Cestovní ruch Dopravci Železnice

KŽC Doprava chystá přímý rychlík z Prahy na Šumavu

Krokodýl řady M286 společnosti KŽC Doprava. Autor: Radim Říha
Krokodýl řady M286 společnosti KŽC Doprava. Autor: Radim Říha

Jízdy historických vlaků společnosti KŽC Doprava se od června rozšíří do Jihočeského kraje. Firma zavede Pošumavský rychlík z Prahy přes Příbram, Březnici, Blatnou, Strakonice a Vimperk do Volar. Půjde o jediný přímý vlakový spoj z hlavního města do jihočeské části Šumavy.

„Historický motorový vůz bude vozit cestující od června do konce září, vždy v sobotu z Prahy a v neděli zpět, s přihlédnutím k prodlouženým víkendům v létě,“ píše se v tiskové zprávě. Jedna cesta bude trvat téměř pět hodin. Ve Středočeském kraji bude vlak součástí balíku historicko-turistických linek, kde nově bude platit tarif Pražské integrované dopravy. Na vlaky KŽC Doprava přispějí kraj i hlavní město. V Jihočeském kraji se ale o zahrnutí do závazku a vyčlenění příslušné sumy v rozpočtu teprve jedná. V úvahu tak podle organizace Jikord připadá i krizová varianta, že by rychlík zajížděl jen do Blatné.

Motorový vůz s původním označením M286 (přezdívaný Krokodýl) společnosti KŽC Doprava se na Šumavě dostane na území společnosti GW Train, která zde na objednávku kraje obsluhuje lokálky. Podle Ivana Študlara z Jikordu by ale objednávka nostalgického víkendového vlaku u KŽC Doprava smlouvu s GW Trainem neporušila, neboť by nešlo o každodenní dopravní obslužnost.

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • do Prahy, do Prahy, jede rychlík z Šumavy, kdo se mu postaví, toho zajede….
    V létě by to mohlo tahat nákladní vagón na nahození kol.

  • 100 l / 100 km neni nic drastickeho… treba moderni Regioshark (844) by takovou spotrebu mohl jen zavidet.. ale stejne si myslim, ze má Krokous vic nez tech 100 na 100..

    • Regioshark (844) má kapacitu 120 sedících, tj. 2,5x více než M286 (přezdívaný Krokodýl), takže Regioshark je na tom se spotřebou kolem 150l/100km relativně lépe (1,25l/os./100km vs. 2,08l/os./100km) v porovnání s autobusem je to však u motorového vlaku bohužel pořád několikanásobně horší spotřeba.

  • Ačkoli mě tento počin těší jako příznivce vlakové dopravy, pro běžného cestujícího to bohužel smysl nemá. Bude to drahé pomalé a pokud je spotřeba skutečně 100l/100km, tak je to ekologická katastrofa. Je to škoda, protože designově je motoráček povedený a měl by se uchovat pro muzeální účely, ale raději s tím už nejezdit. Jinak autobusem z Prahy až na Modravu je Celkový čas 3 hod 25 min, vzdálenost 190 km, cena 169 Kč.

    • Žíznivost té popelnice mě taky fascinuje, zajímal by mě původ toho motoru – jestli i zde „geniální“ konstrukce v ČKD okopírovala nějaký tehdy 20 let starý lodní motor z Ameriky či odjinud a po osekání nedostupných komponent z toho vznikl tenhle ropný vrt naruby.

      Nicméně… ve srovnání s autobusem srovnání spotřeby kulhá dost razantně, ale kdyby motorák nahradil 10-15 aut, tak „už jsme na svém“.

