KORDIS JMK pořádá 12. září výroční konferenci ke 20 letům IDS JMK

Čtyřvozová jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: Škoda GroupČtyřvozová jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: Škoda Group

Přibližně od roku 2035 nebude Jihomoravský kraj objednávat žádné dieselové vlaky.

V roce 2024 uběhlo 20 let od vzniku Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. V běhu všedních dnů se to nezdá, ale během těchto dvou dekád se v Jihomoravském kraji i v Brně podařilo ve veřejné dopravě udělat opravdu obrovský kus práce. Ať už se jedná obecně o organizaci dopravy, vedení linek a jízdní řády, modernizaci železničních tratí a drážních zařízení, nové vlakové jednotky Moravia a nízkopodlažní autobusy nebo třeba o informační systémy a odbavování cestujících.

Ve druhé dekádě IDS JMK byl na rozvoj železnice a drážních vozidel kladen velký důraz. Modernizace vozidel začala nesměle v roce 2014 nasazením sedmi jednotek RegioPanter na linku S2 a v dalších letech pak nasazením nových motorových jednotek na některé mezikrajské vlaky. Zcela zásadní byla až náhrada přesluhujících jednotek řady 560 a morálně zastaralých vozů Bdmtee novými jednotkami Moravia v roce 2023. Jednalo se o první případ v ČR, kdy byla vozidla pořízena přímo do majetku objednatele – Jihomoravského kraje. Proces obnovy vozidel na linkách IDS JMK tím však zdaleka neskočil.

Ještě v roce 2023 začaly jezdit nové jednotky RegioPanter na vlacích z Přerova do Vyškova (Nezamyslice – Vyškov linka S71). Od prosince 2024 pak začnou na linkách S8 Břeclav – Znojmo, S52 Zaječí – Kobylí – Hodonín a S91 Hodonín – Veselí nad Moravou – Myjava jezdit modernizované jednotky STADLER GTW dopravce ARRIVA vlaky, které byly rovněž upraveny dle požadavků Jihomoravského kraje. I zde se bude jednat o generační skok dopředu proti stávající vozbě. Od nového jízdního řádu dojde k podstatné obměně vozidel i na některých linkách provozovaných Českými drahami. Na osobní vlaky Přerov – Břeclav (v úseku Staré Město – Břeclav linka S9) budou nasazeny nové jednotky RegioPanter a na trať Žďár nad Sázavou – Nedvědice – Tišnov (v úseku Rovné-Divišov – Tišnov linka S31) vyjedou nové motorové jednotky RegioFox. Nově elektrifikovanou linku S4 Brno – Zastávka pak budou obsluhovat zánovní jednotky RegioPanter uvedené do provozu v Jihomoravském kraji v roce 2014.

V současnosti je intenzivně připravován projekt nasazení akutrolejových jednotek (BEMU), které budou jezdit na linkách S4 Brno – Třebíč, S41 Brno – Ivančice / Miroslav a S6, R56 Brno – Veselí nad Moravou – Staré Město. Jihomoravský kraj v tomto případě organizuje výběr dopravce a ve vnořeném řízení také výrobce vozidel. Vozidla od vítězného výrobce pak zakoupí vybraný dopravce. S ohledem na složitost přípravy a dlouhé výrobní lhůty však nelze očekávat zahájení provozu dříve, než koncem roku 2029. Smlouva na nová vozidla bude obsahovat i opci. V případě jejího využití by další akutrolejové jednotky mohly být nasazeny též na linkách S8, S52 a S91. Přibližně od roku 2035 by tak Jihomoravský kraj neobjednával žádné dieselové vlaky.

Mapa železniční sítě a její budoucnosti IDS JMK. Foto: Kordis  JMK

Společnost KORDIS JMK, která veřejnou dopravu v Jihomoravském kraji organizuje, vydá při příležitosti 20 let existence IDS JMK knihu mapující vývoj železniční dopravy v Jihomoravském kraji.

Na další rozvoj (především železnice) se pak zaměří výroční konference, která se se uskuteční 12. září 2024 v Brně. Na konferenci vystoupí i zahraniční hosté, kteří představí plánovaný rozvoj regionální veřejné dopravy a infrastruktury v Rakousku a na Slovensku, zkušenosti s bateriovými elektrickými jednotkami v Německu a rozvojovými projekty regionální dopravy ve Švýcarsku. Vstup na konferenci je po registraci bezplatný. KORDIS JMK na ní uvítá širokou odbornou veřejnost včetně zástupců akademické sféry i studentů. Pokud Vás téma regionální železnice zajímá, přihlaste se i vy! Průběžně aktualizovaný program najdete zde. Zaregistrovat se můžete zde.

Tagy IDS JMK Jihomoravský kraj Kordis JMK
2 komentáře