Dopravci Železnice

Kraj prodlouží smlouvu s GWTR na krkonošskou trať, nasadí vylepšené motoráky

Motorák GW Trainu řady 816. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Motorák GW Trainu řady 816. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Královéhradecký kraj prodlouží smlouvu se společností GW Train Regio na provoz vlaků mezi Trutnovem a Svobodou nad Úpou. Stávající smlouva končí letos v prosinci, radní ji prodloužili o tři roky. Cestující se na trati dočkají modernizovaného motoráku řady 816.

Kraj prodloužení oznámil v tiskové zprávě. „Nová smlouva bude uzavřena podle evropského nařízení z roku 2007 o veřejných službách v přepravě cestujících. Tato smlouva přinese větší komfort pro cestující, o což nám především jde. Jedná se o první smlouvu v drážní dopravě, která je uzavřena v souladu s těmito novými pravidly,“ řekl náměstek hejtmana odpovědný za dopravu Martin Červíček.

Královéhradecký kraj má příští rok zaplatit za provoz na trati 9,2 milionu korun, tedy 87,56 korun za kilometr. Součásti smluvních podmínek je závazek dopravce modernizace stávajícího motorového vozu, kterým se zlepší komfort pro cestující na této trati.

Podle předsedy představenstva Petera Bosáčka půjde o modernizaci na vůz řady 816, což je vylepšená verze motrového vozu 810. Vůz dostane nové sedačky, informační panel, toaletu, zásuvky a bude v něm wifi. Dopravce ho zatím nasazuje na provoz na pošumavských lokálkách.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Erik
Host
Erik

test

Erik
Host
Erik

To už radšej žhavou trubkou než šukafonom. Ten sa dá modernizovať jedine autogénom: rozpáliť na kusy. Do šukafonu môžu dať aj hyperluxusné sedadlá, klímu a navoňané WC, kľudne aj nízkopodlažnú časť, stále to ostane šukafonom – kostitrasom. Kým nevymenia podvozky tak to nemá zmysel modernizovať. No a meniť podvozky na takom výrobku, čo sa tvári ako koľaové vozidlo, akosi nemá zmysel. Všetky šukafony mali byť už dávno rozpálené. To vozidlo je smutný príbeh neschopnosti plánovaného hospodárstva a reálenho socializmu, ktorý sa nezmohol vyrobiť pre lokálky lepšie vozidlo, ktoré by nahradilo staršie motoráky. A tak sa šukafony veselo vyrábali a prevádzkovali… Číst vice »

Rtep
Host
Rtep

Právě včera jsem jel GéWéTramwejnovatým RegioSprinterem 654. Jede sice svižněji, než 816, ale cestující jsou v něm pečení vaření. Klimatizace naprosto nefunční. V zimě to pro změnu ve spodní části téměř netopí, o to víc to hlučí.
Pokud přišustí šukafon, tak vím, že v něm bude podstatně lépe a pohodlněji. Díky velkým otvíracím oknům se dá pořádně vyvětrat, v RegioSprinteru se díky velkým neotvíracím oknům o to více pečete.
Z mého pohledu je tedy 816 mnohonásobně lepší a luxusnější, než 654.

Kubík
Host
Kubík

Kdysi trať zachránil Viamont, tehdejší ČD ve spolupráci v té době s protiželezničním státem chtěl trať zrušit, nyní však nazrála doba, aby se tam vrátily přímé vlaky Praha-Truntov-Svoboda. Ať jezdí GW train na Žacléř- ať lobuje za obnovu osobní dopravy tam plus kasždodenní osobní dopravy do Lubawky a Kamenné Góry-Sedzislaw. Tam by potenciál byl, jen ho využít. Jinak modernizované 810 mělo již před 15 lety MÁV a jezdilo s nimi spoje typu Intepici, byla klimatizované. Nyní to již také vyřazují.

Gogo
Host
Gogo

Na té trati to bylo trošku jinak, ČD nic rušit nechtěli, tehdy šlo o to že trutnovský a svobodský starosta měli akcie ČSAD Trutnov a tak si vylobovali zrušení vlaků do Svobody aby svému ČSAD přihráli lukrativní kšeft, bohužel ale měli smůlu v tom že se příležitosti chytil Viamont který přes tehdejšího generálního inspektora Vránu se k dopravě na trati dostal.

