egoe-plus
Dopravci Železnice

Koženky dál zůstávají. ČD je nasadily i na povinně místenkový vlak vyšší kvality

Osobní vůz řady B. Foto: Jan Sůra
Osobní vůz řady B. Foto: Jan Sůra

Nedostatek moderních dálkových vozů přinutil České dráhy v posledních týdnech znovu nasazovat na své dálkové vlaky i vozy východoněmecké výroby z přelomu 70. a 80. let, které neprošly žádnou modernizací.

V uplynulém týdnu se tyto vozy objevily například na povinně místenkovém vlaku IC Opavan, na což upozornil na svém twitterovém účtu exministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Nejde o trvalý stav, ale o operativní náhradu za porouchaný plánovaný typ vozu,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

České dráhy už dříve několikrát slíbily, že vozy řady B, které neprošly modernizací, postupně vyřadí. Konec se ale odsouvá. Tyto vozy jsou k vidění například i na Jižních expresech, čemuž nahrávají série výluk na čtvrtém koridoru. Dráhy na vytížených rychlících i expresech na trati Praha – České Budějovice nezvládají zachovat řazení.

České dráhy mají ve stavu stále zhruba 40 vozů ještě s původním červeným koženkovým potahem, celkem pak zhruba 400 vagónů klasické stavby UIC.-Y. Většina z nich je už revitalizována, má přečalouněné sedačky nebo opravené WC. „Revitalizací prošlo zhruba 85 % těchto vozů, které nyní ještě používáme,“ dodal Šťáhlavský. Podle něj jsou nemodernizované vozy řady B využívány především jako zálohy a náhrady vozů revitalizovaných, respektive jako záloha při výpadku vozu vyššího typu.

K náhradám za vyšší typ vozu u vlaků vyšší kategorie vedené klasickými vozy, kterých týdně vypravíme přibližně 870, se jedná v průměru o zhruba 45 případů týdně, to je tedy přibližně jen 5 % vlaků,“ tvrdí Šťáhlavský. Nasazení na IC Opavan je podle něj výjimečné a od začátku roku k němu došlo zatím jen dvakrát. „Přednostně jsou jako náhrada nasazovány moderní typy vozů,“ řekl Šťáhlavský.

Koženka na Jižním expresu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Koženka na Jižním expresu.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vozy stavby UIC-Y byly dodávány do roku 1985. „Jsou to tedy výrobně vozy mladší než například stále používá DB v řadě spojů InterCity a další dopravci v Německu (Flixtrain), jejichž výroba byla ukončena v roce 1979. Vozy ze starších dodávek jsou ve větší míře již zrušené. Průměrný věk vozů 2. třídy řady B249 je tedy 37 let,“ upřesnil Šťáhlavský. Připomněl současně, že moderní klimatizované vozy typu UIC-Z nebo modernizované vozy typu UIC-Y (například Apee/Bpee/Bdpee a další) nasazují České dráhy i na běžné rychlíky, nejen ve vlacích vyšší kvality.

212 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hans

Myslím, že manažeřis odpovědí typu P.Stahlavskeho by na svých postech neměli být Jedno pravidlo obchodu říká: Když se u Vás zákazník JEDNOU zklame, jde podruhé nakoupit JINAM! To by každý vedoucí pracovník měl vědět. Ještě jednoduchý počet: kolik stojí 40×80 sedaček anatomicky řešených? Určitě by se dal vy někde vyšetřit.

Košičan_321

Ze svých posledních zkušeností cestování po železnici jsem vyzkoušel ČD, RGJ i LE a u všech jsem se setkal s tím, že textilní potahy byly špinavé, z klimatizace šel zvláštní, suchý, dusivý vzduch, výdechy byly zaprášené (nejčastěji v Xmz) a WC s uzavřeným systémem byly mimo provoz. Nebylo to každou cestu a jen jednou či párkrát vše najednou, ale nebylo vůbec ojedinělé. Dokud se nebudou moderní vozy dostatečně a pravidelně udržovat a lidé ohleduplněji chovat, budou vozy B s koženkou tím nejlepším na kolejích u nás. Okno zajistí čerstvý vzduch, hadr či noviny čisté sezení a záchod se taky nepokazí.… Číst vice »

Slaven

Velmi nemilé, když máte rezervována místa na čtyři jízdní kola z Prahy do Čadcy a bez jediného upozornění příjede provizorní vlak s tím že: „Skuste to někam narvat.“ Oukej, bicykly byly obouchané, lanka vytahaná, nicméně jako fanoušek železnice jsem nad tím přimhouřil oči. Ale že se to děje na té de facto samé lince i po půl roce už není úplně normální….

traveler

8 lidí v kupé misto klasických šesti je jediná zásadní nevýhoda koženek. Dávat je na Opavan je sice blbost, osobně však nevidím problém mít 1 až 2 vozy na vlaku jako je to npr na R9.
1000x lepší než mít nedostatečnou kapacitu vlaku, ideální posilový vůz.
Autor článku má pro ně však jen jedno místo – srotiste. S tím nemohu souhlasit

Bohuminskej

Přesně! Lepší koženky než nic. Například v pátek na Ostravanu Ex547 byly jen dva Bmz. Byť je to půlnoční vlak, byl našlapaný skoro jak v Indii. Dle razeni.cz měl mít 4 – 5 Bmz.
Zařazením koženek by se sice snížila max. rychlost vlaku na 140km/h, čímž by byl problém dodržet jízdní doby. To by ale možná cestujícím vadilo méně, než že jeli na stojáka. A do Bohumína se stejně přijelo se zpožděním, protože po cestě byla napěťová výluka.

Skinheads & Punks united

Rozdíl mezi 140 nebo 160 na trase, kde se 160 jede tak na polovině trasy, zpoždění neudělá.

Skinheads & Punks united

Navíc dva vozy tam jezdí pravidelně.

Petr

Mně ty koženky ani trochu nevadí, spíš naopak. Jak je tu poznamenáno, snáz se to čistí.

Pirát

Děkuji, za koženku, protože když paní uklizečka ji přejede mokrým hadrem, mám jistotu, že je čistá. V hadrovém potahu nalezneme zamačkané hovno, svočinu od pionýrů, zvratky od půlnočních cestujících. Myslíte si, že nárordní doprvce opravdu tyto potahy čistí dle plánu? Opět systémová chyba, co na to hygiena?

BoH

Jestli je někdo čistí, nebo ne, není problém vozu, ale dopravce. Pérující a přisávající koženku bych pochopil u MHD (lepší jak dřevo či plast), ale rozhodně ne u dálkových vlaků.

Kylchap

Hmmmm, nabyl jsem dojmu, že koženka tam jezdí ještě dnes.

Leinad

Dostali snad cestující nějakou slevu/kompenzaci za nedodržení kvality? Co lidi kteří si vybírali místenku podle plánku jiného vozu?

MJS

Na R9 si občas koupíte místenku a vůz tam není vůbec. Tihle měli aspoň něco. 😉

Ketchup1970

Mimochodem v Zurichu mi taky přistavili místo ICE soupravu na příměstskou dopravu, nemohu najít fotku znacení té jednotky. Gravitační WC a uspořádání jako v Honeckrovi. A to , že odříkají každý páty ICE se taky ví. Tak ten problém je všude. Ať je to u nás vinou nedostatku vozů nebo stávky , či chybějícího personalu.

Leinad

Chybí mi v článku důležitá informace – je Opavan součástí objednávky ho ČD jezdí na vlastní triko?

V prvním případě bych řekl, že je naprosto v pořádku, že ČD nasazují to, co si ministerstvo objednalo.

Ketchup1970

Je to skoro stejny úkaz s nadechem historie, ktera by měla byt uz jenom v muzejnich jízdách , jako když žluty vlak taá z bryndy bobina z sedesatých nebo sedmdesátých let….

Leinad

Jenže v Bobine moc cestujících nesedí, tam je problém navýšení zpoždění když nejede 160.
Béčka taky nejedou 160 a navíc si cestující všimne i dalších věcí.

