Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

Kupé nepatří do smetí. Rakušané představili nový Railjet s oddíly

Interiér nových Railjetů pro ÖBB. Pramen: ÖBB/Siemens
Interiér nových Railjetů pro ÖBB. Pramen: ÖBB/Siemens

Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) představily novou generaci Railjetů, která právě vzniká ve vídeňské továrně Siemensu. ÖBB si objednaly osm nových vlaků, které by měly vyjet s cestujícími začátkem roku 2023. Počítá se s nimi především na linku do Itálie přes Brennerský průsmyk.

Vnitřní uspořádaní vlaků řešily ÖBB a Siemens s pomocí britského designérského studia PriestmanGoode; před zahájením prací přitom proběhl průzkum mezi cestujícími. „Jedna věc byla brzy zřejmá: cestující chtějí ve vlaku více soukromí, větší pohodlí a individualitu,“ uvedly ÖBB.

To dráhy vedlo k rozhodnutí umístit část z více než 500 míst do oddílů. Railjety tak už nebudou výhradně velkoprostorové. „Kupé nabízí více soukromí, zejména pro obchodní cestující a rodiny,“ vysvětlily ÖBB. Jde o výjimku, neboť moderní rychlovlaky jsou dnes vesměs velkoprostorové, kupé jsou všeobecně na ústupu. ÖBB neuvedly, kolik míst bude v oddílových vozech.

 

 

Nové Railjety budou mít devět vozů (dnes mají standardně sedm), z toho sedm bude bezbariérově přístupných. Sedadla jsou vyvinuta „na míru“ s možností několika poloh, vedle zásuvek bude v každé řadě i možnost indukčního (bezdrátového) nabíjení. Vlaky budou mít místa na kola, lyže či snowboardy.

Rakouské dráhy aktuálně provozují 60 Railjetů, první vyjely se začátkem jízdního řádu 2008/9. České dráhy mají sedm těchto netrakčních souprav.

 

145 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob

Kdyby to mělo otevírací okno a luxusní koženku místo těch hadrů, tak už je to skoro normální vlak.

Riki

Asi takhle chlapci, to co se celkově dozvídáme od našeho rakouského souseda ohledně železnice.
Tak je zřejmě, že kluci a holky rakouští vědí za prvé co chtěji sami a za druhé co chtějí cestující.
Takže třeba ty kupé, jo proč ne, kdo chce tam jde tam, kdo chce velkoprostor ať nevotravuje v kupé.
Takže za mne mají jedničku 🙂

MarSei

Hurá, konečně někoho napadlo použít v moderních soupravách kupé. Bohužel se úplně všude cpou velkoprostory, což mě vcelku odrazuje např. od jízdy pendolinem. Opravdu mě nebaví celou cestu z Ostravy do Prahy poslouchat věčně řinčící telefony a následně nekonečné hovory cestujících, smích některých cestujících na celý vagon apod. To si raději koupím místenku do KUPÉ např. do nějakého Ex ČD popř. do RegioJetu, kde je klid a pohoda.
Takže RailJet soupravu s kupé opravdu vítám a doufám, že takových souprav bude přibývat.

Kuba

Pro ticho a klid je v Pendolinu a Railjetu vyhrazený jeden „vagon“ jako tichý oddíl 😉 I v kupé se dá narazit na lidi vykecávající se po telefonu nebo hlučné skupinky, které si k vám přisednou do kupé, když jede člověk sám.

Kamui

To by ovšem musel být tichý oddíl reálně vymáhán (první napomenutí zdarma, druhé a každé další za 500). Mně na velkoprostorech vadí spíš trvalé osvětlení které až na výjimky (Bdtn) nejde nijak ztlumit.

Petr

Před rokem jsem jel prvním ranním railjetem ze Salzburku do Vídně v tichém voze s tím, že to ve vlaku dospím. V Linzi si ke mě do čtyřsedačky přistoupily dvě italské slečny tak si dokážete představit, jak jsem se dospal.

Zdeněk

I mně odrazují velkoprostoráky od cestování vlakem obecně, nejen pendolinem. Soukromí nulové, připadám si tam jak v dobytčáku. Mimo jiné i proto, že někteří cestující se tam chovají jak na pastvě.

Ketchup1970

A kdyby se s tímto projektem svezlo i ČD , tak by bylo možno napravit renonc z nevyužité opce na RJ kdy jich mohlo být víc než trpajsliků. 10 pětivozových railjetovičů to nezachrání. Ale je to krok směrem k definitivnímu odkoženkování vozů.

