Infrastruktura Silnice Silniční nákladní doprava

Kremlík mění další Ťokovo rozhodnutí, mýto se bude platit i na silnicích I. třídy

Kontrolní vůz firmy CzechToll před ministerstvem dopravy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Kontrolní vůz firmy CzechToll před ministerstvem dopravy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Bude, nebude, bude. Takový je stručný vývoj tahanic kolem vybírání mýtného na dalších 900 kilometrech silnic I. třídy, kde bude od ledna nově osazen mýtný systém. Nový ministr dopravy Vladimír Kremlík aktuálně zavrhl rozhodnutí svého předchůdce Dana Ťoka, který slíbil krajům a podnikatelům na těchto úsecích nulovou sazbu. Dokonce v říjnu tento slib stvrdil podpisem pod memorandem. Ťok se přitom opíral o podporu premiéra Andreje Babiše, který nulovou sazbu slavnostně vyhlásil loni začátkem října při zahájení stavby D11 u Hradce Králové.

„Rozšíření mýta na dalších silnicích I. třídy se nevyhneme. Nulová sazba by zpochybnila tendr. V pondělí o tom informuji Svaz měst a obcí a současně navrhnu kompenzační opatření. Objíždění mýta přes zákazy musí též bránit policie,“ uvedl Kremlík v České televizi a na svém twitteru. Kraje se obávají nejvíce právě objíždění zpoplatněných úseků po silnicích II. a III. třídy, vytipovaly proto 753 kilometrů „jedniček“ (ze zmíněných 900 km), kde chtějí nulovou sazbu. Podnikatelé zase vyjadřovali obavy z růstu nákladů.

Mapa dnes zpoplatněné sítě dálnic a silnic. Pramen: MYTO CZ
Mapa dnes zpoplatněné sítě dálnic a silnic.
Pramen: MYTO CZ

Podmínka rozšíření zpoplatněné sítě o 900 kilometrů „jedniček“ (jde vesměs o hlavní tahy, například z Hradce Králové na severní Moravu nebo z Českých Budějovic na Brno) se rovněž ukázala jako nejspornější v miliardovém tendru na nového dodavatele a provozovatel mýtného systému. Nynější provozovatel Kapsch tvrdil, že podmínka diskriminuje mikrovlnnou technologii, neboť není možné v časovém limitu osadit zmíněné úseky mýtnými branami, například kvůli stavebnímu řízení či nutnosti elektrické přípojky. Nulová sazba, tedy faktické nevybírání mýta, by Kapschi nahrála. Firma už takto míří kvůli sporům o zakázku k soudu se státem.

V tendru zvítězilo konsorcium SkyToll/CzechToll se satelitní technologií, kterou nakonec nabídli i ostatní tři účastníci soutěže včetně Kapsche. Dnes se mýtné vybírá mikrovlnnou technologií zhruba na 1450 kilometrech komunikací, z toho aktuálně připadá na „jedničky“ 200 kilometrů.

Podobně Kremlík nedávno zrušil Ťokovo rozhodnutí, podle kterého mělo převzít investice do vodních cest ministerstvo zemědělství.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Pro doplnění informaci diskutujících uvádím průměrné poplatky za 1 km nákladního vozidla emisní třídy V. Rakousko – 0,419 Euro/km, Slovensko – 0,217 Euro/km, Česko – 0,174 Euro/km. V posledních dvou týdnech jsem se zúčastnil čtyř dotazníkových průzkumů silničních nákladních vozidel na přechodech mezi Českem a Polskem, kde bylo prokazatelné, že všichni dopravci hledají cestu v maximální délce po Česku z titulu ceny a Slovensko a Rakousko raději Českem objedou i po delší trase. Z hlediska poplatků za silniční nákladní dopravu jsme dumpingový stát. Dotazníkový průzkum doplňovala i kontrola přetížených a nadrozměrně ložených vozidel. Lidově řečeno – policie to mohla sbírat… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Už od 90. let minulého století existují váhy (silniční i železniční) umožňující zvážit vozidlo při pomalé jízdě bez zastavení – už tehdy odmítali Rakušané přebírat přetížené železniční vozy se dřívím (které se tam už tehdy ve velkém vyváželo), u nichž přepravce deklaroval nižší váhu zboží, než jaká byla skutečná, aby ušetřil na dovozném (což Rakušanům pochopitelně vadilo). Nevím, zda vůbec tehdejší ČD nebo později SŽDC takové váhy koupily a nainstalovaly aspoň do některých PPS, možná je něco takového v Horním Dvořišti, o které šlo v případě dříví především, ale nechápu, proč ani ŘSD takové silniční váhy nenaistaluje na aspoň ty… Číst vice »