Ketchup1970

Souhlasime tedy s tím , že méně nebo vice to cestujícího ovlivní. Jenom mi chybi tady článek o tomto jevu. A že by se na stránkách s fotografiemi vlaků určitě nějaké ilustracní foto našlo. Platí tady na stránkách zdopravy: Quo facet Iovi , non facet bovi? Upozornování na problémy v ČD je v zájmu nás všech, je to největší dopravce v osobni dopravě ve veřejnem závazku a tak je to v pořádku. Jenom je potřeba tnout do každého nešvaru ať má košilku ružovou či modrou, nebo zelenou.

jerry

B249 by mněly být používány jen jako záložní vozy a na dopravu fotbalových fanoušku.Holt vozu Bmz je málo , škoda že jich nevyrobili ve Studénce aspon 200ks.ČD jednoznačné pochybili : zákazníkum se omluvím a nějak jim kompenzuji nasazení jiného vozu.

axel

Dobrý den, já jako cestující bych chápal problémy dopravce (v tomto případě ČD), pokud by se ke mě choval jako ke svému zákazníkovi (bez zákazníka „umře“). Nekvalitní vagon čas od času jsem zažíval na cestě z Brna na jih. Jízdenku jsem kupoval dávno potom co vlak vyjel z Prahy -třebas 20 minut před odjezdem, vybíral místo ve vagonu kde je internet a třebas u stolku. Realita-od Prahy přijel vlak s úplně jiným vagonem (a přitom v okamžiku nákupu už byl vlak někde u Třebové, tj. několik hodin na cestě). Zeptal se průvodčího na řešení, potom co mi zabralo třebas 15… Číst vice »

Leinad

Že pár hodin po odjezdu vlaku z výchozí stanice ČD neví, jaké vozy do něj zařadili (=prodají místenku do jiného vozu) je docela možné.

Axel

Z mého pohledu jako spotřebitele, jsem velice rozzuřený tímto jednáním a nechápu jak si to může dopravce dovolit vůči zákazníkovi. Na železnici jezdím ještě na jiných tratích (z Olomouce,…) a jestli mi nějaký dopravce (např. ČD) ještě jednou prodají jízdenku na jiný vagon než je skutečný vagon (tj. na horší vagon, typicky bez internetu, ve vagonu nebude sedačka ke které budu mít místenku,…), tak jsem připraven se soudit s dopravcem. Protože jestliže dopravce ví že mi prodává jiný produkt než jaký inzeruje, tak dle názoru firemního právníka (kterého si vezmu aby mne zastupoval u soudu jako advokáta) jde o porušení… Číst vice »

Dominik

Výměna vozu kvůli závadě na voze není klamavá praktika, holt se to není stane. Tak si holt sednu jinám, vrátím místenku a je vyřešeno, ale když si musíte zvyšovat ego, tak prosím.

Dominik

Normální člověk pochopí, že se může něco pokazit a tak je vypravena náhrada (důležité je, že se jede a nemusím stát na peróně), tak jsem si musel sednout jinam, ale některým se asi zboří svět.

axel

Pro Dominik: zopakuji – za situace, kdy dopravce (např. ČD) mi prodává jízdenku a vlak je JIŽ v pohybu, tak dopravce na 100% ví, že mi prodává něco jiného (=jiný vagon) než mi dodává. A podle právního názoru firemního právníka jde o klamavou praktiku dopravce, která je zákazaná legislativou. A já jsem připravený se soudit s takovým nepoctivým (=klamavou) dopravcem, aby mi zaplatil vše co tímto svým klamavým jednáním způsobil. P.S. Samozřejmě že chápu, že může dojít k výpadku techniky, jde jen o stroj a ten se holt někdy pokazí. Ale výpadek techniky neomlouvá nepravdivou/klamavou nabídku dopravce, když dopravce UŹ… Číst vice »

BoH

Já se jen rýpavě zeptám. Pokud se s ČD připraven se soudit za to, že neměly ve svém rezervačním systému správný vagón, tak proč raději tu energii neinvestujete do té žaloby místo psaní na této diskusi, kterou stejně nic nevyřešíte 🙂

axel

Dobrý den, k soudu jsem nešel, neboť jsem neměl 100% důkazy… já, blbec věřil dopravci (konkrétně ČD). P.S. Proč píšu do diskuse… protože do diskuze přispívá řada lidí od dopravců (zejména od ČD), tak snad diskusi někdo přečte a zařídí nápravu nedostatků kvůli kterým přichází o tržby/zákazníáky… tj. snad se dopravce do budoucna zlepší.

Dominik

Docela by mě zajímalo, co Vám to způsobilo? Nepřepravil Vás snad z bodu A do bodu B? Jenže dopravce Vám neprodává vagón, ale jízdní doklad na cestu z bodu A do bodu B, a na jízdence není nic o typu vozu či připojení k internetu, ani o klimatizaci se tam nepíše ani slovo. Jediné co, tak místenka pokud jste měl. A ta pokud byla zadarmo (kupováno přes internet), tak Vám těžko může někdo vrátit peníze. Jediné co, tak jste měl mít místo v jiném voze. Holt každý to vnímáme jinak, vy v tom vidíte podvod, já pouze technickou závadu pro… Číst vice »

axel

Dobrý den, svoji zkušenost píšu do diskuse, neboť doufám, že se dostane k člověku, který u dopravce (např. u ČD) zařídí nápravu tohoto nekalého jednání. Konkrétní škody a prokázání přičinné souvislosti mezi (nekalým) jednáním dopravce a mými subjektivními škodami bude zformulováno podle skutečnosti, tj. pokud mě dopravce opět oklame.

petr

Dřív byla i 3 třída a taky to dali nevim co je to za škodu tohle by mi tak trápilo

Axel

Opakuji, já nemám problém s tím, že náhle nejede obvyklý vagon (ale když se to bude opakovat tak změním dopravce/přesednu do auta/…) Já mám problém, že mi dopravce prodá X, ale dodá Y…. je to jako kupovat škodovku a ve skutečnosti dostat míň kvalitní zboží jako je např. lada (a to za situace, kdy dopravce na 100% už ví, že mi nemůže dodat X=protože nenastupuji na začátku linky, ale až uprostřed linky a kupuji v momentě, když už vlak vyjel a dopravce dodává )

Redrago

ČD nemá dostatek vagónů, ale je zajímavé že jsme jeden objevili uprostřed pouště v Mauretanii, poslední revize z léta 2018

Skinheads & Punks united

Tak zrovna Béčka jsou..

Kupéčko

Mě tedy nikdy koženky v kupé NIKDY nevadily. Naopak trend vše unifikovat do velkoprostoru mě přijde proti duchu cestování na železnici. Vždy, když jedu vlakem hledám místo KUPÉ a snažím se jezdit vlaky, ve kterých je řazeno. „Včelínu“ se obloukem vyhýbám, schází mi tak pocit klidu a soukromí.

petr.r

jel jste někdy astrou?

Martinique_

Jestli opravdu jen dvakrat tak tomu bylo dvakrat v jeden den. A to v patek 8.3. Na IC 511 a 514 Opavan . Ve spoji z Opavy to bylo misto Bmz a ve spoji do Opavy dokonce misto velkoprostoru. Osobne jsem jel obema spoji

zesp

On je v tom vnímání toho vozu zásadní rozdíl v tom, pokud se k tomu zde vyjadřuje majitel režijky, nebo běžný cestující, který musí za cestu zaplatit přemrštěné peníze – o čemž režijkáři nemají moc povědomí. Takže režistovi je to jedno, v čem jede, hlavně že je to za peníze daňových poplatníků, tedy pro něj zcela gratis. Navíc vůz má ještě tu správnou barvu, takže je naprosto skvělý… Zatímco cestující, který zaplatí velký peníz a ještě k tomu před cestou třeba volí dilema vlak – auto, musí být notně rozčarovaný. Ano, to už jsou první výsledky toho zafixování současného stavu… Číst vice »

Kirschner

Přemrštěné peníze? V zemi s jedním z nejlevnějších jízdných v Evropě. Ano všechny vlaky nedosahují úrovně Railjetu, Pindi nebo Leo Stadleru. I v osobce je spousty nových moderních vozidel. No a když se pro srovnání svezete v takovém vlaku u nás a jinde ve vyspělé Evropě, tak cena za lístek jistě srovnatelná nebude.

Ketchup1970

TGV Nancy – Paris Gare d’Est v září 2018 ranni spoj v 6:10 v pondeli , cena v nedeli večer na eshopu 79€ . Minimalni mzda 1400€ . Za hodinu a pul v hlavnim městě. Pro srovnání. Rok 1988 vlak cca 450km. 75 Kčs moje mzda tenkrát 1900,- ale nejel jsem hodinu a půl do Prahy šest a půl hodiny nebo spíše sedm, někdy i osm.

Dominik

Co tímto srovnáním chcete dokázat? Proč nesrovnáte rok 2018 s rokem 2018?

petr

S tím stadlerem sem neviděl jezdit v německu dálkovou dopravu

jirka

tedy v létě radši mám koženku s otevíracími okny ,než modernizovaný s nefunkční klimatizací, kde nede otevřít okno, po 20 minutách pobytu jsem z něj radeji vystoupil , to nešlo

BoH

Souhlasím. Nicméně lepší modernizovaný s funkční klimatizací, než starý s otevíracími okny 🙂

DBfan

Osobně bych nenadával na koženky i po obměnění na „plyš“ či co to je,je interiér vlaku pořád stejný jen se vždy vymění sesačky a někdy záchod…jasně žádný komfort ale buďme rádi že zatím ty vagóny máme

Michal

To myslíte vážně? Jste rád za něčí neschopnost?
A ještě dotaz: vy v podobných vozech pravidelně jezdíte, nebo za koho mluvíte?

DBfan

Ano v takových vagónech jezdím každodenně… neříkám že to je dobré nesouhlasím s „komfortem“ ČD ale když vidím problémy ČD co se týče Vagónů a lokomotiv jsem rád že alespoň dojedou 3 vagóny// můj osobní názor je ten že do 5 let se to zlepší hlavně díky soukroumým dopravcům kteří velmi dobře pronikají na trh(konečně i v osobní dopravě nejenom v nákladní)

Rampa

Michale, já tady v diskusi pozoruji Vaše rozhořčení a celkem ho chápu, nicméně infrastruktura i vozový park byly po revoluci v žalostném stavu a železnice byla po celá 90. léta silně podfinancovaná. Bylo evidentní, že následná obměna vozidlového parku bude běh na velmi dlouhou trať. Od té doby probíhají průběžné modernizace i nákupy nových vlaků, změnilo se toho opravdu hodně. Něco na změnu ještě čeká, mimo jiné vozy uvedené v tomto článku. Mnozí si nejspíš představují, že voz. park lze obměnit za pár let, a nedochází jim, že na to by ČD musely dostat z eráru 10x víc, než ho… Číst vice »

DBfan

Ano,určitě souhlasím s tím co jste tu napsal je to zcela pravda to jsem myslel za ty problémy ČD //nicméně to neomlouvá ČD z kolapsů které stále mají a pokud stát trochu více nezačne podporovat rozvoj železnice nemáme šanci dohnat západ…podle mého úsudku.

noerf

Rampa: Tak hlavně některé úseky jsou na hraně kapacity (například tratě v Praze, I. Koridor), některé tratě chybí (například Plzeň – hranice s Nemeckem) protože SŽDC jednak rozvoj tratí řeší až několik poslednich let a jednak z důvodu, že u nás od záměru k hotové stavbě uběhne 20 let, v sousedním Německu zhruba sedm nebo osm let. Co se týče ČD, tam je to o zefektivnění provozu. Před deseti lety jezdili na elektrikovaných tratích osobní vlaky z Českých Budějovic do Tábora, Horního Dvořiště, Strakonic a Českých Velenic soupravy složené z lokomotivy a třech vagónů, nyní jezdi na prvních dvou regionovy… Číst vice »

Rampa

S tím se dá určitě souhlasit.

Standa

Potom, co jsem dneska jel Valašským expresem, tak tedy zlaté koženky.
Ten interiér velkoprostoru ( klasická kupé neexistují) zřejmě navrhovali pro Číňany….

Zdeněk

Mnohem horší než koženky jsou některé hadráky nebo plyšáky, zvané příhodně blešáky.

Jedine vlaky

Jaký je v tom proboha problém? Rádi byste stáli na nástupišti a vítr by vám foukal do ksichtu, nebo si pohodlně posedět ve vlaku? A v létě :Ti kteří klimatizaci milujete, můžete zůstat na nástupišti a čekat na další..

Michal

Co je to za debilní způsob položení otázky? ČD mají nabagrováno a mají smlouvu, že ty lidi odvezou. Jestli si myslí, že se 40 roků standard rychlíkové dopravy nezměnil (vozový park tomu odpovídá), nemají na té lince co dělat.

V posledních deseti letech se na západě vyprodávaly stovky vozů, kterými šel tenhle šrot nahradit. ČD je nekoupily. Stejně tak je jasné, že „rychlíkové“ linky typu Praha-Děčín a Praha-ČB mají jezdit v jednotkách a ne v klasice. ČD nevyvinuly aktivitu ani jedním směrem, protože lepší je bejt salámista a jezdit tím, co mi 40 let stojí v Budějovicích v kopřivách.

Flinta

Bohužel zatím ČD nic ke změně postoje nenutilo, kromě tratě Praha – Ostrava. A podle posledních zpráv tento stav bude v dálkové přepravě zafixován na dalších 10 let.

zesp

I natrati Praha – Ostrava jezdí v hojné míře vozy B. Bohužel… (Viz tento případ). A kdo je teď k nějaké aktivitě donutí? Nikdo, smlouvy jsou uzavřeny….

Apollo17

Flinta:Praha-Ústí-Cheb není trať Praha-Ostrava,Praha Děčít také né a jezdí tam již většinou klimatizované vozy na Os i R.Ale kolovrátek o zafixování na dalších 10 let musí běžet.Co tedy nutilo ČD nasazovat novější vozy na tyto tratě,když tady soukromníci nejezdí?

Zesp

Nutil jse k tomu jedině právě ten strach z toho, že se tam soutěžit bude (dříve se o tom furt psalo, že se budou i tyto linky soutěžit). A mělo to efekt i na těch Valašských a Slováckách expresech. Když se chystala a probíhala soutěž na tyto linky, skutečně jsem tam vůz B, či A nezahlédl. Říkal jsem si – konečně to trochu vypadá, až je to s podivem… Zato teď na obou linkách na každém druhém vlaku buď B, nebo dokonce A… Ten úpadek kvality po ukončení (vyhrané) soutěže je tam znatelný…

Michal

To říkáte naprosto správně: snaží se jen tam, kde mají konkurenci. A navzdory tomu tu někteří budou tvrdit, že je konkurence nepotřebná.

Standa

To byste prvně těm drahám musel na nákup nových vozů dát peníze. Za to, co stát a kraje
a cestující platí ty lidi odvezete, udržíte ty vlaky v provozu a sem tam uděláte nějakou modernizaci .
A když něco zbude tak koupíte pár vagónů a logická je dáte na dálkové rychlíky na koridor , takže ostatní musi počkat, nebo se spokojit s těmi co jezdili na tom koridoru

Jan Sova

a co takhle pročesat ten obří aparát na nábř. Ludvy Svobody nebo krajské meziaparáty ??? To by na pár vagónů zbylo/ročně.

Flinta

Tp si děláte pr**l, v povinně místenkové vlaku VYŠŠÍ kvality nerekonstruovaná koženka ze 70. let (50 let starý vagón) a vám to přijde v pořádku?

