Letectví

Krize Boeingu v číslech. Nejméně dodávek od roku 1984, přes tisíc ztracených objednávek

Výroba Boeingu 787 v North Charlestonu. Foto: Boeing
Výroba Boeingu 787 v North Charlestonu. Foto: Boeing
Boeing ztrácí výrazně i v segmentu dálkových letadel. Za poslední dva měsíce nedodal jediný dreamliner.

Airbus bylo loni již oficiálně druhý rok po sobě největším výrobcem letadel na světě. Boeing včera oficiálně oznámil, že za rok 2020 zákazníkům dodal 157 letadel. Airbus už minulý týden zveřejnil, že za stejné období dodal 566 letounů. I přes pokles dodávek Airbusu tak evropský výrobce výrazně navýšil svůj náskok na amerického rivala.

Hluboký pokles není překvapením, signalizovala ho data průběžně zveřejňovaná celý rok. Loňský počet dodaných letadel byl nejnižší od roku 1984.

Zatímco prosincová čísla díky uvolnění provozu letadel 737 MAX na amerických trzích přinesla drobné zlepšení, ukazují jiný problém: již druhý měsíc Boeing nedodal jediný letoun 787. Slabá poptávka po dálkových letadlech je i důvodem, proč se výroba koncentruje na jediném místě v North Charlestonu v Jižní Karolíně a opustí tradiční produkci v Everettu. Společně s Boeingem 737 MAX měly být právě dreamlinery hlavním tahounem produkce.

Boeing loni dodal 157 letadel, o rok dříve to bylo 380. V rekordním roce 2018 dodal 806 letounů. Pak stačily dvě nehody 737 MAX a pověst amerického výrobce se rychle zhroutila. Výrobce musel vymazat z objednávek více než tisíc letadel.

Airbus loni přitom předstihl nejen v dodávkách letadel, ale i objednávkách. Zatímco Airbus loni získal i přes řadu zrušených kontraktů celkem 268 čistých objednávek, Boeing i přes pár úspěchů s novými zakázkami musel škrtnout 1 026 objednávek na nová letadla.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Filias

S Boeingem to jde od nákupu McDonell Douglas z kopce. Letecký průmysl má ale celkem velkou setrvačnost, takže se mizerné řízení projeví až po čase.
Větší problémy než Coronavirus jim brzy začnou dělat Číňané.

AirFanda

Dojedou na to podobně právě jako McDonell svého času, na vysoký management odtržený od reality a honící se za okamžitými finančními čísly bez jakékoliv vize do budoucnosti.

Y.K.

No nevím jestli dojedou. V USA už není žádný výrobce, co by je dokázal schramstnout, kdyby to s Boeingem vypadalo bledě (resp s divizemi zabývajícími se dopravními letadly), začaly by se stahovat i půlky Airbusu, protože by na ně záhy zaklekly antimonopolní úřady ve snaze zabránit monopolu na trhu. Třeba zrovna Dreamliner vize do budoucnosti byla, také je vývoj od píky málem zrujnoval, nicméně konkurence nespí. Co bylo před 10 lety hit bez konkurence je dnes standard. Potřebovali by investice do 787 zúročit i v jiných typech, což se jim (zatím) nepovedlo a mají solitér, který kdo ví kdy jestli… Číst vice »

Zdeněk

Můžete být trochu konkrétnější? Číňané jsou schopni vyrobit nějakou alternativu k B-737 NG nebo MAX (ovšem něco vyrobit ještě zdaleka neznamená mít prodejní úspěchy, k tomu je potřeba rozsáhlá infrasturktura – vytvoření prodejní sítě, zajištění náhradních dílů, výcvik posádek, servis) – ale pokud je mi známo, něco podobného dreamlineru se v Číně na svět nechystá.

Já, kdo jiný

Chystá, COMAC C 929. Ale mimo Čínu, stejně jako C 919 neprodejné. Samozřejmě to můžou v rámci investic vnutit Africe.

Já, kdo jiný

Další věc je, jak se k protekcionismu Boeingu postaví Bidenova administrativa.
Propad je opravdu drsný. To je skutečně výkon regionálního nebo nadregionálního výrobce a ne globálního.

Filias

USA bude vždycky protekcionistické. Je skoro jedno kdo to zrovna povede.

Já, kdo jiný

Delta jim to tam úspěšně sabotuje.

J.D.

Jenže teď má už Airbus v USA i vlastní továrnu. To už se ten selektivní protekcionismus dělá o něco hůře.

Lukáš F.

No teď zavedli cla i na letecké komponenty, předpokládám právě kvůli tomu, že Airbus tam vozí díly z Evropy a v Alabamě „jen“ montuje.

J.D.

Nevím úplně podrobnosti. Ale matně si vzpomínám, že jsem někde četl, že i v tomhle je Airbus proaktivní a snaží se postupně získávat další místní dodavatele. Nevím jak je úspěšný, ale doufám, že se mu alespoň povede dotáhnout implementaci elektronicky zatmívacích oken, které jsou zatím jen v B787 :-).

Já, kdo jiný

Nenastal čas zlevnit výrobky?

Y.K.

Kam? 787 už tak prodává pod cenou. Airbus je výrazně dražší, cena opravdu problém nebude.

VJY

Není divu. Již dávno jsem napsal. B 737 je již dávno vysloužilý tip. První let uskutečnil 1967. Měli by udělat velkou rozlučku a této ikoně 2. poloviny minulého století vyjádřit úctu a obdiv a postavit ho do muzea. Pokusy o věčnou reinkarnaci nikam nepovedou. Jako soused co si pořád vylepšoval svou Š-110. Pořád měl starý vyleštěný vrak.

kulhán

Srovnáváš pomeranče s nektarinkama.
Oni neleští model 30 let jako tvůj soused, ale neustále ho zdokonalují.

Mata

Smart má ani ne 2 roky staré maxy a má je dát do muzea. Být vámi tak vůbec na stránky zajímající se o letectví vůbec nepíšu, protože tomu nerozumíte.

Jiří Kocurek

A teď si představte, že Škoda Octavia je z roku 1962 a je jedno, že sjela z výrobní linky v roce 2021. Pořád je to 60 roků starý vrak.

Netris

Představte si, že Volkswagen Golf se vyrábí od roku 1974.

Jiří Kocurek

A dneska má Golf stejné motory jako ta Škoda Octavia.
V případě 737 MAX a Airbus 321neo také platí, že mohou mít tentýž motor.
https://www.safran-group.com/aviation/aircraft-engines-and-nacelles/aircraft-engines

Zyx

A je nejaky konstrukcni prvek, ktery si do dnes nese od Golf I? Ani velikost, ani vlastne uz tridu vlastne nedrzi, navic uz nekolikrat probehl kompletni homologaci. To se u 737 asi rici neda, ze?

Y.K.

Jenže to vůbec není stejné letadlo. Max toho s 737-200 mnoho společného nemá. Vysloužilý typ to určitě není, parametry pro provozovatele má pořád špičkové, komponenty dnešní, moderní.