„Konečně se koplo do země.“ Na Pražském okruhu startuje průzkum, na povolení se dál čeká
Pád ceny zemních prací na desetinu není podle šéfa ŘSD obvyklý, naceňování se změní.
Do trasy palčivě chybějícího úseku Pražského okruhu D1 – Běchovice v pátek poprvé zamířily bagry. ŘSD v koordinaci se zhotovitelem zemních prací, společností Okrouhlický, a experty z Archeologického ústavu zahájilo zemní práce pro záchranný archeologický výzkum.
„Je to další důležitý milník ve stavbě okruhu, očekávají se tu významné nálezy, archeologové na to mají devět měsíců intenzivních prací,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
ŘSD sice zahájené práce v tiskové zprávě prezentuje titulkem „Začala dostavba Pražského okruhu“, desetiletí plánovaný úsek 511 stále nemá ani stavební povolení. Podle Mátla by ho nový stavební úřad DESÚ měl vydat na začátku druhého pololetí.
Stejně tak se protahuje i tendr na samotné stavební práce. Výběrové řízení se zahájilo už na konci minulého roku, první termín odevzdání nabídek byl v únoru. Kvůli dodatečným dotazům uchazečů byl ale termín prodloužen a nyní platí nové datum 26. června.
Podle Mátla však hrozí i posun tohoto termínu. Dalším rizikem je podle něj podání rozkladu po vydání stavebního povolení.
Samotná stavba 12 kilometrů dálnice má trvat 36 měsíců, zprovoznění se nyní předpokládá na přelomu let 2027 a 2028.
Desetina pozemků chybí
Stavbu komplikují i dosud nevykoupené pozemky, ŘSD jich má ve vlastnictví zatím kolem 90 procent, probíhají vyvlastňovací procesy. I to může archeologům zkomplikovat práci, ne všechny vstupy na pozemky jsou zajištěny.
Odhadovaná cena archeologických prací byla 352 milionů korun, vítězné sdružení nabídlo 209,5 milionu korun, což představuje pokles o třetinu.
To však není nic proti skoku v tendru na zemní práce výzkumu. Ty byly naceněny na téměř půl miliardy korun, vítěz je nakonec udělá za desetinu této částky. Zemní práce pro výzkum se však opozdily o dva měsíce kvůli námitkám k tendru.
Odhadovaná hodnota byla 488 milionů korun, nejnižší nabídka od společnosti Okrouhlický je za 69 milionů korun. „Námitka byla vypořádána a nebyl podán přezkum na ÚOHS, takže se podepisuje smlouva a práce mohou začít,“ řekl Mátl.
Pro Zdopravy.cz však dodal, že pád ceny na desetinu není standardní. „To nacenění zemních prací není správné, na tom budeme ještě pracovat,“ uvedl Mátl.
Pokračování na severu
Trasa této chybějící části Pražského okruhu vede oblastí, kterou procházeli a osidlovali lidé už od pravěku. Archeologové prozkoumají území, jež se svou rozlohou rovná ploše 362 fotbalových hřišť nebo téměř 60 Václavských náměstí v Praze.
Už aby to bylo. Na severu Prahy má dálniční okruh nepřátel jen málo, chtějí delší tunely
Další posun ve stavbě bude představovat schválení posudku EIA, které se u severních úseků 518 a 519 očekává v létě. „Do dvou let chceme mít stavební povolení a v letech 27–28 zahájit stavbu,“ popsal Mátl.