Pražák

Bohužel pro některé místní nostalgiky po časech „modré armády“ a „klidu na práci“ není kvalita vozidla důležitá, důležitá je barva. Pokud je modrá, je všechno v pořádku i kdyby vlak „vyšší kategorie“ táhlo mikádo a vagóny byly vyrobeny za císaře pána ve Vídeňském Novém městě a místo sedadel tam byly dřevěné lavice.

Standa

Byla to NÁHRADA za porouchaný vagón.
Pochopila??

Krejžak

NÁHRADA za porouchaný vagón – to chápu.

Co nechápu je:
1) žádná omluva.
2) žádná kompenzace.

V tom je totiž ten problém, který já jako cestující nechápu. Když mi situaci někdo vysvětlí s patřičnou kompenzací, tak to zpravidla přijmu.
Když se ale dozvím „toto mi přijelo, co mám s tím dělat ….“ a kompenzaci směšných 30 Kč (které nejde použít ani v eshopu, ale jen na pokladně) si musím SÁM vyžádat, tak to prostě nepřijmu.

železničář v důchodu

Máte pravdu v tom, že omluva a kompenzace měla přijít automaticky a kvalitně – tu „omluvu“ řešil nedostatečně vlakový personál (protože pouze popsal realitu, na níž on skutečně nic změnit nemůže), ta nedostatečná a systémově špatně řešená „kompenzace“ je ale záležitostí „úředníků z pobřeží“, z nichž někteří sice možná čtou i tuto debatu, ale to samo o sobě nic nezmění (stejně jako nic nezmění ani žádný Jurečkův tweet): chcete-li mít aspoň trochu větší naději na to, že se někdy něco změní, pak pomůže snad jedině neustálé bombardování stížnostmi – v „prvním kole“ adresovanými GŘ ČD, abyste si předem nezlikvidoval možnost… Číst vice »

Roman Svačina

Ještě jeden příspěvek si dovolím… Ten článek by šlo napsat třeba i následovně:Dopravce ČD operativně vyřešil poruchu vozů a cestující mohli jet alespoň starou koženkou a nezůstali na perónu. Nebo třeba: z důvodu vylukove činnosti cestující o svá místa nepřijdou, dráhy nasadí záložní vozy.

Jméno

Nebo: Národní Železničáři se tváří v tvář náročným úkolům šestnácté pětiletky a přetrvávajícím nedostatkům v dodavatelsko-odběratelských vztazích opět nezištně obětovali a i přes nepřízeň a závist zlých a nepřejícných Jančurových řiťolezců nenechali své zákazníky napospas nekvalitním službám jiných dopravců! Kupředu, levá! ¡No pasarán!

Roman Svačina

Jsem si říkal jestli při sobotním večeru začít pít v 19hodin není pozdě. No někdo dnes začal o hodně dříve! 🙂 Na zdraví!

Michal

Sorry Svačino ale na chlast vypadal spíš ten váš příspěvek. Vy byste je pochválil i kdyby tam přistavili jako náhradu kredenc nebo žabotlam.

A moc mě baví, jak se tu řeší Leošův bordel, který nemá zálohy, nicméně ani ČD coby příjemce mnohamiliardových dotací, šmé s převodem nádraží sem a tam, s jistotou státem garandovaných úvěrů atd. nemají adekvátní zálohy, což s velmi neadekvátním správkovým stavem vede k tomu, co vidíme.

Roman Svačina

U nás na vesnici jsem známý jako největší kritik ČD, tak mi to nekažte. Jinak jsem chtěl spíše upozornit na různé úhly pohledu na danou věc. A jinak s tím alkoholem… Potrefená husa se vždycky ozve ( jsem nikoho nejmenoval).

Standa

Lepší nějaké zálohy, kterými relativně pohodlně odjedete kam potřebujete, než žádné zálohy.
Raději pojedu i šedesátiletým Hurvinkem, než abych zůstal trčet na peróně

Michal

Obávám se, že Vaši velkorysost většina lidí nemá. Příliš časté potkávání béčka bude znamenat volbu jiných spojů.

axel

Pro Standa: Zapomínáte na největšího konkurenta ČD – jízda autem. Když kvůli rozkopaným silnicím (D1) z auta přesednu do Bmz – jenže pak Bmz nahradí „hurvínek“ nebo B-čko – tak na příští cestě se vrátím do služebního auta.

P.S. Vemte si příklad telekomunikací a čtvrtého operátora U:fon. Na papíře ta nabídka vypadala rozumně (zastaralý hardware, omezené služby výměnou za levnější cenu). Jenže v reálu to pokud vím občas vypadávalo nebo fungovalo pouze omezeně. Takže dneska je U:fon už asi 4x přejmenovaný, má tuším už asi čtvrtého majitele a počet výměn vedení se mi nechce ani počítat.

Ketchup1970

Další zoráva by mohla znít: “ cestujíci ve vlaku s krásným zlutym polepem si mohli během čekání na lokomotivu , která odtahla vlak s porouchaným peršinkem dopřát i šest káv zdarma. Zpoždění bylo diky operativnímu nalezení dopravce, ktery ještě neceká na zaplacení faktury jenom 60minut.“ Mimochodem jízdné vlakem si hradím!

Michal

Ten článek vyznívá trochu nešťastně – jakože je problémem koženka. Koženka je jen jedna ze špatných vlastností vozu B a i jejím vyměněním za hadr se toho moc nezmění – mizerné větrání, sezení po osmi na lavicích, příšerný nástup do vagonu a latrína.

Nerad bych, aby za dva roky Kupec zahlásil, že zlikvidoval všechny koženky, „jak jsme si všichni přáli“ a považoval věc za vyřízenou. Problémem není koženka, ale vozy B a BDs.

HonzaEM

No, to jsou tak strašné vozy. Choďte pěšky a je po problému. Dneska na Vltavě echt koženka bohužel ani jedna. Všechno jen Janoza nebo místo koženky hadr. Ale i s tím hadrem se to dá. Pořád je to pohodlný vůz.

Michal

Určitě, je to pohodlný vůz, když je venku dvacet stupňů, jede poloprázdný a někdo vám při vystupování otevře dveře. 🙂 Což je podmínek trochu zu viel…

Roman Svačina

Co by jsme za koženky daly v pátek a neděli… Jenže pokud je nasazení koženkových vozů terčem posměchu tak se není čemu divit. Je otázkou co je lepší? Stát v klimaťaku u hajzlu, nebo sedět v kožence? Nejsou lokomotivy, nejsou vozy, nejsou strojvedoucí, nejsou vlakvedoucí. Ale na pragotronech člověk vidí x vlaků jedoucí stejnou trasu stejného dopravce (Olomouc-Praha)

noerf

Roman Svačina: Protože tzv. odborníci na MD ve spolupráci s ČD objednávají některé nesmyslné vlaky po 15 nebo 30 minutovém taktu se třemi nebo čtyřmi vozy. Místo pořádných vlaků se 7 nebo osmi vagony, pak se všichni diví, že ČD nemá strojvedoucí, techniku a je ucpaný koridor. Erár to z daní utáhne.
Jinak u některých dopravců máte místenku v ceně, takže Vám nehrozí, že budete stát. Je to jen o zvolené kultuře cestování a práci s daty.

železničář v důchodu

„Jinak u některých dopravců máte místenku v ceně, takže Vám nehrozí, že budete stát.“
Může to ovšem být i trochu jinak: nebudete stát v tom vlaku „některých dopravců, u nichž máte místenku v ceně“, ale budete stát někde na nádraží a čekat, až se vejdete do nějakého vlaku jiného dopravce, který sice třeba místenku v ceně nemá, ale odveze vás aspoň „na stojáka v klimaťaku u hajzlu“, nebo v sedě na kožence …

Jméno

DOBRODINÍ KOŽENKY!

noerf

Ono někteří dopravci jako Arriva ci Regiojet jsou schopni přidat vagony nebo jednotky. A data používají k plánování kapacit.
Na jedné straně chápu, že je lepší jet na stojaka než nejet vůbec, ale z druhé strany negarance místa byla jeden z důvodů proč se cestující přemístili do aut i autobusů.

železničář v důchodu

„negarance místa byla jeden z důvodů proč se cestující přemístili do aut i autobusů“
A proč tedy neustále roste jak počet cestujících na železnici, tak i jejich průměrná přepravní vzdálenost?

Ilona Zelenáková

faktická poznámka: u ČD může být místenka také zdarma 🙂

petr.r

ano může a jestli přijede jiný vagon, tak jste v rozpacích.

Standa

Naco m je že mám v ceně místenku ( tu mám i u ČD), když se do vlaku nevejdou a zůstanu stát na perónu?

X 1

Standa
Tak to se může podařit jen tobě. 😉

Standa

Mělo být „mohu mít mistenku“.
Ona je hezká místenka zdarma (kterou mám i u ČD) , ale je mi to jaksi nanic, když je vlak vyprodaný protoze nelze přidat o vagon vice aby náhodou nejela kozenka.

Michal

Svačino, konkurentem a alternativou k diskusi není „klimaťák u hajzlu“, ale osobní auto.
Koženkou do vlaku nikoho nepřitáhnete.
A zase věčná škoda takhle kurvit hezky vymyšlený produkt do Opavy…

Roman Svačina

Odpověď s tím, že lidi mají jezdit autem, bych čekal od někoho z Ministerstva dopravy, nebo krajského úřadu-odbor dopravy. Budiž

Michal

To, že lidi mají jezdit autem, ale implikuje vaše stupidní obhajoba autům naprosto nekonkurenceschopných béček.

Martin

Tak za mne jsou Béčka celkem pohodlný. jasně to nejlepší už mají za sebou a nikdy to nebylo nic extra, ale nabízejí 80 míst co jako náhrada za velkoprostor ideální, Především u místenkových vlaků. Ovšem ČD by měli situaci urychleně řešit a pořídit velkoprostorů více už kvůli jejich kapacitě.

Jméno

Jel jste někdy v béčku jako osmý z osmi? To už lidi radši stojí na chodbičce… Ale jasně, zdůvodnit si šotoušek dokáže všechno.

HonzaEM

Zrovna dneska z Prahy do Olbramovic. Až na to nesnesitelný vedro, jsou to nejlepší kupéčka. Když není Béčko, pak už jedině velkoprostor.

JiP

Jel, a s tou slecnou co sedela vedle uz mame 3 deti 🙂

Rampa

To je krásný 🙂

Standa

Tak pořád lepší v chodbicce ve starém Bécku s ČD, než se soukromnikem vůbec…

Leoš Konečný

No tak ne ze bych se CD zastaval, jestli je to tak, ze se jedna o nekolik poslednich vozu, tak vzhledem k mnozstvi vypravovanych vlaku se da pichopit, ze ne vsechno jeste proslo modernizaci

Axel

souhlas, ČD se za posledních cca 5 let velice zlepšily. Z mého pohledu zejména v chování průvodčích k cestujícím.

Na druhé straně nechápu výkyvy v kvalitě interiéru (např. upozornění Jurečky na B-čko na 3,5 hodinové trase), když ČD za svoji chybu nenabídne cestujícím nějakou kompenzaci (i kdyby to byla prkotina jako např. místenka ve špičce zdarma do Pendolína). A hlavně mi chybí konkrétní kroky, které ČD udělá, aby se situace neopakovala.

X 1

Souhlas

Y.K.

Minimálně by to mohli prodávat jako třetí třídu. 🙂 Na dálkových vlacích je to dosti ostudná kvalita za stejnou cenu jako moderním voze.

Jméno

U údajně „několika posledních“ vozů je tím spíš otázka, proč je musí dávat zrovna na IC do Opavy?
(No protože to na ONJ mají fpičy a nikdo vejš je za to nezadře, ale tiskový mluvka naopak dodá další originální výmluvu.)

noerf

Jméno: Protože Regiojet jednou spoj jezdí z/do Opavy, tak je třeba jej kopírovat.

noerf

Jméno: A pak se nasadí vše co je zrovna volné.

železničář v důchodu

„U údajně „několika posledních“ vozů je tím spíš otázka, proč je musí dávat zrovna na IC do Opavy?“
Pokud závada na pravidelně řazeném voze byla zjištěna nedlouho před vystavením soupravy, pak v současné situaci „provoz“ logicky sáhne po tom, co je zrovna „při ruce“: „párat“ jinou soupravu kvůli tomu, aby z ní vybral lepší vůz jako náhradu do soupravy vnitrostátního IC vlaku a do ní naopak vložit náhradní „šrot“ rozhodně nikdo nebude.

Jméno

Tak určiťéé… už bylo dokonce postaveno z odjezdu v Michli, když se na to přišlo, a ten vagón se měl jen vyřadit, ale Brigáda Socialistického Posunu pod vedením s. Josefa Stehlíka řekla ne! Cestující si zaslouží mít pohodlný a lety provozu prověřený vůz!

Michal

Chcete říci několik posledních stovek vozů?

Rtep

V používání koženkových sedaček u starších vozů a třeba ani u vlaků vyšší kvality problém nevidím už proto, že některé supermoderní polohovatelné a polstrované sedačky nijak moc pohodlné také nejsou. Někdy jsou dost tvrdé, jindy je málo místa na nohy, apod.
Každému také sedí něco trochu jiného. Já třeba si mnohem lépe pohovím na šumavských lokálkách v sedačkách u 816, než na poměrně tvrdých sedačkách u 654.

Y.K.

To teda nevím, co jsem se k B v posledních letech dostal, tak sedáky byly prosezelé, často nějak hnuté, takže nepříjemné. Vyhovuje to asi jen těm co si v prázdném vlaku mohou lehnout, což není běžný stav.

Kamil

Ono to není ani jasné mezi lidmi. Když dělal výzkum Dopravního podniku hl. m. Prahy , tak do autobusů vyhrály koženkové sedačky na čalouněnými, viz https://www.idnes.cz/praha/zpravy/cestujici-v-ankete-vybrali-plastovou-sedacku.A131203_2007515_praha-zpravy_bur nebo
http://www.dpp.cz/dpp-vyhodnotil-anketu-cetujicich-jaka-sedacka-vam-sedne/
Já koženkové sedačky nemusím, o to víc mě to překvapilo.

Axel

pokud vím, tak MHD v Praze silně konkuruje (konkurovala do zavedení zón) individuální automobilová doprava… 1 člověk = 1 auto, v Praze jako jednom z nejbohatších měst Evropy na to hodně lidi má. A jedním z důvodů proč (hlavně) v centru jet autem byl strach cestujících MHD „co chytí“ od některých cestujících kteří nedodržují hygienu… já osobně z tohoto důvodu nesundával kožené rukace během cestování v MHD.

Takže konečně někoho ve vedení MHD napadlo, aby se zaměřili na čistotu interiéru. A čalouněné sedačky se čistily asi nejhůř, a taky proto se vyměňují. https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/vymena-sedacek-v-tramvajich-dopravni-podnik-nahradi-calounene-plastovymi-20180422.html

XxX

Ono totiž sednout si v MHD do chcanek po bezdomovcích je nezapomenutelný zážitek…

Axel

Právě že jsem neměl na mysli pouze bezdomovce, ale taky pozůstatky po ožralcích či turistech z odlišných kultur. Čili, ano, MHD v zimě nemá sloužit jako vytápěné bydlení pro lidi bez domova, ale zdaleka nejde jen o ně.

Jméno

Ono nejde jen o potah sedačky, ale hlavně o brutálně ojetou vraždu s vyklektanými podvozky, profukujícími okny kompenzovanými přetápěním interiéru, rozpadlými a prosezenými sedáky, humpoláckými „opravami“ tvrdou nití a samořeznými šrouby nebo humusáckou toaletou, protože ta už se nedá uklidit (tak se to „zmodernizuje“ přetřením umakartu).

Rampa

Tak já myslím, že ten článek je napsaný celkem férově, dává prostor vyjádření p. Šťáhlavského. Koženky by se na IC samozřejmě objevovat neměly, nicméně chápu, že když vypadne standardní vůz, tak je potřeba jej něčím nahradit. Co mi připadá podivuhodné, jsou reakce na článek o chystaném navýšení spojů objednávaných MD, který zde vyšel před třemi dny. Navýšení počtu spojů je pro drtivou většinu lidí pozitivní zpráva, byť to samozřejmě znamená, že na některé z nich budou nasazena starší vozidla (tedy i koženky). Část zdejšího osazenstva ovšem okamžitě začala prskat; nejspíš by radši, aby vlak vůbec nejel, než aby v něm… Číst vice »

Michal

Ne, radši by byli, aby se věci soutěžili (a to průběžně) a výkony odjezdil ten, kdo na ně má náležitosti. S béčkama a Bdmtee se jděte bodnout…

Rampa

A kdo tu má na ně náležitosti? Povídejte.

Petr

Asi regiojet,nebo Leošek se svými 5 tramvajemi 😀

Michal

Tak jak vidíte z článku, v podstatě nikdo. Čemuž se dalo předejít soutěžemi, ale trochu rozprostřenými do času – během jednoho roku stovky vozů a personálu nedá dohromady nikdo…

VRT

ČD by měli naopak žádat speciální příplatek za nostalgickou jízdu.
Vždyť to je to nejlepší, co může šotoušky potkat. Pěkně se zamknou sami v kupéčku, otevřou okno, braníčka v PET a toužebně prohrábnou listy jízdního řádu 1988/1989. Pak si dají tláču z papíru a otevřou dalšího braníčka. Nakonec zavřou okno a zanadávají, že ten vlak jede zbytečně rychle a že to moc fouká.

Honza

Pivo v PET je vynález trhové ekonomiky. Žádné retro.

VRT

Šotouš ví, co je pro něj dobré.

Souprava

Ještě větší blaho mají, když jim přijede nereko 810, to je teprve žrádlo! A pak zanadávaj,jak jim tuhle dokonalost ničemu nerozumějící optimalizátoři šetřílkové chtějí rušit. Neb to je ta nejlepší služba veřejnosti, co může být – vysokopodlažní původní 810 s jízdným bez retro příplatku, vezoucí max. 2 lidi (takže jim nikdo nekazí nerušené koukání z vlaku a popíjení Braníčka), u toho se chrochtá blahem. Aneb inteligence šotoušků motajících se kolem dopravního webu a tak. 😀

VRT

Mám pocit, že z těch šotožump už prosákli sem.

železničář v důchodu

Zjevně ano: tuto kategorii tady zastupujete velice zodpovědně …

Souprava

To víte, že sem lezou, když diskuze na jejich webu skomírá… kdo by se dobrovolně taky chtěl bavit s fanatiky v nějaké uzavřené bublině. Vcelku nepochybuji, že sem chodí mínusovat a to jednou z pc, jednou z mobilního připojení, pak přes 3 proxiny. Když nemají nic lepšího na práci. 🙂

VRT

Že by byli až takhle technicky zdatní? Moje šotopočítadlo je teď na 34 exemplářích. To zase není tak strašlivý číslo, když se to vezme kolem a kolem.

Standa

Kde ještě jezdí opravdu původní 810?
Já ze bych se dojel svézt, protože posledních par let potkávám už jenom regio myši a přečalouněné 811

Stepan

Tyto vozy jsou k vidění například i na Jižních expresech, čemuž nahrávají série výluk kvůli na čtvrtém koridoru.
Asi nema cenu sem psat, ze je opet v textu chyba, protoze to po upozorneni a opraveni hned smazete, ale i tak. Slovo kvuli ke v textu navic

Jan Mráček

Nic proti kupíčkům. Ale pokud je posledních 40 vozů s původním červeným koženkovým potahem, byla by tak velká investice nahradit koženku plyšovým potahem, jak už to u spousty vlaků je? Osobně si myslím, že by šlo maximálně o řád nižších milionů, což mi nepřijde tak hrozné, když 45x týdně se tyto vagony použijí.

Martin

tak do 2 let budou přicházet nové vozy tak se to nejspíš moc nevyplatí

BoH

No, jen aby…

Michal

Už bych se na to vykašlal, je to trabant s přečalouněnejma sedačkama…

Železničář

Dobrý den pane redaktore. Prosin Vás, nešlo by stoupnout příspěvky petr.r?Tento člověk je evidentně duševně narušený.Dekuhi Vám za kladné vyřízení mě žádosti 😀😀😀

petr.r

co jsem napsal nepravdivýho? vy asi nejste na pravdu připravený a není lepší odpovědět na co jsem psal? Splnujete sobestačnost nebo musíte mět na kontrolu po sobě deset lidí? Jste dost rozrušený a já vás pozoruji, že je to jen pod články kde čd něco zvorala.

Ondra

Nemám zásadní problém cestovat v těchto vagonech, pokud v nich je čisto a jsou umytá okna, což někdy bohužel není splněno. Kvůli absenci klimatizace ale dám modernějším velkoprostorům přednost v létě. V zimě naopak těmto starým vagonům – kvůli možnosti ztlumení osvětlení. Řádově větší problém mám s cestováním v regionovách, nežli v těchto klasických vagonech.

Axel

Dobrý den, souhlas, je lepší cestovat v koženkovém interiéru s ČD, než zůstat na peroně, když (např. u LEO) je nějaký problém. Co mi ale vadí je, že se dopředu nedozvím, že ČD nasadily náhradní vagon. Typicky se mi to stává,když jedu z Brna na jih. Vlak z Prahy už je dávno v pohybu (např. už někde za Č.Třebovou), ale v eshopu není zmínka, že nejede inzerovaný vagon (např. s Wifi), ale jede náhradní (horší) vagon. Protože kdybych věděl že jede horší vagon, tak bych jel buď jiným vlakem nebo si vzal služební auto. Na druhé straně netuším proč srovnáváte… Číst vice »

petr.r

A já zase nechápu, proč sem taháte leo expres, copak on jezdí na objednávku MD?

Michal

Regionova jezdí třeba Broumov-Starkoč, a to je velký zážitek…

axel

Pro Michal: jestli jste reagoval na mě, tak já diskutoval že ani ČD nedávají RegioNovu na dálkové tratě. Z mého pohledu cestujícího taky musím vnímat potřeby dopravce a proto by mě udivilo, kdyby ČD nasadilo RegioNovu (RN) na dákový spoj IC Opava-PHA 3,5 hodiny, 380 km, 6 zastávek – kupéčka OK, akorát by mohla být lepší než B-čka. Regionova by byla nesmysl, jednak vibrace a hlučnost při vyšší rychlost. A ani by RN nevyužila nižší spotřebu PHM při častém zastatování Sp 1763 Broumov-Starkoč s Regionovou, 1,5 hodiny, 50 km, 17 zastávek – z pohledu cestujícího nevím, nejel jsem (jel jsem… Číst vice »

Aleš

Tyjo, opravdu je pro vás typ vagonu tak důležitým faktorem, že byste kvůli němu jel jiným vlakem/autem atd.?

Jméno

Zkuste to vysvětlit třeba nešoto manželkám nebo partnerkám, že to je ten nejvhodnější způsob dopravy (ovšem tenhle problém u klasického šotouše zcela odpadá, viďte?).

Pavel

Tak já jsem taky za ně rád i na expres Mnichov – Praha, jinak by tam jeli jen 3 vagony. Ale vadí mi, že mají děravá okna, což moc v zimě dobré není.

slov

ja mam kozenky taky rad, hlavne na nocni vlaky, s trochou sikovnosti se da svetlo zhasnout, a na sedacce natahnout a nerusene spat 😉

Aleš

Já mám tyhle vozy rád, dá se v nich otevřít okno, zhasnout a nemluví v nich rozhlas. Vlastně mi v nich nic nechybí a sedačky jsou často pohodlnější než v těch novějších, zvláště ve velkoprostorech, kde bývají tvrdé a nepohodlné. To jen jako info pro ty, kteří nevěří, že takoví lidé existují…

Gogo

Za mne furt lepší odjet v kožence než bez ní zůstat stát na peróně, pokud by to bylo u jiného než modrého dopravce tak je tu oslavný článek jak se dopravce stará o své zákazníky, ale do ČD se hold musí kopnout při každé příležitosti.

