Koupit si motorák nikdy nebylo snazší. V nabídce ČD už je téměř třicet strojů 810

Za výprodejem je klesající turnusová potřeba. České dráhy mají aktuálně ve stavu 120 motorových vozů řady 810.
Postupující modernizace regionálního vozového parku se u Českých drah projevuje mimo jiné dosud rekordní nabídkou kultovních motorových vozů 810 a 809. Ve výprodeji je jich na lednovém seznamu už 28, z toho 26 kusů náleží k řadě 810. Loni v pololetí se prodávalo 12 těchto vozidel, rok předtím jen čtyři.
Za výprodejem je klesající turnusová potřeba. České dráhy mají aktuálně ve stavu 120 motorových vozů řady 810, z toho je v turnusu nasazených 67. Desítky vozidel už ČD prodaly. Loni v pololetí činil celkový počet „osmsetdesítek“ v majetku ČD 183, v turnusu jich jezdilo 104.
Ještě většímu výprodeji zatím brání zpoždění v dodávkách jednotek RegioFox (847) od polské Pesy. Ty spolu se Stadlery RS1 nahrazují Regionovy (814), které zase na méně významných tratích vytlačují vozy 810 a 809.
Jak již dříve uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, zájemci o motoráky 810 a jejich přípojné vozy (010) se rekrutují z různých oblastí. Jde o železniční spolky, jednotlivce, ale i firmy mimo železniční prostředí. Využití nacházejí například jako chaty či boudy nebo neobvyklá gastronomická zařízení.
Cena je vždy stanovena podle konkrétního vozidla a jeho technického stavu. Záleží například na stáří, zda jde o provozní nebo neprovozní vozidlo a na dalších skutečnostech. „Obecně lze říci, že v případě motorových vozů řady 810 se obvyklá cena při prodeji pohybuje mezi 100 tisíci a milionem korun, právě podle skutečného stavu a zájmu o konkrétní vůz,“ sdělil loni v pololetí mluvčí.
Vozidla, která jsou určena k odprodeji jako zbytná a nenajde se pro ně zájemce, se v další fázi přesunou na seznam vozidel určených k fyzické likvidaci.