Medvěd
Host
Medvěd

Rozumný krok 1+++++ . KAPSCH už si brousil zuby na to, že u soudu vyhraje spor o mýto (nezpoplatnění silnic 1. třídy). To by zase někdo si namastil……

Milan
Host
Milan

Ale vono je spoplatneno uplne vse uz davno
Spotrebni dan, DPH, silnicni dan a ted jeste to proklete myto ktere se nazyva myto ale je to silnicni dan č.2.
A jen hlupaci tleskaji ze stat je takovej jouda ze si musi najmout firmu aby za nej vybirala dane(myto)
A pamatujte ze cim drazsi myto tim drazsi vse pro vas. Populista rekne zavedu myto pro kamiony ale uz nerekne obcane ale ty to zaplatis
Proste cim vice tim mene😉

Gejza
Host
Gejza

Každopádně palec nahoru pro nového ministra za to, že ten nesmysl zrušil. Kraje nechť použijí rozum, značky jako B13 + E14 a městskou policii…

K.L.
Host
K.L.

Pro vozidla nad 3,5 t by měly být zpoplatněny všechny silnice,každý ujetý kilometr,protože devastují všechny silnice,nejen dálnice a některé jedničky,pak by nikdo neobjížděl zpoplatněné úseky.

Jan Sova
Host
Jan Sova

Silnice devastují i dodávky do 3,5t, přetížené vysoce nad 3,5t, takže tito jejich provozovatelé jsou i nadále relativně
v klidu….

babilon
Host
babilon

Nechápu, proč se satelitním systémem nejsou zpoplatněny všechny veřejné silnice. Kamiony by pak jezdily nejrozumnější cestou a nemuselo by se řešit, že zase někde něco objíždějí po okreskách, které na větší provoz nejsou stavěné.

VRT
Host
VRT

No to by bylo moc jednoduché. A moc jednoduché znamená, že by šlo hůř krást. A to přeci nikdo nechce.

IGCT
Host
IGCT

Tak ono z něčeho se všechny ty vládní úplatky (rozuměj dotace) platit musí. Voličům ANO, ČSSD ,KSČM nedochází, že když vláda proplatí studentíkům a důchodcům skoro celé jízdné,tak že si peníze vezme jinde. Takže to stejně zaplatí občan. Ale volič je hold spokojený, jak za něj Andrej bojuje…

VRT
Host
VRT

Hold? Komu skládáte hold?

Greyfin
Host
Greyfin

Až mě překvapuje kolik lidí v diskuzích na netu používá slovo hold místo holt.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Asi proto, že němčinu v našem prostředí „úspěšně“ přetlačila angličtina, takže o německém původu toho povzdechu („halt“) už asi nikdo ani neuvažuje.

a8n
Host
a8n

Akorát se ta původní podoba vyskytuje i v angličtině a významově se s výjimkou diskutovaného případu shoduje s německým (pravděpodobně jej angličtina převzala právě z němčiny).

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Tak platit by se mělo všude – jak jednoduchý a levný je CH-model s platbou prostě dle najetých km a jediným složitějším zařízením (tuším mikrovlnka) jen na hranicích kvůli vypínání/zapínání počítadla.

No ale když už musí být ten miliardový satelitní pokrok, tak by se toho dalo využít k odstupňování sazeb dle typu komunikace. A to prosím pěkně tak, že čím nižší třída, tím vyšši cena za km. Aby kamiony jezdily přednostně po dálnicích (a podobných silnicích), obchvatech apod, a ne po dvojkách přes vesnice. Logika „na dálnici si připlácíte za komfort jízdy“ je z hlediska regulace dopravy úplně perverzní.

jva
Host
jva

Ale ono už se platí všude podle najetých km – je to spotřební daň z paliv (nebo-li výpalné od „zlých autíčkářů“, kterým se neflikují silnice, ale uplácejí – pod rouškou sociálních výdobytků – líní voliči). kterážto spolu s DPH tvoří více než 50% ceny.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

O to nejde, to je jen otázka celkové výše (součet zdanění PHM + mýta). Já mířil k tomu, aby ta složka „mýto“ byla diferencovaná tak, aby motivovala k využití dálnice (třeba i za cenu určitého prodloužení trasy). Dnes je to totiž nastaveno opačně – tím, že mimo dálnice mýto není, tak je tlak objíždět dálnice i když je to třeba trochu delší (nebo na spotřebu mírně náročnější).

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Já jsem pro zahraniční kamiony navrhoval mnohem jednodušší motivaci, která by možná ani žádný „on-line mýtný systém“ nepotřebovala: na vstupu do ČR se odečte „výchozí“ stav počítadla ujetých kilometrů, oznámí se plánované místo výstupu a zaplatí se „plánované“ mýto za plánovanou délku průjezdu přes ČR (která je mezi těmi dvěma body po „dálniční“ trase známá), při výstupu z ČR se opět odečte stav počítadla ujetých kilometrů, a nebude-li se ujetá vzdálenost významněji lišit od té plánované délky ujeté trasy (tuto „toleranci“ je třeba kvalifikovaně stanovit), nebude už nic doplácet a může pokračovat dál, jinak doplatí za km navíc + případně… Číst vice »

AAA
Host
AAA

Já jsem pro zahraniční kamiony navrhoval mnohem jednodušší motivaci

…. ale EU do toho hodila vidle co 🙂 Teda i když její údajná velká zasluha že už nemáme hraniční kontroly ve skutečnosti úplně zásluha EU není.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ochlaďte si mozek, asi se vám přehřívá: nejde přece vůbec o nějaké hraniční kontroly, ale o normální „mýtnice“ pouze pro kamiony – a „mýtnice“ jsou naprosto běžnou záležitostí v mnoha zemích celé Evropy včetně členských zemí EU, a to dokonce pro všechna silniční vozidla, ne jen pro kamiony.

AAA
Host
AAA

„mýtnice“ jsou naprosto běžnou záležitostí v mnoha zemích celé Evropy včetně členských zemí EU

jo, ale na dálnicích. Tady by ovšem musely být na každém příjezdu přes hranice.

Gejza
Host
Gejza

Tak ono těch použitelných přechodů pro kamiony zas tak strašně moc není…
Pokud přimhouříme oči nad Poláky, které „navigace navedla“ na účelové lesní komunikace…

Ondra
Host
Ondra

Kontrolování na hranicích by nevyřešilo vnitrostátní přepravu.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jistě, ale já jsem také přece jasně napsal „zahraniční“ kamiony a z dalšího textu jasně vyplývalo, že mám na mysli tranzitní dopravu, byť jsem to (hloupě) přímo nenapsal. A to vyhýbání se dálnicím předpokládám právě u těch tranzitních přeprav, kterých je žádoucí se buď v co největší míře zbavit (protože ničí naše silnice a ohrožují bezpečnost nejvíc), nebo je aspoň pořádně „skásnout“ a přimět k tomu, aby z dálkových silnic kvůli mýtu neuhýbali. Ostatní dopravu (vnitro + dovozy a vývozy) takto samozřejmě řešit nelze a bylo by nejspíš třeba postupovat jako dosud, resp. nic lepšího mě k tomu nenapadlo.

Martin V.
Host
Martin V.

No jasně, že mýto je „příplatek za kvalitu“ (tedy hlavně vyšší rychlost pro osobní auta a nižší spotřeba u nákladních), jen tak je někdo ochotný ho platit. Kdyby žádné mýto nebylo a vše by šlo jen přes spotřební daň z paliv, tak dálnice a „jedničky“ budou zvýhodněny dostatečně. Jediný problém se spotřební daní je vzájemná konkurence sousedních zemí, která spolu s velkými palivovými nádržemi způsobuje, že tento systém funguje jen ve velkých a odlehlých zemích (Norsko, Itálie, částečně Francie, Německo). Malé tranzitní země (Lucembursko, Slovinsko, ale i Rakousko a Česko) se vždycky budou snažit s cenou trochu podlézt a napakovat… Číst vice »

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

To ale berete z pohledu, „jak vybrat nějaké peníze“. Potom máte pravdu. Jenže podle mého názoru by primární funkce mýta měla být jiná, konkrétně ještě více podpořit koncentraci silniční ND na existující kapacitní komunikace.

Miloslav
Host
Miloslav

jenže právě v tom je kámen úrazu – pokud zahraniční kamion v ČR netankuje, tak neplatí nic

Jan Sova
Host
Jan Sova

Němci si svůj trh chrání, že kamion nesmí projet jejich hranice s více než určitým množstvím v nádrži (tuším ne více než polovina). Tady něco takového zavést, to by byla diskriminace !!!

AAA
Host
AAA

nějaký zdroj?

Jan Sova
Host
Jan Sova

praxe…

Liberal shark
Host
Liberal shark

Přesně tak. Mýto by mělo plnit regulační funkci a nasměrovat kamiony na vhodné komunikace a vhodné časy.

Jan Sova
Host
Jan Sova

no to je i třeba v takovém Rakousku. Na dálnici okolo Salzburgu 80 km/h, po okresce 100 km/h. No nepřiplaťte si….

Partneři



CSCARGO