Lech Malý

Je až s podivem, jak některým diskutujicím nestačí prostě napsat ‚Já dávám přednost velkoprostoru‘, ale potřebují si ulevovat absolutními výroky jako ‚Kupé by měla být vyhubena‘. Totalitní myšlení je hluboko v nás…

Jiří Kocurek

Se zelím! Se šípkovou!
Mají celé prase, ale nedokážou udělat půl tak a půl tak. Ne, musí být jednotně pro všecky.

teddik

To by mě zajímalo co to bude tahat? Protože jedině Taurus umí 230 km/h a jejich počet je nedostačující (už se nevyrábí) a Vectron umí jen 200 km/h a z Vídně do Lince Taurusy lítají s Railjety 230 km/h a na Itálii jsou potřeba třísystémové lokomotivy, takže použít dvousystémového Tauruse nelze. Možná by to šlo tak, že by se kompletně předělaly oběhy Taurusů a na méně významných výkonech, kde není potřeba taková max. rychlost byli nahrazeni Vectrony.

Haha

Ty 1216.2 pro Itálii, co už vozí Brennerská EC dnes?

PeMič

Tak 1216.2 určitě ne.Ty jezdí na sever od Rakouska.(1216 210,226-231,233-240,249,250)OBB
1216.1 jezdí do Slovinska (1216 141-148)OBB
Do Itálie jezdí 1216 001-009,011-025,032OBB

Samozřejmě příchodem Vectronů OBB již Taurusy 1216.2 nezasahují do provozu nákladních vlaků na sever.Takže se může podle potřeby část upravit na 1216.0 pro provoz do Itálie.

David

Nové Railjety budou na 200 km/h (ne 230) a tahat/sunout je budou Taurusy.

Viktor

Tak prej budou nakonec na 230 km/h zdroj: https://youtu.be/Uq73rk_OhoE

Robert Šalda

Mám z toho návrhu dost rozpačitý dojem. Kvituji to, že určitá část vlaku bude v oddílovém uspořádání. Když vidím v rezervačním systému u Metropolitanů obsazenost vlaku, je vidět, že nemalá část cestujících dává přednost kupátkům. Z obrázků není znát zda budou i dvojky v leteckém uspořádání, či jestli se počítá jen se čtyřkama. Současná kombinace obojího mi přišla jako dobré řešení. Na obrázku čtyřky je vidět, že vedlejší sedačka vpravo je již položená níže a je tedy již v nízkopodlažní části. V ní je pak nad sedadly zavazadlová police, zatím co nad čtyřkou nad ní již regál není !!!! Navíc… Číst vice »

TPal.

Jaké jsou další argumenty pana Ing. Pohla ohledně toho, že dálkové vlaky mají být bezbariérové uvnitř? 🙂

Radek Šindel

Těch argumentů pro vnitřní bezbariérovost je více – snažší pohyb po vlaku např. do bistra, na WC, ale také jednodušší konstrukce apod. ÖBB se rozhodly pro nízkopodlažní provedení zřejmě proto, že i dálkové vlaky v Rakousku zajišťují v některých úsecích spíše regionální výkony (typicky úsek Wien – Wiener Neustadt). Nutno dodat, že nízkopodlažní je jenom část vozů.
Co se týče kupé, tak ty opět tvoří poměrně malou část soupravy. Většina míst je ve velkoprostorovém uspořádání v kombinaci letadla a čtyřek. Každopádně kupé snižují celkový počet míst a vozidlo zdražují.

TPal.

To kupé pro druhou třídu vypadá trochu zvláštně a esteticky úplně ne nejlépe. Hlavně ty podhlavníky na mě působí jako z lehátkového vagónu. Nicméně, doufám, že to nějakou funkci bude mít.

Velkoprostorová část vypadá mnohem lépe než u současných railjetů. Věřím, že ten posun oproti starším railjetům bude.

žlutý klandr

Vypadá to trochu spartánsky a staromódně, ale pokud to zajistí klid na čtení či tichou konverzaci, tak v pohodě.

BoH

Na mě to působí poměrně hodně retro. Co se týče kupé, tak proč ne. Nejsem jejich příznivec, ale pokud má každý možnost výběru, tak proč ne. Za průšvih bych ovšem považoval to, pokud by se zcela upustilo od leteckého uspořádání velkoprostoru. Pak už by celý vůz v podstatě mohl být kupé, protože za mě hlavní výhoda velkoprostoru (že sdílím osobní prostor maximálně s jedním člověkem) tím mizí.

Radim

Za zdařilé považuji vnitřní uspořádání sedadel v českých pendolinech. Úplně skvělé jsou ty krajní řady sezení po jednom, z toho několik po jednom naproti sobě – skvělé pro dvojice. Bohužel se tím pádem vejde méně lidí do vagónu, proto je v ostatních velkoprostorech 2. tříd vždy dvojsedačka. Hlavně ať nepřijde doba trojsedaček ve velkoprostoru, nikdy.

BoH

Souhlasím. Trojsedačky ve velkoprostoru kombinují jen ty špatné vlastnosti velkoprostoru i kupé.

pedro74

Naprostý souhlas, objednávám často jízdenky pro cesty samotných osob, nebo 2 kolegů z jednoho oddělení a pro diskuzi či práci během cesty jsou neocenitelné.

Radim

Kupé mají smysl, různých důvodů je v diskuzi i realitě mnoho, do 6 osob v pohodě. Prostor pro zavazadla pouze nad oknem je skutečně málo, možná je to kvůli bezpečnosti, ale byl bych pro klasiku i nad sedadly. Nechápu ten výškový odskok ve velkoprostoru a „paletu“ pod nohama u vyšší řady sedadel, u řady sedadel níže na obr. 2 jakoby chyběla okna, na obr. 4 už tam zase okno je, ale máte spodní rám u brady a děti by koukaly zhruba do stěny a částečně chybí police pro zavazadla, vizualizace vypadá, že je na dnešní dobu nějak moc orientační a… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Podle mne je to kvůli bezpečnosti. už středně velký kufr 70 l v klasickém provedení přesahuje okraj, já vozím 120 litrový, to je neštěstí.

Bardotka

To převážíte celou domácnost včetně peřin, ne?

Jerry

Vypadá to dost dobře..něco takového by mnely ČD taky koupit.kupe je kupé když jedu x hodin ve vlaku.

ušatá

Konečně! Zdravý rozum a cestující vítězí. Jen mně není jasné, jak si cestující u sedadla pověsí třeba kabát. Nebo ho bude mít někde jinde, ne u sebe? S tím souvisí i opět ta podélná police. To není praktické.

Bram

To vítězí maximálně ušopleskové jako je ušatá. Cestující tímto akorát prohrávají, protože to není nic jiného, než kupé vozu řady B s jeho hlavní nectností – osmimístným kupé pro pohodlné cestování dvou osob. Prostě pro osm lidí v kupé naprosto šílený způsob cestovní. V kupé lze jakžtakž lidsky cestovat v šesti osobách, ale ne v osmi osobách. Prostě je třeba se smířit s tím, že kupé vůz bude mít kapacitu 6/8 velkoprostorového vozu. Je vidět, že OeBB jsou akorát předotovaným podnikem, jinak by tenhle nesmysl nemohl spatřit světlo světa…

Dominik

Nevím, kde jste vyčetl, že by kupé mělo být osmimístné, ale já to nikde nevidím. V článku nic o počtech míst není a na vizualizaci jde vidět, že by měly být šestimístné.

Bram

Stačí si vzít silnější brejle a uvidíš to tam. Ale o problému s očima se ještě raději svěř na periodické prohlídce:-).

M20

Co to plácáte? Z vizualizace je jasně vidět, že na každé straně jsou tři místa, celkem tedy 6.

Tomiq

Na levé straně je 4místná lavice a la Béčka, vpravo 3místná

Jan

Nikoliv, pouze to prostřední sedadlo je o trochu širší, ale určitě není pro dva. Navíc pokud se podívate na rezervační displej nad oknem tak tam jsou jasně vidět tři místa na každé straně.

Dominik

No evidentně brýle potřebujete vy, když vidíte osm míst, když už, tak jich tam je sedm, ale předpokládám, že to je tak proto, že ani OBB neuvedlo, kolik míst bz oddíl měl mít, tak se asi zapracovali obě varianty (6 i 8).

vagonář

Ještě bych navrhl skla mezi kupé a uličkou z krystalů, pro soukromí, aspoň v první třídě.

Vlastimil Kocurek

z krystalů ?

vagonář

Měli by ta kupátka dělat prvoplánově pro čtyři lidi, s možností prostoru až pro osm lidí, spše teda mladších 🙂

CHODECzJIHU

Teda, ve velkoprostoru mají hlavové opěrky „uši“, v kupátku ne. To je nějaký dyzajnérský úlet? Ta „žehlicí prkna“ budou v obsazeném voze k „potěšení“ spolucestujících nejspíš dost překážet, když bude někdo u okna potřebovat vystoupit nebo si odskočit…
V tomto ohledu jsou ojetiny z Rakouska, které jezdí u nás, o dost pohodlnější.

CHODECzJIHU

Ta police na zavazadla v kupátku je jenom nad oknem? Nějak si nedokážu představit, že tam budu přes další cestující ukládat batoh.

Doufám, že je to jen virtualizace a skutečné provedení bude přívětivější.

vagonář

Ale jo, ujde to. Akorát ta barva potahu čalounění ve mně evokuje naše staré koženky.

jozka

Zrejme i ostatni svet konecne uznava, ze slo o finalni podobu dokonalosti cestovani 🙂

ngthrn

Já tedy osobně rád jezdím v kupé, i když jedu sám. Zvlášť pokud si předem nekupuju místenku. Mám pak daleko větší svobodu ve výběru spolucestujících. Zatímco jeden hlučný *** ve velkoprostoru zkazí cestu celému vagonu, v oddílech jen svému kupé, případně sousedním, a člověk si typicky najde místo v kupé s rozumnými spolucestujícími. Párkrát když mě osazenstvo kupé štvalo (případně když někdo začal moc kašlat ;-)), prostě jsem si v půlce jízdy přesedl jinam. To samozřejmě jde jen u vlaků, které nejezdí úplně plné.

vagonář

Jojo, to jsou příběhy.

Tomáš

„Počítá se s nimi především na linku do Itálie přes Brennerský průsmyk.“

Dovolím si tvrdit, že se s nimi počítá spíš na Brenner basis tunel.

Tomáš

Já tedy nechci kazit diskusi místních odborníků na všechno, ale tohle se mi líbí.
Öbb mělo vizi Taurus a velkoprostor cca 80.
Objednali, vyrobili, a zbytek prodali ČD a RJ, kteří si odpadem z Rakouska výrazně vylepšili svůj vozový park.
Dnes zjišťují že railjet 7, nebo 7+7 někdy fakt nestačí.
Žádné kecy kolem, vytvoříme zase něco nového. A ty 7 vozové railjety, prodáme opět do ČR, ještě se o ně poperou.
Samozřejmě, jsou to kvalitně udržované soupravy. Svoje už odjezdily, mají vyděláno.

Khunas

Pjekná úvaha ale OBB se nechystá prodat raijet. Spíše klasycké vozy které jim ted zbudou a i to je z otazníkem.

Brzdič zániku

Pjekná …klasycké…zbudou… Tvl., negramot šotouš. To jsme to v tom vzdělání dopracovali… Ach jo.

Bob

„Zbudou“ je zrovna správně, „zbydou“ je barbarizovaný novotvar. Nebo vy říkáte byl jsem doma a zítra bydu doma?

TPal.

Vzhledem k tomu, že ÖBB hledají 50 ojetých vagonů, tak se do Česka nic neprodá.

Vrták

Tak to je dobrá zpráva pro všechny, co neradi jezdí ve velkoprostorovém včelíně.
Pokud jedu vlakem, zásadně v kupé, často ve skupině.

Vlastimil Kocurek

Kupé, to je to nejhorší, co může být, vůbec vlastně ani nevím, kdo a v které době to vymyslel, a co tím sledoval. Přednosti žádné nevidím.

Honza

Pokud je skupina pratel, tak nerusi tolik ostatni jako ve velkoprostoru

Vlastimil Kocurek

S výjimkou cestování rodiny s dětmi.

vagonář

Když budou v jakémkoliv jiném kupé, nevidím problém, naopak.

Bram

Přednosti kupé nejsou v podstatě žádné, jen halda nevýhod.

4918

Tak to asi moc nejezdíte vlakem.

Romanero

Další výhodou by mohlo být, že v kupé zatím vždycky šlo tlumit osvětlení. Tak snad i tady..

Rossec

Pravda, v Railjetu mě to připadá, jako když jedete v kanceláři.

realista

Což ovšem rozhodně není nutná „vlastnost railjetu“ jako vozidla, ale odporná nectnost dopravce (u nás především ČD)!

zdenek102

Máte pravdu, z tohoto důvodu si vždy sedám do tichého oddílu a pokud průvodčí svítí na 1/1, žádám je o ztlumení světla. V 90% je mi vždy vyhověno, jen jedna průvodčí (č.50540) a jeden průvodčí dycky arogantně odseknou, že neuvidí na jízdenky a pokud je den, tak že stejně nic ztlumovat nebudou a hotovo. On ten railjet umí totiž krom klasických módů osvětlení 1/1 a 1/2 i mód 1/4 a 3/4. Takže problém je jako vždy v ČD průvodčích, kteří většinou svítí na 1/1 z principu.

ušatá

Já mám jinou zkušenost.To světlo naplno si vyžadují cestující a v 1. třídě, když upozorním, že na osobní osvětlení mají lampičky, tak se nesetkávám se souhlasem a průvodčí nechtějí jít do konfliktu s cestujícími. Je také jedna chyba, že lampičky nad sedadly fungují většinou jen při tlumeném osvětlení, takže si cestující ani nemůže vybrat, co je pro něj lepší. to také vymyslel…….

zdenek102

Ušatá:
Ze zvědavosti pri každé cestě vždycky vyzkouším jestli funguje LEDka nade mnou. A ať to byl rakouský/český Raijlet, vždycky se rozsvítila bez ohledu na to, jestli vůz svítil na 1/1, 1/2, 3/4 nebo 1/2,

Platí, že na jednoho „co chce mít světlo jak na sále“, je minimálně 10, kteří chtějí tlumenější osvětlení.