Dedek
Host
Dedek

Clovek by rekl, ze po 20-ti letech cestovani do Svobody se soukromnikem zaznamena nejake zmeny. Ale vidim to za dalsich 20 let stejne. Ze Svobody by mel jezdit „Krakonos“ na S.Paku ,dnes Sp. a na H.Kralove R a Sp. Doplnit moderni jednotkou pro osobacky. Myslel jsem, ze pokrok pujde rychleji. Tez doma uz nejezdim Skoda 100, jako uz pred 20-ti lety nebyla nejmladsi. Nechapu ze zadavatel nemuze stanovit podminku: Nova klimatizovana jednotka. Nemas,nedas,nejezdis. Sukafonem tam bez problemu muze jezdit cd.v

Aleš
Host
Aleš

A co konkrétně vám jako cestujícímu na šukafonu nevyhovuje? Srovnání se stodvacítkou poněkud pokulhává, protože po výměně sedadel (a dobře, třeba i záchodu) tu máme vozidlo, které svůj účel bez ohledu na věk perfektně splňuje a kupovat nové je prostě zbytečné. Nebo ne?
Chápu, že vám vadí, že je to „starý“, ale čistě účelově tomu vlaku přece nic není. Je to jako výtah paternoster – je starej, není bezbariérovej, ale funguje perfektně.

Elb
Host
Elb

Hlučný, uskákaný, líný..

a8n
Host
a8n

První dvě beru, ale tu třetí na trati s Vmax 60 km/h, kde jezdí sólo, fakt ne.

Dedek
Host
Dedek

Chcete letat starejma Tu-ckama, Iljusinama,ale nove precalovnene sedadla jsou skvele. Jiste ,to letadlo urcite jeste poleti ,asi jako predelana 810. Po „koridorovych „trati jsem se nacestoval kdysi dost. Mam ty trate dnes docela rad. Nedrnca to,obcas to jede 160,a vagony jsou urcite pohodlnejsi nez v r.1982.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Původnímu „šukafónu“ stačily asi 4 drobné úpravy k tomu, aby fungoval v pohodě dál jako vlastně „nadčasové“ vozidlo pro nedlouhé lokálky: – dvojitá okna = 2 x 4 polospouštěcí + 2 x s „vyklápěčkou“ (v případě oken nejblíže posuvných dveří = nešetřit 2 x 16 tisíc Kč dosazením dvou jen pevných oken), – „hadrový“ potah + trochu lepší vyčalounění (původních) lavic s NÍZKÝMI opěradly (sedadla s vysokými opěradly jsou výrazně nepohodlnější a zabírají zbytečně mnoho prostoru = zbytečně omezují místo na nohy), – řádná „GO“ toalety, ale s ponecháním pouze mechanického ovládání klapky v míse i vodního zařízení = nikoli… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Lavice ne přečalounit, ale nahradit sedadly a ještě by se hodily háky na kola.

Ale stejně se smysl takového vozidla proti nízkopodlažnímu a klimatizovanému autobusu těžko obhajuje…

železničář
Host
železničář

Motorový vuz 810 by mněl jít do šrotu a ne na modernizaci.GW Train Regio nemá jediný nový motorák,takový dopravce tu nemá co dělat.

Michal
Host
Michal

Taky si myslím, že by ve Středočeském kraji měli poslat ČD s tím šrotem do háje. Nejezdí tu JEDINÝ nový motorák

Minulý pátek jsem zažil v Čerčanech kulturní šok – stála tam veselá krávu a několik 021, netušil jsem, že tohle ještě objednatel trpí…

A jsem rád, že i to už vidíte i vy jako železničář.

železničář
Host
železničář

To se ví dávno.021kové vozy je omyl, se divím že se to nerozpadlo má to shnité skříně..

Elb
Host
Elb

Možná právě proto bude mít nejspíš nejlepší v ČR, na Kladno.

AAA
Host
AAA

To jelo kam, na pacifik?

Elb
Host
Elb

Tyhle vozy jezdí Pacifik a Kladno, vypadá to že ne už moc dlouho.

Michal
Host
Michal

Mdyž ten novej motorák objednatel zaplatí, tak si ho koupí.

Milan
Host
Milan

Bude osazena celovozová klimatizace, apoň jako kompenzace za výhled do dělící stěny mezi okny?

noerf
Host
noerf

Vozy 816 maji klimatizaci.

AAA
Host
AAA

narozdíl od RegioMyší kde se do stěny kouká taky

Kuba
Host
Kuba

Výborně, takže slibované přímé vlaky z Hradce do Svobody a s tím spojené zkrácení jízdní doby o půl hodiny nebudou další tři roky. Ale tak berme to pozitivně, mohlo to být taky na 10 let.

Skeptik
Host
Skeptik

Teoreticky by se pořád ještě mohl kraj domluvit s MD, aby některé rychlíky zajížděly až do Svobody, ne? Třeba takový Krakonoš se vyloženě nabízí, tu trať by bez zastavení profrčel za 10 minut, ráno tam, večer zpět, pro turisty ideál…

Kuba
Host
Kuba

Možné je všechno, ale jednak se to nejspíš nestane a jednak je to řešení typu vlk se nenažere a koza stejně chcípne. Trať do Svobody by bylo možné obsluhovat náležitostmi od hradeckých R a Sp a ten motorák by tam vůbec nemusel být. Vzniklo by přímé spojení celý den a dost možná by to bylo i levnější (sice větší souprava, ale zase jenom za variabilní náklady). Ráno tam a večer zpátky by bylo drahé a vcelku k ničemu.

