Konkurence mezi rychlovlaky přilákala na španělskou železnici více cestujících
Španělský správce infrastruktury se chystá otevřít více dopravcům i další úseky.
Otevírání vysokorychlostních tratí ve Španělsku více dopravcům najednou přináší podstatně větší zájem o cestování po železnici než v minulosti. Počty cestujících v rychlovlacích rostou téměř čtyřikrát rychleji, než je celostátní průměr. Španělsko má se čtyřmi tisíci kilometry nejdelší síť vysokorychlostních železnic v Evropě.
Vyplývá to z dat, které zveřejnil španělský správce železniční infrastruktury Adif. Podle dat za první pololetí stoupl počet cestujících o 11,8 %. Na vysokorychlostních tratích pak počet cestujících stoupl o 40,3 %. Počet cestujících se již dostal na hodnoty před pandemií. Za nárůstem je nejen větší nabídka spojů, ale především velký pokles cen.
„Nárůst je díky vstupu nových operátorů a otevření trhu,“ uvedl Adif. Jako příklad uvádí spojení z Madridu do Alicane, kde letos kromě Renfe začaly jezdit ještě rychovlaky francouzských státních drah SNCF Ouigo a také nízkonákladová značka Renfe Avlo. Meziročně zde počet cestujících stoupl o 81,8 %.
Dále následovaly linky Madrid – Barcelona (+45,3 %), Madrid – Andalusie (nově zde jezdí také Iryo) a z Madridu na sever do Galície, kde konkurence dosud není. Příměstská doprava stoupla jen o necelých pět procent.
Adif chystá další kolo liberalizace, kdy chce pustit i na další tratě více konkurence než dosud. Zatím správce infrastruktury vypsal dotazníkové šetření mezi místními i zahraničními dopravci. Chce tak zjistit, jaké nastavit parametry pro další otevření trhu. V dotazníku řeší například to, na jakých trasách by dopravci chtěli jezdit.