha zveřejnila po téměř 20 letech příprav svůj Metropolitní plán. Jde o nový název pro budoucí verzi územního plánu, který po svém schválení začne tvořit rámec veškerých nových stavebních projektů v Praze, včetně těch dopravních.

Původní územní plán skončí v roce 2028, byl schválen v 90. letech na 20 let a podle vedení města je už zastaralý a vývoj metropole ho dávno předběhl. Pondělním zveřejněním začalo třetí a poslední kolo připomínkování plánu. V příštím roce by měl být schválen, aby se s ním už mohlo začít pracovat.

Podle primátora Bohuslava Svobody plán mluví jednoduchým jazykem. Stanovuje hranice města a zahušťuje ho, chrání památky a přírodu a umožňuje efektivnější plánování i rychlejší výstavbu.

Plán určuje například rozvojové, produkční, bytové či rekreační oblasti města včetně výškové regulace. Jeho podstatná část se však týká i dopravní a infrastrukturní funkce metropole.

Prezentace zveřejněného Metropolitního plánu v CAMP IPR Praha. Foto: Zdopravy.czPrezentace zveřejněného Metropolitního plánu v CAMP IPR Praha. Foto: Zdopravy.czVýstava "Praha zítra? Propojené město" v CAMP. Foto: Zdopravy.czVýstava "Praha zítra? Propojené město" v CAMP. Foto: Zdopravy.czVýstava "Praha zítra? Propojené město" v CAMP. Foto: IPRVýstava "Praha zítra? Propojené město" v CAMP. Foto: IPR

Plán vymezuje nové dopravní stavby, tudíž je vytvořen podklad pro to, aby mohly být povoleny. Jsou vymezeny jako veřejně prospěšné stavby, to znamená i ošetření majetkoprávních vztahů, pokud by nebyla dohoda s majiteli pozemků,“ popsal pro Zdopravy.cz zástupce ředitele Institutu plánování a rozvoje (IPR) Marek Zděradička.

Známé i neznámé dopravní stavby

Do plánu se podařilo zanést všechny plánované dopravní stavby, se kterými se v Praze počítá. Jde třeba o všechny stavby Železničního uzlu Praha (nově Metropolitní expres SPODEM), nová tramvajová spojení, Pražský okruh, vysokorychlostní tratě či stavby spojené s linkou metra D. Zahrnuje i cyklotrasy nebo významná pěší propojení.

Plán počítá i s železničním Terminálem Sever v Letňanech, kolem kterého by měla vyrůst také velká obytná čtvrť.

Za obrovský úspěch považuji, že se na základě mého návrhu podařilo do Metropolitního plánu zanést územní rezervu pro pátou linku metra, okružní Metro O,“ uvádí Adam Scheinherr, předseda zastupitelského klubu Praha sobě.

Dalšími dosud málo známými projekty, se kterými plán na základě připomínek počítá, je například nové tramvajové propojení Dělnické a Veletržní ulice přes území Bubnů, či tratě v oblasti Letňan a Čakovic. Scheinherr upozorňuje i na návrh tratě z Mladoboleslavské ulice podél Kbelské až dolů do Hloubětína.

Územní rezervy vložené v rámci připomínek do plánu zahrnují i nepříliš reálné projekty typu odbočky metra A na území Nákladového nádraží Žižkov. Stejně tak je však pouze v rámci rezervy zanesena tramvajová trať Podbaba – Bohnice, která je přitom pro propojení severní a západní části města klíčová a dopravní podnik na její přípravě pracuje.

Územní rezerva znamená jen to, že k tomu území je potřeba se chovat tak, aby nebyla zvažovaná stavba definitivně znemožněna. Samotné stavbě však musí předcházet prověření proveditelnosti,“ vysvětluje Zděradička.

Plán podle něj vymezuje hned několik územních rezerv, které uvažují s prodloužením tras metra. Musí tomu však předcházet studie efektivity, tedy nejenom územně technické řešení, ale i ekonomická rozvaha.

Koridory místo ploch

Zároveň upozorňuje na důležitou novinku nového plánu. Většinu dopravních staveb totiž vymezuje jako koridory, nikoliv jako plochy, jak je to v současném územním plánu.

To je podle Zděradičky klíčové pro dobu povolování, protože dopravní stavby se dlouho připravují, ladí se jejich podoba s ohledem na zásah do okolí a připomínky obyvatel, byť je třeba trasa dlouhodobě známá.

Pak je velký problém, že dospějete do fáze, kdy máte dohodu, ale nesedí to s územním plánem. Musí se tak dělat změna v plánu, což znamená zdržení. Metropolitní plán tomu svým širokým koridorovým pojetím předchází,“ uvádí Zděradička. Rozhodně to však podle něj neznamená, že na celém území vymezeného koridoru se bude stavět.

Lanovky a zastávky

Bývalý radní pro dopravu Adam Scheinherr na představení Metropolitního plánu také upozornil, že s novým Metropolitním plánem bude možné v Praze postavit kdekoliv městské lanovky. V řadě měst světa je nyní tato neinvazivní doprava populární, Praha projekt v Troji ovšem po nesouhlasném stanovisku EIA zastavila.

Metropolitní plán explicitně nevymezuje lanovky. To znamená, že v rámci regulativů územního plánu na to bude pohlíženo na jinou stavbu, která není plánem explicitně vymezena. Na rozdíl třeba od tramvají, železnice či páteřních silnic,” potvrdil Zděradička.

Stejná situace se týká také železničních zastávek. „Plán se snaží být flexibilní v tom smyslu, že pokud by došlo ke shodě, že má někde vzniknout nová železniční zastávka bez změny územního plánu, tak může v ploše železnice vzniknout,“ dodal zástupce ředitele IPR.

Upozornil však, že nepředpokládá vznik nových zastávek nad rámec zanesené studie Železničního uzlu Praha, jelikož každá nová by podvazovala kapacitu tratí.

Metropolitní plán se zapracovanými připomínkami veřejnosti i městských částí je až do středy 3. prosince vystavený v Centru architektury a městského plánování (CAMP). Nahlížet do něj je možné také na: plan.praha.eu. Připomínky je možné podat do 3. 12. 2025 na: pmpp.praha.eu.

Tagy IPR Praha Magistrát hlavního města Prahy Metropolitní expres spodem Metropolitní plán Nové tramvajové tratě v Praze praha
4 komentáře