Krtek v Indii: Tamní železnice se mění, na některých trasách se neliší od Evropy

Šéf ČD Pavel Krtek ve vlaku z Dillí do Agry. Foto: ČDŠéf ČD Pavel Krtek ve vlaku z Dillí do Agry. Foto: ČD

Předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Pavel Krtek v říjnu navštívil Indii. Své postřehy z cesty do nejlidnatější země

Předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Pavel Krtek v říjnu navštívil Indii. Své postřehy z cesty do nejlidnatější země sepsal v textu pro server Zdopravy.cz

Jakkoliv se nám může zdát Indie vzdálená, mnohé české firmy z oboru železničního průmyslu se již na tamním trhu etablovaly. Například Bonatrans v druhé nejlidnatější zemi světa úspěšně působí a dodává indickým drahám kola a nápravy. Říjnová cesta českých podnikatelů v režii Asociace českého železničního průmyslu (ACRI) a Zastupitelského úřadu ČR v Dillí se proto jeví jako logický krok. Indický trh je obrovský a může znamenat příležitost jak pro české podnikatele, tak pro České dráhy.

O tom, že se v zemi, která proslula fotografiemi s cestujícími na střechách vlaků, mnohé mění, jsem se přesvědčil cestou z Dillí do Agry. Tamní nádraží připomínají ta naše, byť před rekonstrukcí. Ve voze nás přivítali květinami a se snídaní přijel stevard oblečený v tradičním úboru hned třikrát, pokaždé s jiným chodem. Přiznám se, že mě trochu překvapilo, že se úroveň cestování na této lince zase tak moc neliší od středoevropských standardů. Vlak byl čistý, i když je znát, že má už hodně najeto.

Veletrh a konference IREE 2017 v Dillí. Foto ČDNávštěva u Railway Board (představenstvo Indických železnic) - v košili šéf Indických železnic Ashwani Lohani Návštěva závodu Bonatrans v Aurangabadu. Foto: ČDŠéf ČD Pavel Krtek ve vlaku z Dillí do Agry. Foto: ČDStevard ve vlaku do Agry. Foto: ČDMísto šampaňského jako v pendolinu dostávají cestující v 1. třídě na uvítanou květinu. Foto: ČD

Jako generální ředitel českého národního dopravce jsem byl organizátory obchodní cesty přizván, abych našim firmám při jednáních s indickými partery poskytl doporučení. Sám jsem nicméně dostal příležitost mluvit se zástupci Indických drah i s tamním unijním ministrem železnic Piyush Goyalem o tom, co by jim mohly nabídnout společnosti Skupiny České dráhy.

Nejde přitom o osobní dopravu. Už proto ne, že Indie má svého státního dopravce. Řeč byla o přepravě kontejnerů se zbožím do Hamburku, odkud by se na lodích plavily do Indie a na základě smluv s indickým operátorem po kolejích až ke koncovým zákazníkům. Další naše dcera, Výzkumný ústav železniční, dnes poskytuje špičkové služby výrobcům kolejových vozidel z celého světa a náš Dopravní vzdělávací institut by jistě dokázal školit indické strojvedoucí. Někomu se to může zdát málo reálné, ale stejnou službu poskytuje Polákům a o tomtéž jedná s Indonésií. Proč tedy ne s Indií?

Indické dráhy jsou jedním z největších železničních přepravců světa. Zaměstnávají přes milion lidí a každoročně využije jejich služeb přes 9 miliard cestujících. Za rok přepraví miliardu tun nákladu. Pro nás tedy potenciální zákazník, který se navíc velmi zajímá o náš systém zajištění bezpečnosti železniční dopravy a o standardy kvality běžné v evropských zemích. Také o tom jsem coby člen vedení Společenství evropských železnic (CER) na indickém ministerstvu hovořil. Indové mají zájem svou železnici zdokonalovat a investovat do ní. A k tomu potřebují zkušené partnery. Díky říjnové misi českých firem jsme o krok blíže k tomu, abychom se mezi ně zařadili i my.

Pavel Krtek

Tagy ACRI České dráhy Indie Pavel Krtek
3 komentáře