Lanovky

Lanovku na Ještěd čeká nezvykle dlouhá výluka kvůli poruchám

Lanovka na Ještěd, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Lanovka na Ještěd, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Pravidelná jarní odstávka jediné lanové dráhy v majetku Českých drah bude letos výrazně delší než v minulých letech. Zatímco obvykle je revize záležitostí jednoho až dvou týdnů, tentokrát ji čeká odstávka na téměř dvanáct týdnů.

Důvodem je rekonstrukce elektrického zařízení spojeného s výměnou pohonu a zabezpečovacího zařízení. Výluka začne 1. dubna, skončí 20. června. „Jedná se o investiční akci Českých drah, kdy bude vyměněna kompletní elektrická instalace související přímo s provozem lanové dráhy. Cílem je obnovit spolehlivost zařízení, které je v současné době v provozu více než 43 let a v poslední době se objevilo několik poruch souvisejících přímo s jeho stářím,“ řekla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

Dvoukabinová lanovka z libereckého Horního Hanychova na Ještěd byla vybudována na náklady tehdejších Československých státních drah známou chrudimskou firmou František Wiesner. Stavba byla zahájena 15. června 1932 a dokončená lanovka byla uvedena do provozu 27. června 1933. V letech 1971 – 1975 prošla lanovka zásadní rekonstrukcí, čímž se zařadila k lanovkám světové úrovně. Rekonstrukci provedla firma Transporta Chrudim a provoz rekonstruované lanovky byl zahájen 31. prosince 1975.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jirka
Host
Jirka

Být Japonec, co si teď koupil dovču v ČR, tak mě střelí – Petřín zavřený, Ještěd zavřený a na lyže mě neužije 😀

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Je škoda, že délka výluky vychází až na tak dlouhou dobu: výletnická sezóna začíná nejpozději v květnu a v už v květnu probíhají i školy v přírodě, a i pro školní výlety je provoz až po 20. červnu dost nepříznivou zprávou.

Projektant v plném nasazeni
Host
Projektant v plném nasazeni

Co takhle se projít pěšky. Už tak je to šibeniční termín rekonstrukce. Vždyť jde jen o bezpečnost lidi, že?

Michal
Host
Michal

Von je krapet pri tele…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Při tělě“ jsem byl vždycky – přesto mi kdysi při několikadenních vandrech po horách nedělaly problém ani více než třicetikilometrové denní túry. Ale já jsem zmiňoval školní výlety, a skupinová turistika mládeže je úplně jiná kategorie turistiky než individuální výšlapy dospělých.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No právě: když nahoru vyjedete lanovkou, máte o to víc času na procházku třeba po Ještědském hřebeni a sejít někam dolů – kdysi (ale to už je hodně dávno, když mi ani delší chůze ještě nedělala problém) jsem se tam právě takto prošel do Českého Dubu a snad ještě někam dál = už nevím: a pro skupiny větších dětí na školních výletech je těch cca 15 – 20 km na denní túru právě „tak akorát“, aby s nimi neměly zbytečné problémy ani pedagogické doprovody.

Projektant v plném nasazeni
Host
Projektant v plném nasazeni

Já to vše chápu, ale prostě to dřív nestihnu, a rozhodně nechci nic podcenit. Pustí nás tam až v dubnu a musíme nejdřív vše opatrně vyndat, protože je tam ward-leonard řízení motoru, což si zaslouží umístit do muzea.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Já jsem to pochopil hned a nemyslel jsem svůj komentář vůbec jako kritiku či výtku, ale skutečně jen jako postesknutí, že je škoda, že to nelze stihnout rychleji, protože „jarní mezisezóna“ je na to příliš krátká: dříve začínat (i kdyby výluka byla maximálně připravena) asi nemá smysl kvůli končící zimní sezóně, ale pak ten konec výluky nutně spadne do už „rozjeté“ sezóny letní …
A bezpečnost provozu má samozřejmě přednost před čímkoli ostatním – o tom není pochyb.

PetrB
Host
PetrB

No ono uz by to chtelo spise poridit lanovku novou…

Partneři