Když někteří bezohlední cestující musí mít více světla, proč Teda nezvolíte kompromis a nesvítíte stabilně na 3/4 místo 1/1? „Čtenář“ by měl víc světla než při 1/2 a „Spáčovi“ by bylo také částečně vyhověno.

ušatá

Poněkud vám nerozumím. Ano, jsou vozy, kde svítí lampičky bez ohledu na sílu – stupeň osvětlení vozu. Ale není to časté. Uvedu např. reko vozy z Polska – tedy půl jednička, půl dvojka, které jezdí např z Prahy do Hradce nebo do Plzně a tam svítí lampičky jen při polovičním osvětlení a průvodčí opravdu kvůli cestujícím nechtějí tlumit. Pak je to např. i u bistrovozů, které jezdily ze Slovenska a na Ex od Plzně , je to i u starších jedniček apod. Jinak nechápu, jak bych si sám mohl zvolit osvětlení. Jsem cestující, ne posádka vlaku.

zdenek102

Máte pravdu, z tohoto důvodu si vždy sedám do tichého oddílu a pokud průvodčí svítí na 1/1, žádám je o ztlumení světla. V 90% je mi vždy vyhověno, jen jedna průvodčí (č.50540) a jeden průvodčí dycky arogantně odseknou, že neuvidí na jízdenky a pokud je den, tak že stejně nic ztlumovat nebudou a hotovo. On ten railjet umí totiž krom klasických módů osvětlení 1/1 a 1/2 i mód 1/4 a 3/4. Takže problém je jak píše realista v ČD průvodčích, kteří většinou svítí na 1/1 z principu ať jsou 4 ráno nebo 4 odpoledne.

Lech Malý

Nejstarší generace ICE měla také část vozů v uspořádání s oddíly, doplníte někdo podrobnosti?

TPal.

A také ICE 3 měla kupéčka před výměnou interiéru. Dnes jsou jen v první třídě.

Pavel

Kupéčka si své zákazníky vždycky najdou. Jedná se sice o relativně malou skupinu cestujících, ale jsou. Typicky například při cestování s dětmi bych určitě volil uzavřené kupé, než open-space. Zde ideálně i zvukotěsné. A pak pro business klientelu, kde bych uvítal i nabídku one-man kupéčka.

Vlastimil Kocurek

Ani jedno ani druhé není potřebné a nepřináší nějakou kvalitu cestování.

Vlastimil Kocurek

Když si po Internetu koupíte všech 6 míst v kupé, tak to máte, není to tak složité.

Radek Janata

Nemáte, pokud tam ti cestující fyzicky nejsou, žádný předpis nezakazuje jiným cestujícím si k vám sednout.

Vlastimil Kocurek

Já jezdím hlavně žlutým vlakem, a vsadím se, že by to fungovalo. Ale samozřejmě to byl jen joke.

Vlastimil Kocurek

Já jsem onehda koupil všechny místenky, a tak jsem měl one man train.

Pepa z depa

Vždy když byla anketa kupé vs. velkoprostor, tak to dopadlo cca půl na půl, takže zase tak malá skupina lidí to nebude.

ušatá

Žádná relativně malá skupina. Pokud vím, tak spíš většina.

Jakub

Klidně můžete psát česky. Tím, že tam vložíte pár anglických slov, nikoho moc neohromíte.

David

Naopak. Já jsem ohromen! One-man kupéčko je boží. Ještě doporučuju doplnit o one-woman kupéčko, a nebo ještě lépe coupé.

Jan

Není náhodou že všechny místa pro cestující s dětmi jsou umístěny v kupé, pokud je ten vlak má. Některé vagony mají i speciální uzavřené rodinné oddíly, tam se dá zaparkovat i kočárek. Cestující se vzjemně neruší, děti neutíkají. Vyzkoušeno ve vlaku do Berlína a v německých ICE.

R2R2

Pokud jsou cestujici ochotni kupe zaplatit, tak to nicemu nevadi. V CR, kde se spise jezdi na dane nez na jizdne, bych nebyl rad, kdyby doslo k jejich renesanci.

Jakub

Vozy to budou určitě skvělé, nicméně ta barva a rozložení sedadel bez dělených opěrek opravdu vzdáleně připomíná vozy „B“ v koženkách.
Když to vidím, jsem najednou rád za všechny odprodané vozy Bmz. Ono i ten větší stoleček by se tam asi dal rekonstrukcí přidělat.