Michal

A to zase jo. Já jezdím béčkama furt na lince, která se nabagrovala Kupcovi – perspektiva zlepšení nulová…

JarynJarin

Aspoň ten vlak jel, že jo

Michal

Záleží na míře ambicí každého soudruha. Někomu stačí i zetka…

Honza

Jurečka je expert na všechno. Hlavně se měl starat o kůrovec.

Max

A jo, takže 3-hodinové cestování původním B-čkem je OK. Jurečkův tweet je pro mě jako cestujícího vlakem užitečnější, než když poslancům z KSČ nestačil vlak na cestu z Ostravska do Prahy takže jedině letadlem….

P.S. Jurečka jako ministr zemědělství se mi zdál nadprůměrný (ve srovnání s Mládkem, Fuksou, Bendlem/Rittigem). Viz příklad jak Jurečka snadno vyvrátil kritiku lidí z ODS (pan Stehlík kandidoval na poslance za ODS) https://plus.rozhlas.cz/znacka-kvality-klasa-malym-potravinarum-pomaha-tvrdi-exministr-jurecka-kdu-csl-7783485.

FenyAMG

Též stále na R16…

aldik

No a co měly dráhy dělat, když adekvátní náhrada nebyla? Měly snad zrušit spoj jako to má v oblibě LE?! Zase Sůrovina 😀

Handzídček

Odmítnout MD nějaké linky, a hned by byl dostatek vozů na ty ostatní.

PetrB

Nebyt pana Sury tak neni tento web. A neni ni vas radoby nazor v diskuzi. Navic napsal jen clanek o tom jak se veci maji, ale vy jste si chtel za kazdou cenu rypnout, nic vic.
Takze kdyz jste tak chytry, zalozte si vlastni web o doprave a predvedte nam, ze jste lepsi. Nekdy se v clanku objevi chyba, ale nikdo neni dokonaly, presto ma pan Sura u me 1+ za tento web.

petr.r

správně a my bychom ani nevěděli, že ty koženky i jezdí mezi ostravou a prahou, nebot reklamy na čd jsou jen pendolíno a railjet.

IGCT

Doufam, ze CD snizily rapidne ceny za nedodrzeni kvality!

Lektor

No vzhledem k tomu, že je to jejich komerční vlak tak asi těžko.

petr.r

čí komerční vlak, vy jako si myslíte, že to financuje nějaký čdák ze svojeho?

noerf

Lektor: IC do Opavy je na objednávku MD

IGCT

Právěže vhledem k tomuto faktu to ČD udělat měly. Asi Vám nic neříká pojem „prozákaznický přístup“….

Kirschner

A co jako? On je pan exministr Jurečka nějaký lepší člověk? Lepil se mu zadek na sedačku stejně jako každému jinému. Taky nebýt vysokých odměn těchto „papalášů“, mohlo dojít i na koženky.

Kirschner

Představte si, že to chápu. Koženka na IC vlaku opravdu nemá co dělat. Ovšem nedokážu si tak nějak z principu, představit pracujícího politika. Zdůrazňuji českého politika. Natož pracujícího ve vlaku. Klidně si mně umínusujte. 😁

Axel

Dobrý den, pane Kirschner.

Já ve vlaku potkal 3x Klašku (poslanec KDU) a jednou Seďu (poslanec za ČSSD). Seděli ve 2. třídě, ve velkoprostoru (Railjet nebo vlaky směr Zlín). Když vedle nich bylo volno na dvousedačce u stolku, tak škrtali v papírech. Když vedlejší sedadlo bylo obsazené, tak měli otevřený notebook/tablet a něco datlovali. Žádné vykecávání co dělat o víkendu, žádné sluchátka (=ke sledování filmů)….

Nevím kudy jezdíte vlakem Vy. Já jezdím Praha – východ republiky přes Olomouc nebo přes Brno.

IGCT

typicky hospodské…. Stejně jako že státní úředníci nepracují…. Přál bych mnohým, aby poznal, co to je práce ve státní firmě, na pozici úředníka. .. Je to náročné povolání. Kdo nezkusil, neví vůbec nic.

Leinad

IGCT: počet úředníků v ČR je vyšší než měla ČSR s Podkarpatskou Ukrajinou.
Jenže za první republiky co jeden úředník napsal, to druhý viděl na svém PC – dneska se musí pracné nosit papíry z kanceláře do kanceláře a dělat jiná produktivní činnost.

Honza

Zlatá koženka a zlatý Béčka! Pro mne osobně rozhodně nejpohodlnější vozy, když nepočítám letní úmorný vedra, ale celkově mi vyhovují nejvíce. Jsou sice původně pro osm lidí na jedno kupé, to pak ano, to je méně pohodlné, ale pokud v jednom kupé sedíte maximálně ve čtyrech, tak pohodlnější sezení není 😉 Kromě toho, máte vůbec potuchy na čem sedíte v čalouněných sedačkách ?!?!

ApolloXI.

Roztoči zkrátka ještě nenarostli do takových rozměrů, aby byli vidět 😀 Ono by stačilo občas na ty potahy sáhnout vysavačem a tu a tam i čistící pěnou.

Paja

To máte pravdu, u koženky to většinou vidíte (že je spíš černá než červená, úžasný jsou rovněž tvrdý a vystupující švy po lokálních opravách).
O radostech vozů B (okno má 2 polohy – otevřeno/zavřeno), v zimě buď topí naplno nebo vůbec (takže je člověk buď zpocenej v triku nebo naopak sedí v bundě).
Děkuju pěkně, několik let jsem jezdil těmahle hrůzovlakama z ČB do Prahy přes Tábor. Když začali jezdit Švejci s 842 nebo pak 854, to byl skoro intergalaktickej nárůst kvality cestování.

Tuzemák

Vono z Budějic na Brno taky žádná sláva. Je to teda tak +5 let zpět co jsem jezdil, teď už nemá chuť ani důvod ztrácet čas, ale to co sem pravidelně posílalo DKV Plzeň, to byl taky šrot. Vybržděný plochy na soukolích, mrtvý tlumiče ve vypružení, hučíci ložiska v alternátorech, špína… Měl jsem tu na jednom večerním spoji retrozážitek stará zelená koženka ze 70.let, nevím typ vagonu, ale byl to společný oddíl se stříbrnými popelníčky ČSD v opěradlech. Nebo takový pátek odpoledne Plzeň-Brno. To se doslova sedělo u haj.líku na těch sklopných sedátkách, kupíčka i společný oddíly narvaný a pravidelný… Číst vice »

Paja

Výhoda Junáka ovšem byla, alespoň pro mě, v tom, že tam nejezdily B (jen jako posila), ale Bp. Což sice mělo vámi zmiňované mouchy, ale proti Béčku to pořád bylo zlatý.

Tuzemák

No to retro jsem nemyslel na Junák, Vajgar.. To byl jeden večerní vlak Veselí-Hradec tak kolem 21-22h, tažen žehličkou a cca 2-3 vagony bt(?) zelené kožené sedadla, místy popelníčky ČSD, červené lino a venkovni lak snad tradicni zelenobíla (nevím byla tma). A snad nad ránem dělal obrat zpět Je pravda to museli vytáhnout jako nějakou zálohu, zálohy ale těžký retro. Jinak tou dobu se ze mě tradičně „pod dráty“, snažil vytřást duši z těla dekonstruovaný šukafon. Ale bohužel z Plzně na Brno neposílali nic extra ty Bp jezdí doteď. Měl jsem tu „čest“ jet cca 3/4 roku zpět a bohužel… Číst vice »

modrá guma

Co máte proti kožence? Dá se v ní narozdíl od hypermoderních nepohodlných vozidel natáhnout na lavici a zhasnout (dobré hlavně na dlouhé noční přejezdy, ušetří se za lehátko), otevřít okno, je to nenáročné na údržbu a neobtěžuje tam žádný vlakový rozhlas ani vifi. Škoda, že tyhle vagóny pomalu mizí.

