Lanovkový ráj. Švýcarský provozovatel oznámil rekordní investice do nových drah
Nové lanovky mají být napojeny na železniční trať.
Švýcarský provozovatel železničních a lanových drah Jungfraubahnen oznámil další velké investice do nových lanovek a modernizace stávajících. Se společností Doppelmayr/Garaventa a Leitner uzavřel kontrakty v hodnotě přes 100 milionů franků (2,7 miliardy korun) na lanové dráhy v regionu Bernských Alp.
Je o výsledek několika soutěží, které firma vypsala v červnu. Lanovky budou sloužit hlavně pro zimní sporty, v řadě případů budou v provozu i v létě. Společnost kontrakty oznámila v tiskové zprávě.
Jednou z největších akcí bude výstavba nové kabinkové lanovky z Grindelwaldu na horu First. Lanovka zde již jezdí, nově ale povede jinudy. Jungfraubahnen přesunou dolní stanici již k nádraží v Grindelwaldu. Dodá ji Garaventa, která ji vybaví 70 kabinkami, každou s 12 místy na sezení a pěti na stání. Půjde o produktovou řadu TRI-Line. Na vrcholu First naváže ještě další krátká lanovka na Schreckfeld. I ta je už v provozu, půjde o novou s 30 kabinkami. Součástí projektu je i čtyřsedačka Isch-Bodmi, která má umožnit propojení zejména pro sjezdaře.
Propojení lyžařských areálů
Jungrfraubahnen k záměrům nedodala žádné mapy pro veřejnost, posloužit může zákres na serveru Berner Oberlander.
Nová lanovka z Grindelwaldu má umožnit instalaci pouze šesti podpěr bez nutnosti kácet stromy. Povolení k provozu stávající lanovky na First skončí v roce 2034. Nová trasa má odlehčit i dopravní záteži v centru Grindelwaldu. O definitivní souhlasu se stavbou mají ještě rozhodovat v referendu obyvatelé. Řada lidí v regionu stavby nových lanovek kritizuje, protože vedou k dalšímu místy již nezvladatelnému přílivu turistů, zejména po nedávno otevřené lanovce Eiger Express.
Italský výrobce Leitner získal zakázku na novou sedačkovou lanovku Wixi-Fallboden, tedy kousek od železniční zastávky Eigergletscher na trati na Jungfraujoch pod Eigerem směrem k Wengenu a Lauterbrunnenu. Její provoz skončil v roce 2022. První pokus o povolení stavby v minulosti narazil na nesouhlasné stanovisko úřadů. Lanovkou a umístěním k železnici dojde k přímému propojení lyžařských areálů ve Wengenu a Grindelwaldu. Půjde o šestisedačku s kapacitou 2000 lidí za hodinu.