Vlastimil Kocurek

Stoleček ve vlaku v souvislostí kupé je, aby cestující za stálého řvaní mohli mastit mariáš a měli si kde odložit pivo. To je dávno překonané.

Dan

Přesně tak. Protože najíst se nebo napsat e-mail je nejlepší na klíně 🙂

vagonář

Ou šit, napadlo mě to samé, už jsem to nahoře napsal.

Lektor

Až na ten stoleček uprostřed o který se během jízdy stokrát prastite a sotva projděte k oknu, je to fajn.

vagonář

Není problém, stačí, jestli je sklopný.

bkp

Hmm, devítivozová jednotka?
Kolikavozovou jednotku schopnou provozu v rámci rakouské sítě aktuálně ČD tendrují?

Haha

Tyhle jsou na Brenner, ty ČD na Hamburg a Budapešť. Ale jinak je to stejné, ano. Jenže zas jsou ÖBB napřed… takže ČD soutěží „railjet 1.1 s 9 vozy“, ÖBB objednaly „railjety 2.0“

Štěpán

V čem nabízí kupé víc soukromí? Ani v kupé nejsem obvykle sám. Je velmi nepříjemné sdílet malý prostor s cizími lidmi u kterých nikdy nevím co můžou udělat. Jeden pak nemá přehled nad celým vlakem, není vidět kde je volno. A neskutečně mi vadí i to, že jsou sedačky jenom na jedné straně vozu. Za mě teda kupé rozhodně ne a jsem rád za každý velkoprostor.

Kuba

Vždyť je to v článku i uvedeno, třeba pro rodinu, která to kupé klidně může zaplnit. Nebo pro skupinu výletníků. Já naopak kupé velmi oceňuji, protože cestující, kteří se nahlas baví (zejména děti) nejsou slyšet přes celý vagón.

Brian Griffin

Přesně tak: to je fakt skvělé soukromí, dělat prostředního mezi dvěma cizíma lidma 🙁

Zlatý velkoprostory!

Matěj

Ano, jednotlivec má větší soukromí ve velkoprostoru, ale pro rodinu nebo skupinu je kupé skvělá alternativa.

Vlastimil Kocurek

skvělá alternativa, aby se lépe vyřvali

Matěj

Nemáte pravdu, právěže je-li skupina hlučnější (což je častý jev), v uzavřeném kupé je mnohem méně obtěžující pro ostatní.

A steně tak není pravda, že nesedne-li si např. rodina do vozu pro děti, nesedne si ani do kupé. Zatímco vůz pro děti přináší minimální přidanou hodnotu pro ně samotné, spíš naopak, v kupé se díky soukromí rodina bude cítit lépe, proto má motivaci jej vyhledávat.

michal

Nemáte pravdu, jakmile je skupina ve zdánlivě uzavřeném prostoru, tak je spíše o to hlučnější, protože má pocit naprostého soukromí, jenže ani to kupé není zvukotěsné a tak to slyšet samozřejmě je. Naopak ve velkoprostoru lze takové lidi lépe kontrolovat a usměrnit.

Dalibor

Řeknu Vám dobný případ. Pokud jedem s našima děckama ve velkoprostoru, po hodině jízdy je 80 lidí dost nasranejch. Pokud jsme v kupé, ostatní cestující mají podstatně klidnější jízdu.

xyz

Od toho jsou vyhrazeny vozy pro cestující do 10 let, jakož i tzv. tiché vozy/oddíly.

Lech Malý

To u nás ale v praxi moc nefunguje.

xyz

Při této argumentaci není stejně tak zaručeno, že rodina s dětmi půjde do velkoprostoru.

Stejně tak je tato argumentace mimoběžná např. pro příměstskou dopravu, kde by bylo velmi vhodné rovněž vymezit zóny/vozy typu „pro cestující s dětmi do 10 let“ či tzv. tiché oddíly, přičemž u tohoto druhu dopravy jsou kupé prakticky nemyslitelná.

Mimochodem, kromě vyložených kojenců, kde jsou možnosti utištění v dané chvíli jen omezené, by u dětí od relativně útlého věku mělo „umět platit“, že „nejsme tu sami, tak se podle toho budeme chovat“.

ušatá

I u příměstské dopravy existovaly klasické vozy s kupaty a ničemu to nevadilo.

Bram

Tam neměla kupé co pohledávat a nejlepší bude, když kupé budou vyhubena zcela.

cestující

Nutit dítko aby se nedělalo co chce je porušování jeho práv a osobní svobody – jde o projev totality..

Dáda

co se synátorů týče, stačí když si povídáme. Velmi pronikavé hlasy….A zvláště nejmenší jakmile uvidí venku Bagr, mašinku, vlak nezapomene to oznámit….