  • Michale, máš sice pravdu, M286 byly na svou dobu velice pohodlné, a ani dnes se jim pohodlím (roztečí sedadel) nevyrovnají ani vozy, které jezdí na IC,EC. Ale mají velikou spotřebu 1 l/km, to je dost hodně, takže vyjdou dost draze. A jen 48 míst k sezení asi nebude stačit, tak budou muset tahat ještě nějaký vůz (053 ?) a tím ta spotřeba v kopcovitém terénu ještě naroste.
    Ale aspoň se obnoví přímé spojení Strakonic s Prahou, které bylo zlikvidováno zrušením sušických rychlíků. A z Volar nebo Lenory dojet v neděli odpoledne přímo do Prahy je při dnešních nespolehlivých přestupech docela výhodné. Tak uvidíme, fandím tomu, jen aby jako na výletní vlak nenasadili nepřiměřenou cenu i s ohledem na výše popsané, snad ale bude levnější než ČD.
    Lukáši, to by ale nemělo vadit, čísla vlaků jsou jen pro SŽDC, hlavně teda, že se nebude přestupovat. Ale je už blbé, že někde na informačních Pragotronech neuvádějí cílovou stanici vlaku, ale pouze stanici, kde končí konkrétní číslo. Rozhodně teda např. v Praze Smíchově by měla být uvedena cílová stanice Volary a ne Březnice. Rozhodně by to působilo mnohem lépe.
    Trochu mimo, ale jistá paralela – úplně idiotsky působí u vlaku RJ1011 na informačních tabulích cílová stanice Vrútky. Spoustu lidí hlavně v Čechách ani netuší kde to je, přitom vlak jede bez jakýchkoliv problémů do Košic. Ale proč tam mění číslo na 409, to skutečně netuším. Stejně jak 1021 mění v Košicích dále do Humenného na číslo 1121. Ale tam bych tu cílovou stanici Košice ještě chápal, neboť většina vozů tam končí, ale ty Vrútky….
    Kdysi ještě za totality jezdil rychlík Plzeň – Žatec – Most – Děčín – Liberec. Ale na tabuli v Plzni byla cílová stanice Varnsdorf, protože dále (přes Zittau) jel jako osobák, ale byl to stále stejný vlak. A jak tam lidi ráno hleděli na tu tabuli, tak se dohadovali a tipovali, kde to vlastně je…. Samozřejmě, že Liberec by znal každý, protože na celé trase od Plzně není už většího města….

    • No levnější to určitě nebude, nyní mají 140 km za 200 Kč, takže očekávám do Volar někde mezi 300 až 400 Kč.

    • Alex, Havířov: ad RJ1011 a 409, je to prosté. RJ1011 původně jezdil do Martina/Zvolena (ve Vrútkách odbočuje z hlavní trati). RJ409 býval vlak Bratislava-Košice než Regiojet ustoupil z této trati. No a asi aby nemuseli žádat o novou trasu tak spojili dosavadní 2 v jejich částech (Praha-Vrutky a Vrutky-Košice). Však i časové polohy a pobyty v jednotlivých stanicích se liší ve srovnání RJ1003 a 1011/409, do Košic pak teda příjezd shodný na minutu.
      Každopádně netuším proč to řešíte tady, když to s článkem nesouvisí… Na to doporučuju třeba diskuzní forum K-report, je tam přímo vlákno Regiojet!

  • Vždycky jsem chtěl dojet vlakem do Blatný – krásný šotoorgie to budou… 🙂

  • Někdo prostě umí erar podojit. Jinak 5 hodin jedna cesta v nepohodlné prehistorickém vlaku, to bude jistě trhák. Možná pro pár sotousku to bude ok ale s řešením veřejné dopravy to nemá vůbec nic společného.

    • No ve srovnání s „moderními“ vozidly typu Bymee je jízda krokodýlem poměrně komfortní…

    • Jů, tady je zas dopravních expertů. Jen jestli to nejsou ti samí, co chtěli např. v 97 zrušit trať pražského „Semmeringu“ 😀

    • Dají se dnes někde dohledat jména těchto „expertů“ – vlakobijců? V roce 97 se veřejné železniční dopravě chystalo pořádně zatopit nejedno fialové sako. Naštěstí jejich vize byly zcela realizovány jen v rámci Zimolovy gubernie a později. Zřejmě jen díky nutnosti (doživotního) upelešení starého dědka Žemličky, jako jistou formu odměny za dodávání informací typu „vlak je 5x – 29x – 250x dražší nežli bus“ dotyčným fialovým sakům (Římanovi). Ale zcela jistě na to povedený jindřichohradečák nebyl sám – každá nula se velice rychle realizuje v rušících akcích nejen železničních, bohužel. Dle vzoru „hovorítě Kefalín, guľu sundať“…

  • Dobrý den,
    je tedy velmi pravděpodobné, že tyto vlaky dojedou pouze do Blatné.
    Jikord se dlouhodobě a úspěšně snaží veřejnou dopravu pouze narušovat a likvidovat. Cokoli, co by mohlo přilákat cestující do vlaků nebo autobusů, je pro Jikord, stejně tak i pro Jihočeský kraj, téměř nepřijatelné.

    • Jen na okraj od začátku platnosti tohoto GVD je tento vlak rozdělen na dvě části a to Praha – Březnice a Březnice – Blatná – Strakonice – Volary. A při zpáteční cestě to samé a v JŘ je poznámka vlak veze přímé vozy

Newsletter

Partneři