Krize Boeingu v číslech. Nejméně dodávek od roku 1984, přes tisíc ztracených objednávek

Výroba Boeingu 787 v North Charlestonu. Foto: BoeingVýroba Boeingu 787 v North Charlestonu. Foto: Boeing

Boeing ztrácí výrazně i v segmentu dálkových letadel. Za poslední dva měsíce nedodal jediný dreamliner.

Airbus bylo loni již oficiálně druhý rok po sobě největším výrobcem letadel na světě. Boeing včera oficiálně oznámil, že za rok 2020 zákazníkům dodal 157 letadel. Airbus už minulý týden zveřejnil, že za stejné období dodal 566 letounů. I přes pokles dodávek Airbusu tak evropský výrobce výrazně navýšil svůj náskok na amerického rivala.

Hluboký pokles není překvapením, signalizovala ho data průběžně zveřejňovaná celý rok. Loňský počet dodaných letadel byl nejnižší od roku 1984.

Zatímco prosincová čísla díky uvolnění provozu letadel 737 MAX na amerických trzích přinesla drobné zlepšení, ukazují jiný problém: již druhý měsíc Boeing nedodal jediný letoun 787. Slabá poptávka po dálkových letadlech je i důvodem, proč se výroba koncentruje na jediném místě v North Charlestonu v Jižní Karolíně a opustí tradiční produkci v Everettu. Společně s Boeingem 737 MAX měly být právě dreamlinery hlavním tahounem produkce.

Boeing loni dodal 157 letadel, o rok dříve to bylo 380. V rekordním roce 2018 dodal 806 letounů. Pak stačily dvě nehody 737 MAX a pověst amerického výrobce se rychle zhroutila. Výrobce musel vymazat z objednávek více než tisíc letadel.

Airbus loni přitom předstihl nejen v dodávkách letadel, ale i objednávkách. Zatímco Airbus loni získal i přes řadu zrušených kontraktů celkem 268 čistých objednávek, Boeing i přes pár úspěchů s novými zakázkami musel škrtnout 1 026 objednávek na nová letadla.

Tagy boeing
21 komentářů