Infrastruktura Letectví Letiště Logistika Nákladní doprava Zprávy

Kraj hledá partnera pro areál budějovického letiště, počítá hlavně s nákladní dopravou

Letiště České Budějovice, nový terminál. Autor: Letiště České Budějovice
Letiště České Budějovice, nový terminál. Autor: Letiště České Budějovice

Jihočeský kraj hodlá zahájit diskuse s případnými investory do areálu nedávno dokončeného Letiště České Budějovice. Pomoci mu v tom má jako poradce Česká spořitelna. Kraj to oznámil v tiskové zprávě. Podle něj „celý areál čeká na svou budoucí příležitost.“

„Prostřednictvím aktuálně zahajovaného průzkumu trhu tuzemských a zahraničních podnikatelů hledá Jihočeský kraj odpovědi nad možnostmi a mezemi budoucí revitalizace celého areálu,“ napsal kraj ve zprávě. Dodal, že nad přepravou osob má převažovat nákladní letecká doprava.

Areál se skládá ze dvou částí: samotného letiště (200 hektarů) a převážně volných ploch (330 hektarů), které jsou určeny k rozvoji. V druhé části jde převážně o zatravněné a zalesněné plochy a také brownfield s desítkami nevyužívaných a chátrajících objektů (hangárů a skladů) po vojácích.

Podle kraje „je nutné zahájit postupný a citlivý rozvoj celého území, umožňující využití vysoké poptávky podnikatelů na vybudování výrobních a skladovacích prostor, kterých je v Českých Budějovicích a okolí velký nedostatek“.

Potenciál do budoucna prý dává budoucí napojení na dálnici D3 (aktuálně se buduje) a existující železniční vlečka. Zcela netradičně kraj v tiskové zprávě vyzývá případné investory, aby se obrátili na vedení kraje či přímo na projektového manažera z České spořitelny Jana Kozáka.

Letiště, které v posledních letech spolklo již zhruba tři čtvrtě miliardy z veřejných rozpočtů, se postupně stává pro jihočeské politiky noční můrou. Akcionáři jsou kraj a město České Budějovice; především město kritizuje vysoké náklady na provoz letiště, které fakticky ale v provozu dosud není.

Terminál byl dokončen letos v létě a celé letiště prochází náročnou certifikací na takzvaný velký provoz, aby mohlo obsluhovat letadla typu Boeing B737 či rodinu Airbusů A320. Nikdo zatím neví, kdy proces skončí, není ani jasné, jací dopravci a s jakými linkami do Budějovic přijdou.

Dochází přitom i k absurdním situacím; jedna taková se nedávno řešila na radě města. Letiště musí v rámci certifikace zbourat stožár navigačního systému a znovu jej postavit. Upozornil na to server iDnes.cz.

Jak se modernizovalo Letiště České Budějovice

První etapa modernizace někdejšího vojenského letiště byla zahájena v prosinci 2009. Zahrnovala zasíťování areálu, rekonstrukci jednoho z bývalých armádních objektů na administrativní budovu a rekonstrukci řídící věže. Skončila v roce 2010 a vyšla na 60 milionů. Před druhou etapu, jejíž součástí byla i výstavba terminálu, se kraj musel vypořádat s neudělením evropské dotace. Miliardový projekt proto zmenšil na polovinu. Druhá etapa začala zbudováním nových inženýrských sítí, přístupových silnic a vrátnice, uskutečnila se oprava ranveje. Tyto práce vyšly na 121 milionů. Samotný terminál byl dokončený letos v létě a vyšel na 525 milionů. Podle kraje potřebuje letiště k uživení 80 tisíc cestujících ročně. 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tom
Host
Tom

Kecy, kecy, a zase jen kecy. Všechny ty „vizionáře“, kteří vyházeli peníze nás daňových poplatníků bych šmahem zavřel, a pustil pouze tehdy, až by z toho letiště lítalo těch 80 000 lidí….

J. V.
Host
J. V.

A napadlo někoho třeba spojení marketingu letiště ČB (co se týče turismu) s Českým Krumlovem? To je určitě dostatečně turisticky atraktivní místo a ve vhodné vzdálenosti od letiště. Myslím, že by to určitě turisty nalákalo, akorát by nezačali svoji návštěvu ČR Prahou ale Českými Budějovicemi. Co myslíte?

J. V.
Host
J. V.

A ještě k tomu přidat spolupráci s cestovkami a městy, odkud sem ti turisté přilétají a také intenzivní reklamu

Tom
Host
Tom

Naivo

Petr
Host
Petr

Já pořád nedokážu pochopit, že se tohle vážně stalo a že si někdo vážně myslí, že odtamtud někdy bude něco létat. Pardubice by měly zužitkovat svoje zkušenosti, natisknout brožuru o svém dosavadním businessu s názvem „Nedělejte to“, a prodávat ji do všech krajských měst doma i ve světě. Třeba by aspoň trochu peněz vydělaly a třeba by to aspoň pár měst zachránilo od takovéhle blamáže.

