Krnov vrátí příští týden k nádraží parní lokomotivu. U příležitosti oslav 150 let železnice ve městě
Lokomotiva má připomínat schopnost železnice vyjet za každého počasí.
Na podstavec u krnovského nádraží se vrátí parní lokomotiva řady 200.0. Její oprava je u konce, čeká se jen na slavnostní odhalení. To proběhne v sobotu 1. října v 11 hodin v rámci oslav 150 let železnice v Krnově. Jízdní řády speciálních jízd jsou k dispozici zde.
„Lokomotiva bude připomínat význam provozu parních lokomotiv na zdejších tratích a bude rovněž symbolem toho, že železnice byla a stále je připravena po celý rok, v každém počasí bezpečně vozit cestující a náklady po tratích nejen našeho regionu,“ uvedl dlouholetý pracovník železničních opraven a strojíren Ferdinand Tuscher.
Lokomotiva byla vyrobena v ČKD na konci padesátých let jako jedna z posledních parních lokomotiv vůbec. Zakoupena byla podnikem Moravské chemické závody Ostrava, aby zajišťovala provoz na podnikové vlečce. Po krátké době v provozu ale byla odstavena jako nepotřebná. V Krnově se ocitla v roce 1972, kdy ji tehdejší Československé dráhy u příležitosti Dne železničářů věnovaly městu Krnovu. Lokomotivní pomník se pak stal symbolem krnovské železniční stanice.
V devadesátých letech ale začala postupná devastace lokomotivy. Proto v roce 2014 město Krnov požádalo České dráhy, jakožto vlastníka pozemku, aby zjednal v okolí pomníku pořádek. Státní podnik ale úklid pojal po svém a lokomotivu nechal demontovat a převézt do Depa historických vozidel, odkud později putovala do základny Klubu historie kolejové dopravy v Kněževsi, kde měla být vystavena v kolekci sbírky vozidel a čekat na kompletní obnovu. V roce 2019 pak město Krnov projevilo zájem o její navrácení a v červnu loňského roku se lokomotiva vrátila do Krnova.
Následovala její oprava, kterou za 430 tisíc korun provedla krnovská společnost Lakovna ZEGA. „Lokomotiva prošla kompletní demontáží všech dílů, které byly očištěné pískováním od rzi. Následovaly nástřiky antikorozní a základní barvou, svářečské práce, kompletace demontovaných dílů a finální nátěr. Ten byl proveden podle dobových fotografií, takže základem je černá barva v kombinaci s červenou a bílou linkou,“ řekl vedoucí odboru organizačního Igor Kozelek. Z historických pramenů se vycházelo také při opravě tendru, který získal kompletní vnitřek, z něhož kvůli korozi nic nezůstalo. „Vrchní část tendru je otevřená a jak tam roky pršelo, tak celý vnitřek zmizel. Museli jsme proto zjistit, jak spodek tendru vypadal, a dát pak všechno dohromady, aby to bylo autentické a vypadalo jako dřív, což se nám povedlo,“ uzavřel jednatel společnosti Lakovna ZEGA Karel Zelník.