Kuřim má nový terminál u železniční stanice, vznikla i myčka na kola. Proměnu završí úpravy parku

Nový terminál v Kuřimi. Foto: kurim.czNový terminál v Kuřimi. Foto: kurim.cz

Rekonstrukce přinesla rozšíření počtu nástupišť ze tří na pět.

Cestující v jihomoravské Kuřimi mají od úterý k dispozici nový terminál veřejné dopravy. Vyrostl u železniční stanice za 131 milionů korun bez DPH. Kromě vlakové a autobusové dopravy zde moderní zázemí najdou i cyklisté. Za několik dnů začne také rekonstrukce nádražního parku, která celý proces modernizace završí.

Rekonstrukce autobusového terminálu v Kuřimi, který se nachází v prostoru před vlakovou stanicí, přinesla rozšíření počtu nástupišť ze tří na pět. „Čtyři nástupiště jsou zastřešena a jsou nově suchou nohou dostupná z nádražní budovy,“ popisuje největší změnu starosta Kuřimi Drago Sukalovský. Nástupiště jsou vybavena moderním úsporným osvětlením, přehledným informačním systémem a elegantním mobiliářem, jehož součástí jsou wi-fi pointy a nabíjecí stanice mobilních telefonů.

Pro dohled nad provozem terminálu finguje kamerový systém se záznamem. Rekonstrukcí prošly také příjezdové komunikace a chodníky. Součástí rekonstrukce bylo zřízení nového parkoviště pro osobní automobily s 43 místy, 3 parkovací místa v režimu Kiss+Ride a stání pro autobusy.

Cykloboxy i sprcha

Součástí jsou i stání pro kola. „Pro cyklisty je připraveno celkem 24 uzamykatelných cykloboxů, z toho 12 s možností nabíjet elektrokola, dále servisní stojan s nářadím pro opravy a údržbu velocipédů a myčka kol,“ dodal Sukalovský. Nejenom cyklisté budou moci využívat hygienické zázemí se dvěma WC, sprchou a přebalovacím pultem. Celý prostor autobusového terminálu a vlakového nádraží je nyní bezbariérový.

Důležitou součástí rekonstrukce bylo řešení odvodu dešťových vod. Postavena byla retenční a akumulační nádrž, která slouží pro zpomalení odtoku dešťových vod, a především pro jejich zachycení. „Dešťová voda bude využívána pro zálivku nádražního parku, případně další zeleně,“ říká k tomu starosta Kuřimi Drago Sukalovský.

Investorem rekonstrukce bylo město Kuřim. Hlavním projektantem byla Projekční a inženýrská kancelář Ing. Jiří Bajer, autorem zastřešení terminálu je společnost mmcité. Zhotovitelem stavby byla společnost Gemo Olomouc. „Celkové náklady na rekonstrukci činily 131 milionů korun, k financování byla využita dotace ve výši 73,3 milionu korun prostřednictvím programu ITI Brněnské aglomerace,“ uvádí Sukalovský. Provozovatelem terminálu bude městská společnost Centrum technických služeb Kuřim.

Rekonstrukce autobusového terminálu Kuřim je součástí dlouholeté modernizace celého kuřimského přestupního uzlu. Její první částí bylo prodloužení podchodu pod vlakovým nádražím a jeho otevření do severní částí města, po kterém následovala generální rekonstrukce železniční stanice a rekonstrukce nádražní budovy.

Proměna nádražního parku

V červenci letošního roku bude zahájena poslední část postupné rekonstrukce přestupního uzlu Kuřim, kterou je  rekonstrukce a revitalizace nádražního parku. Revitalizovaný park bude sloužit jako neformální pobytový společenský prostor města. „Upravena bude stávající veřejně přístupná parková plocha, vysazena zeleň, opraveny cesty a zpevněné plochy, k dispozici bude i pítko,“ přibližuje rekonstrukci starosta Sukalovský. „Součástí projektu je také instalace mobiliáře, dřevěných platforem a parkových křesel a vytvoření workoutové plochy,“ dodává Sukalovský. V parku bude možné pořádat i různé společenské či kulturní akce, např. oblíbenou přehlídku historických vozidel.

Realizace projektu zlepší mikroklimatické podmínky ve městě, sníží rizika spojená s vysokými teplotami a zlepší celkové podmínky lokality přestupního uzlu Kuřim, který je intenzivně využíván nejenom kuřimskými občany. Je součástí plánu adaptace města Kuřim na oteplování klimatu.

Tagy Gemo Kuřim přestupní terminál terminál veřejné dopravy
5 komentářů