Alex
Host
Alex

Investice do celého letiště za posledních 10 let přes hodně přes 1,5 miliardy!! Dvě fáze renovací a stamiliony z rozpočtu – a letiště slouží jako místní aeroklub pro malá letadýlka typu cessna, dvoumístný Zlín apod. Cetifikace skonči asi někdy na podzim 2020 (jak letiště uvádí) a jak je vidět, nikde není domluvený žádný byznys, nikdo nikde, dlouho ticho po pěšině…takže nejméně další jeden rok bude trvat, jestli vůbec nějaká společnost projeví o tohle letiště nedaleko Lince vůbec nějaký zájem, pokud vůbec??. Fantasmagorií bylo prohlášení marketingu letiště, že usilují o Rakušany, kteří mají kousek letiště Linz s přístupem po dálnici, vlakem,… Číst vice »

bohyn
Host
bohyn

Tohle letiště by dávalo smysl snad jen tehdy, pokud by se budějovičtí radní, spolu se zástupci kraje, chtěli společně chytit za ruce, nastoupit do letadla a odletět do prdele. No a pokud by zbylo nějaké místo, tak Táborští se můžou přidat taky

Anonymus
Host
Anonymus

Proč Táborští, co to melete???

Vítek
Host
Vítek

LOL non-schengen arrivals. To je pro to spojení se světem přes Dubaj nebo co ?

Gajda
Host
Gajda

Velká Británie – a osobně tam vidím největší šanci na první osobní linku – Budějovice – Stansted nebo Southend, to je 2x – 3x týdně snad jediná reálná linka, pokud letiště stáhne poplatky hodně dolů a kraj si u dopravce zaplatí za reklamu

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To je nápad! Zakázat BizzJet, ale nechat si posílat zboží Jumbem. Aby to pak železniční vlečka odvezla pár kilometrů vedle. Protože čekat na zboží dopravené lodí je zdouhavé (nový ajfón ci, ci, CI! Hned! Včera! Musím být první!) a nákladní lodě jsou neekologické.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ideálně to nákladní Jumbo ještě dotovat.

Nicky
Host
Nicky

Jaké Jumbo? Certifikují na A320/B737.

Bart
Host
Bart

kraj totiž zvažuje nákladní dopravu, a tyhle dva experti si asi pod nákladní dopravou automaticky představí jumbo. ale nákladní doprava opravdu není jen jumbo. mohou to být třeba Uzbeci létající do Ostravy s B767.

Iceman
Host
Iceman

Vždyť Zimola ještě v létě říkal, že tam cargo nechce, že by to sice vydělávalo letišti, ale že chce radši ten turistický ruch, co vydělá kraji….

Kuba W
Host
Kuba W

a Zimola má na to ještě jako nějaký vliv? to snad ne? chtěly miliardu na barák z eu, ta jim jí naštěstí nedala tak udělaly menší, vždyt je to směšné, celé mezinárodní letiště. Vždyť ani Ov ani Pardubice se neuživí.
nebo dáme letiště do každého kraje?

bohyn
Host
bohyn

Low cost je přeci potřeba centralizovat do všech krajů

Bart
Host
Bart

A ještě řekněte, že by se to mělo odebrat Praze. vy už jste jak ta ředitelka z Pardubic!

bohyn
Host
bohyn

Tuhle blbost právě vypustila ona. A koukám, že většina lidí to jako vtip pochopila.

Daniel Novák
Host
Daniel Novák

Co kraje, do každého okresu! Kdo z vás na to má!?!?

Bart
Host
Bart

Jasně, takže Ryanair bude létat z Pardubic do Hradce králové, že? to by mohly dělat ČSA.

Daniel Novák
Host
Daniel Novák

Já myslel, že na cargo už nezbyly žádné volné sloty.

GPGP
Host
GPGP

Jasně mohou letecky vozit sudy nebo lahváče z Budvaru nebo smrky na Vánoce do Prahy, nevím co jiného jim chce ČS poradit 🙂

Bart
Host
Bart

Jasně, přivoláme An-225, naložíme ten obrovský strom a letíme na staroměstskou…

Malé stydlivé prasátko
Host
Malé stydlivé prasátko

Ve spolupráci s AČR by ho tam mohli shodit na padáku. Hezky připravený se světly. To by byla na rozsvícení stromku panečku podívaná!

Bart
Host
Bart

Jako že by An-225 proletěl nad Staromákem, otevřel by dveře a ten obrovský strom by spadl na Staromák?

GPGP
Host
GPGP

Jasně, mohou třeba vozit letadly sudy a lahváče z Budvaru, nebo smrky na Vánoce do Prahy, fakt nevím co jiného jim ČS poradí 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Což o to, Kamov, Sikorsky … tyhle stroje by přepravu vánočního smrku do Prahy bez problémů zvládly.
Jenže tyhle stroje, jak na schvál, nepotřebují letiště. Stačí jim fotbalový plácek na dědině, jen nesmí být veprostřed hřiště sloup VN.

Supidio
Host
Supidio

Měli by využít neskutečný potenciál a co nejdříve spustit výběrko na lukrativní linku do Mošnova…. Zájemci se jen pohrnou 🙂

Alex
Host
Alex

Pouze s Jumbo jetem, jinak se poptávka nemá šanci uspokojit. A denně!!!

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce