LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Kremlík mění další Ťokovo rozhodnutí, mýto se bude platit i na silnicích I. třídy

Kontrolní vůz firmy CzechToll před ministerstvem dopravy. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKontrolní vůz firmy CzechToll před ministerstvem dopravy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Bude, nebude, bude. Takový je stručný vývoj tahanic kolem vybírání mýtného na dalších 900 kilometrech silnic I. třídy, kde bude

Bude, nebude, bude. Takový je stručný vývoj tahanic kolem vybírání mýtného na dalších 900 kilometrech silnic I. třídy, kde bude od ledna nově osazen mýtný systém. Nový ministr dopravy Vladimír Kremlík aktuálně zavrhl rozhodnutí svého předchůdce Dana Ťoka, který slíbil krajům a podnikatelům na těchto úsecích nulovou sazbu. Dokonce v říjnu tento slib stvrdil podpisem pod memorandem. Ťok se přitom opíral o podporu premiéra Andreje Babiše, který nulovou sazbu slavnostně vyhlásil loni začátkem října při zahájení stavby D11 u Hradce Králové.

„Rozšíření mýta na dalších silnicích I. třídy se nevyhneme. Nulová sazba by zpochybnila tendr. V pondělí o tom informuji Svaz měst a obcí a současně navrhnu kompenzační opatření. Objíždění mýta přes zákazy musí též bránit policie,“ uvedl Kremlík v České televizi a na svém twitteru. Kraje se obávají nejvíce právě objíždění zpoplatněných úseků po silnicích II. a III. třídy, vytipovaly proto 753 kilometrů „jedniček“ (ze zmíněných 900 km), kde chtějí nulovou sazbu. Podnikatelé zase vyjadřovali obavy z růstu nákladů.

Mapa dnes zpoplatněné sítě dálnic a silnic. Pramen: MYTO CZ

Mapa dnes zpoplatněné sítě dálnic a silnic.
Pramen: MYTO CZ

Podmínka rozšíření zpoplatněné sítě o 900 kilometrů „jedniček“ (jde vesměs o hlavní tahy, například z Hradce Králové na severní Moravu nebo z Českých Budějovic na Brno) se rovněž ukázala jako nejspornější v miliardovém tendru na nového dodavatele a provozovatel mýtného systému. Nynější provozovatel Kapsch tvrdil, že podmínka diskriminuje mikrovlnnou technologii, neboť není možné v časovém limitu osadit zmíněné úseky mýtnými branami, například kvůli stavebnímu řízení či nutnosti elektrické přípojky. Nulová sazba, tedy faktické nevybírání mýta, by Kapschi nahrála. Firma už takto míří kvůli sporům o zakázku k soudu se státem.

V tendru zvítězilo konsorcium SkyToll/CzechToll se satelitní technologií, kterou nakonec nabídli i ostatní tři účastníci soutěže včetně Kapsche. Dnes se mýtné vybírá mikrovlnnou technologií zhruba na 1450 kilometrech komunikací, z toho aktuálně připadá na „jedničky“ 200 kilometrů.

Podobně Kremlík nedávno zrušil Ťokovo rozhodnutí, podle kterého mělo převzít investice do vodních cest ministerstvo zemědělství.

Tagy Ministerstvo dopravy mýto silnice I. třídy
32 komentářů