Lech Malý

To ale bezdětným expertům na výchovu bohužel nevysvětlíte…

Vlastimil Kocurek

U RJ to funguje -tedy tiché vozy, a má to budoucnost

Dáda

Pokud nejsou obsazeny….

Marek Turnovec

A jak jsou ty staré? Moc mladé na aplikování nějaké výchovy, nebo už na totéž moc staré?

Dáda

2+8. a nehodlám je šikanovat aby 2,5 hodin byly potichu. Hrajeme hry povídáme si.

jozka

Vy nemate deti, ze?

Lech Malý

No tak v případě kupé můžete do určité míry třeba odhadnout, jestli přistupujete k někomu spíš tiššímu, hlučnějšímu a pod. Takový tichý oddíl v RJ velkoprostoru, kde je skupinka ožralých Rakušáků nebo rodinka s vřeštícími dětmi (zažil jsem obojí), to je lahůdka. Mmch pokud personál dopravce nedokáže zajistit klid v tichém oddíle, neměl by takový oddíl vůbec nabízet.

_Pavel_

A takový velkoprostor plný Němců z Mnichova do Prahy, kteří jedou za levným alkoholem do Prahy, ale zničí se už po cestě 😀

pozorovatel

Zničí se? Naopak – řádně se nastartují!

Vlastimil Kocurek

Problém je v tom, že v některých vlacích musíte mít koupenu jízdenku předem, a i ve velkoprostoru, kde seděli dva + dva proti sobě, to bylo utrpení když jsem byl čtvrtým oproti rodině, a po 6 hodinách jízdy s těmi to lidmi jsem byl mimo. Velkoprostorový vlak by měl mít sedadla přeci jako v letadle.

ušatá

No, zkusil jste si někdy s takovými lidmi popovídat a přimět je ke slušnému a hygienickému chování? To velmi často bez policie nejde a zažil jsem párkrát skupinu Němců a pak Italů, (nedávno ještě snad Maďaři nebo bývalá Jugoslavie – nedalo se to dobře rozpoznat), kteří přímo terorizovaly celý vagon a i policie byla bezradná (nechápu – já bych je vysadil a odvezl antonem do příslušného zařízení, pak soudce, pokuta a třeba na měsíc nucené práce – hned by neměli dojem, že je tu zaostalá kolonie).

4918

No jo no s ozralejma Němcema a rakušanama holt asi nic nenaděláme jak mile vypadnou že své vlasti tak si klidně udelaj diskotéku v Bdpeečku

Dan

Ono když přistoupí někdo hlučnější, tak obtěžuje, „jen“ přísedící v kupé, zatímco ve velkoprostoru otravuje celý vagón…

Tom

Super. Oddíly mají stále své místo. Pokud jede skupina 5-6 lidí tak je kupé jasná volba, i pokud jede člověk sám a má kupé jen pro sebe… ale pokud má v kupé dalších 5 cizích lidí tak to už raději velkoprostor.

Vrták

Pokud bych přistoupil do kupé s 5 hezkými děvčaty, není co řešit

Sotous

trochu se bojím, že tohle bude místo businessu v první třídě. který já teda miluju.

Jakub

Plně obsazené kupé zcela jistě přinese soukromí a individualitu.

vydra

Ne každý jezdí sám.

Josef22

Vypadá to trochu nepohodlně, ale konečně to někoho napadlo, že ne každý chce sedět jako „v letadle“. Škoda, že si jich pár ČD taky nevezmou…

Kirak

Nevíš 🙂 Tady v Česku se vyplatí 9 vagónů zhruba ve špičce to spíše tyto normálky ale 7vozky.

Marek

to kupé vypadá dost tragicky, žádné opěrky hlavy, nic. Předělali prostě staré koženkové kupé od ČD 😀

Ludva

Tak to vypadá že béčka jsou vlastně IN 😀.

PatriK

Ve vagonech „B“ hlavové opěrky v kupé jsou. https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_B.php

Radiátor

Bylo by perfektní kdyby přesně tohle ČD koupili. Dokonalá kombinace nejlepšího z obou světů. Každý si vybere co chce. Docela by mě zajímala cena za soupravu, bohužel se asi nikdy nedostane tak nízko jako měli před lety možnost koupit ty aktuální rj s kterými teď jezdí. To byla tehdá hodně promarněná šance.

Mirek111

Tak nízkou cenu?? Hm, 300 mega za netrakční soupravu s tím, že mi není k tomu dodán komunikační protokol… Pronajatá mašina k tomu, hm… Super kšeft…

Jiří Kocurek

Hodnota kontraktu na dodávku 50 expresních vozů pro mezistátní linky Českých drah… je necelé 3 miliardy Kč.
To máme 60 mega za vagon. Pětivozovka bez řidícího vozu za 300 mega. Takže super kšeft, když k tomu za 300 mega měly ČD navíc 2 vagony, z toho jeden řídící. Takže 300 mega namísto cca 430 mega v dnešních cenách.