Bram
Host
Bram

Trať do Svobody by nešla obsluhovat za současného stavu náležitostmi od hradeckých R a Sp. Důvody – krátké nástupiště ve Svobodě, nějakých 60 metrů a hlavně: Stanice je dnes bez adekvátního zabezpečovacího zařízení (výměnové zámky samozřejmě nepočítám). Tady by musela proběhnout nejdříve ne zcela malá investice do infrastruktury, aby vůbec něco takového bylo možné, tj. nějaké objíždění souprav tažených lokomotivou.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Objíždění lokomotiv ve Svobodě n/Ú. je v současnosti asi skutečně trochu obtížné (určitě není na krátký obrat náležitostí), ale na nutnost okamžitých velkých investic bych to neviděl: třeba v případě nasazení vratných souprav by bylo pro začátek klidně možné dojet přímo z HK (či Pardubic) až tam s tím, že výstup a nástup je možný pouze z / do označených (prvních či posledních) vozů soupravy – ale kde vzít vratné soupravy (a vozit je zbytečně dokonce třeba až z Prahy s řídícím vozem za „tramvají“), že … Kdyby ale šlo jen o motorové vlaky, které v Trutnově stejně musejí objíždět,… Číst vice »

Bram
Host
Bram

Ve výsledku by ovšem provoz dvou dopravců nakonec stál více, což vzhledem k „důležitosti“ této trati je krajně nežádoucí – provoz lze bez problémů nahradit autobusy. Lidí by tam i při prodloužení Sp vlaků od Hradce coby Os vlaků do Svobody patrně více nejezdilo, protože by se patrně vzhledem k přípojovým vazbám musel ponechat současný jízdní řád s více než dvacetiminutovými prostoji v Trutnově hlavním nádraží. Opravdu tady to chce nejdříve nějakou investici a pak eventuální prodloužení vlaků od Hradce. Ne naopak. Samozřejmě pak dojde k tomu, že tam bude jezdit to, co dnes plus Sp a R vlaky. Možná… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Ve výsledku by ovšem provoz dvou dopravců nakonec stál více“ Jde-li jen o trať do Svobody n/Ú, pak to nemusí být a priori jisté: záleželo by na tom, zda a jak by mohla být (účelně) využita vozidla GWTR v době, kdy by nebyla potřebná k obsluze Svobody n/Ú.: dovedu si třeba klidně představit i vlaky GWTR relace Svoboda n/Ú. – Trutnov – Královec (- Lubawka nebo Žacléř), ale i k tomu by byly potřebné investice do infrastruktury, jen jinde než ve Svobodě n/Ú. „Možná to pak budou jen Sp vlaky Pardubice – Svoboda nad Úpou, … a zatím se tak… Číst vice »

Gogo
Host
Gogo

Pro turisty možná ideál, pro dopravce (jakéhokoli) noční můra protože by vám celý den stála neprovozní (neplést s neprovozuschopnou) souprava ve Svobodě, rozumné by bylo dnešní takt rychlíků protáhnout až do Svobody jako tomu bylo kdysi.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Hlavně je v tom „modernizovaném šukafónu“ o 1 řadu sedadel (= 5 míst) méně – to na té čtvrthodinové lokálce s především turistickým provozem všechny jistě hodně potěší, že budou mít víc místa na nohy …

Elb
Host
Elb

To není jen o místu, na těch původních lavicích, natož těch modernizovaných, se nedá vůbec sedět..

Svojsin
Host
Svojsin

Šukafonie tu bude navždy :-((

Gogo
Host
Gogo

S šukafonem na věčné časy a nikdy jinak!!!

noerf
Host
noerf

bohuzel mensi jedmotku s nižšími náklady asi nikdo nevymyslel

MartinM
Host
MartinM

No a co? Trabantem už tady ikdo nejezdí.

AAA
Host
AAA

Ale lítá jich pořád ještě dost 🙂

T448
Host
T448

Ale vozidla velikosti 810 existují. Dokonce modernější a i nízkopodlažní.

železničář
Host
železničář

T448:jaké?

Michal
Host
Michal

…a jezdi po silnicich, ze? 🙂

To tady tezko projde…

T448
Host
T448

Jezdí po železnici. Tyto, co mám na mysli, konkrétně v Německu.

PetrB
Host
PetrB

A co Stadler Regio-Shuttle RS1?

železničář
Host
železničář

Nevyrábí se.

To
Host
To

to je škoda – ve srovnání s 810 nesrovnatelné… kvalita, provedení, výkon i rychlost

Pepa
Host
Pepa

Ještě jste nedodal nesrovnatelné provozní náklady

železničář
Host
železničář

RS1 má dva motory a další rozdíly oproti 810 .Náklady draší ale výkon a pohodlí jinde škoda e jich ČD nemají více.Regíny a 810 to je na některé spoje opravdu na… jak pro fíru tak cestující.

Erik
Host
Erik

Vymyslel. Volá sa autobus.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll