Kruhový objezd u Prašné brány budí emoce. Prosadila ho městská část, magistrát ho odmítá

Sporný kruhový objezd u Prašné brány (květen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSporný kruhový objezd u Prašné brány (květen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vedle lidí na sociálních sítích rondel kritizuje i magistrát a její Institut plánování a rozvoje, který považuje za zcela nepřípustné zmenšovat chodníky.

Praha má novou okružní křižovatku. Zřídila ji městská část Praha 1 v historickém jádru na křižovatce ulic U Prašné brány, Na Příkopě a Hybernská, zatím v podobě malůvky na vozovce. Do budoucna chystá trvalé řešení. Rondel přitom budí nemalé vášně, vedle lidí na sociálních sítích jej kritizuje i „velká“ radnice a její Institut plánování a rozvoje, které s jeho zřízením nesouhlasí.

Podle Prahy 1 pomůže okružní křižovatka „z dopravního hlediska lidem z celého okolí i například z Petrské čtvrti“. „Uvědomujeme si, že čerstvě natřené značení vyvolalo hlasité reakce z více stran. Museli jsme postupovat podle příslušné vyhlášky a snažili jsme se v této citlivé lokalitě zvolit co nejméně invazivní řešení, jaké nám předpis umožňuje. Nemáme tu zelené balisety, chaotické pruhy, retardéry ani nevzhledné montované obrubníky, které jinak vidíme po celém městě. Nicméně je naším cílem v budoucnu prosadit trvalé stavební řešení, které celému místu vrátí podobu, jakou si zaslouží,“ uvedl radní pro dopravu Prahy 1 Richard Bureš (ODS).

Kruhový objezd u Prašné brány jako nákres. Pramen: twitter Šimona Jiráčka/IPR

Kruhový objezd u Prašné brány jako nákres. Pramen: twitter Šimona Jiráčka/IPR

Praha 1 se mimo jiné odkazuje na souhlas pražského radního pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) a dohodu s magistrátem. Scheinherr i primátor Zdeněk Hřib (Piráti) odmítají, že by magistrát s tímto řešením vyslovil souhlas.

Proti kruhovému odjezdu u Prašné brány a Obecního domu se staví i řada architektů a urbanistů.

Stanovisko pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR)

Kruhový objezd připravovala Praha 1 dlouhodobě mimo jiné proto, aby byla umožněna obousměrnost Hybernské ulice tak, aby bylo možné dojet osobním automobilem lépe do centra města z více směrů. Zobousměrňování Hybernské však vnímáme jako značně neefektivní z pohledu na poměr toho, kolika řidičům to zkrátí cestu do centra města vs. zábor veřejného prostranství, malá ochrana cyklistů apod…

IPR ve spolupráci s Magistrátem navíc zpracoval už v roce 2019 Koncepci Hradební korzo, která popisuje stavební úpravy celého prostoru od ulice Revoluční až po Národní třídu skrze ulice Na Příkopě a 28. října. Řeší tedy i prostor před Prašnou branou. V tomto místě je potřeba zvětšovat plochy pro pěší a cyklisty. Projektant Prahy 1 naopak plochy chodníků u domu U Hybernů a na rohu s Dlážděnou zmenšuje, což je z našeho hlediska zcela nepřípustné. Zatímco koncepce Hradebního korza tyto plochy maximalizuje, navíc umožňuje i určitou rezervu i pro možnou budoucí obnovu tramvajové trati.
Na chybný postup městské části v otázce kruhového objezdu před Prašnou bránou IPR opakovaně upozorňoval už v loňském roce. A dokonce jsme podali námitku.

Nyní doporučujeme v této situaci podat žádost o nové stanovení, které bude vycházet z Koncepce Hradební korzo.

Tagy Hlavní město Praha kruhový objezd u Prašné brány Praha 1
160 komentářů