Mirek111

No a to jsem si mysle,l a žil v domnění, že cena jednoho vozu nebude vyšší jak, 55 mega… No, takto se neuspěje v soutěžích, které budou vypisovány na jednotlivé, výkony, ale, budiž, čas nám to, ukáže…

Tom

A když to uvolní nějaký ADbmpsz, tak taky jedině dobře! 20 let jihočeské rekreace by určitě snesly… 😀

Radiátor

Bohužel mám takový pocit že na 4. Koridoru si ty „Béčka“ budeme užívat ještě docela dlouho..

Tom

To jsem bohužel nemyslel ani pro koridor, ale spíš pro rychlíky přes Jihlavu atd. Tenhle vagón totiž nahradí AB a BDs zároveň, čili bych ho spíš čekal na tratích, kde se půlená první třída a zavazadláky vyskytujou. Pak už jenom stačí doplnit druhou třídou. Jak je velká potřeba první třídy Praha – ČB nevim, ale stejně se pohybujeme v kategorii pohádek na dobrou noc… 😀

Vladimir

Pokud vim, tak OBB zacalo misto prodeje vagonu jinym dopravcum srotovat. Jednim z duvodu byla rychla expanze RJ na zrase Praha Viden a sebrani velkeho poctu cestujicich. Co je pozitivni, tak od te doby se konecne v railjetu da sedet.

Lech Malý

No ono když za cenu jedné jízdenky u Modrého máte (téměř) byznys kupé pro čtyři u Žlutého, tak se tomu přelivu cestujících až tak nedivím… Jo, a že se mi zdá jízdé ČD/ÖBB mezi Brnem a Vídní neadekvátně vyskoké nesouvisí s tím, jestli jsem nebo nejsem socka a nebo jestli se potřebuji nechat podbízet nekvalitní kávou.

Tom

Těšim se na to! Říkal jsem si, proč už to nezkusili v původních railjetech, ale ta odpověď je asi stále stejná – ekonomický důvody. Tak jsem rád, že zpětná vazba cestujících očividně zafungovala. A odpověď na věčnej boj kupé vs. velkoprostor je asi taky jednoduchá – prostě kombinace obojího. Jsem zvědavej, jestli ČD do týhle konfigurace taky půjdou u svých 9 vozových souprav, pokud to výběrko nezdechlo… 😀

Tomas

Tak ja radeji utru slinu… ale za 20 let, si je jiste odkoupime 😉

Martin z Moravy

Myslím, že je to správná cesta, mít ve vlaku část kupéček. Nevýhoda jsou vyšší náklady na čištění a vejde se méně cestujících na metr čtvereční. Naopak benefit vidím v tom, pokud jede větší skupinka lidí nebo nespořádané děti, pak je kupé řešením pro všechny tím, že každý bude mít svůj klid. Když jedu sám nebo s jedním člověkem, raději zvolím velkoprostor.

Vít Jůza

Co se týká hustoty na metr čtvereční, záleží na rozteči sedadel – pokud není přehnaná, je rozdíl minimální. Větší rozdíl dělá, jestli jsou vedle sebe 3 místa, nebo 5. V případě souvislé lavice přizpůsobitelné mohutnosti cestujících a za vhodných okolností použitelné i na ležení.

Ten_z_Bíliny

To vypadá jako kdyby střed vozu byl níž jako u příměstských jednotek, dle pohledu do interiéru na tu uličku.

Vladimir

Me je osobne prijemnejsi jit vozem typu railjet nez interpanter. Ty schody mi vlastne dost vadi stejne jako hluk ktery se siri od vagonoveho spojeni.

Jindřich Bek

Nové kupé je na první pohled úzké a ještě tam je stolek, kam dají cestující nohy? Pokud u nových Railjetů zachovali rozteč oken tak se nedá o pohodlí moc mluvit. Jej jsem Railjetem z Mnichova do Vídně, prostě letadlo, nacpat do vozu co nejvíc sedadel. Interiér v Pendolinu se moc nevydařil, jsem pod čerstvým dojmem cesty z Ostravy do Prahy. Sedadlo 32 , se spolucestujícím jsme celou cestu různě měnili nohy a seděli chvílemi bokem. A Interpanter to je celé konstrukční omyl. Jel jsem v tom dvakrát, jednou jen z Ústí n.O. do Č.Třebové, takže krátce. Další jízda z Břeclavi… Číst vice »

Struhadlo Spravedlnosti

Čd by je měly taky koupit.

Jiří 24

Spíše než netrakční jednotku by je mohly koupit jako samostatné vozy.