Petr766

Jak se projevuje obtěžující WiFi?

Josef Jan

Asi tím,že pak jsou drahá data 😀 😀

Michal

Dneska jsem to zkoušel a ostatní tři cestující na lavici protestovali. Tak nevím.

petr.r

já právě vyhledávám ty koženky, neboť se mně nestalo, že by tam se mnou jel režijkář, jí tlačenku s pivem nebo smažák a mastí sedadla kolem sebe.

Zababa

Ty vyhledáváš kávičku zdarma, tak tady blbě nežvaň.

petr.r

ten co nepije kafé vyhledává kávičku? Co máš dále za agitku?

Honza

No a vidíš, jsem režijkář a právě tento typ vozu vyhledávám, pokud někam nepracovně cestuji, tedy jedu, či jedeme na výlet. A k výletu patří pivo 😉

petr.r

vidím jak tedy režijkáři si nečtou přepravní podmínky……..

Dominik

Který bod z přepravních podmínek máte na mysli?

K.S.

Myslím že to že se při jezení nemá drobit a mastit vše kolem sebe je snad cestovní etiketa od dob Rothschildovy KFNB

petr.r

alkohol a přeprava osob……..

Dominik

Kde je problém? Přečtěte si přepravní podmínky je tam sice věta o alkoholu, ale je tam napsáno, že vyloučeny budou osoby, které jsou zjevně pod vlivem alkoholu a ohrožují bezpečnost svou či ostatních cestujících. Takže 1 pivo bych nepovažoval za prohřešek vůči přepravním podmínkám.

BoH

Samozřejmě, že dobře to není. Nicméně pokud to jede někde jako náhrada, tak lidé se můžou zbláznit. Že ale tyto vozy (pravda, polátkované) jezdí na některých linkách pravidelně (pravda, nejsou povinně místenkové), to už nikoho moc netrápí.

hoholu

R12 může povídat 🙂

BoH

Jojo, přesně na ni rád a s oblibou narážím 🙂 I když bych byl raději, kdyby tam nasadili alespoň trochu něco lepšího a nemusel jsem se pak pořád do nich navážet 🙂 Na druhou stranu tam můžeme být rádi alespoň za to Bdtee :))

Hodně štěstí

Lepší nějaký vůz, než žádný vůz. Jsou dopravci, kteří,když jim prdne přední sklo, tak raději i na několik týdnů spoje zcela odřeknou.

Mrc

Tak se nasadil záložný vagon a jede se dál. Přišel někdo k újmě? Pobuřuje to někoho, když kvůli poruše jede starší vagon? Má vás nechat na peronu, jak to mají jiní ve zvyku? 🙂

Pan Sůra si zas rýpnul, takže teď zas netrpělivě čeká dál. Každopádně čekám, kdy se tu začne psát, žev nějakém voze v nějakém spojí nefunguje topení, nebo že nejede ta slavná a všemi chtěná klimatizace..

Hodně štěstí

Třeba autor článku v kožence chytil vlka a chce varovat ostatní. 🙂

noerf

Mrc: Já bych tu otázku otočil, kdy naposled ČD koupily nové vagony pro klasickou vozbu a kolik stojí ČD rekonstrukce starých vagonů oproti cenám nových vozů Astra. Pokud vím, tak nové klasické vagony od revoluce nekoupily, pouze ojetiny v Rakousku A pokud vezmu v potaz čtyřsystémové naklápěcí jednotky pendolino, které jsou kvalitní, ale provozně drahé v ČR nasazeny absolutně nevhodně na trati Praha – Ostrava – Košice, kde je jednosystémový pohon a nevyužijí ani maximální rychlost ani náklápění. Takže pak zbývají netrakční railjety, které mají zřejmě lepší podvozek než Astry, ale jeden vagon vyšel na přibližně dvojnásobek toho co Astra… Číst vice »

jan

No já stále nevím, zda je Astra nová, nebo rekonstrukce z nějakých běžných BMZ vozů z evropy..

petr.r

astry jsou nový, jančura chtěl ty starý švýcarský předělat na astry, ale od rumunů dostal slevy, tak nakupuje nový. V astře je větší pohodlí než v pendolínu.

Honza

Astrou jsem jel jednou z Bratislavy, dva dny mne pak boleli záda. Displej ukazoval asi o 30% vyšší rychlost (tam, kde je povoleno 120 jsme jeli prý 160, na úsecích se 160 zhasl údaj). Do Brněnského hlaváku jsme prý vjížďěli 80. Celkem jsem se bavil, až na ty záda.

Petr766

A v jednicce Railjetu záda neboli? Ty sedačky jsou v podstatě stejný. Mně se tam teda sedělo v Astře úplně v pohodě, oproti dvojce Railjetu nebo slavnému Inter panteru. Je tam oproti jiným vagónum víc slyšet hluk od podvozku, to ano

Gogo

Je zajímavé že i Jančura v Astrách zavedl lowcost bez obsluhy protože je v uličce tak málo místa že se tam dva lidi vedle sebe nevejdou, jenom by mne zajímalo jak dlouho by trvalo než by Němci začali kritizovat to samé kdyby do Berlína opravdu jezdil.

Petr766

Obsluha tam je, pouze se dají koupit jen balené věci a kafe je z konvice ovšem pořád lepší než to z minibaru CD

petr.r

astry jsou zařazeny tzv tiché, nemá se tam hulákat a tak tam jezdí jen vozík s jídlem a pitím, hodně cestujících si nasadí sluchátka a pustí si film. Každý má jiný záda, mně se tam sedělo dobře.

Dominik

Oprava 680 naklápění v obloukách běžně využívají, proto také pro 680 existují extra rychlostníky.
LCD displej je nezbytná věc?

petr.r

ale leo se stadlerama bez naklápění má zase lepší zrychlení.

Dominik

No tak když leo koupí příměstskou tramvaj a použije ji na dálkovinu, prostor nic moc, 3 záchody na 5 vozovou soupravu? Děkuji, ale raději 680.

noerf

Dominik: LCD displej je jedna z variant jak přilákat cestující do vlaku a vzhledem k obsazenosti Aster, tak zřejmě úspěšná. Ono koukat na protihlukove stěny se moc nedá.
Jednotka 680 by například na lince Praha – Hamburk naplno využila svůj potenciál a nikoliv na trati Praha- Ostrava, kde je na cca 20 % cesty rychlost do 120 km/hod.
Honza: Spíše jde o to, že ČD mohli mít místo 49 vozů railjet, 80 vagónů Astra a béčka mohli pronajmout na Slovensko nebo vyřadit definitivně z provozu.

železničář v důchodu

„Jednotka 680 by například na lince Praha – Hamburk naplno využila svůj potenciál“
Jistě – pokud by jezdila dvojmo = kvůli požadované kapacitě těch vlaků v Německu: jinak byli Němci ochotni pustit „pendolíno“ maximálně do Drážďan (kam by jedna jednotka kapacitně stačila), protože dál by kapacitně nestačilo a s ICE není kompatibilní, takže posilovat je soupravou ICE pro další cestu nelze.

55p

Nemáte pravdu, ČD v 90. letech koupily klasické vozy od Siemensu na vlaky vyšší kvality. Jen jich mohlo být o dost víc…
Pendolina nejsou čtyřsystémová, ale jen tří.

Pitrys

Jenom doplním, že ty série klasických vozů od Siemense byly dvě, druhá po roce 2000.

jerry

Jen škoda že se nepokračovalo v dalších seriích Bmz ve Studénce.B 249 když je vuz čistý v pořádku ale v 8 lidech se tam nedá být.To Bmz po šesti sedačkách peo mně nejlepší vozy.Ty velkoprostoráky nesnáším málo místa na nohy hodně přesvícené a žádné soukromí.